• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Har redan frågat och fick svar 14,6 V (inget om 2V) vartefter jag ställde in även solcellsregulatorn och DC/DC konvertern. Waeco's 230 V laddare har jag ställt däremot på bara 13,8 V laddning på inrådan av Dometic teknikern. Han menade på att detta skulle vara skonsamast för LFP när man står uppkopplad längre tid typ på ställplatser utomlands. Min tanke är att sluta köpa ström i framtiden, jag släpar hellre med mig vår Honda generator på 2 kW och sköter mig själv framöver. Vi betalade för el i vintras ca 3 700:- SEK pga missödet med våra gamla AGM batterier... Aldrig mer!

Egentligen när jag tänker efter, det kanske går numera att ladda med bilens generator då motorn är igång, även vid stillastående. DC/DC Booster på 25 Amp kanske duger lika bra som Honda(?), frågan är bara hur mycket den ger på låga varv och under vilken tid? Avgasrening är betydligt skonsammare för miljön och diesel finns alltid. Måste testas!

Följer din tråd med intresse :)

Vår Sprinter med 180A generator laddar vid stillastående på tomgång,
samt batteribank tömd till 50%, ca.20A, inte så mycket kanske,
men ökar man varvtalet med 1K så mer än dubblas strömmen.
Trycker jag dock igång elverket så ger det 36A via mina 2 laddare.

Lycka till med ditt bygge :cool:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vad är det för fel med Dometic? Dom har mångårig kunskap.
Själv använder jag överliggande BMS i mina batterier.
Inget fel med Dometic men då han troligen inte vet hur just det batteriet fungerar så verkar det smartare att prata med leverantören först.

Mångårig kunskap fö tvivlar jag på, Li är nytt för de allra flesta, RC folk dom kan Li bäst skulle jag tro sedan har vi mobilindustrin undantaget Samsung :D


Överliggande kammar har jag hört talas om men överliggade BMS det var nytt, menar du att att du har separata celler med påmonterade BMS enheter?
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Håller inte med dig. Tvärtom tycker jag att Ranko har mycket god kunskap och inte behövt någon speciell hjälp. Däremot uppskattar jag att han delar med sig i sitt bygge.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Ranko?? Vet inte vad du inte håller med om men för sakens skulle så det var Dometics kunskap om Rankos batteri jag pratade om.
 

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Måste lära mig betydligt mer så jag inte sabbar även LFP denna gången.


Tror inte att det finns någon större risk för det då du har inbyggt BMS. Här behövs ingen topp eller botten balansering.
Det jag tror är största faran är underhållsladdningen. Att stå på 230v och eller solceller som pumpar i kontinuerligt utan förbrukning ur batteriet är nog största faran med litium.
Att kunna stoppa laddningen när bilen ej används går ju att programmera och eller plocka av batteripolerna.
Har nu använt ett 100Ah Litium batteri i drygt ett halvår och inte lidit strömbrist.
Naturligtvis är livslängden avgörande om detta ska bli en bra investering men det torde ta bra många år innan belackarna är övertygade.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Idag hade jag BMV programmering på dagordningen. Först fick jag byta 16mm2 minuskabel som hade dålig anslutning till kabelöglor (saknade krympslang också), ingenting att leka med eftersom bilen vibrerar och man vill inte bli strömlös. Denna gången tog jag kabeln med mig, gick ner till båtbutikren granne till Pustervik teater, köpte 4 st. 16 mm2 öglor med M10 hål för 42:-. Grejen är den att butiken har rejäl klämtång som kniper öglan runt kabeln för all framtid (kostar inget). Ingen människa klarar av att göra något liknande med vanlig tång & handkraft. OBS! öglor ska inte löddas utan klämmas!

Nu till BMV programmering: FAS 1. Döm mig inte i förtid, det är bara början och vägen är lång. Jag startade med öppen relä (då den laddar) vid SOC 90% eller lägre för att stänga relät (avsluta laddning) vid 95% laddade batterier. Eller i Volt räknat (rena rama gissningen) 13,2V respektive 14,2V.

Så här såg inställningen ut på iPad-en (kunde lika gärna varit iPhone eller dator): kommunikation sker via Bluetooth (en befogad inköpskostbad med ca 600:- riksdaler):

test 95% (14,2V) 90% (13,2V).PNG
Det är ganska fantastisk att man kan använda nästan alla tecken till dagens filnamn. Nu har jag lättare att veta vad filen innehåller innan den ska fogas in i inlägget.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tror inte att det finns någon större risk för det då du har inbyggt BMS. Här behövs ingen topp eller botten balansering.
Det jag tror är största faran är underhållsladdningen. Att stå på 230v och eller solceller som pumpar i kontinuerligt utan förbrukning ur batteriet är nog största faran med litium.
Att kunna stoppa laddningen när bilen ej används går ju att programmera och eller plocka av batteripolerna.
Har nu använt ett 100Ah Litium batteri i drygt ett halvår och inte lidit strömbrist.
Naturligtvis är livslängden avgörande om detta ska bli en bra investering men det torde ta bra många år innan belackarna är övertygade.
Om du säger så kan du kanske förklara hur BMS hanterar balanseringen, samt gärna förklara botten och topp balansering vad det innebär?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Idag hade jag BMV programmering på dagordningen. Först fick jag byta 16mm2 minuskabel som hade dålig anslutning till kabelöglor (saknade krympslang också), ingenting att leka med eftersom bilen vibrerar och man vill inte bli strömlös. Denna gången tog jag kabeln med mig, gick ner till båtbutikren granne till Pustervik teater, köpte 4 st. 16 mm2 öglor med M10 hål för 42:-. Grejen är den att butiken har rejäl klämtång som kniper öglan runt kabeln för all framtid (kostar inget). Ingen människa klarar av att göra något liknande med vanlig tång & handkraft. OBS! öglor ska inte löddas utan klämmas!

Nu till BMV programmering: FAS 1. Döm mig inte i förtid, det är bara början och vägen är lång. Jag startade med öppen relä (då den laddar) vid SOC 90% eller lägre för att stänga relät (avsluta laddning) vid 95% laddade batterier. Eller i Volt räknat (rena rama gissningen) 13,2V respektive 14,2V.

Så här såg inställningen ut på iPad-en (kunde lika gärna varit iPhone eller dator): kommunikation sker via Bluetooth (en befogad inköpskostbad med ca 600:- riksdaler):

Visa bilaga 124798
Det är ganska fantastisk att man kan använda nästan alla tecken till dagens filnamn. Nu har jag lättare att veta vad filen innehåller innan den ska fogas in i inlägget.
Vad gör "clear" i inställningen?

Beträffande filnamn, ja på just den enheten du knappar in namnet men inte lätt på alla datorer överallt, prova med lite mellanslag åäö i terminalfönstret på en Mac eller PC eller webben eller prova ftp :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

...Att stå på 230v och eller solceller som pumpar i kontinuerligt utan förbrukning ur batteriet är nog största faran med litium.
Tack för den kommentar HT, precis vad som ingick i nästa steg under dagens test. Först ville jag sänka spänningen genom att använda mina förbrukare. Satte igång 12 LED lampor inne och ute, en LED slinga, startade vattenpumpen, dammsugade hela husbilen, laddade borrmaskin via 200W inverter, m.m. utan att lyckas förbruka mer än vad som puttades in via solceller! Helt hopplöst! Detta ska jag återigen göra imorgon när relät är stängt (dvs. slutat ladda). Måste koppla ifrån solceller. Återkommer...

Nästa steg var att starta "klicket" när BMV skickar "stänga-signal" till Cyrix relät var att komma över 14,2 V. Så här gjorde jag, sänkte till 13,4 istället eftersom jag låg kring 14V hela tiden:

12,9V - 13,4V.PNG

...och äntligen hördes ett "klick" i BMV'n. Man kan se i nästa inslag att "close" signal borde ha gått till relät. Nu dök upp nästa fråga, gick detta hem hos Cyrix:en, är den verkligen stängd? Fick aldrig svar då Marianne ville hem... men, men, det finns en dag imorgon också :yes: Det blir väl ytterligare en sömnlös natt då jag måste planera morgondagens FAS 2.

klick.PNG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Har redan frågat och fick svar 14,6 V (inget om 2V) vartefter jag ställde in även solcellsregulatorn och DC/DC konvertern. Waeco's 230 V laddare har jag ställt däremot på bara 13,8 V laddning på inrådan av Dometic teknikern. Han menade på att detta skulle vara skonsamast för LFP när man står uppkopplad längre tid typ på ställplatser utomlands. Min tanke är att sluta köpa ström i framtiden, jag släpar hellre med mig vår Honda generator på 2 kW och sköter mig själv framöver. Vi betalade för el i vintras ca 3 700:- SEK pga missödet med våra gamla AGM batterier... Aldrig mer!

Egentligen när jag tänker efter, det kanske går numera att ladda med bilens generator då motorn är igång, även vid stillastående. DC/DC Booster på 25 Amp kanske duger lika bra som Honda(?), frågan är bara hur mycket den ger på låga varv och under vilken tid? Avgasrening är betydligt skonsammare för miljön och diesel finns alltid. Måste testas!

Men nu har du tappat tråden igen. Detta upplägg gör ju att du aldrig underhållsladdar. Sätt laddarnas regulatorer över bmv-värdet så klipper bmv vid 95% eller 14,2. Som sagt, repetera
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag ville kolla signal till Cyrixen Anders. Enda sättet var att sänka 14,2 värdet eftersom jag aldrig kom över och BMV kunde stänga själv. Tack för påminnelse, fortsätter imorgon...
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det var inte det jag kommenterade utan din kommentar om laddarens inställda maximala laddspänning kopplat till när du underhållsladdar på ställplats. Du underhållsladdar aldrig!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tittade precis vad jag kan ändra 230V laddaren till (som är anpassad för Waeco's egna & skitdyra E-store LFP):

laddström 230V.jpg

Jag vill gärna ha konstant spänning, det gillar LFP (se inom den röda elipsen), inställning ON OFF ON ON, men då får jag inte mer än 14,4V (dock mer än 14,2). Tittar man på deklaration från leverantören så står det: +-0,2 Anbefalt ladespenning: 14,6V +- 0,2V

I mitt fall blir det -0,2 så att 14,4 konstant spänning borde funka! Eller...? The first thing todo tomorrow!, ingår i FAS 2.
 
Senast ändrad:

Hobby Toskana

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Kramfors
HBK-Nr
25129
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Om du säger så kan du kanske förklara hur BMS hanterar balanseringen, samt gärna förklara botten och topp balansering vad det innebär?

Du har ju själv i någon tråd beskrivit ämnet topp botten balansering.
Förstår inte varför du börjar bedriva frågesport?
Attt BMSens elektronik mäter, matar och fördelar erforderlig ström till cellerna kan väl inte anses som raketforskning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tittade precis vad jag kan ändra 230V laddaren till (som är anpassad för Waeco's egna & skitdyra E-store LFP):

Visa bilaga 124809

Jag vill gärna ha konstant spänning, det gillar LFP (se inom den röda elipsen), inställning ON OFF ON ON, men då får jag inte mer än 14,4V (dock mer än 14,2). Tittar man på deklaration från leverantören så står det: +-0,2 Anbefalt ladespenning: 14,6V +- 0,2V

I mitt fall blir det -0,2 så att 14,4 konstant spänning borde funka! Eller...?

Jo. Mata på max och låt bmv klippa vid 95% SOC (vilket borde vara vid ca14,2 V).

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Yes, direkt på förmiddag! Måste också komma på ett sätt att kontrollera om Cyrix verkligen reagerar på BMV's ON/OFF. Nu vet jag att BMV jobbar efter inställningar, men Cyrix?


PS. Måste redigera lite i terminologin att så yngre förmågor inte lär sig felaktigheter av mig. Det heter inte kabelögla (#169) utan "rörkabelsko med ögla". DS.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du har ju själv i någon tråd beskrivit ämnet topp botten balansering.
Förstår inte varför du börjar bedriva frågesport?
Attt BMSens elektronik mäter, matar och fördelar erforderlig ström till cellerna kan väl inte anses som raketforskning.

Det är ingen frågesport, men om man skriver som du skriver bör du förklara dig.

"
Ursprungligen postat av Marianne & Ranko
Måste lära mig betydligt mer så jag inte sabbar även LFP denna gången.

Tror inte att det finns någon större risk för det då du har inbyggt BMS. Här behövs ingen topp eller botten balansering.""

BMS startar inte om inte med balansering om inte spänningen är 14,6 enligt vad jag förstått från databladet så hur kan du säga att det inte finns någon risk att förstöra eller behov av balansering?

dvs ingen balansering kommer att ske om det är inställt som Ranko gjort, i vart fall efter vad jag förstår därav att jag skrev till Ranko att prata med leverantören om BMS.

Man måste vet hur respektive BMS fungerar, den kan vara olika i sin funktion, jag vet inte hur just denna fungerar men jag försöker förstå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen