• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpanelen visar inte batterispänningen

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Har en Burstner Nexxo T728 från 2010. Under vintervilan har batteripolerna inte varit anslutna. När jag nu återansluter batterierna och trycker på 12-volts
knappen på panelen så klickar det till i elblocket under förarstolen. När jag ska kolla batterispänningen med hjälp av panelen lyser instrumentet upp men visar inget värde på något av batterierna. När jag mäter direkt på batterierna visar startbatt 12,6- och bodelsbatt 12,75 volt. Har någon ett tips om vad som kan åtgärda detta eller tips på någon (med svenska som modersmål) som jag kan fråga till råds? MVH/Lasse

Senare, när jag anslutit 220 voltdelen börjar nålen i instrumentet röra på sig lite darrigt. (?)
 

Bilagor

  • Elpanel.jpg
    Elpanel.jpg
    130,2 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Ikke svensk som modersmål, men det virker som om sikringen ved bobatteri er røket. Det finnes og en sikring på kabel fra bilbatteri til elblock, mulig også den er røket. Begge hender de ryker når en starter opp om våren, har mistet tall på alle jeg har hjulpet med å finne disse to sikringene.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Tack för tipset, ska ut och kolla. Med "svenska som modersmål" menade jag att de flesta instruktioner till elblocket är skrivna på tyska osv. Din språkvariant var lätt att förstå. Tack.
Har nu kollat att de 2 säkringarna vid bobatteriet är hela. De 2 säkringarna vid startbatteriet är hela. Det märkliga är att visarinstrumentet på panelen rör sig mycket sakta och darrigt när jag trycker på avläsarknapparna. Sent i går kväll så verkade intrumentet fungera ok när jag provade innan jag tog natt.
Men idag lika illa som tidigare.
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Tack för tipset, ska ut och kolla. Med "svenska som modersmål" menade jag att de flesta instruktioner till elblocket är skrivna på tyska osv. Din språkvariant var lätt att förstå. Tack.
Har nu kollat att de 2 säkringarna vid bobatteriet är hela. De 2 säkringarna vid startbatteriet är hela. Det märkliga är att visarinstrumentet på panelen rör sig mycket sakta och darrigt när jag trycker på avläsarknapparna. Sent i går kväll så verkade intrumentet fungera ok när jag provade innan jag tog natt.
Men idag lika illa som tidigare.

Ett tipps..som kan fungera..dra ur huvudkontakten som går in i elcentralen..men låt 12v vara påslagen..sätt tillbax kontakten efter 5 min..Det startar om på något sätt !!!!
Ett tipps jag fick från en som har råkat ut för samma som du.
Mvh leffe
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Kolla att mäta på kabelskon vid plus och andra testpinnen till chassie med laddningen 230V bortkopplat. Kan vara minuskabeln i chassie som ärgat eller kabelskor på batteriet, inte helt ovanligt, råkat ut för det själv...
Med vänlig hälsning, Conny J
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Kolla att mäta på kabelskon vid plus och andra testpinnen till chassie med laddningen 230V bortkopplat. Kan vara minuskabeln i chassie som ärgat eller kabelskor på batteriet, inte helt ovanligt, råkat ut för det själv...
Med vänlig hälsning, Conny J
Bra tips och sätt gärna någon form av last mellan chassit och batteri + innan du mäter, tex ett H4 glödlampa är en enkel och bra last.

Du kan också om du har en bra laddare med "supply" läge tex CTEK koppla in den mellan batteri + och chassit och på så vis koppla bort batteriet samt dess jordkabel tills du hittar felet.
 
Senast ändrad:

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Tack för engagemanget. Var någon stans hittar man jordanslutning i chassi?
Nu är det så att mystiken tätnar. Efter att ha lusläst alla inlägg under "elförsörjning" hittade jag ett tips om att återställa EBL, även om felet inte var helt likt mitt. Det gick ut på att med 12 volt påslaget på panelen ta bort pluskabeln på bobatteriet och vänta någon minut innan pluskabeln satts tillbaka. Så gjorde jag! 12 volt på panelen, den gröna lampan lyser.
Tar bort pluskabeln, den gröna lampan fortsätter att lysa en stund tills det klickar till i EBL och lampan slocknar. Återansluter 12 voltpluskabeln, får trycka igång 12 volt på panelen så den gröna lampan tänds. OCH SE! Instrumentet mäter volt klockrent på start och bobatteri. Är problemet löst? INTE! Efter ett nytt prov i morse är felet tillbaka. Inget händer vid provmätning på instrumentet mer än att instrumentet lyser upp. Vad göra nu? Allt annat med elförsörjning fungerar ju! Ansluter jag 220 volt laddas bo- och startbatteri. Startar jag motorn laddas bägge batterierna. Ska jag ge upp och bara låta det vara?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Tack för engagemanget. Var någon stans hittar man jordanslutning i chassi?
Nu är det så att mystiken tätnar. Efter att ha lusläst alla inlägg under "elförsörjning" hittade jag ett tips om att återställa EBL, även om felet inte var helt likt mitt. Det gick ut på att med 12 volt påslaget på panelen ta bort pluskabeln på bobatteriet och vänta någon minut innan pluskabeln satts tillbaka. Så gjorde jag! 12 volt på panelen, den gröna lampan lyser.
Tar bort pluskabeln, den gröna lampan fortsätter att lysa en stund tills det klickar till i EBL och lampan slocknar. Återansluter 12 voltpluskabeln, får trycka igång 12 volt på panelen så den gröna lampan tänds. OCH SE! Instrumentet mäter volt klockrent på start och bobatteri. Är problemet löst? INTE! Efter ett nytt prov i morse är felet tillbaka. Inget händer vid provmätning på instrumentet mer än att instrumentet lyser upp. Vad göra nu? Allt annat med elförsörjning fungerar ju! Ansluter jag 220 volt laddas bo- och startbatteri. Startar jag motorn laddas bägge batterierna. Ska jag ge upp och bara låta det vara?

Jag skulle ge upp, back to basics, sådana här har jag flera av, kanonbra LED-belysning Dot-It - OSRAM | Clas Ohlson :D

Skämt isådo, du har allstå all el fungerade i husbilen det är bara mätaren som trasslar?

Jordanslutning till chassit måste du leta själv, följ batteri (-) tills den kommer till chassit, den kan gå ned i chassit såklart eller gå ända in i motorrummet
 
Senast ändrad:

Åke EP

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7245
Medlemskap
2024
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Jag har samma Elpanel och samma fel.
Upptäckte det nu efter vintervilan.
Har du kommit på vad som är orsaken till problemet?
 
F

F.d. 53528

Guest
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Jag hade samma fel för något år sedan. Kunde inte "skrämma liv" i panelen. När jag frågade vad en ny panel skulle kosta fick jag till svar 7.000:- (i Sverige).
Så jag beställde från en firma i England, fråga inte vilken, jag bara googlade, och fick betala 1.500:- ink frakt. Bytte den sen enkelt själv, och den fungerar klockrent.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Jag har kollat alla säkringar, mätt vid batterier, kollat jord mm mm. mm.
Ett tips jag inte kunnat utföra är att dra ur kontakten som kommer från panelen till EBL för att få till någon slags återställning. Den sitter som berget och svåråtkomlig. Någon som vet hur man lossar den? Hur som helst, felet kvarstår. När batterierna får laddning reagerar instrumentet men visar lägre spänning än jag kan mäta direkt på batterierna. Kollade igår att vattenmätningen fungerade på instrumentet. Allt elektriskt i övrigt fungerar, laddning från 220 och vid motordrift fungerar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

Jag har kollat alla säkringar, mätt vid batterier, kollat jord mm mm. mm.
Ett tips jag inte kunnat utföra är att dra ur kontakten som kommer från panelen till EBL för att få till någon slags återställning. Den sitter som berget och svåråtkomlig. Någon som vet hur man lossar den? Hur som helst, felet kvarstår. När batterierna får laddning reagerar instrumentet men visar lägre spänning än jag kan mäta direkt på batterierna. Kollade igår att vattenmätningen fungerade på instrumentet. Allt elektriskt i övrigt fungerar, laddning från 220 och vid motordrift fungerar.
Svårt att tänka mig att något behöver återställas i den panelen, låter mer som dålig anslutning oxid tex, mycket vanligt när man har allt frånkopplat under lång tid jämför med entusiastbilar som inte går på vinten.

Hur ser kontakten ut? samt det sitter kanske en kontakt i panelen också?

Bäst är alltid att ha saker spänningssatt.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

När jag läste alla inlägg hittade jag ett tips på ett företag som löst ett problem som nästan liknade mitt. Nu, när jag tycker mig ha gjort allting, letade jag fram det. Företaget heter Develec AB i Varekil. Via deras hemsida fick jag kontakt med Ralph Carlsson. Han säger att han kan reparera sådana paneler och han ansåg att mitt fel sitter i knapparna man trycker på för att avläsa spänningen. Troligen håller de på att gå sönder. Ta loss panelen och skicka ner den till mig var rådet jag fick. Tipset om knapparna gjorde att jag lossade panelen och kollade baksidan där man kan se knapparna och kontakterna, duttade in lite 556 och knapparna fungerade bättre. Ska skaffa någon elektronikrengöring och dutta in. För mig verkar det som om felet helt klart ligger i knappkontakterna. Nu låter jag det vara och så kanske jag skickar iväg panelen i höst.
Det blev mycket skrivet i ämnet. Tack till er alla som engagerat er. MVH Lasse
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Elpanelen visar inte batterispänningen

När jag läste alla inlägg hittade jag ett tips på ett företag som löst ett problem som nästan liknade mitt. Nu, när jag tycker mig ha gjort allting, letade jag fram det. Företaget heter Develec AB i Varekil. Via deras hemsida fick jag kontakt med Ralph Carlsson. Han säger att han kan reparera sådana paneler och han ansåg att mitt fel sitter i knapparna man trycker på för att avläsa spänningen. Troligen håller de på att gå sönder. Ta loss panelen och skicka ner den till mig var rådet jag fick. Tipset om knapparna gjorde att jag lossade panelen och kollade baksidan där man kan se knapparna och kontakterna, duttade in lite 556 och knapparna fungerade bättre. Ska skaffa någon elektronikrengöring och dutta in. För mig verkar det som om felet helt klart ligger i knappkontakterna. Nu låter jag det vara och så kanske jag skickar iväg panelen i höst.
Det blev mycket skrivet i ämnet. Tack till er alla som engagerat er. MVH Lasse
Ett vanligt problem med kontakter, brytare relän mm kommer av att man drar för lite ström genom kontakten vilket gör att den kan börja oxidera, ett sätt att lösa det är att använda tex guld på kontakterna men eftersom detta är bilbranchen så finns det såklart inte på kartan.

Om man har en kontakt som är lite dålig så ska man vara försiktig med 5-56 mfl det lätt kan bli nya fel iom att smuts binds till oljan.

Tvätta med ren alkohol eller rödsprit.

Många eller alla brytare säkringar och finns att köpa nya på tex Elfa eller bara att söka på webben, kräver ibland att man kan löda dock.

Här är en med flatstiftsanslutning, observera att det finns en massa olika modeller så kolla noga. https://www.elfa.se/sv/tryckvippstroemstaellare-1p-10-250-vac-marquardt-1801-1119/p/13503113

https://www.elfa.se/sv/tryckvippstroemstaellare-1p-250-vac-marquardt-1808-1103/p/13503111

https://www.elfa.se/sv/tryckvippstroemstaellare-1p-10-250-vac-marquardt-1803-1102/p/13538113

Automatsäkringar
https://www.elfa.se/sv/automatsaekring-termisk-16-schurter-4400-0034/p/13322761
 
Senast ändrad:
Toppen