• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nu har det kommit en komplett batteribank!

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jankro, var inte så teknikfientlig. Nya uppfinningar har alltid kostat mycket i början. Det finns en hel del som talar för att vi i framtiden enbart använder litium-batterier i husbilar. Vi kan lätt vara självförsörjande när det gäller el. I stället för gasol, används enbart el, med indikationshällar i köket och diesel för uppvärmning. Min fru har inte velat åka till Elmia och titta på husbilar, för jag har alltid besökt de dyraste och lyxigaste bilarna. Skall man drömma kan man lika gärna drömma stort. En bil som varit favorit länge är den amerikansktillverkade Earthroamer XV - Lts som helt drivs av solceller och litiumbatterier. Den stora diesel-tanken ger värme och varmvatten. En alldeles för dyr bil, men som sagt det är billigt att drömma. Michael gör rätt som talar för nya möjligheter. Vi som varit med ett tag minns att det var ouppnåeligt för vanliga mänskor att köpa bil med farthållare, idag har alla även Dacia det. Någon måste börja, det gällde både elektronik, bilar och husbilar. Och jag fortsätter drömma och njuter av vår enkla husbil.:spinny:
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Att ladda batterier med bil- eller båtmotor är i min värld helt no no. Störande både för en själv och ev. omgivning, dåligt för dieselmotorn att gå utan last och ger sällan 70A vid tomgång med andra förbrukare på. Vintertid dessutom helt oacceptabelt med kallstarterna.

Ett litet Honda elverk gör jobbet så mycket bättre och båda gör jobbet lika bra in i vanliga Li- batterier till mycket lägre pris.

Anders

Ska du köra ett elverk som driver bilens laddare som brukar ge ca 15 A tar nästan en dag att ha elverket brumma. Istället för att ta en liten tur med bilen alternativt låta den stå på tomgång en stund och ladda ca 70 A.

JOE
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jag har inte sagt att man bara skall använda bilens laddare. Man köper förstås flera om man har Li-batterier. De kostar inte mycket. Så lätt 60-70A via ett elverk. Och motor på tomgång ger inte 70A till batterierna. Att börja köra en runda, speciellt vintertid, för att ladda batterier är verkligen långt ifrån hur jag vill lägga upp mitt husbilsliv.

Jag tycker heller inte det är teknikfientligt att tycka ett en produkt är orimligt prissatt när man kan få tekniken så mycket billigare med lite ansträngning.

EFOY:n var ju väldigt dyr i början när den kom och många menade samma där, den blir nog billigare vartefter. Så har inte skett. Bristande konkurrens gör ju ett de kan hålla uppe väldigt höga priser. Li-leverantörerna verkar kunna göra detsamma baserat på att profitera på drop it in and forget - behov hos kunder.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Ska du köra ett elverk som driver bilens laddare som brukar ge ca 15 A tar nästan en dag att ha elverket brumma. Istället för att ta en liten tur med bilen alternativt låta den stå på tomgång en stund och ladda ca 70 A.

JOE
Det handlar för mig bara om vintertid som strömmen är ett problem.

En bensinverk som väger 20kg + en jeepdunk med bensin 10-20 kg för att inte tala om 20000 kr för elverket, nä då startar jag hellre motorn, klipper gasolen som uppvärming och låter den stå på en 2-3 timmar vilket brukar räcka för att ersätta ett dygns förbrukning på det stora hela.

Har man problem med tomgångsladdning så lägger man en krona mellan spjällaxeln och tomgångskruven:D
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

En undran, har ni haft problem med att strömmen tar slut eller är det rädslan för att strömmen ska ta slut som ni tjofsar in solceller, EFOY:n eller eventuellt EZA 130 V2?

Jag har ALDRIG haft problem med att strömmen inte räcker på 5 år förutom när batteriet var helt slut och fick bytas. Men jag vintercampar aldrig och med tanke på hur många som har solceller så verkar dom flesta vintercampa. Solceller på vintern:D
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jankro, var inte så teknikfientlig. Nya uppfinningar har alltid kostat mycket i början. Det finns en hel del som talar för att vi i framtiden enbart använder litium-batterier i husbilar. Vi kan lätt vara självförsörjande när det gäller el. I stället för gasol, används enbart el, med indikationshällar i köket och diesel för uppvärmning. Min fru har inte velat åka till Elmia och titta på husbilar, för jag har alltid besökt de dyraste och lyxigaste bilarna. Skall man drömma kan man lika gärna drömma stort. En bil som varit favorit länge är den amerikansktillverkade Earthroamer XV - Lts som helt drivs av solceller och litiumbatterier. Den stora diesel-tanken ger värme och varmvatten. En alldeles för dyr bil, men som sagt det är billigt att drömma. Michael gör rätt som talar för nya möjligheter. Vi som varit med ett tag minns att det var ouppnåeligt för vanliga mänskor att köpa bil med farthållare, idag har alla även Dacia det. Någon måste börja, det gällde både elektronik, bilar och husbilar. Och jag fortsätter drömma och njuter av vår enkla husbil.:spinny:
Självklart ska man inte vara teknikfientlig men det tror jag få är egentligen, däremot blir man orolig när det pratas guld och gröna skogar från nya saker speciellt som ingen har hört talas om förutom early adopters.

Mickerudolf som du nämner han säljer säkert batteriet då han skrev sin mail i inlägget!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

En undran, har ni haft problem med att strömmen tar slut eller är det rädslan för att strömmen ska ta slut som ni tjofsar in solceller, EFOY:n eller eventuellt EZA 130 V2?

Jag har ALDRIG haft problem med att strömmen inte räcker på 5 år förutom när batteriet var helt slut och fick bytas. Men jag vintercampar aldrig och med tanke på hur många som har solceller så verkar dom flesta vintercampa. Solceller på vintern:D
Aldrig på sommaren, det är fläkten till värmen som skapar problem vintertid och gasolflaskorna som är för små och för få:D

LED lampor gjorde underverk för elförbrukningen, hade det inte varit för alla telefoner så hade man inte behövt ladda alls:D
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Laddning krävs dagligen vintertid med gel/agm. Mer sällan med Li.

Elverk väger inte speciellt mycket, kostar inga 20000 kr och 2x4 L akrylat räcker måånga dagar. Li-batterierna sparar dessutom vikt. Sen kan man ju som vi ha noll problem med lastvikten.
 
Senast redigerad av en moderator:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jag har inte sagt att man bara skall använda bilens laddare. Man köper förstås flera om man har Li-batterier. De kostar inte mycket. Så lätt 60-70A via ett elverk. Och motor på tomgång ger inte 70A till batterierna. Att börja köra en runda, speciellt vintertid, för att ladda batterier är verkligen långt ifrån hur jag vill lägga upp mitt husbilsliv.

Jag tycker heller inte det är teknikfientligt att tycka ett en produkt är orimligt prissatt när man kan få tekniken så mycket billigare med lite ansträngning.

EFOY:n var ju väldigt dyr i början när den kom och många menade samma där, den blir nog billigare vartefter. Så har inte skett. Bristande konkurrens gör ju ett de kan hålla uppe väldigt höga priser. Li-leverantörerna verkar kunna göra detsamma baserat på att profitera på drop it in and forget - behov hos kunder.

Anders

Varför krångla till det med elverk, en driva laddare för Li batterier när man har allt i bilen.
Jag tycker det är en smart konstruktion med EZA som har allt inbyggt. Livslängden ska vara ca 15 år och byter man bil är det bara att flytta över EZA till nästa bil. Ok det kostar en slant men slår man ut det på 15 år blir det inte så dyrt. Du har ju bekvämligheten att det finns ström många gånger längre än med vanliga bly batterier. Sen går ju laddningen enorm mycket snabbare än med vanliga batterier.
Jag försöker se framåt och positivt på nya tekniska saker.
Jag tror EZA/Li batterier blir något för framtiden.
Det är dyrt att åka husbil med inköp av bilen, skatt försäkring mm
Men det är riktigt kul och trivsamt också

JOE
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Det har jag redan beskrivit så tar det inte igen.

Shoppa loss om du blir glad av det.

Anders
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Varför krångla till det med elverk, en driva laddare för Li batterier när man har allt i bilen.
Jag tycker det är en smart konstruktion med EZA som har allt inbyggt. Livslängden ska vara ca 15 år och byter man bil är det bara att flytta över EZA till nästa bil. Ok det kostar en slant men slår man ut det på 15 år blir det inte så dyrt. Du har ju bekvämligheten att det finns ström många gånger längre än med vanliga bly batterier. Sen går ju laddningen enorm mycket snabbare än med vanliga batterier.
Jag försöker se framåt och positivt på nya tekniska saker.
Jag tror EZA/Li batterier blir något för framtiden.
Det är dyrt att åka husbil med inköp av bilen, skatt försäkring mm
Men det är riktigt kul och trivsamt också

JOE
I takt med att batterierna blir mer och mer svåra att använda så går det åt det hållet iallafall tills det blivit en standard för BMS så att tex EBL/laddare kan styra batterierna.

Ser man på industriella system så är det bara kompletta integrerade system som gäller.

Däremot så ska man nog inte förvänta sig att grejerna håller i 15 år, dryga 5 år kanske om man använder dom halvofta. Runt 15 år lovar man industriellt men då pratar vi häftiga grejer och självklart har batteriet tappat effekt under den tiden.

Och som nämnt i en annan tråd, läs instruktionsboken noga, tex ifall det finns aktiv BMS i batteriet dom går sällan att stänga av vilket gör att batteriet laddas ur så sakteliga.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jankro, var inte så teknikfientlig. Nya uppfinningar har alltid kostat mycket i början. Det finns en hel del som talar för att vi i framtiden enbart använder litium-batterier i husbilar.
------------------------------------
Nja :), jag är nog så långt ifrån teknikfientlig som man kan vara efter ett serviceliv i de mest underliga och avancerade maskiner som finns/fanns inom elektronikindustrin.
Detta har i stället gjort mig fientlig till att någon bygger samman en box av en samling prylar och kallar det superduper, och låtsas att det är svaret på alla problem inom just det området.
För X antal år sedan när en dator kunde balla ur fullständigt vid ett strömavbrott så uppfanns en box som skulle vara bättre än alla andra snabbinkopplande hjälpredor som redan fanns, för att en stund ta över strömförsörjningen vid strömbortfall så man hann stänga av datorn på rätt sätt.
Den var så dyr så man kunde troligen bara sälja den till till större företag som på den tiden hade råd och struntade i kostnader.
65.000:- tror jag varje låda kostade då, (vilket troligen kan skrivas upp åtskilliga hundra procent med dagens penningvärde) och var förseglad och skulle servas dyrt med obrutet sigill. Otaliga lådor köptes in för att innehållet i datorerna blev mer och mer dyrbart och till viss del hemligt.
Efter en smärre härdsmälta så bröt vi upp en box och kunde konstatera att innehållet i den var sex små 12V batterier typ MC, en underhållsladdare till dem och en inverter naturligtvis. (Med dagens elektronik på området så var den på den tiden troligen långt ifrån någon ren sinuskurva.)
Och så hjärtat i det hela, en liten box som tog hand om strömmen in och skötte om omkopplingen till inverter vid strömavbrott. (Inte ens det funkade helt tillfredsställande vid upprepade tester.) När jag tänker tillbaka på boxen nu för tiden så tror jag nästan att invertern gav ström till datorn hela tiden och batterierna bara laddades vartefter, så inte ens en omkoppling skedde vid strömavbrott. Vid service så byttes troligen bara batterierna ut till en dyr servicepenning.

Bl.a .detta gör att sammanplockade smarta lådor till fantasipriser som skall lösa problem är jag för alltid mycket negativ inställd inför.
Redan då hade det varit smartare, troligen säkrare och rätt enkelt att bygga några egna centraler med några bilbatterier, laddare och invertrar och en elektronikbox som uppsäkring av strömtillgång i stället.

Så jag vidhåller fotfarande att man kan bygga en säker anläggning så man aldrig riskerar att bli utan ström för 36.000:- , och att man då samtidigt har möjlighet att byta ut delar som ev. går sönder.

Inte alls teknikfientlig, men misstänksam på allt för högt prissatta fantastiska grejer :p:.

JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jag håller med JANKRO, det sittter garanterat inga supersaker i den sådan låda däremot är den snyggt ihopbyggd, användarvänlig och fungerar säkert kanonbra under ett antal år gissningsvis likalänge som ett ypperligt vanligt batteri.

Har man jobbat eller jobbar med saker så lär man sig att magiska saker nästa alltid är ren marknadsföring.

Om man sedan jobbar med utveckling så vet man också vad som är svårt och lätt, tex svårt eller snarare näst intill omöjligt är tex 15 års livslängd och 3-5000 cyklers batterier utan rejält försämrad effekt.

Inga sådana finns till priser som passar husbilsägare det är jag helt säker på.

Så helt rätt om man gillar teknik att prova på saker men man ska kanske inte frälsa andra och lova saker som man inte kan backa upp, framförallt inte om man kanske säljer sakerna också, att man själv tycker det är superkul och pratar om det är en helt annan sak.

De flesta som säljer sådana här saker säljer dom som avbrottsfri kraft, en sådan rycker in en ggr per år kanske, medans vi tömmer batterierna vart annat dygn, det är inte samma sak på långa vägar speciellt inte utan en bra BMS.

Det som framförallt har gått framåt är energidensiteten och att kan kan ladda upp batterierna rätt snabbt, beträffade det första så är inte LIFEPO4 bättre än bly på det vilket troligen betyder att den batteritypen nog kommer att ses som en parentes i batteriutvecklingen om några år då resurserna satsas på energitätare batterier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

......
Det som framförallt har gått framåt är energidensiteten och att kan kan ladda upp batterierna rätt snabbt, beträffade det första så är inte LIFEPO4 bättre än bly på det vilket troligen betyder att den batteritypen nog kommer att ses som en parentes i batteriutvecklingen om några år då resurserna satsas på energitätare batterier.
Enig i det meste du og JANKRO skriver her, men du bør lese litt om energidensitet. En god samlet oversikt finnes på Battery Comparison of Energy Density - Cylindrical and Prismatic Cells mye av de data som presenteres der kommer fra NASA. LiFePO4 er de av LiIon gruppen med lavest tetthet målt i Wh/kg, men minst dobbelt av bly.

Lithium-Cobolt er i dag de med høyest density som er kommersielt tilgjengelig, men og de med mest krevende beskyttelse. Den utgaven av Lithium som jeg selv har minst tro på er Lithium-Mangan med marginalt høyere density enn LiFe og minst like krevende beskyttelse som cobolt utgaven. Det finnes en ekstrem variant av LiIon gruppen TLI som benytter Thionyl, men med kun en produsent og 10 ganger prisen for andre Lithium celler. Men density er her 4 ganger cobolt varianten og strøm/ladning minst like ekstrem.

En meget gammel batteriteknologi som muligens får nytt liv i stasjonære anlegg er Jern-Nikkel, NiFe er like gammel som bly-syre og har lavere density. Grunnen til at disse kan komme tilbake er det som satte de på sidelinjen tidligere - ved toppladning forbruker de vann og produserer rent hydrogen. Siste store NiFe lager var utjamningskraften i VestBerlin under den kalde krigen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Enig i det meste du og JANKRO skriver her, men du bør lese litt om energidensitet. En god samlet oversikt finnes på Battery Comparison of Energy Density - Cylindrical and Prismatic Cells mye av de data som presenteres der kommer fra NASA. LiFePO4 er de av LiIon gruppen med lavest tetthet målt i Wh/kg, men minst dobbelt av bly.

Sorry, syftade på volym då det nog är det som drivs fram hårdast av de två, vikten kan man ofta acceptera speciellt i bilar datorer mm och UPS sammanhang samt ubåtar:D
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Intressant läsning Knut, inte för att jag fattade allt som stod där, men futuristiskt var det. Det som finns till buds idag, t.ex. prismatiska LiFePo4 med BMS bör räcka gott för en "vanlig" HB-ägare. Om man då tänker sig 2 x 100 Amp för ca 12 500 NOK (exkl. moms & tull, återkommer om detta), då tycker jag att det är helt OK om man beslutat sig att ta steget mot Litium.
Det som motiverar mig mest är vikten, snabbladdning och stabilare ström jfr med bly-varianter. Att jag sedan kan ställa om mina befintliga laddnings-don (sol, 230V, bilens generator) är jag mycket glad över.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Jag hade gissat att mängden ström var av större intresse än vikten speciellt i en liten husbil!

Men vad menar du med stabilare ström, på vilket sätt har du upplevt problem med ostabilström från vanliga blybatterier?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nu har det kommit en komplett batteribank!

Sorry, syftade på volym då det nog är det som drivs fram hårdast av de två, vikten kan man ofta acceptera speciellt i bilar datorer mm och UPS sammanhang samt ubåtar:D
Når jeg for noen år siden byttet ut 2 stk 140 Ah bly med LiFeYPO4 så fikk jeg plass til 400Ah i samme batterirom, så selv Winston sine prismatiske celler har en del høyere density pr liter enn bly. Prisen om lag 50% over nye av samme type som de som satt der orginalt. Og 80% utnyttelse i stedet for under 50% tellet og en del.
 
Toppen