• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har det kommit en komplett batteribank!

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jag såg den på Kista mässan...mycket intressant men kostar rätt så mycket ...dom lovade femårs garanti om dom installerar det eller om du installerar själv så vill dom kolla gratis att installationen är rätt utfört..
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Har sett EZA på Reimo.de innan jag bestämde mig för att installera 200Ah LFP enligt JAndersB imponerande lösning (en annan tråd). Saknar ändå 230V laddning i EZA paketet vilket kan användas med bl.a. elaggregat-laddning, ifall det är molnigt under längre period.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Du kan ju använda bilens orginalladdare om det finns 230 eller mest ström får du om du startar motorn en stund. Har man rätt generator så laddar den konstant 70A
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Den är på 130A & väger 25kg, ganska lika ett AGM-batteri. Den största skillnaden är priset som är styvt 31000:- hos Reimo. Man kan ju faktiskt byta batterier rätt ofta för den summan. Vilka är fördelarna som motiverar det priset?

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Nu har jag läst & priset blev etter värre, 36495:-. Fördelarna skall vara vikten, snabb laddning & att den har en kapacitet som motsvarar 250A vanliga batterier. Den tekniska specifikationen säger dock 130A. Omräknat i Biltemas 95A's AGMbatterier är ca. 20 st. Det är många års användning & trygghet eftersom dom har 4 års garanti.
Jag tycker inte att det höga priset är motiverat av power-packens fördelar. Men det finns säkerligen dom som tycker att så är fallet.

Bennie
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Nu har jag läst & priset blev etter värre, 36495:-. Fördelarna skall vara vikten, snabb laddning & att den har en kapacitet som motsvarar 250A vanliga batterier. Den tekniska specifikationen säger dock 130A. Omräknat i Biltemas 95A's AGMbatterier är ca. 20 st. Det är många års användning & trygghet eftersom dom har 4 års garanti.
Jag tycker inte att det höga priset är motiverat av power-packens fördelar. Men det finns säkerligen dom som tycker att så är fallet.

Bennie
Det dom menar gissar jag är att det motsvarar ett 250A bly batteri är att du aldrig kan nyttja de Ah som batteriet anger, tex ett 100 Ah kan du använda ca 1/3 av.
Ett LI med fullvärdig LI laddning dvs BMS och laddare i en enhet(eller ihopkoppade) och övervakning av varje cell så kan man använda ca 2/3 av dessa Ah.

Har man inte denna ihopbyggda laddare så landar man på mittemellan dessa två exempel.

Men ekonomiskt kan man bara få ihop det om man använder sakerna kommersiellt och får betala för underhållet, tex en telco basstation.
 

mickerudolf

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
23741
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Hej. Det GÅR inte att jämföra s.k. vanliga batterier med litium, för fördelarna är så oerhört många. Eza är ett system framtaget för husbil och är därmed också då anpassat för detta användningsområde. Du som kund/användare KAN inte göra fel, för systemet är skyddat mot alla tänkbara händelser. Det är t.o.m. så att laddningen är begränsad till 70A för att sköna bilens generator. Du kan inte ladda för mycket, ej heller ta ut för mycket ström via utgångarna för inverter och bodel. Det fina är att bilens elsystem inte behöver modifieras, för Eza klarar att laddas via original laddare. Om bilen är utrustad med solceller, så kopplas bara regulatorn bort, för detta är inbyggt i Eza. Att diskutera pengar och börja jämföra med att köpa ett antal nya batterier på bilrema, eller för den delen att leta efter elstolpar o betala för detta är för mig som att diskutera äpple o päron, för det är inte relevant i sammanhanget. Antingen vill man satsa på ett underhåll och bekymmersfritt system, eller så lever man kvar i det förflutna. EZA har en livslängd på runt 15år! och som sagts, du som kund kan inte fördärva det. Njut o lev livet
Är det någon som önskar veta mer, eller känner att man vill ha mer info, maila mig på mickerud@gmail.com så svarar jag i mån av tid.
Mvh Michael
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Vad är fördelen jämtimot "vanliga" LifePO4 Lithiumbatterier??
Nogra detaljer vidrörande avläsningsappar ock sådant kan jag
se,men mina LifePO4 Lithium till 1/3-del av priset är ju presis
det samma vad jag kan se!!!
 
Senast ändrad:

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Hej. Det GÅR inte att jämföra s.k. vanliga batterier med litium, för fördelarna är så oerhört många. Eza är ett system framtaget för husbil och är därmed också då anpassat för detta användningsområde. Du som kund/användare KAN inte göra fel, för systemet är skyddat mot alla tänkbara händelser. Det är t.o.m. så att laddningen är begränsad till 70A för att sköna bilens generator. Du kan inte ladda för mycket, ej heller ta ut för mycket ström via utgångarna för inverter och bodel. Det fina är att bilens elsystem inte behöver modifieras, för Eza klarar att laddas via original laddare. Om bilen är utrustad med solceller, så kopplas bara regulatorn bort, för detta är inbyggt i Eza. Att diskutera pengar och börja jämföra med att köpa ett antal nya batterier på bilrema, eller för den delen att leta efter elstolpar o betala för detta är för mig som att diskutera äpple o päron, för det är inte relevant i sammanhanget. Antingen vill man satsa på ett underhåll och bekymmersfritt system, eller så lever man kvar i det förflutna. EZA har en livslängd på runt 15år! och som sagts, du som kund kan inte fördärva det. Njut o lev livet
Är det någon som önskar veta mer, eller känner att man vill ha mer info, maila mig på mickerud@gmail.com så svarar jag i mån av tid.
Mvh Michael


Man kan tro att du är försäljare :music-icon:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Hej. Det GÅR inte att jämföra s.k. vanliga batterier med litium, för fördelarna är så oerhört många. Eza är ett system framtaget för husbil och är därmed också då anpassat för detta användningsområde. Du som kund/användare KAN inte göra fel, för systemet är skyddat mot alla tänkbara händelser. Det är t.o.m. så att laddningen är begränsad till 70A för att sköna bilens generator. Du kan inte ladda för mycket, ej heller ta ut för mycket ström via utgångarna för inverter och bodel. Det fina är att bilens elsystem inte behöver modifieras, för Eza klarar att laddas via original laddare. Om bilen är utrustad med solceller, så kopplas bara regulatorn bort, för detta är inbyggt i Eza. Att diskutera pengar och börja jämföra med att köpa ett antal nya batterier på bilrema, eller för den delen att leta efter elstolpar o betala för detta är för mig som att diskutera äpple o päron, för det är inte relevant i sammanhanget. Antingen vill man satsa på ett underhåll och bekymmersfritt system, eller så lever man kvar i det förflutna. EZA har en livslängd på runt 15år! och som sagts, du som kund kan inte fördärva det. Njut o lev livet
Är det någon som önskar veta mer, eller känner att man vill ha mer info, maila mig på mickerud@gmail.com så svarar jag i mån av tid.
Mvh Michael

Ifall regulatorn kopplas bort, är det inte då stor risk att den skadas alt. förstörs??
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Man kan ju även vända och vrida på en sådan har grej som säkert har fördelar om man inte vet ett dugg om Amp, Volt och Watt. Men att ta med fördelen att man inte kan klanta sig och förstöra den dyra prylen hur dumt man än bär sig åt är väl att spinna lite väl mycket på de som tycker att allt bakom strömbrytaren är ett mysterium.... Ett mysterium som man på en stund med enkla vettiga förklaringar kan bringa lite förståelse för i grundutförandet i stället för att sälja "sprängsäkra" prylar dyrt.

Sedan tycker jag att just laddning av bodelen hela tiden rör sig om samma problem vad man än har för vanliga eller fina prylar i bilen.

När man står vid stolpe så är det väl inget som frambringar problem att få batterierna laddade. Även en vanlig gammal laddare gör ju då sitt jobb även om den kanske inte smeker in strömmen i batterierna på bästa sätt. Men med modernare laddare är ju även det problemet borta.

När man kör så handlar det ju mest om spänningsfall och dålig kontakt i gamla kablar som håller mot bra laddning. Detta är ju ett rent fel som rätt lätt kan avhjälpas.
När det felet är avhjälpt och även i nyare bilar med bra kablar från början som laddar skapligt men på ett otekniskt sätt genom batteriernas inre motstånd, så handlar det ju då mest om att plocka in en intelligent box mellan generatorn och batterierna så att laddningen sker på ett tekniskt bra sätt för att få problemen att försvinna.

Så till det som brukar vara problemet hur fin anläggning man än har.
Att fricampa ute i bushen utan att flytta på sig under en vecka eller så.
Då får man ju lasta taket fullt med solceller som laddar batterierna på dagen.
Men då kommer problemet antingen man bara har en drös med "vanliga" batterier eller en sprängsäker box för 36.000:- det tillförs ingen laddning när det är mörkgrått på himlen och regnet vägrar ge med sig. Dyrboxen går ner sig i styrka likväl som batterierna i andra bilar. Nåväl dyrboxen stänger av sig innan den blir förstörd......... Men det kan man också få batteribanken att göra med en liten elektronikpryl för en hundring.

Vad återstår då att göra. Med mössan i hand och lite diskret kanske starta elverket borta i buskarna :oops:.
Det som slår mig mest som kanske är snål, men föredrar att kalla mig ekonomisk, är att vilken superanläggning som man aldrig behöver bli strömlös med man kan bygga in i bil för 36.000:-

Det skall väl erkännas om man lever ett hoppande husbilsliv och bara förflyttar sig några mil mellan nattstoppen, och då i samband att man sällan eller aldrig aldrig står vid stolpe, och inte heller har solceller på taket så hinner väl dyrboxen att ladda upp sig mer än andra alternativ på den korta körtiden.

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Ifall regulatorn kopplas bort, är det inte då stor risk att den skadas alt. förstörs??
Solcellsregulatorn är inbyggd så det behövs ingen menar nog försäljaren:D

Den är säkert jättebra men jag anser nog att man ska se ström som lön, det hjälper inte med hög inkomst man behöver låga utgifter för att klara sig i längden:D
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Det är väl så här att står du ute i buskarna och solen lyser med sin frånvaro och strömmen börjar ta slut så skippa elverket och starta bilen en stund så laddar den batterierna med 70 A . Då tar det inte så lång stund innan det finns ström igen.

JOE
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Det är väl så här att står du ute i buskarna och solen lyser med sin frånvaro och strömmen börjar ta slut så skippa elverket och starta bilen en stund så laddar den batterierna med 70 A . Då tar det inte så lång stund innan det finns ström igen.

JOE

Att ladda batterier med bil- eller båtmotor är i min värld helt no no. Störande både för en själv och ev. omgivning, dåligt för dieselmotorn att gå utan last och ger sällan 70A vid tomgång med andra förbrukare på. Vintertid dessutom helt oacceptabelt med kallstarterna.

Ett litet Honda elverk gör jobbet så mycket bättre och båda gör jobbet lika bra in i vanliga Li- batterier till mycket lägre pris.

Anders
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Det är den här typen av produkt husbilstillverkarna vill ha, för att kunna sälja till vem som helst.
Att priset är högt i böjan är inte förvånande
/Thomas
 
Toppen