• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värme hemma

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Funderar på om det är ekonomi på att sänka värmen hemma i huset när vi är ute med husbilen, kan ju sänka min värmepump till 18 grader eller ner till 10 grader men det kostar väl också att värma upp igen.
Beror förstås på hur länge man är borta.
Någon som har erfarenhet av detta?

mvh
P-O
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Värme hemma

Det beror på hur du distribuerar värmen, golvvärme eller radiatorer. Har du golvvärme så blir effekten tvärtom, om det handlar om en weekend. Det kostar mer att hämta tillbaka tidigare värde och golvvärmen är ett trögt system som behöver 2-4 dagar på sig att reagera.
Radiatorer, då kanske det kan bli en mikroskopisk besparing men knappast något att räkna med då det går åt lite mer för att hämta tillbaka tidigare värde.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Värme hemma

Vi har golvvärme i lägenheten som vi stänger av i oktober (när vi "flyr" söderut). En kall vintermånad brukade kosta oss, bara i elförbrukning ca 850:-, sen får man inte glömma eldistributionskostnader. Det kan röra sig om en besparing på ungefär 700:-/månad, för att inte tala om miljöbesparingar globalt! Överskottet kan vi gladeligen bidra med till nästa års "miljö"-trafikskatt, om förslaget går igenom.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Värme hemma

Vi har golvvärme i lägenheten som vi stänger av i oktober (när vi "flyr" söderut). En kall vintermånad brukade kosta oss, bara i elförbrukning ca 850:-, sen får man inte glömma eldistributionskostnader. Det kan röra sig om en besparing på ungefär 700:-/månad, för att inte tala om miljöbesparingar globalt! Överskottet kan vi gladeligen bidra med till nästa års "miljö"-trafikskatt, om förslaget går igenom.

Låter som en elslinga (komfortvärme).
Det är smällar man får ta!!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Värme hemma

Jag tittar på elförbrukningen ett par ggr per dag via smartphone.
Jag mäter i princip det mesta hemma och har givetvis testat hur det där med att sänka temperaturen då man reser bort.

Min slutsats för oss, det lönar sig inte att sänka temperaturen om man bara är borta en vecka, besparingen blev ca 18 kr och då fick vi komma hem till ett iskallt hus.

Vi sänker temperaturen om vi ska vara borta längre än 2 veckor.
 
Toppen