• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

FAS 3 utfördes idag (som utlovat)!

Jag kan bara säga att utan "dunderstark" hade jag aldrig klarat av slutinstallationen. "dundret" måste ha lagt väldigt mycket tid på mätning/testning eftersom allt han förmedlade till mig stämde på pricken. Här kommer ett sammandrag.

Jag har editerat mitt senaste schema (inkluderat även utgångar som om det vore ett "vanligt" icke Cyrix-relä som Mikael "mlaajanen" tog upp tidigare i tråden):

CYRIX-BMV stryrning (rättelse).jpg

FAS 3 pågår fortfarande och mer info kommer. När vi är klara med den här tråden då ska det finnas bättre förståelse för LFP som i sin tur inte ska behöva kosta en förmögenhet... Bästa investering vi gjort var Booster under färd. Den laddade 18 Amp på tomgång!!!

booster under färd.jpg

Ha en bra vecka!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Spännande :)

Vad laddade generatorn innan du skaffade "Boostern"?

Min laddar 20A på tomgång, har ingen "Booster" va jag vet.

En annan fråga vad slutade härligheten på i pengar?
Kan man skippa någon "burk", och köpa fler/större batterier istället?

Denna tråd är givande även för "icke-nördar" :D
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Spännande :)

Vad laddade generatorn innan du skaffade "Boostern"?

Min laddar 20A på tomgång, har ingen "Booster" va jag vet.

En annan fråga vad slutade härligheten på i pengar?
Kan man skippa någon "burk", och köpa fler/större batterier istället?

Denna tråd är givande även för "icke-nördar" :D
Du har så många battterier och AGM så du laddar mycket iom det.

Eftersom hantering av BMS ej finns vad i denna uppkoppling så är det ingen större mening att köpa med inbyggd BMS vad jag kan se det så använder man en EBL som har underspänningskydd så behövs bara en laddare som inte överskrider den spänning vi pratats om här eftersom den spänningen ligger under Li maxspänning.

dvs med en vanlig blyladdare ala CTEK EBL mfl så är det bara att byta rakt av utan att göra något.

Om man däremot har batterierna kallt(som jag) så måste man inhibera laddning under 0 grader C.

Däremot skall man använda den vanligaste inbyggda BMS tex den inbyggda då behöver man en laddare som fixar att strypa strömmen när batteriet når sin fulla spänning eftersom BMS ej klarar att "göra av" med överskottsströmmen över någon enskild A (2A) efter vad jag förstår på batteriet i denna tråd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Spännande :)

Vad laddade generatorn innan du skaffade "Boostern"?
ca 2A vilket sabbade våra nya AGM redan på 1:a Norgeresa (korta körningar med molnigt väder och ingen el på långa vägar). Man får inte glömma heller att det handlar om en Euro 6 med alla sina konstigheter

Min laddar 20A på tomgång, har ingen "Booster" va jag vet.
Låter mycket bra Peter! Vi kommer upp till 25 A med boostern och då laddar den LFP med betydligt lägre motstånd. Jag vet inte vad det kan bli för skillnad mot blybatterier tidsmässigt.

En annan fråga vad slutade härligheten på i pengar?
Har inte räknat på det ännu men under 20 000:- (utan Booster, den behövdes ändå sen tidigare)

Kan man skippa någon "burk", och köpa fler/större batterier istället?
Idag finns en burk med alla 3 laddare (färd/sol/230) för ca 8 000:-. Behöver du mer än 200 Amp kraft, har du HB som kontor?

Denna tråd är givande även för "icke-nördar" :D

Är definitivt ingen nörd, i alla fall inte när det gäller batterier, däremot vill jag gärna ha fungerande värme, datorkraft och att kunna använda SirMcLains 230V mosquito-vaporiseraren ; ) Vår lilla ScandiMobil behövde en teknisk "makeover" för att hänga med i tiden med dom "stora grabbarna".
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack Ranko.

Jag är säker på att vid nästa batteribyte så blir det Li-batteribank för mej.
Det som oftast sänker min batteribank är min CPAP (andningshjälp på natten)

Just att du inte är en "nörd" på detta ämne är det fina med den, och att du som amatör vågade ge dej på detta, samt bjuder oss andra amatörer på din "batteri-resa".
Det kommer säkert fler "amatör-frågor" och då gäller det att stryka nördarna medhårs. :rolleyes:

Blir intressant att få läsa hur ni kommer att uppleva fricamping i framtiden, med er framtidsbil :cool:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

... Det som oftast sänker min batteribank är min CPAP (andningshjälp på natten)...
Nu är vi inne på något helt annat som har med livskvalitén att göra. Hade jag varit i ditt ställe, då hade jag satsat på Winston batterier med betydligt mera kraft (kanske 400 Amp) för betydligt mindre pengar än dagens "plug-and-play" nymodigheter med inbyggda BMS. Jag tror att muskatten-Peter, TeknikLasse, JAndersB och framför allt Knut kan otrolig mycket om stora kapaciteter & balanserade celler. Jag hade gärna upprättat en e-mail-lina med Knut och gjort ett "skrivbordstest" (skissat allt på pappret som om det vore verklighet).
Lycka till Peter, hoppas det löser sig för dig också :yes:
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Först stort tack till Ranko, som drog igång den här tråden. Det har varit jättespännande att följa planerna och slutförandet. Lycka till! :)

Men föreställ nu, att jag har en "modern" EBL i min Adria (årsmodell -15).
I den centrala displayen kan jag förutom alla andra funktioner också övervaka tillståndet i både start- och bodelsbatteri, samt se effektuttaget ur dessa och även laddning. Man kan i princip säga, att denna "delvis ersätter" en externt monterad BMW702.
Vad jag har erfarit så här långt, så stiger aldrig spänningen i batterierna över 14,2 volt, även om jag står kopplad på 220 volt. Eventuell solcell kan väl i ett senare skede kopplas via regulator till EBL:n? Det borde trygga en stabil laddning av batteriet.

Om jag nu skulle byta mitt (tunga) AGM-batteri mot ett Litium-batteri (givetvis med inbyggd BMS) , så borde jag väl (utifrån vad HB:n redan är utrustad med) helt enkelt kunna genomföra uppgraderingen till Litium-nivå utan att behöva komplettera med laddare, extra reläer, extra brytare, säkringar och slutligen också en BMW702.
Det blir ju bara tårta på tårta av det hela (tycker jag), eller har jag fel i mitt tänkande? Jag har inga jättebehov av stora mängder el, men vill ha det någotsånär smidigt.

Jag skulle helst bara vilja byta batteri rakt av, utan att börja studera elektriska formler på gamla dar och leta efter mystiska spänningsfenomen, skippa trilskande reläer och kontaktlösa sense-kablar ....

Nu verkar det ju finnas funderingar här i tråden som gör, att det kanske går att bara byta "rakt av" till Litiumbatteri. En del ÅF som säljer batterierna påstår att det är fullt möjligt ...
Tacksam för svar från "de med lite större elektrisk kunnande" i ämnet har att säga om mina funderingar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du tänker helt rätt, se mitt inlägg 224(tror jag) ovan.

Grejen det som gör Li så himla svårt är att dom kan drabbas av obalans om man stressar dom och eller om dom är av medioker kvalitet eller gamla.

Då betyder det att man laddar sönder den celler som har högst spänning, samma sak med obalans händer på blybatterier också men dom tål avsevärt mer i överladdning, Li tål ytterst lite och med det otroligt höga priset så kanske man vill ta hand om dom på bästa sätt, men det är bara små pengar jämfört med vad husbilen förlorar i värde varje år egentligen så ...

Ska man balansera med de som har inbyggd BMS så måste man minska laddningen på slutet till någon A som jag nämnt, men hur gör man om man har förbrukara på samtidigt, dvs hur ska man kunna få laddaren att bara pytsa in 2A i batteriet men ändå försöjra husbilen?

Det kan man göra som jag gör tex, när man laddar bodelsbatterierna så drivs bodelen från bilbatteriet, dvs ingenting påverkar bodelsbatteriet utan dom laddas i sin takt så länge laddning sker.

Detta är rätt enkelt att fixa förutom om man fricampar och laddar via solceller som ej orkar försörja bodelen och ladda samtidigt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nu har det gått några dagar igen och jag kan se av flera inlägg att det är dags för en repetition. Jag borde kanske ha ett automatiserat inlägg varje vecka :twitcy:

Lithium billigt: Winston 90Ah 12v block utan BMS
Lithium långvarigt: Använd 95%-20%
Lithium i kyla: Ladda ej.
Lithium förvaring: Koppla bort allt och de kan stå orörda läänge
Vad gillar inte Lithium: Underhållsladdning, varken av motor, solpanel eller 230v.
Vad gillar vi: Att kunna använda våra vanliga laddkällor.

Hur lösa? Jo, separera ladd in och uttag ut. Bryt laddning med bmv-700 och cyrix li-charge vid 95% SOC. På igen vid 90%. Sluta förbruka vid 20% SOC. Battery protect underspänningsskydd och 2 huvudbrytare för ladd in och för hel bortkoppling. Voila.

Kostnad totalt ca 18000 för för snabbladdad, lågviktig tillgänglig kapacitet på 200 Ah med full spänning (kräver minst 650Ah batteribank i AGM). Dessutom med kapacitet för 4000+ cykler.

Repetera, tack. Prov nästa vecka.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Ladningen bryts når ladestrømmen ved en fast spenning kommer under 0,2A. Spenningen en velger er avhengig av hvor hardt en vil lade batteriet, men mellom 13,7 og 14,4 volt et sted for LFP om jeg husker rett fra min planlegging for noen år siden.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Kan du svara på en enkel fråga?

Frågan var, Vid vilken spänning bryts laddningen?

Men kära nån, hur många gånger har jag inte redan sagt det både i denna och andra trådar.

Så, nej, säger inte. Hur var det nu igen? Jo, repetera och kanske framför allt reflektera.

Under tiden, god natt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Eftersom vi inte får något svar på vid vilken spänning som laddningen skall brytas så kan jag förklara att den bryter sig själv om den laddare man har avbryter sin laddning < 14,5 volt vilket nog alla laddare gör så det funkar utmärkt utan likaså via bilens generator som inte ger över denna spänning heller.

Sedan som jag skrev så bryter alla de flesta EBL själva när spänningen är för låg samt man har nog oftast koll på detta själv.

Men man skall såklart mäta och verifiera, bygg enkelt först verifiera och vid behov adressera ev problem.

Köper man separata celler så kan man ha koll på balansering själv med en multimeter och vid behov mha av ett vanlig spänningsaggregat från tex Kjell & Co och ladda upp varje cell en i taget till exakt samma spänning vid behov.

Samma kan man göra med inbyggd BMS men då sätter man strömbegränsning 2A och konstant spänning runt 14,6 enligt Rankos batteridatablad, när strömmen närmar sig noll eller i närheten av noll då stänger man av.

Sist, ju hårdare man laddar ur dom tex mha en stor inverter desto mer obalans skapar man, samma vid laddningen.

Det kommer att komma mycket mycket bättre BMS snart sådana som man kan koppla till en dator och både styra och läsa av så hav tålamod.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Du fortsätter att uppträda illa. Svaret givet upprepade gånger tidigare, och normalt uttrycker man sig inte som du gjorde heller i din fråga. Känner du till ordspråket som man frågar får man svar?

Du verkar ha ett stort behov av att "spela Allan", både i denna och andra trådar, av vilka en stängts på grund av ditt uppträdande. Men som vanligt verkar du inte förstå det och inte heller att du yrar sönder även denna tråd. Varför inte hålla ditt ganska OT teroriserande (terroriserande) i en egen tråd?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

För er som vill förstå, bygger mitt framtagna upplägg på ett automatiserat upplägg som kräver minimalt med investering, ger bra säkerhet och livslängd och inte kräver att man som en el-tekniknörd sitter med billigaste möjliga multimeter mitt i natten och manuellt bryter laddströmmar, t.ex.

Allt kan göras på olika sätt och man behöver ju inte upprepat trycka ner sin tro i andras hals (trådar), i alla fall inte femtioelva gånger. Blir väldigt tjatigt och till sist tröttnar man.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Kikade lite snabbt på Winston´s 12V pack.
Verkar intressant, 3st sådana pack, och man borde klara en långhelg med ström.
Nu bytte jag förra året till Biltema AGM, får se hur lång tid det tar att knäcka dem, känns synd att slänga ur dem i förtid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen