• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Absolut, du använder en multimeter sedan och verifierar saker tex du mäter spånningen mellan laddarens + utgång och batteriets +, sedan batterierits - och chassit, dessa båda skall vara 0 volt i stort sett, vid 25A så kan du acceptera 0,3-0,4 volt max på lite längre avstånd.

MEN jord, dvs batteri - och chassit ska f-n vara 0 volt jämt:D:D

Bäst är att ansluta shunten på + också inte - som alla säger av samma anledning då shunten skapar spänningsfall, det är det den bygger på dock ett litet typ max 0,1 volt
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Temperatursensorn måste vara ansluten till + eller - för att fungera. Jag har nog i annan tråd sagt att den kan limmas fast på batteriet men detta är fel vad gäller Votronic, i alla fall den modell jag har. När man har ställt laddaren på Lifepo-batteri så minskas laddningen vid temperaturer under noll.

Achtung: Bei eingestellter Ladekennlinie für eine LiFePO4-Batterie muss zur Sicherheit der Batterie der Temperatur-Sensor 825 angeschlossen sein, sonst keine Geräte-Funktion, LED „Main Charging“ blinkt!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag misstänkte det Jonas efter att ha Googlat fram en översättning från Tyska. Manualen som följde med är på Tyska och lite svårthanterlig annars. Sätter temp.sensorn på minus så får vi se, DCDC kanske kommer igång då!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

FAS 2 pågår fortfarande eftersom jag inte får Cyrix blå lampa att lysa trots att BMV relät "knäpper" enligt inställningar (14,2V och 13,2V).

Boosterns lampor lyser inte heller. Första felet var att UT kablar (laddningskabel och batterikabel) var omkastade. Detta berode på att "Charger" och "Li-Ion Battery" text på Cyrixen i reklambladet är i omvänd ordning än text på min Cyrix. Även när jag vände på kablarna, jag fick inte boostern's röda Power-lampa att lysa. Tror ändå att det har med "någon" (-) minuskabel att göra. En annan grej är alla restriktioner som redan är inprogrammerade i Cyrixen. Får se om problemet löser sig efter dagens noggrannare mätningar...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vilka restriktioner är inprogrammerade?

Varför kopplar du inte bort CYRIX till att börja med och fokuserar på laddningen, Cyrix skall egentligen inte behövas i ditt fall ändå.

Din DC/DC, har du kopplat in temgp givaren, SENSE samt anslutit jord på båda sidorna?

Koppla sedan lös D+ från DC/DC och anslut DC/DC D+ via en säkring(liuten tex 1A) till +12V på bilbatteriet.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag kan testa utan Cyrix, men den behövs UTAN tvekan! Vill inte gå in på närmare diskussioner, men anser att Anders har 100% rätt när han talar om relationen mellan Cyrix (95% - 90% teori & praktik) och LFP's livslängd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Vilka restriktioner är inprogrammerade?

Varför kopplar du inte bort CYRIX till att börja med och fokuserar på laddningen, Cyrix skall egentligen inte behövas i ditt fall ändå. Ska testa idag

Din DC/DC, har du kopplat in temgp givaren JA, SENSE (Inte ännu)samt anslutit jord på båda sidorna (JA) ?

Koppla sedan lös D+ från DC/DC och anslut DC/DC D+ via en säkring(liuten tex 1A) till +12V på bilbatteriet.
D+ fungerar, däremot inte batteriet eftersom jag har mätt spänning i batterikabeln även vid stillastående. Det skulle innebära att Booster var ON hela tiden. Nu är det dags för lite rörelse mot parkeringen där "Sprillan" väntar på oss. Återkommer ikväll med ny rapport, hoppas positiv sådan...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Den kan också helt enkelt vara trasig, ingen säkring inne i den?

Och glöm inte att mäta med en multimeter, inget annat duger.

Mät också chassit till (-) på DC/DC på både sidorna i ohm läge med all (+) bortkopplad, sedan i V läge med ström påkopplat.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

FAS2 är avslutad, dags för FAS 3 (laddningsmätning, BMV-inställningsjustering, statistik och avrapportering)!

BOOSTER förstärkare eller 12V-12V konverter, eller DC/DC eller B2B, OBS! gäller EURO 6:
Tja, vad ska man säga, jag kan bara säga att ALLT FUNGEEEERAR :yes:. Känns på samma sätt som när en 12 kg lax fastnar på den egna laxflugan efter 3 veckors absolut ingenting!!!
Nu vill jag passa på och ge eloge till "trådens eviga plåga" Mikael, alias mlaajanen, som hjälpt mig på vägen med oförminskad glöd (hoppas han inte blir nu mallig och sätter in 5:ans växel) :swoon:. Marianne sa i morse: om den där "lådan" är trasig, då får vi väl köpa en ny (vad hon inte visste var att den kostade ca 4 000:), det kanske är din installation som har knäckt "lådan" vilket troligen inte täcks varken av Reimo.de, Folksam, eller fabriksgaranti?".

Skämt åsido, tack Mikael för tips om att ansluta sense kablar (vad det nu skulle vara bra för, förutom att hela anläggningen startade efteråt, hehe...).

CYRIX relä:
Får inte glömma informera alla som funderar på att använda Cyrix i syftet att förlänga livet på sina LFP (återigen tack Anders). Den 2-delade kabel från BMV-700 ska kopplas till Cyrix kabelns röda och svarta tråd. Den svarta (en från BMV och den andre från Cyrixen) skall sedan kopplas till jordplinten (-). Hör av dig eller skicka mejl om du är osäker på hur du ska göra så förklarar/ritar/fotografferar jag mer ingående.

Oj, oj, oj, vilken känsla att få se en fungerande "julgransbelysning" under Mariannes säng, helt fenomenalt! Nu är vi mogna för Norge!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

... Din DC/DC, har du kopplat in temgp givaren (JA), SENSE (NEJ, vilket troligen var felet) samt anslutit jord på båda sidorna (JA)?

Detta var lösningen på mitt Booster-laddningsproblem! 1 000 tack Micke, jag visste om sense's förekomst, står tydligt på schemat, men tyckte inte det var viktigt i sammanhanget! Så fel man kan ha, hmmm... tekniska fördomar, hehe...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

BRa, SENSE är ett ytterst bra tecken på att den är proffsigt konstruerad.

förstiod du min nattliga ritning?

När du så småningom fått allt som du vill ungefär så bör du mäta upp saker och ting oich dokumentera samt i förekommande fall förbättra.

och på 1 poäng, du vet vad du börjar att mäta med hoppas jag?:D

Just det den du står på, jorden:D:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tog en liten paus idag med husbilen och batterier då lyckan efter att allt har börjat klaffa har sugit musten ur en. Man känner sig helt utpumpad efter alla intensiva timmar med manualläsning (på Tyska), kabelhantering, kommunikation med utomstående, bl.a. min el-lärare på Hisingen, trånga utrymmen och muskelverk i muskler man inte hade en aning om fanns i ens egen kropp...

Precis som med 70-80-90 talet's YuoTube-musiknostalgi med vår tids "bästa" musiklåtar, jag återvände till Mimer's kunskapsbrunn i LFP's oändliga frågor.. Min LFP-resa har varit ganska kort jfr med klubbens pionjärer (hoppar över alla namn, men tackar Knut som jag tror tillhör dom absolut 1:a, tätt åtföljd av Norsk-Svenska-LFP-eliten med JAndersB som min mentor i slutändan. En fantastisk 22 sidors läsning (om du trycker på den blåa länken ovan) som jag återigen läser för 3:e eller 4:e gången för säkerhets och nöjets skull. Pionjärerna byggde med Winston celler utan inbyggd BMS (battericellernas eget bevakningssystem), medan jag och den "nya" BMS-batteri-generationen vill leva bekvämt med önskan om slippa tekniksnack och ändå aldrig mer sakna ström eller behöva byta LFP batterier. Hade också varit väldigt bra om vi kunde klara oss med bara motorns 180 Amp generator som laddkälla istället för att dra med oss EFOY, Honda eller liknande elgeneratorer, men då missar vi poängen med 230 V ström till vår induktionshäll. Marianne har förbjudit all fiskstekning inne i husbilen medan jag vill ha fisk minst 2 dgr/vecka oavsett var vi befinner oss inom EU/EES (samma som med obegränsad roamingfri surf) :spinny:

Poängen med LFP är att:
  • Ladda snabbt (ska undersökas noga under etappens FAS 3)
  • Hög kapacitet (Volt och Ampere)
  • Vara länge (många cykler och därmed år)
  • Väga minimalt (plats till en annan nödtorftighet)
  • Kosta skäligt (hög investering som ger hög livskvalitet under måååånga år)

Ha en bra helg, värmen har kommit!
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Precis som det stod i manualen och nu till en sak som du kanske upptäckt redan.

Om du själv mha av en strömbrytare tvärs över Victron sladdarna som går till Cyrix sluter den, då kommer du att tvinga fram en "avbryt" laddning, dvs den stora feta huvudbrytaren du har är helt onödig då du har Cyrix och en liten liten strömbrytare:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Mycket riktigt Mikael, jag behövde aldrig ha den stora feta 200 Amp brytaren men då den redan fanns sen tidigare, det var bara att använda. Stor och överdimensionerad, men vacker (röd) och väl synlig . Vi kommer förmodligen aldrig att behöva använda den då vi använder "Sprillan" för att "fly från kylan".

Vet inte vilken manual du syftar på, inte viktigt längre i mitt fall i alla fall!

Det fanns ingen vettig ritning/manual för Cyrixen (bara en kopplingssnutt till VEBuss) , och ingen alls mot BMV'n, men nu sitter det och är historia! Dessutom Cyrix-Li-Charge på deras Cyrix-Li-ion 230 A series reklamblad har förtryckt "Li-Ion +" samt "Charger +" text i omvänd ordning jfr med vad som står på mitt Cyrix relä. Därför hade jag kablar kopplade på fel skruv. Det här är viktigt för 3:e man som ger sig in på liknande installation. För min del så är det här historia och jag blickar nu framåt. Håller på att byta gråvattentanken då nivåstickan visar fel pga fukten som trängt under plasthöljet på en av "elektroderna". Lika bra ha en ren och fin gråvattentank i reserv...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen