• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tyvärr Kjell, vi har ingen EBL, men har hittat en kommentar i ett USA forum om att D+ sitter under förarstolen nära handbromsen. Måste kola detta på plats! Hoppas jag slipper skruva av hela stolen för den ÄR tung.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det enda jag vet är att DC/DC boostern är anpassad för Euro 6, att den ska "hängas på" efter startbatteri-relät på den kabel som idag laddar bodelsbatterier. Med andra ord, boostern är separerad från Sprinterns el-system och enligt allt jag har läst (Google översatt Tyska) så ska det fungera.
Beträffande "CanBus" så är det samma som om du har frågat mig vad heter huvudgata i Trevelez, Spanien (he, he, Spansk by?)
Vad gör startbatteri-relät?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Bra fråga Mikael, jag fick veta detta när jag kontaktade byggaren. Ska försöka följa kabeln från startbatteriet tillsammans med en el-konsult här i Gbg, för att förstå hur det ligger till. Måste även hitta D+ som ska starta boostern, så att detta plus värmekabeln monteras enligt föreskrivet.

PS. tack för påpekande med säkringen, nya 50 - 60 Amp är på väg! DS.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tänkte mera på D+

En giussning är att detta relä kopplar ihop bodelen med bildelen när motorn laddar på ett eller annat sätt, vilket sätt spelar ingen roll.

Om du iställer kopplar bort ditt bodelsbatteri och sätter en testlampa/multimeter på sladden som satt på bodelsbetteriets + och startar motorn så kanske du får +12v där!


Om så är fallet behöver du nog ingen D+, du kopplar ihop din laddares grova +12 sladd med den sladd som kommer till bodelsbatteruet från detta reläsa samt den sladd du skulle dragit till D+ istället.

dvs när motorn laddar så kommer +12 till DC/DC omvandlaren samt till D+ ingången och då borde den starta fint.

Ingen mening att göra tårta på tårta, dvs omladdning drar startrelät som sedan matar DC/DC som sedan aktiveras av D+.

Men nu är jag en ren teoretiker som inte sett facit ännu så inga garantier:D
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Ranko, hade din bil ett extrabatteri i motorrummet när du köpte den? (vid vänster skärm/hjulhus)
I så fall finns det ett relä under en av stolarna som rimligen borde styras av D+.

Om du inte har ett extrabatteri i motorrummet så kanske reläet sitter där ändå, eller åtminstone en kabel för det extrareläet, D+ kan heta KL61, och utan att riktigt kollat upp det själv så har jag fått informationen av min kontakt vid MB att det ska finnas ett D+/KL61 under stolen.

Kanske den amerikanska "Bodybuildern" kan var till hjälp, vet dock inte om det är exakt lika som för den europeiska marknaden, även utrustningsvarianter kan ju vara olika, kolla speciellt under kapitlet "Drivers Seat Box"

Visa bilaga Sprinter NCV3 Electrical Systems Bodybuilders.pdf

Men som sagt, vet inte säkert om detta är till nån hjälp.

mvh jocke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Allt är av hjälp Jocke, man kan utesluta vissa saker för att komma ett steg vidare!

Nej, inte i motorrummet, där finns bara reserverad plats för ett extra batteri (om så önskas). Mitt startbatteri (modell 2014) sitter under fötterna framför förarplatsen. Har tittat i motorrummet men inte observerat något speciellt, ganska tomt på vä sidan. Har bara 1 liter spolarvätska där...

Om 2 veckor ska jag på besiktning och service i Kristianstad (där är vi inte anonyma) och kommer att få veta D+ placering. Problemet är att jag kanske ska montera batterier nästa helg, det kittlar må du tro... Har väntat så länge!


Äntligen: men stolen måste väck! Tack Jocke, klubbens Sprinter-guru : )
D+ hittad.jpg
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nästa steg i processen: tullkostnad

Batterierna är på väg och administreras genom Bring i Jönköping (blev uppringd av en mycket trevlig tjej) och följande gäller. Varor från utlandet, speciellt från ursprungslandet "Kina" ska förtullas ( det blev 610:- för hela försändelsen), momsen 25% ska läggas på och Jönköping-tjejen ska ha sin del (150 + 350:- ) i administrationskostnader. Baterierna skickas till mig så fort jag fått och betalat fakturan.

Det som Bring gör är att ansöka om EORI nummer (i mitt namn) så att jag får tillstånd att importera en vara. Detta kostar 150:- och Bring's tjejs admin.kostnad ligger på 350:- sen är det klart.

Äntligen vet jag att ett 100 Amp LiFePO4 batteri med BMS innanför skalet, kommer att kosta mig 8 836:-. Detta är priset som gäller idag, importerat från Norge med Kina som ursprungsland. Batterierna kommer inte förrän i slutet på nästa vecka och då fortsätter jag med avrapportering för HBK intresserade!

EORI-numret ska användas vid samtliga tullaktiviteter (till exempel deklarationer för gods till eller från länder utanför EU eller ansökningar om tillstånd) inom hela EU.

Kommentar:
305:- i tullkostnad (privatimport) för ett batteri var inte alls avskräckande!
 

foxizz

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
17119
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Har du beställt via Norge. Vad va fraktpriset isåfall har tänkt beställa från Norge med får lite olika bud på priset därifrån.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Intressant redogörelse av projektet och jag ser fram emot att läsa om fortsättningen. Jag har också köpt ett LiFePo4-batteri från Norge. Dock har jag valt en annan installation som jag kanske kommer att skriva om senare. Dock kan jag redogöra för kostnaderna jag har haft.

Inköp av 100 AH LiFoPo4-batteri med inbyggd BMS och frakt: 6775 kr, Tullavgift: 318 kr, införselmoms: 1774 kr, utläggsersättning för tull och moms: 165 kr, tulldeklaration 695 kr. Summa: 9727 kr

Transportör har varit Bring och tror att försändelsen borde ha varit ADR-försändelse. Skillnaden mot Marianne & Rankos´ kostnad förstår jag inte.

Tillägg: i mitt fall var transportkostnaden 1200 nok.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Svar gällande frakt foxizz och prisskillnaden Jokin beror på att jag har lyckats förhandla bort frakten (den nämns inte i min redovisning ovan heller), annars allt annat stämmer. Priset på batterier har gått ner ytterligare 500:- NOK sen jag började förhandla med Tommy.

Hur jag lyckades med fraktfritt, det får bli en liten hemlighet mellan mig och leverantören, det enda jag kan säga om leverantören är att jag har aldrig sett maken till en så hjälpsam och reko människa trots att det handlade om en affär.

Batterierna (LFP) säljs som smör i Norge vilket kan bero på att priset är betydligt bättre än för bara ett par år sedan och att den inbyggda BMS med all reklam har gjort sitt. Reklamen säger att det "bara är att byta bef. batterier mot LFP" och enda krav som ställs är att man har deras laddare. Fast så enkelt är det nog inte, tycker jag i alla fall!

Bring var snabba med faktureringen! Allt är betalt och allt stämde med tel. samtalet med den trevliga tjejen från Jönköping. Nu är det bara att vänta en helg, 1:a maj firandet och ytterligare några dagar...
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej Anders och Ranko.
Hur ska jag ställa in värdena uppifrån och ned (Minimum closed time till Clear high voltage relay) för att det ska fungera optimalt som ni beskriver i trådarna. Alltså styra Victron Cyrix-Li-Charge optimalt från BMV-700/702.
Ingående komponenter är lika som ni använder, dock två Winston Lithium Battery 12V/90Ah utan BMS.
MVH/lars-åke
 

Bilagor

  • BMV-700.PNG
    BMV-700.PNG
    187,4 KB · Visningar: 13

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har inte kommit ännu till programmeringen av BMV-702 men principen är att stoppa laddning exempelvis vid 95% och starta vid 90% oavsett vad det är för batterier eller om BMS finns eller ej. Grejen är att skona batterier från fortsatt laddning (tänk t.ex. på solceller en solig dag, eller regulator-laddning under långkörning).

Nu har du satt lite press på mig så nu tar jag manualen (på Svenska) och kollar parametrar för LiFePO4 på sidan 34. Jag är säker att Anders kan hjälpa oss båda 2 då han redan har gjort en lyckad programmering, annars tar jag det med el-konsulten om jag inte skulle klara av det. Det gemensamma är att både du och jag använder iPad/iPhone för programmering. Ingen aning hur Anders gör det.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Lars-Åke, relä-inställning beskrivs på sidan 20 på SV-sidorna (en bra bit ner i manualen). I min värld så styr jag inga reläer (ex. VE.Bus BMS) utan sätter på eller stänger strömmen till Cyrixen. Om du sätter "reläet" på "ON" som i din bilaga, då är strömmen på hela tiden (kanske inte så bra) och bryts först när du uppnått 95% gränsen (eller vad du nu har) vilket indikerar till Cyrix att stänga laddning. Läs lite, jag håller på redan, så pratar vi sen.

Visa bilaga BMV-700 manual PROGRAMMERING.pdf
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Cyrix sköter ju övre laddgränsen. Jag hade lite olika värden beroende på hur fulla batterier jag ville ha när jag parkerade men normalt slogs reläet av vid 95% SOC och på igen vid 90% ELLER 14,2 volt och på igen vid 13,2 men normlt var det alltid SOC som styrde.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nja, SOC skall ju ha värden, 95 och 90% men lite märkligt i din screenshot att det står low SOC. Är det för att du har påslaget invert relay?

Jag programmerade direkt i bmv-instrumentet.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag börjar hänga med logiken i programmeringen, men har svårt att förstå den inverterade versionen då den ställer om allt från punkt 14 - 31 till "fram-och-bak". Det som jag anser vara mycket viktigt och allvarligt är TeknikLasses observation: spänningen kan gå upp mot som i mitt fall 17,5 Volt... Gäller att vara noga med "fördröjningar" och tidsangivelser. Ska 3 minuter verkligen vara default, osv... Fortsätter läsa under dagen.

Ett ex. jag hittade på nätet, mest för orientation vid val av "OFF" i Invert Relay:

exempel.jpg

...fortsättning följer!
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej
Att det står "invert relay = on" i min screenshot beror på att jag hör att 220V laddaren slår på när jag ändrar från off till on så jag trodde att det skulle vara så.

"Low SOC relay" är fast i programvaran och förändras inte om "invert relay" är on eller off.
MVH/lars-åke
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen