• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 ur grodperspektiv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det började med TeknikLasse, Knut och JAndersB, veteraner som satte "griller" i huvudet på mig, sen följde alla de Norrmän som var steget före i utvecklingen när det gäller Litium och idag är det ganska många som hanterar Litium-snacket. Se bara muskatten som installerat sina prylar under semestern i Grekland!?! På den gamla tiden var jag i blöjstadiet dock hade ändå kännedom om vad en duracell var för något. Den gick längre än alla andra, i alla fall på TV reklamen!

Idag är läget lite annorlunda, "blöjan" är borta tack vare mycket läsning, kurrage som funnits hela vägen och ekonomin som slutligen tillåtit nödvändiga utsvävningar. Ekonomirapport följer efter avslutad installation. Det enda som fattas är 2 x 100 Ah med inbyggd BMS som i skrivande stund befinner sig på nå't flyg från Kinalandet.

På bordet framför mig ligger komponenter som väntar på installation i husbilen:
  • Votronic 1212-25 B2B (Euro-VI) "booster" för laddning under färd
  • Victron Batteri Protector 100 som förhindrar att batterierna töms
  • Cyrix-Li-charger 220 som stänger laddning vid fulladdat (styrs via BMV-702)
  • Plintar, kabelfördelare, kablar och säkringar

Victron BMV-702 med bluetooth dongel är redan monterad. Programmeringen görs från iPad-en utan "förstoringsglas" för att läsa alla kryptiska texter i den lilla displayen...

Så nu i väntans tider på LFP-leverans ska jag försöka göra ett el-schema och även en checklista steg-för-steg, någon form av flödesbeskrivning.
  • Solceller laddar t.ex. hela tiden, dom kanske ska täckas när jag ska mecka med kablar?
  • Ska jag lödda ändrör och öglor, eller bara trycka ihop?
  • Vissa kablar måste förlängas, hur gör jag det på bästa sätt?
  • Jordning (tänker på mlaajanen, den ständige "jord & kabelplågan", hehe, jag tror han klarar av det...), den verkar inte följa Mikael's normer (svajningar i belysningen)
  • Var hittar jag D+ som ska starta boostern?
  • Var sätter jag säkringar och vilken storlek?
  • Får inte glömma ställa om plintar på Waeco's 230 Volt laddare
  • Får inte glömma ställa om plintar på Votronic 350 Duo solcellsregulatorn
  • Även startbatteriet (AGM 75 Ah) ska anslutas till BMV-702
  • osv...

Äntligen har jag en egen tråd och slipper kapa andras! Med lite tur och mycket hjälp från klubbens Litium-veteraner, vi kanske kan skapa en gemensam mall (på ett ställe), för bättre LFP förståelse, hur allt hänger samman och vad man bör tänka på som uppföljning. Och vad är alternativet? ...att plundra spargrisen, knalla in i en LFP-butik och köpa ett färdigt koncept. Låter inte vidare socialt : )

från internet.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Dags att varva ner lite killar, jag blir inte hjälpt på detta sättet. Tids nog, när jag väl har kommit en bit på vägen och kan formulera mig bättre, självklart att jag pratar ed Tommy på SKANBAT om BMS och annat kring hans produkt. Idag (rättare sagt igår) var min allra 1:a dag med enkla inställningar. Nu vet jag att det går att kommunicera med elektroniken, nu höjer vi ribban och ser till att all laddning fungerar, osv...
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Yes, direkt på förmiddag! Måste också komma på ett sätt att kontrollera om Cyrix verkligen reagerar på BMV's ON/OFF. Nu vet jag att BMV jobbar efter inställningar, men Cyrix?


PS. Måste redigera lite i terminologin att så yngre förmågor inte lär sig felaktigheter av mig. Det heter inte kabelögla (#169) utan "rörkabelsko med ögla". DS.

Hej Ranko
Du kan även (tillfälligt) invertera reläet i appen.
Låt de andra inställningarna vara.
Då hör du att det slår till/av.
MVH/lars-åke
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

På bilder på nätet så finns det en lysdiod som skall lysa när relät är draget.

Ranko: För att undvika missförstånd skulle jag vilja vända på dina ord om relät slutet/öppet, när det är slutet så skall laddning ske, jag tror att du pratat om relät i Victron eller, det relät är lite "underordnat" Cyrix i mina ögon.

Har du en multimeter(vilket jag hoppas :)) så mäter du med ohm över Victron relänutgången(med Cyrix bortkopplad), 0 ohm Victron relät är draget(slutet).
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Batteriövervakare BMV-702 visar läget/status för batterier (Volt, Amp, Watt samt batterikapacitet plus lite annat). Om funktionen öppna/stänga innebär att BMV har inbyggt relä är ju en sak för sig, det jag kallar för relä är faktiskt Cyrix-Li-Charger som ser till att batterierna kommer att bli laddade eller ej.

BMV'n står normalt i "öppet" läge (i larmanläggningar heter det visst NO = Normal Open) och med det menas att Cyrix tillåts släppa igenom laddning från samtliga ladd.källor till HB-batterier.

Nu kommer det fina i det hela. Jag kan begära av BMV'n att den ska skicka "stäng" signal till Cyrix relät som i sin tur hindrar all kommande laddning från samtliga laddningskällor. "Stängning" av Cyrixen inträffar när (mina) begärda villkor uppfylls under BMV's batteriövervakning. Om batterierna har nått t.ex. 14,2 Volt, eller är fyllda till 95%, då meddelar BMV till Cyrix "stäng all laddning", nu är det dags att norpa lite på batteriströmmen... ...tillåt batteriförbrukning tills batterispänningen har sjunkit till 90% eller lägre av batterikapaciteten.

Så ser bilden ut i mitt huvud med reservation för term-hantering (öppet/stängd, om BMV är ett relä eller ej, osv.). Rätta mig gärna om jag tänker helt fel för i så fall är jag knappast mogen att överhuvud taget gå vidare.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det låter vettigt, det var mera att det blev många reläen och dom var omvända i förhållande tillvarandra. Ett relä är öppet eller slutet och inget annat:) Dörrar stänger vi kranar likaså men inte reläer eller strömbrytare.

Detta tänkte jag på.
"Nu till BMV programmering: FAS 1. Döm mig inte i förtid, det är bara början och vägen är lång. Jag startade med öppen relä (då den laddar) vid SOC 90% eller lägre för att stänga relät (avsluta laddning) vid 95% laddade batterier. Eller i Volt räknat (rena rama gissningen) 13,2V respektive 14,2V.
"

Kunde du se en LED lysa när Cyrix är sluten?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det är trångt där plattan sitter på högkant under sängen och man ser absolut ingenting uppifrån (7 cm mellan plattan med alla hängande kablar och väggen). Betydligt svårare att hantera utan visuell kontakt, men det ska gå... Jag ser på iPad:en vad som bör hända.
 

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Det låter vettigt, det var mera att det blev många reläen och dom var omvända i förhållande tillvarandra. Ett relä är öppet eller slutet och inget annat:) Dörrar stänger vi kranar likaså men inte reläer eller strömbrytare.

Detta tänkte jag på.
"Nu till BMV programmering: FAS 1. Döm mig inte i förtid, det är bara början och vägen är lång. Jag startade med öppen relä (då den laddar) vid SOC 90% eller lägre för att stänga relät (avsluta laddning) vid 95% laddade batterier. Eller i Volt räknat (rena rama gissningen) 13,2V respektive 14,2V.
"

Kunde du se en LED lysa när Cyrix är sluten?

Beror nog på vilken modell man har. Den jag använder (Cyrix-Li-Charge 12/24-120) har ingen LED medan Cyrix-Li-Charge 12/24V-230V har det.
Den sistnämnda tror jag är mer avsedd att kopplas ihop med andra (färdiga) Victron lösningar
 

Bilagor

  • Cyrix-Li-Charge 12-24-120.JPG
    Cyrix-Li-Charge 12-24-120.JPG
    13 KB · Visningar: 230
  • Cyrix-Li-Charge 12-24V-230A.JPG
    Cyrix-Li-Charge 12-24V-230A.JPG
    28,8 KB · Visningar: 235

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Tack Lars-Åke, nu minns jag att jag såg en blå blinkande lampa nere under sängen i mörkret. Trodde att det var BatteriProtector, men nu minns jag. Min Cyrix skall täcka 2x100Amp behovet, därför har jag köpt den lite dyrare 230 Amp modell. Din 120 Amp passar alldeles utmärkt för ditt behov.

Snart dags att ge sig ut till parkeringen (ca 4,5 km hemifrån), en fin promenadrunda som ser till att krympa Spanien-slangen runt magen och får lite prostata-motion (bästa skyddet mot framtida otrevligheter). Måste berätta att sen vi kom från övervintringens knapriga baguetter, feta chorizo korvar, get & brie ostar och en del gott vin, att jag har hittills krympt i omfånget 4,8 kg. Lever enligt Jappe's LCHF normer med rätt kolhydrater men även Mosley's 5:2 modell, fast jag kör alla 7 dagar dock med mindre kalorier/dag. Vin & färsk pasta bara på helger! Ska ta ytterligare 10 kg innan vi ger oss ut på årets Norge-äventyr. Ack så skönt att kunna böja sig och knyta skor utan att hela magen hamnar i halsen... :swoon:
 
Senast ändrad:

Dunderstark

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
6545
Medlemskap
2024
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Beräknar man storleken på laddningsreläet utifrån vad man skickar in (laddkällor) till reläet eller hur stor total batterikapacitet man har?
MVH/lars-åke
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag utgick efter batteristorleken, fråga mig inte varför, men storleken bedöms utifrån "kontinuerlig ström och brytkapacitet vid 12 V" vilket ingen av oss uppnår. Jag kan komma upp till Max 30-40 Amp.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Beräknar man storleken på laddningsreläet utifrån vad man skickar in (laddkällor) till reläet eller hur stor total batterikapacitet man har?
MVH/lars-åke
Meningen med relät är att man ska kunna gå åt andra hållet, dvs bodelsbatteriet skall
kunna mata startbatteriet(för att starta motorn) därav att det är gjort för så hög ström.

Inkopplat som i tråden behövs det som sagt inte större än laddarna ger samt ihop med Victron så räcker det med ett vanligt billigt 30/40 A relä då Victron sköter relät.

Ihop med laddare som alla är Li anpassade behövs inget relä, men med denna koppling får man en och samma till/frånslags punkt och det är bra.

Sedan har relät en "mjukstart" dvs om man kopplar som tänkt ihop två batterier start och bodel så kan det gå jättemycket ström momentant, detta skyddar relät ifrån genom att öppna och vänta ett antal sekunder sedan sluta igen och test en gång till, tiden har jag för mig ökar för varje gång.

Och eftersom relät ej sluter föränn ena sidan har >13,7V och den andra >4 volt så kan man hamna i hönan och ägget problematiken, då kan man tvångssluta relät tills det blir > 4 volt in det ena batteriet.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

FAS 2:
Testade återigen BMV idag med 14,2 V (relät sluter och laddningen stoppas) samt 13,2 V (relät "öppnas" och laddningen startar). Relät i BMV'n klickar och gör vad den skall, däremot den blåa lampan på Cyrix-Li-charge har jag inte sett lysa ännu. Kollar återigen imorgon.

Testade och mätte solcellsladdning vilket fungerade med blygsamma >3 Volt. Undrar om detta stämde riktigt? Måste testas igen!

Testade DC/DC laddaren utan framgång. Inga lampor lyste, inte ens den röda som markerar att konverter är igång.
1) Kan bero på lite olika saker, bl.a. att temp kabel inte är ansluten till batteri-minus (-) utan vilar (fattejpad) ovanför batterihöljet.
2) Jag har bara + kabel från startbatteriet som går in i DC/DC-laddaren
och minus som hämtas från chassit! Måste vara något med minus kabeln eftersom jag inte kan se laddning på BMV'n heller när bilen är igång. Måste testas igen.

Enda skillnad från schemat är att jag saknar minuskabel från startbatteriet. Minus hämtas från chassit.
1212-25 schema.jpg

Allt är kopplat och testat (K15/D+ fungerar och får spänning vid motorstart), minus IN kommer från chassit. Plus OUT går till Cyrix-Li-charger, minus OUT till minus-plinten.
1212-25 IN-OUT.jpg

När man startar motorn, efter en stund kommer alla lampor att "blinka till" på DC/DC omvandlaren, för att strax därpå slockna helt.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Beträffade DC/DC laddaren, du har kopplat jord till båda sidorn då detta är en galvaniskt separerad laddare, samt har du kopplat Sense?

Vad säger du ok tempkabeln, den ska inte dras till minus det tror iallafall inte jag.

Det du säger alltså är att bara 220 laddaren fungerar, vad ger den för spänning har du mätt den?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Kanske inte fungerar då, det är olika på kraftaggregat men heldumt att inte använde den om den finns, för att tala klarspråk ELA DUM ELLER eller vad säger ni där borta :D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

"Jag är hellre dum 5 minuter än resten av mitt liv", det lärde mig min far när jag var 5 år gammal...he,he...

Ska jag sätta en bygel mellan IN + och IN sense. Likaså på OUT sidan?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Nja, de är Gör dumt :D men visst det kan du göra men då blir det ingen justering av spänningen map spänningsfall annars helt ok!

En notis. jag har i flera trådar nämnt att man ska ha dubbelt så grov - som + kabel.

eftersom SENSE bara är en sladd, dvs dom antar att man gjort så, har man lika grova så kompenserar SENSE bara för hälften av spänningsfallet(det i plus kabeln), men minus då.

dvs jord/- ska ned stenhårt i chassit jordfläta tex (-) (+) däremot kan man ha mindre det orsakar inga vimsiga fel eller visst det kan det göra men det är,lättare att mäta sig fram till dom men jordfel!!!
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Sense är på bara 0,5 mm2, jag har 0,75 mm2 och kan bygla detta lätt, men fattar inte vitsen med det ändå när + (röd kabel från t.ex. startbatteriet är 16 mm2 eller snarare sagt 2 st. 8mm2 just nu)

Kan jag ha kopplat Cyrixen fel? Inte vad jag vet, nedre skruven är laddning (charge) ditt all laddning kopplas medan den övre går vidare till batteriplinten's + (via en strömställare för all laddning)

Den närmaste skruven skall gå vidare med laddström till batteriet. DC/DC's laddning, 230V laddarens och solcellsladdnings kablar kopplas till den nedre skruven som inte syns på bilden. Än har jag inte sett den blåa lampan lysa! Ska testa att jorda reläts minus imorgon...
Vilken-är-vilken.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag har ritat pilar men det är symboliskt, ström i övre delen som går från laddaren rill batteriet, tanken är att laddaren skickar ut tex 14 volt men 0,5 volt försvinner i + ledningen(vi antar att du jordat som jag förespråkar dvs BRA), dvs laddarenb skickjar 14 volt men 13,5 kommer fram, det är trist och inget laddaren kan rå över men...
du har har toppen laddare med SENSE:)

En tunn tunn sladd kopplar batteriets + till laddarens SENSE ingång, ingen ström går in denna sladd så du kan använda ett "hårstrå" menn grejen är att laddaren gör samma som Victron, den mäter spänningen på batteriet och ser att bara 13,5 volt kok fram, så du skjutsar den på 14,5 volt istället och DÅ set den ahh 14 volkt perfekt. därav namnet SENSE känna!

Om du nu kopplar som vissa gör med en jord sladd hela vägen från batteriet till en punkt jord som är på samma plats som EBL + då tappar du 0,5 volt där också och det har SENSE ingen aning om då den antar att jord är jord.

Så all jord/minus i husbilen skall ned i chassit direkt oavsett vad någon bilelektriker säger, en järnbalk leder jävligt mycket bättre än en 16mm2 kabel full stop:D

Jord(-) är referensen, den får aldrig aldrig "gunga".

Cyrix. Som du påpekat och kommer att få höra tills vi ev ses så är jag teoretiker:) jag har ingen Cyrix.

Men jag skulle säga att det troligen inte spelar någon roll vilken sidan som är vilken men jag kan ha fel.

Däremot Cyrix styrsignal, en sladd skall till chassit, den andra skall också till chassit OM du vill bryta reläet dvs avsluta laddningen.

Du kanske skall skita i Victron och köra manuellt, dvs du agerar Victron relä.

Glöm inte att laddsidan eller troligen vilken som helst måste ha en spänning över 13,7 volt och den andra över 4 volt.

Eftertanke, tänk att slänga ut detta relä och installera ett vanligt:D:D
 

Bilagor

  • DSC_0092.jpg
    DSC_0092.jpg
    2,1 MB · Visningar: 33
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: LiFePO4 ur grodperspektiv

Jag förstår Mikael, kollar imorgon men jag drar inte en sense + kabel under hela golvet till startbatteriet under förarplatsen. Däremot bodesbatteriernas + punkt ligger på den röda plinten bara 10 cm från sense ingången på DCDC OUT sidan så en bygel mellan + kabel och sense OUT 2 cm ifrån varandra skulle fungera på samma sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen