• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Sedan drar man bort 20% om kabeln kommer från tex Feltema :D

Säkra inte mer än man behöver, varken mer ampere eller onödigt många säkringar, att man ser otroligt mycket säkringar i en modern bil tror jag beror mest på att alla ledningar är så på gärsgårn map tålighet, dvs det är billigare att säkra mycket centralt och sedan dra många tunna smidiga ledare än att ha få säkringar och grövre ledningar.

På tex flyg är det tom vikten som spelar in därav att man gärna har aluminium i ledningarna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det är pest & pina med ANL säkringshållare (standard storlek) där säkringar går oftast från 100A och uppåt. Mycket lättare att hitta säkringar till "mini" hållaren. Jag har hittat 50A och 60A men inte i Sverige utan på Amazon.com, skickas från USA. Priset var tilltalande, bara dom levereras inom två veckor vilket brukar fungera med småprylar.

Pratade med grannen som visade sig vara riktig baddare på kablar. Tänk att vi har bott som grannar bara några meter ifrån varandra i 17 år utan att jag visste vad han var duktig på, ha, ha, det var positivt.

Mikael, jag har redan säkringar på varje kabel som går till olika saker, bl.a. en kvarn som drar upp emot 20A och så klart Truma brännaren. Feltemas 12V kompressor (upp till 5 bar's däcktryck) kräver t.ex. 30A. Ska ta mig i kragen en vacker dag och rita el-schemat över bodelens alla förbrukare med dess säkringar (precis som du säger, finns hur många som helst!). Fick aldrig något schema vid HB-leveransen, bara en lapp med 6 st. huvudsäkringar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag förstår, men du bör fundera på vad du vill att säkringen skall skydda.

Nu är jag inte insatt helt i din koppling men jag såg att det stod 220/sol/bil -> brytare -> brytare sedan säkring 200A.

Så vad tänkte du att den skulle skydda mot?

Här har du en rätt smidig säkring, lätt att ansluta till.
SÄKRINGSHÅLLARE TERMINAL 300A

https://www.hjertmans.se/produkter/...hjertmans.se/produkter/el-belysning/sakringar

https://www.hjertmans.se/search?q=säkringshållare
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Min koppling är en vidare tolkning av Cyrix installationen i Victron's miljö. Har inga fakta om Victrons "charger", bara att Cyrix är 230A och säkringen 225A. Li-batteriet är bara 90A. Min(a) "charger" är antingen 230V vid stolpe (som ger max 25A från bilens omvandlare), eller solcellspaketets regulator max 25A och nu slutligen 25A från DC/DC omvandlaren under färd.

Cyrix-Li-Charge.jpg

Victrons Multi Plus konverter (förbrukare i det här fallet), kan vara på 5 kW och därmed anledning till 225A säkring. Jag har ingen förbrukare över 30-40A så i mitt fall fungerar det bra med 50A säkring (den som redan är beställd). Hälften av mina tillbehör kommer från Hjertmans och den andra halvan från Biltema. Nu köps det inte mer...
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Som jag sa så bör du fundera över vad du vill skydda och säkra där.

Din 200 A säkring vad ska den skydda egentligen?

Din 220, bil samt sol laddare, inget behov att skydda där, jag vet inte jag bara frågar:)
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej
Ser mkt intressant ut.
En fråga; spelar det någon roll vilken av utgångarna (se bifogad bild) från BMV-702 man kopplar till Cyrix Li-charge för till/från funktionen?
MVH/lars-åke
 

Bilagor

  • BMV702-black-rear034 relay out.jpg
    BMV702-black-rear034 relay out.jpg
    111,7 KB · Visningar: 6

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej "Dunderstark", om du tittar på bilden ovan där Cyrix är kopplad till VEBus BMS så tror jag att den ena är + och den andra -. Jag har dragit 2 trådar från BMV-702 till Cyrix-en och hur dom är vända tror jag spelar ingen roll.

Hittade ett annat schema som ser ut så här. Måste fundera lite:

180Ah-Signature-Lithium-Schematic.png
 
Senast ändrad:

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej och tack för ett snabbt svar.
Har du hunnit prova det praktiskt om det är så?
Jag har sökt på internet, men inte hittat något om utgångarna och i manualen står ju inget.
MVH/lars-åke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har inte provat det ännu, fick idag faktura för batterier och är glad för det. Så fort fakturan är betald, då skickas batterierna till mig. Nästa steg är att ta allt med mig och åka till Hjo till en vän som hjälper mig med att koppla & testa hela paketet. Ska sedan redovisa mer detaljerat.
Utan stöd från HBK medlemmar hade jag åkt på ett färdigt paket som säkerligen hade kostat det dubbla. Sen ska vi inte tala om nöjet under själva "resan" till ett färdigt LFP paket.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej och tack för ett snabbt svar.
Har du hunnit prova det praktiskt om det är så?
Jag har sökt på internet, men inte hittat något om utgångarna och i manualen står ju inget.
MVH/lars-åke

Har ju själv kopplat in en sådan för 3 år sedan och skall koppla in i sommar igen. Har för mig att det bara är en genomkoppling typ när man kopplar in relä för extraljus men man går inte direkt till minus utan tillbaka. Alltså en vanlig två-ledare som går genom Cyrix Li-charge reläet tillbaka till BMW. Spelar nog ingen roll hur den vänds i själva BMW-700. Ström genom sluter sedan reläet och vice versa.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej
Ser mkt intressant ut.
En fråga; spelar det någon roll vilken av utgångarna (se bifogad bild) från BMV-702 man kopplar till Cyrix Li-charge för till/från funktionen?
MVH/lars-åke
Hej

Nej det spelar ingen roll, däremot så spelar det roll hur du kopplar cyrixen, en tamp skall gå till minus och båda skall gå till minus för att den skall vara aktiv(sluten/laddning).

För att kontrollera detta innan du ansluter kan du göra så här.

Texta Cyrix
1 - Koppla in laddare och batterier(jag tror nämligen att batteriet måste finnas och vara någorlunda laddat för att Cyrix skall fungera)

2 - Anslut den som skall vara till minus till minus

3 - Anslut den andra till minus också, nu ska laddning ske

4 - Ta bort den du anslut under 3 och laddning skall brytas

För att testa Victron

Koppla en multlimeter i ohm till den två anslutningarna på victron

Multimetern säger ungefär 0 ohm när Victron anser att spänningen är okey map hur du programmerat den, och den säger oändligt ohm vid det omvända.

(Om man har korrekta Li laddare så kan jag inte se poängen med Cyrix relät dock, det blir tårta på tårta då som jag ser det map överladdning.)

Och om man vill skydda batteret från laddning i kyla så kan man montera en brytare i serie med en av dessa två sladdar, öppnar man den brytaren så hindras laddning.

För den som vill spara en slant så kan man använda vilket relä som helst bara det klarar laddströmmen(25A) i detta fallet och det klarar ett vanligt bilrelä för 40 kr.

Som vanlig, inga garantier har bara läst databladen lite kvickt:)
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag använder Cyrix för att kunna programmera den som jag vill Mikael, oavsett hur många Ampere som ska igenom (idag max 50A, imorgon "vem vet"), det tror jag inte man kan göra med ett enkelt relä för 40:- hur än tilltalande det låter.

Jag vill också stoppa laddningen även om BMS finns inbyggt och "ska" göra samma sak DOCK på cellnivå (dvs. öppna-stänga som en bantnings-jojo). Detta har jag läst om (precis som du gör) i en annan tråd ute på det Tyska nätet och hinner inte diskutera mer om i den här tråden.

Det skiljer sig mellan teori och praktik vilket jag saknar i båda fallen, däremot har min magkänsla räddat mig många gånger, därför väljer jag som jag gör även om det kostar (mig och ingen annan) en slant. Sak samma med Batteri Protector där BMS egentligen själv ska stänga, också overkill, eller hur?

Jag tycker att du är jätteduktig teoretiker och det är kul att läsa dina inlägg, även om du ofta ger råd när du redan har fått facit i hand, men jag undrar, har du en klar bild över hur ett LFP paket ska se ut i en husbil/båt IDAG? Har du beskrivit detta i något forum så att man kan läsa om det och kanske bygga ett system efter din beskrivning? Om inte, varför inte göra det nu för det skulle säkert uppskattas av många, inte minst mig själv (fast lite i senaste laget), dock ändå trevligt då "vi andra" kan ifrågasätta dina tankar och förslag...

Som jag tidigare har nämnt, den enda raka, användbara och offentliggjorda beskrivningen på hur man bygger LFP paket, är vad JAndersB har publicerat redan år 2014 (innan BMS inträde som "standard" i förpackningen). Ja, det stämmer, det är ett tag sen, så fältet är fritt för dig Mikael, låt pennan flöda och visa oss vägen ; )

happiness.jpg
Bild källa: Internet
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag fattade det som att victron styrde cyrix, cyrix är tänkt att kunna användas för att få start hjälp tex, den kan inte styra hur mycket ström som kommer vad jag förstår.

Battery protectorn kan nog inte BMS ersätta, iofs vet jag inte hur avancerat BMS du köpt men vanligtvis inte de enklare iallafall de bara balanserar cellerna.

Vilken tråd i Tyskland har jag läst, du måste blanda ihop mig med någon annan har inget minne av en sådan tråd ? Däremot har jag länkat datablad men det var ftån usa. Det Kanske är de som du syftar på eller?

Beträffande teoretiker. Tack det har jag aldrig hört tidigare, däremot gillar jag att förstå vad jag gör, yrkesskada :) Facit i hand:) Min laddkoppling finns i en tråd också någonstans men den är bly. Jag använder en inverter istället för DC/DC bla.

Som sagt, försökte mig på en tekniskt tråd men den blev ihopfogad med en annan tråd som blev stängd :confused:

Men visst, två huvudproblem att slänga ut bly för litium , pris och problem vis kyla som stoppar planerna för tillfället måste isåfall först och främst flytta in batterier in i bilen och där finns det inte så mycket plats.

Tesla har värmare på sina batterier, men det drar ström.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag använder Cyrix för att kunna programmera den som jag vill Mikael, oavsett hur många Ampere som ska igenom (idag max 50A, imorgon "vem vet"), det tror jag inte man kan göra med ett enkelt relä för 40:- hur än tilltalande det låter.

Jag vill också stoppa laddningen även om BMS finns inbyggt och "ska" göra samma sak DOCK på cellnivå (dvs. öppna-stänga som en bantnings-jojo). Detta har jag läst om (precis som du gör) i en annan tråd ute på det Tyska nätet och hinner inte diskutera mer om i den här tråden.

Det skiljer sig mellan teori och praktik vilket jag saknar i båda fallen, däremot har min magkänsla räddat mig många gånger, därför väljer jag som jag gör även om det kostar (mig och ingen annan) en slant. Sak samma med Batteri Protector där BMS egentligen själv ska stänga, också overkill, eller hur?

Jag tycker att du är jätteduktig teoretiker och det är kul att läsa dina inlägg, även om du ofta ger råd när du redan har fått facit i hand, men jag undrar, har du en klar bild över hur ett LFP paket ska se ut i en husbil/båt IDAG? Har du beskrivit detta i något forum så att man kan läsa om det och kanske bygga ett system efter din beskrivning? Om inte, varför inte göra det nu för det skulle säkert uppskattas av många, inte minst mig själv (fast lite i senaste laget), dock ändå trevligt då "vi andra" kan ifrågasätta dina tankar och förslag...

Som jag tidigare har nämnt, den enda raka, användbara och offentliggjorda beskrivningen på hur man bygger LFP paket, är vad JAndersB har publicerat redan år 2014 (innan BMS inträde som "standard" i förpackningen). Ja, det stämmer, det är ett tag sen, så fältet är fritt för dig Mikael, låt pennan flöda och visa oss vägen ; )

Visa bilaga 123721
Bild källa: Internet

En kort kommentar bara. BMS fanns även 2014 men Winston 12v-blockena är slutna och består av utvalda, liknande celler så skall inte behöva så mycket BM(S). Genom mitt, från USA inspirerade och där testade i över 4000 cykler utan mätbar kapacitetsförlust på batteriet, upplägg med att bara jobba mellan 95-20% och aldrig underhållsladda faller ytterligare behovet av BMS. Voila!

Fungerade klockrent för mig över 2 vintersäsonger med full fricamping i en helt dieselbaserad bil med kompressorkylskåp.

Så gör det igen i min nya husbil. Mycket prisvärt och komfortabelt.

Allt detta redan beskrivet i min egen tråd som hänvisas till ovan samt i flera andra trådar, där jag dock alltid till sist tröttnar på att upprepa mig (och fick stänga min egna tråd). Nu blev det dock ännu en upprepning :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Någon som vet var D+ kontakt sitter i en MB Sprinter, tror det är samma för VW Crafter? För att dra in trappsteget i samband med bilstart, jag har använt säkringsplats för bakrutetorkaren (vi har ingen torkare där) eftersom den aktiveras först när bilen är igång. Det var en snabblösning eftersom jag inte visste var D+ fanns.

Nu när jag ska koppla in DC/DC boostern för Li-laddning när bilen är igång, så ska boostern aktiveras just genom D+. Hade varit bra att veta var den sitter, annars blir det återigen snabblösning enligt ovan...

PS. 2 x 100 Amp LFP skickades äntligen (igår) från Norge. Väntar med spänning att få se tull & moms notan! DS.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vad spännande att följa erat projekt, när priserna kommer ner skulle jag gärna göra samma modifiering.

Var du ska ta D+ törs jag inte ens ge en gissning.
Jag har en liten fundering, eftersom er MB har CanBus, är det något där ni måste ta hänsyn till i projektet?


Lycka till // Peter:)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det enda jag vet är att DC/DC boostern är anpassad för Euro 6, att den ska "hängas på" efter startbatteri-relät på den kabel som idag laddar bodelsbatterier. Med andra ord, boostern är separerad från Sprinterns el-system och enligt allt jag har läst (Google översatt Tyska) så ska det fungera.
Beträffande "CanBus" så är det samma som om du har frågat mig vad heter huvudgata i Trevelez, Spanien (he, he, Spansk by?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen