• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

US EV converters er en gruppe amerikanske entusiaster som bygger om biler til eldrift, en av de mer kjente av disse bilene var en stor SUV som Arnold Swartsenegger hadde som guvernør i California.

BMS som kommuniserer med lokal sentralmaskin og videre over internett er vel mer regel enn untak i elbiler. Lokal kommunikasjon kan være trådbunden som i Tesla eller bluetooth som i enkelte batterier for mer generellt bruk. Mange nye for bruk i bil har også canbus. For ren overvåkning med lowpower bluetooth er det mulig å lage kretser som ikke gir målbar belastning på batteriet, men med en gang en legger til litt styring blir forbruket målbart - selv om en i dag kan komme ned i mW forbruk også på styring av mosfet kraftstyring.
I bilar idag speciellt de med START/STOP funktion har en sådan här BMS i syfte att ha koll på batteriets status för att kunna starta innan spänningen blir för låg, man bygger kanske vidare på den tekniken genom att sätta en liknande anslutning på nya batterier och på så sätt bli av med denna enhet!

För de som undrar vad detta är i detalj så är det en strömshut som klarar många många hundra A(just denna 1200A) ihopbyggt med en voltmätare och en liten liten mikroprocessor som pratar med bilens "insprutningsdator", den tar inga beslut utan rapporterar bara temp, volt och ström.

Dvs i princip samma som NASA Victron BMV mfl dock utan display.
 

Bilagor

  • DSC_0680.jpg
    DSC_0680.jpg
    2,8 MB · Visningar: 17

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

mlaajanen, jag ser att du är väldigt påläst i Litium tekniken på ett ganska djup nivå, vilket är miljontals km från mina kunskaper. Jag tackar dig så mycket för all information och skulle vara ännu mer tacksam om du öppnade en egen tråd med t.ex. rubriken "Litiumteknik på djup nivå".
Mitt mål är att pussla ihop ett LFP paket inom 2 veckor så att vi kan ge oss vidare mot Norge äventyret. Tack på förhand!

JAndersB, du gör mig sömnlös dock ändå nyfiken på hur allt hänger samman på det globala planet. Tror att jag äntligen har förstått vad du menar med "separata plintar" (se nedan och godkänn tack : ). Har även ritat in strömbrytare för laddningssidan och Anderson kopplingshandske.

nytt försök med plintar.jpg

Förbrukare, som sagt har varsin säkring. Behöver jag ändå en gemensam t.ex 40 Amp säkring efter BP:n, på linan ut till förbrukare?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

mlaajanen, jag ser att du är väldigt påläst i Litium tekniken på ett ganska djup nivå, vilket är miljontals km från mina kunskaper. Jag tackar dig så mycket för all information och skulle vara ännu mer tacksam om du öppnade en egen tråd med t.ex. rubriken "Litiumteknik på djup nivå".
Mitt mål är att pussla ihop ett LFP paket inom 2 veckor så att vi kan ge oss vidare mot Norge äventyret. Tack på förhand!
Hej

Det var exakt vad jag gjorde med ett namn så var ytterst likt ditt föreslagna med dom som sköter den här sidan tog bort den och sammanfogade men den andra litiumtråden knäppt nog och ännu knäppare var att det var någon som "ägde" den tråden och stängde den! Helt otroligt.

fö så skrev du "Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )"

Jag trodde att du syftade på denna tråd såklart:)

Du behöver säkringar till dina förbrukare men 40A kanske är lite mycket om det är den enda säkringen du har, bättre att ha flera mindre och dela in förbrukarna i grupper som hemma, tex en för värme en för belysning en för uttag en för kyl och låta dessa vara på 10A kanske.

En liten detalj i ditt schema, när du ritar jordsymbol gör den som ett T, den som du ritade är skyddsjord, det gör att man kan särskilja på dessa "jordar", ibland sitter dom ihop(ofta) men inte alltid.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

...Jag trodde att du syftade på denna tråd såklart.
Vi har inte tid för fördjupade kunskaper Mikael, hoppas du förstår detta. Våra nya batterier är beställda och jag måste sätta ihop hela paketet trots mina noll-erfarenheter. Tanken är att fler nybörjare ska kunna se flödet i vår installation med befintliga komponenter, inte fördjupa sig i BMS detaljer där många inte ens vet vad det är för något. Jag visste det inte heller förrän jag såg det på SKANBATT's hemsida. Ingen av HBK´s veteraner som jag har följt, har haft BMS i sina byggen...

Med "hur allt hänger samman" menade jag på en global nivå. Borde kanske varit mer tydlig, sorry. Det du nämner om stängd tråd m.m., det vet jag ingenting om.

Tack för symbol-tips:
nytt försök med plintar (kopia).jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej

Det var exakt vad jag gjorde med ett namn så var ytterst likt ditt föreslagna med dom som sköter den här sidan tog bort den och sammanfogade men den andra litiumtråden knäppt nog och ännu knäppare var att det var någon som "ägde" den tråden och stängde den! Helt otroligt.

fö så skrev du "Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )"

Jag trodde att du syftade på denna tråd såklart:)

Du behöver säkringar till dina förbrukare men 40A kanske är lite mycket om det är den enda säkringen du har, bättre att ha flera mindre och dela in förbrukarna i grupper som hemma, tex en för värme en för belysning en för uttag en för kyl och låta dessa vara på 10A kanske.

En liten detalj i ditt schema, när du ritar jordsymbol gör den som ett T, den som du ritade är skyddsjord, det gör att man kan särskilja på dessa "jordar", ibland sitter dom ihop(ofta) men inte alltid.

Helt otroligt? Det var ju du som orsakade det men jag har förstått att du inte riktigt kan förstå det.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

mlaajanen, jag ser att du är väldigt påläst i Litium tekniken på ett ganska djup nivå, vilket är miljontals km från mina kunskaper. Jag tackar dig så mycket för all information och skulle vara ännu mer tacksam om du öppnade en egen tråd med t.ex. rubriken "Litiumteknik på djup nivå".
Mitt mål är att pussla ihop ett LFP paket inom 2 veckor så att vi kan ge oss vidare mot Norge äventyret. Tack på förhand!

JAndersB, du gör mig sömnlös dock ändå nyfiken på hur allt hänger samman på det globala planet. Tror att jag äntligen har förstått vad du menar med "separata plintar" (se nedan och godkänn tack : ). Har även ritat in strömbrytare för laddningssidan och Anderson kopplingshandske.

Visa bilaga 123251

Förbrukare, som sagt har varsin säkring. Behöver jag ändå en gemensam t.ex 40 Amp säkring efter BP:n, på linan ut till förbrukare?

Börjar se bra ut även om jag hade cyrix innan vinterbrytare och 2 separata plintar för in och ut. Går åt en del anslutningar. Ja, lägg även en huvudsäkring ut.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Själv kommer jag förmodligen att använda en Victron Argo fet avskiljare för att kunna ladda start o LI individuellt från generator. Återstår att begränsa strömmen (kanske). Smartpass eller via kabelvärme (billigare :)).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Med lite tur och mycket bildeditering får jag kanske ett schema som jag kan montera efter, här kommer det senaste och sista för dagen (hoppas "plintarna" stämmer Anders):

och så här blir det.jpg

Argo låter intressant, du får säkert ett bra resultat i slutändan. Informera hur det har gått! Jag följde tipps från en artikel i Tysk Promobil tidning med Votronic 1212-25 Li som en bra lösning för MB Sprinter med Euro VI. Killen lät trovärdig samtidigt som Reimo sänkte priset då det fortfarande inte är så många med LFP i sina bilar. Jag tror att det börjar hända saker på marknaden i.o.m. BMS inträde i annonskampanjen "Du kan använda dina bef. laddare" (dock med reservation).

Just nu har jag inte fler frågor men är öppen för förslag om det inte är för detaljerat och utanför installationen som jag håller på med. Det är lite för sent att ångra mig i fall något "bättre" kommer ut nästa vecka, nu ska det befintliga installeras.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Himla fint tyvärr var jag lite slarvig, får jag be dig om en liiten förfining som faktiskt inte bara är estetiskt, rita alltid jord nedåt, dvs den platta biten i T skall ligga horisontellt.

Alla + ritar du som en fylld pil uppåt(skriv tex +12V bredvid den, eller B+ eller vad nu du kallar den) och vips snart är en elektriker, iallafall i just er husbil:)

Skämt åsidå men det är lättare att följa ett schema om man har just den ordningen.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Lifepo4,12;7v=14% står de på ett ställe,12v20% står de på ett annat ställe,skulle va kul å veta tex20% hur många v är de,en annan fråga laddning tex -5g e de bättre å ladda högst 20ah via ctek,eller skall man int ladda alls ,taksam för en korrekt beskrivning,200ah
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej bennyolle, jag kan tyvärr inte svara på din fråga, hoppas någon annan kan det. När jag monterat färdigt batterierna med övervakningselektroniken, då kommer jag att kunna se det mesta kring förbrukningen, antingen procentuellt eller i Volt räknat.

Idag blev jag färdig med det jag kallar för "insticksplatta" där allt sitter påmonterat och bara väntar på plus och minus från batterierna. Om det vill sig väl då får jag mina 1:a (och förhoppningsvis även sista) LiFePo4 batterier under nästa vecka.

Så här ser plattan ut. Den sticks in vertikalt under den ena sängen precis som en PC platta i sitt slott.

insticksplatta.jpg

Återstår att programmera om hela paketet (BMV-702) och se till att allt fungerar också!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

JAndersB, jag har en fråga! Var kopplar jag temperatursensorn då jag kommer inte åt batteripolerna som är inkapslade under batterihöljet. Ut kommer + och - kablar som går in i Anderson laddningshandske. Måste jag ansluta temp kabel till DCDC 1212-25?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

JAndersB, jag har en fråga! Var kopplar jag temperatursensorn då jag kommer inte åt batteripolerna som är inkapslade under batterihöljet. Ut kommer + och - kablar som går in i Anderson laddningshandske. Måste jag ansluta temp kabel till DCDC 1212-25?

Jag känner ju inte till din DC/DC laddare men lite frågande till temperatursensor generellt på dessa batterier, om jag kommer ihåg rätt. De kan ju ta emot så mycket laddning så tror inte de blir varma. Återigen, lite direkt ur minnet bara just nu. Seglingssäsong nu, jag börjar jobba med min installation i höst.

Din bricka såg smaklig ut :)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Temperatursensor ska begränsa strömmen vid lägre temperaturer. Under 0grader sänks laddningen och under -20grader tror jag det inte laddas alls. Tror det är ok om sensorn limmas fast på utsidan av batteriet.
Om du inte kopplar in sensorn så blir det inget laddat alls.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack Anders! Det är trångt i en plåtis så vissa saker är självklara när man ska planerar måtten (går inte något på bredden, då får man ta det på höjden), med andra ord,"vi tager det vi haver"... Jag struntar i att koppla in värmesensorn mot DCDC konvertern än så länge, men kommer att hålla ett öga på det. Ska höra med SKANBATT's chefen Tommy Moe (mycket bra att ha att göra med), vad han tycker.

Ska bli kul att få igång ditt, nästan 3 år gamla prospect, även om BMS har fått se ljuset på LFP batterifronten sen dess. Jag har läst en hel del annat också som stödjer det du var väldigt tidigt ute med. Det sägs att dagens BMS (batteriernas eget bevakningssystem på cellnivå) klarar av dom flesta typer av laddningsregulatorer (230V, solceller, etc...). Jag är inte helt övertygad om det ännu, tiden kommer att utvisa hur det är med den saken.

Komplettering:
Hallo Jonas, hann inte läsa din kommentar förrän nu, men OK, jag limmar sensorn på batteriet, självklart!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Håller med. En hel del av kablarna verkar ganska tunna. Det är ju lugnt om du begränsar laddströmmarna med DC-DC-laddare in och inga jätteuttag ut men säkringarna bör ju då vara mindre också.

Jag hade 60-70 A laddning via motorns generator samt 3 st 25-30A laddare kopplade samtidigt när jag körde Honda i10-elverket så jag använde grova batterikablar hela vägen från och till kopplingsplintarna för laddning och förbrukning samt till minus-kopplingsplintarna.

Anders
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har använt 16 mm2 men också 2x6 mm2 överallt. Man får beakta att det är extremt korta avstånd. 16 mm2 skall klara av 220A. Laddning sker från solcellsregulatorn med max 25A (2x100W paneler), likaså 25A från 230V laddaren (stolpe eller 230V från Honda 20i). Den nya DC/DC är också på 25A...

Bör jag byta 200 A säkring till mindre?

Hmmm, nu är vi inne på det "elektriska":
6 mm2 kabel "brukar" säkras med 25A så 2x6 borde klara av 50A. Kanske byta ut säkring till 50A istället för 200A?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54123

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det här tabellen ur gällande SS kan kanske ge ett hum om vad olika grova ledare tål i belastning utan att bli för varma, max 70 C, vid 30 C omgivningstemperatur..
2x6 mm2 blir ungefär som en 10 mm2.
I tabellen nedan bör man välja en säkringstorlek under det nominella strömvärdet.

Tillägg: 50A torde vara max vad som levereras samtidigt i det här fallet från de tre källorna då bilens generator (DCDC) och 230V-laddning aldrig levererar samtidigt alternativt hindras från samtidig leverans.
 

Bilagor

  • IMG_1275.JPG
    IMG_1275.JPG
    577,6 KB · Visningar: 43
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen