• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Kika lite på separata celler också, på så sätt har du möjlighet att undvika att hela batteriet blir obrukbart pga att en cell kommit ur balans.

Har du celler med inbyggd BMS så misstänker jag att det blir svårt att balansera då man ej vet vilken batteripack som har en cell som behöver "justeras".

Dessa finns dessutom med betydligt större Ah Knut har på 400 Ah vill jag minnas och priset på Li är i stort sett linjärt med Ah då de flesta är uppbyggda av samma typ av små typ AA celler dvs på insidan finns det massor med små ihopkopplade celler.

Som tidigare nämnt kommer det bättre och bättre BMS så separata celler är nog smartast om man ska köra hårt med strömmen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Ladningen bryts når ladestrømmen ved en fast spenning kommer under 0,2A. Spenningen en velger er avhengig av hvor hardt en vil lade batteriet, men mellom 13,7 og 14,4 volt et sted for LFP om jeg husker rett fra min planlegging for noen år siden.
Du säger att laddningen bryts vid 0,2A har du en sådan laddare eller hru menar du?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hej Ranko.... och alla andra här på Hbk..

Det har varit mycket intressant att följa dig och jag förstår nu att du har haft många frågor i ditt huvud, och säkert också en massa sömnlösa nätter. Att starta med LFP. batteri är som att starta en relation (med en kvinna…. Nu är det nog många som kommer att protestera). Ivern, glädjen, tron och alla förhoppningarna… Hjälper ju en att fortsätta….sen är det också bra att lyssna på de som har gått före och sen att vara envis när det gäller att genomföra något är nog ganska bra när man skall installera LFP. Jag vet också hur det känns när man väl tror att allt fungera som det skall. Stannar man här så blir livet med LFP. mycket enklare….

Så jag kan bara säga en sak…. Ta ett lugnt…..för framöver kommer säkert den dag när du börjar fundera över varför stämmer nu inte alla siffror i min relation till mitt LFP system…..
Om jag säger såhär… när jag började med LFP. (4 st celler a´200A) så var det nog bara Lasse och Knut som berättade om LFP och allt lät så lovande… ladda med många amp, enkelt att installera, priset överkomligt, behöver ingen BMS, ladda cellerna till 3.65 och hela paketet till 14.6 och det har även skrivits upp till 16v, mm…mm….
Sen var där mycket annat som ingen hade berättat om i en relation till LFP (men så var det ju också när man började en relation med en kvinna)…

Jag har SINOPOLY lifepo4 celler, att jag skriver detta här är för att jag har bara erfarenhet av dessa när det gäller LFP4.
3.65v/cell (14.6v för hela paketet)…. som max …. Glöm detta…. Det var bara första gång jag laddade dem så högt, kurvan för laddningen stiger väldigt brant upp redan vid 80% laddning och det är väldigt stor risk för obalans uppstår. Jag har också märkt att dessa ca 20% som då återstår att ladda innehåller nästan inga Ah,…. utan här lovar tillverkarna av LFP för mycket… dessa 20% ser jag mer som ”spökvolt” de kan finnas där men gör ingen nytta… å andra sidan så är det precis likadant när cellerna börja närma sig slutet… de sista 20% går väldigt fort och även här är risken hög för obalanser… så vad är det kvar i relationen när man har förlorat nästan 40% av vad som blev utlovad… precis som en kvinna så måste vi lära oss den förändring som uppstår i relationen, gör vi inte detta så kanske det går rent av h…… en dag… Nu kanske många tycker att om jag bara får 60% av det utlovade så vill jag inte fortsätta relationen….
Då säger jag …. Lugn … lugn… hon kanske ger dig mer än du tror…. Och det är precis vad LFP också gör för inom dessa 60% ligger mellan 80-90% av alla Ah. I lifepo4 batteri… problemet med denna insikt just nu är att jag måste anstränga mig mer i min relation och inte längre lita så mycket på alla de Volt siffror som dyker upp här och där…. Nu vill jag än en gång säga att detta är VAD JAG har kommit fram till i min relation med LFP….. så nu laddar jag inte cellerna över 3.5v och går inte djupare än 2.8 v…. om det inte är så att det finns automatik i systemet som bryter vid en annan parameter och inte går att påverka från mig…. Så lycka till med din nya relation..:twitcy:

Här är en intressant (på engelska) länk om LFP för den som vill läsa…

The Relationship of Voltage and SOC of LiFePO4 batteries in different temperatures
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jeg hadde ikke lfp optimaliserte ladere, men prinsippet for slike er å legge rett ladespenning påog avslutte når ladestrømmen kommer under en lav grense som egentlig er en funksjon av total batterikapasitet. For normale installasjoner er 0,2A innenfor, jeg burde på min 400 Ah pakke sette grensen noe høyere 0,3 til 0,4 A.

Prismatiske lfp celler er monolittiske, og består ikke av en samling 18650 celler slik som Tesla og andre bygger LiMn pakker.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack Peter, jag älskar ditt lättsamma sätt att resonera, jämföra och skriva trots ett enormt arbete med risker och okända parametrar som ligger bakom.

Läste någonstans att "Kärlek är något som inträffar mellan två individer som inte känner varandra", vilket lätt kan appliceras på LFP enligt din beskrivning. Tids nog, allt kommer att klarna och t.o.m. blir billigare, precis lagom tills en helt ny typ av energilagring dyker upp på marknaden...

Skämt åsido, 3,5 V per cell motsvarar 14 Volt maxgräns (inte långt ifrån 14,2V som jag har f.n.). Sedan har vi minimigränsen på 2,8V/cell vilket blir 11,2V. Om du menar att det är den lägsta gränsen, då måste jag programmera om BatteriProtector som bryter all förbrukning vid så lågt som 10,5 Volt. Jag tror aldrig det kan bli så lågt i praktiken, BMV'n kommer att varna med ljud redan vid 11,3V. Blir bilen avställd, då blir allt urkopplat också (lätt med Anderson handske där både + och - kopplas bort för varje batteri separat).

Alarm vid 11,3.PNG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jeg hadde ikke lfp optimaliserte ladere, men prinsippet for slike er å legge rett ladespenning påog avslutte når ladestrømmen kommer under en lav grense som egentlig er en funksjon av total batterikapasitet. For normale installasjoner er 0,2A innenfor, jeg burde på min 400 Ah pakke sette grensen noe høyere 0,3 til 0,4 A.

Prismatiske lfp celler er monolittiske, og består ikke av en samling 18650 celler slik som Tesla og andre bygger LiMn pakker.
Det är rätt att prismatiska är "custom" batterier där volum är A och O.

Men laddning, du menar att du har ställt laddspänningen så att när den uppnås på batteriet så ligger strömmen in till batterierna på dessa 0,2-0,4A?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det jeg hadde var 400 Ah bygget med Winston celler og ladet med bilens orginale ladere plus 250 W solpanel på MPPT. Kontrollmålinger stemte bra med teori, men en kul situasjon var at dén 40A laderen som var i bilen gikk over fra lading ved 14.4V til å ligge med en vedlikeholdspenning på 13,8V og dermed ingen aktiv ladning. Cellene var fortsatt 100% i balanse etter 2 år uten bms.

Jeg kunne ikke ta med bilen ved emigreringen til Australia så den er solgt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Hittade denna blogg med lättsam text för en amatör, som inspirerar till att våga ta steget.

https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/batterirevolution-nar-bly-byts-mot-litium-langtidstest.html

Det är ju mycket volt, watt o valt m.m. som bromsar en amatör.

Jag önskar ett system som man kan glömma bort, min sambo tar gärna en weekend i HB ensam, när jag jobbar helg, och hon vill inte höra talas om volt, watt, bms eller pms :oops:

Hoppas det finns överkomligt när det blir dax för uppgradering. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack Peter, jag älskar ditt lättsamma sätt att resonera, jämföra och skriva trots ett enormt arbete med risker och okända parametrar som ligger bakom.

Läste någonstans att "Kärlek är något som inträffar mellan två individer som inte känner varandra", vilket lätt kan appliceras på LFP enligt din beskrivning. Tids nog, allt kommer att klarna och t.o.m. blir billigare, precis lagom tills en helt ny typ av energilagring dyker upp på marknaden...

Skämt åsido, 3,5 V per cell motsvarar 14 Volt maxgräns (inte långt ifrån 14,2V som jag har f.n.). Sedan har vi minimigränsen på 2,8V/cell vilket blir 11,2V. Om du menar att det är den lägsta gränsen, då måste jag programmera om BatteriProtector som bryter all förbrukning vid så lågt som 10,5 Volt. Jag tror aldrig det kan bli så lågt i praktiken, BMV'n kommer att varna med ljud redan vid 11,3V. Blir bilen avställd, då blir allt urkopplat också (lätt med Anderson handske där både + och - kopplas bort för varje batteri separat).

Visa bilaga 125110

Tack Ranko :spinny:.... fungerar allt bra nu så rör inget..... Jag tror att du skall prova dig fram, testa nu och kanske om 6 månader igen o.s.v..... och när du gör testen så gör den under bevakning....jag tror att varje system är olika, ibland förbrukar jag upp emot 150A och ibland bara 1A....Det senaste jag fick göra var att koppla helt bort minus kabeln så att start och bodelsbatteriet (LFP) inte har samma minus (chassit) plötsligt fungerar laddningen mycket bättre....men nu förlorade jag underhållsladdningen på startbatteriet :swoon: .... men jag får fixa detta framöver.... det som jag upplevde svårast det är att när jag bara ser den totala volt (tex. 13.25v) under flera dagars förbrukning då började jag misstänka här var fel... LFP har en väldig rak urladdningskurva... nu är det så att jag kan ju ser ju varje cells spänning i celllogen8 och för mig underlättar detta enormt för då ser jag precis allt och vilken cell som börja komma i obalans....
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det jeg hadde var 400 Ah bygget med Winston celler og ladet med bilens orginale ladere plus 250 W solpanel på MPPT. Kontrollmålinger stemte bra med teori, men en kul situasjon var at dén 40A laderen som var i bilen gikk over fra lading ved 14.4V til å ligge med en vedlikeholdspenning på 13,8V og dermed ingen aktiv ladning. Cellene var fortsatt 100% i balanse etter 2 år uten bms.

Jeg kunne ikke ta med bilen ved emigreringen til Australia så den er solgt.
Då förstod jag dig rätt. Obalans som jag skrev kommer med tiden men kommer mycket snabbare om man använde batteriet hårt dvs UPS eller kokar vatten kör brödrosten eller hembrännaren, samt om man laddar hårt.

Tar man det lungt så klarar dom sig mycket längre.

Så nöjer man sig med att inte ta ut max ut dom dvs runt 60% så är det bara att byta rakt av, det är inte fallet som sagt med tex UPS eller bilar där vill man använda det man har betalat för samt också hårt och då blir det jobbigare.

En bil kör i ca 3-4 timmar innan batteriet är tomt, dvs 0,25C(25 % av batteriets kapacitet) ungefär i belastning, dvs ditt 400Ah batteri drar man ur 400*0,6*0,25 = 60A och då sliter det på batteriet och balansering blir ett måste över tiden och inga 2-3 eller 4000(världsrekord?:)) cykler.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Sitter i bilen utanför COOP och väntar på min lady nr 1, kollar laddning efter färd på BMV'n samt läget med solcellsregulator.

Solcellsregulator slår ifrån vid 100% laddat, inget kommer därifrån.
Under färd startad DCDC och försöker pressa in några Volt vilket BMV hindrar effektivt med "closed" relä
Nu kommer fenomenet med att batterierna lägger sig på 13,6 och "småsnarkar" runtikring. Normalt, eller ej, ingen aning, först i Norge (kring midsommar) ska jag kunna sätta rejäl press på LFP och se vad som händer under 13,2 Volt...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu är vi där igen:), vilket relä är closed???

Slutet eller öppet slutet heter closed öppet heter open:D

Menar du att Cyric är öppet dvs ingen laddning kan ske?

Om isfall hur kan solcellen säga 100% då den har inget batteri att ladda eller?

Och hur kan DC/DC försöka pressa in några volt om Cyrix är öppen?

Om nu Cyrix är öppen så betyder inte det att solcellen ser spänningen från DC/DC och den är hög säg runt 14 volt vilket får MPPT att säga fullt!

Om du nu också kopplar in 220 då kommer båda laddarna + MPPT att ladda till samma punkt som ej har något batteri eftersom Cyrix är öppen.

Som du ser så bör du kanske prioritera laddningen dvs vilken laddkälla som ska ha prioritet ifall fler än en finns om du inte ska få en massa konstiga effekter vid laddfaserna
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

OK Micke, du ställer allldeles för många motfrågor (läs ditt inlägg själv en gång till) vilket jag tyvärr inte orkar svara på efter en lång dag så jag lägger locket på. Ha en bra kväll :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag elaborerar mig fram för att förstå, och initialt undrade vilket relä, du har minst två Cyrix och Victron.

Du kan inte ladda om det inte finns något batteri dvs om Cyrix är öppen så...

betyder inte det att solcellen ser spänningen från DC/DC och den är hög säg runt 14 volt vilket får MPPT att säga fullt!

dvs ingen mening att fundera på vad MPPT säger och DC/DC eller hur!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Intressant, det Muskatten skriver om i inlägg 243.
Ni andra som också har lite längre erfarenhet av Lfp, känner ni igen Peters iakttagelser om att de sista 20% upp till fullt känns som "spökvolt", på era fabrikat?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag elaborerar mig fram för att förstå, och initialt undrade vilket relä, du har minst två Cyrix och Victron.

Du kan inte ladda om det inte finns något batteri dvs om Cyrix är öppen så...

betyder inte det att solcellen ser spänningen från DC/DC och den är hög säg runt 14 volt vilket får MPPT att säga fullt!

dvs ingen mening att fundera på vad MPPT säger och DC/DC eller hur!
Micke, Cyrix relät styrs från BMV relät där jag har bestämt ON/OFF parametrar, där "default" är öppen vilket menas med att den släpper igenom laddström. När BMV "sluter"/stänger Cyrix (bara term-petitesser Micke) vid 14,2 V då ska den bryta/stänga laddning eftersom jag har bestämt så, Cyrix blåa lampa ska lysa, eller tvärt om, kommer inte ihåg. Jag bryter alltså laddning vid 14,2 Amp oavsett var laddningen skulle komma ifrån, solceller/230V/DCDC eller ärtsoppan!

Det märkliga är att IN (från laddningskällor) och UT (till förbrukare och batterier) är separerade, CYRIX-en hanterar bara IN-källor, medan BMV är uppkopplad mot chassit (-) och får sin ström (+) DIREKT från batterier (+), BMV-displayen presenterar med andra ord ALLT som händer.

Jag vet fortfarande inte med säkerhet om laddning sker eller ej när jag inte ser Cyrix reläts blåa lampa (OBS! under Mariannes säng!!!). Har inte tålamod att förklara allt just nu i detalj, men det kommer säkert att klarna efter mer tester så småningom. Tack i alla fall för ditt engagemang så länge Micke...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det som är intressant i den länk som jag tidigare hänvisade till och i första tabellen så är det vid 100% SOC så visar deras resultat att när en LFP cell är fulladdat så är det inte 3.65v... utan istället 3.45-3.47v vid full laddning. och efter ett par dagar vila (inte du) så visar det ca3.42v vid 100% SOC.
I början strävade jag efter 3.60v men insåg efter ett tag att detta är nästan omöjligt att ladda till... för när jag väl hade nått detta... så föll cellerna snabbt ner till ca 3.45v.... och då trodde jag att där var fel på mina celler....
något som jag tycker är viktigare för att se hur LFP mår är att göra tester där man laddar fullt och sen tömmer med 1-2C och räknar sen ut hur många Ah jag får ut ur mina LFP celler.. nu är det ett tag sedan jag gjorde en sådan test, men så snart jag får tillbaka min BMS 123smart från GWL-Power så skall jag göra en test... (den enheten jag fick fungerade aldrig så den gick i retur på garantin en ny är på väg efter mycket strul med GWL-Power) .... nä nu har hundarna fått frukost... så nu är det min tur...

Kallimera... från soliga Kreta..


The Relationship of Voltage and SOC of LiFePO4 batteries in different temperatures
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Micke, Cyrix relät styrs från BMV relät där jag har bestämt ON/OFF parametrar, där "default" är öppen vilket menas med att den släpper igenom laddström. När BMV "sluter"/stänger Cyrix (bara term-petitesser Micke) vid 14,2 V då ska den bryta/stänga laddning eftersom jag har bestämt så, Cyrix blåa lampa ska lysa, eller tvärt om, kommer inte ihåg. Jag bryter alltså laddning vid 14,2 Amp oavsett var laddningen skulle komma ifrån, solceller/230V/DCDC eller ärtsoppan!

Det märkliga är att IN (från laddningskällor) och UT (till förbrukare och batterier) är separerade, CYRIX-en hanterar bara IN-källor, medan BMV är uppkopplad mot chassit (-) och får sin ström (+) DIREKT från batterier (+), BMV-displayen presenterar med andra ord ALLT som händer.

Jag vet fortfarande inte med säkerhet om laddning sker eller ej när jag inte ser Cyrix reläts blåa lampa (OBS! under Mariannes säng!!!). Har inte tålamod att förklara allt just nu i detalj, men det kommer säkert att klarna efter mer tester så småningom. Tack i alla fall för ditt engagemang så länge Micke...
Okej.

Vart har du kopplat Victrons shunt?

Beträffande Cyrix, viktigt som du säkert vet är att båda sidorna av Cyrix måste ha spänning en sidan över 13,7 volt och den andra över hmm 4 volt tror jag, dvs du kan inte stänga av all laddning och aktivera Cyrix.

När du tillsett att du uppfyller dessa krav så kan du mäta spänningen över de två stora skruvarna på Cyrix, det ska vara ~0volt om det är SLUTET:) när det är öppet så visar multimetern diffen mellan laddaren och bodelsbatteriet så någonstans 0,5-1V kanske.

Och såklart, bodelsbatteriet och laddarens (-) måste hänga ihop.

Om jag var du skulle jag börja med en laddare bara, koppla ur resten har du 220 så kör på den.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack Ranko :spinny:.... fungerar allt bra nu så rör inget..... Jag tror att du skall prova dig fram, testa nu och kanske om 6 månader igen o.s.v..... och när du gör testen så gör den under bevakning....jag tror att varje system är olika, ibland förbrukar jag upp emot 150A och ibland bara 1A....Det senaste jag fick göra var att koppla helt bort minus kabeln så att start och bodelsbatteriet (LFP) inte har samma minus (chassit) plötsligt fungerar laddningen mycket bättre....men nu förlorade jag underhållsladdningen på startbatteriet :swoon: .... men jag får fixa detta framöver.... det som jag upplevde svårast det är att när jag bara ser den totala volt (tex. 13.25v) under flera dagars förbrukning då började jag misstänka här var fel... LFP har en väldig rak urladdningskurva... nu är det så att jag kan ju ser ju varje cells spänning i celllogen8 och för mig underlättar detta enormt för då ser jag precis allt och vilken cell som börja komma i obalans....

Du skriver "koppla ur start och bodelsbatteriet (LFP) inte har samma minus (chassit)"

Hur har du laddningen kopplad då, varför skulle detta fungera bättre!

Är inte det helt enkelt så att startbatteriet tog laddning från bodelsbatteriet?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Men jag måste säga, FAN NI ÄR ROLIGA, ni kopplar och fixar och donar HÄRLIGT tycker jag så ska det vara:D

Och speciellt impad att fixa allt på Kreta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen