• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

importera från litauen

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Vad tror ni om det ????? Skeppa den på båt till Stockholm känns ju närmare och bekvämare än Tyskland för mig i alla fall. Det borde vara samma regler som i övriga eu länder. Importförsäkringen borde vara billigare om man nu bara ska köra den i Sverige och inte i ett annat eu land ....sussi
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: importera från litauen

Importförsäkringen teknas ju för 30 dagar (ca. 3000-4000kr för 30 dagar) och då får man, enl. Transportstyrelsen som sätte rupp vilkoren för dessa försäkringar), bara köra bilen max 7 dagar i Sverige (med gällande försäkring).

Här tror jag inte det skiljer något beroende på från vilket EU-land man importerar från.

Mvh!
// Niklas
 

callee

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2024
Sv: importera från litauen

Hej, inte svar på din fråga, men bara ett påpekande.
Det stjäls mycket fordon i Västeuropa som byter identitet i Litauen.
De är väldigt skickliga på det så var försiktig.
Med vänlig hälsning,
Callee
 

susanne

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
3647
Medlemskap
2024
Sv: importera från litauen

Det ska finnas dokumenterat från dag 1 men privarägd. Har dom en slags tramsportstyrelse eller så
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: importera från litauen

Regel 1 för ett lyckligt liv, köp inte bil från Litauen.
Tänk efter varför det är billigare än normalt.
Litauen är fuskreparationernas hemland, även Belgien och Holland kan ha en del fulimport framförallt från USA men Litauen är i sin egna klass.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: importera från litauen

Man skall väl kanske inte generalisera eller vara fördomsfull men Litauen liksom resten av de gamla sovjetrepublikerna skall man nog undvika att handla utav. De program som man ser på TV både vinklade & oberoende visar en värld av opålitlighet & korruption. Det stjäls fordon ute i Europa & förs in i dessa länder. Ärlighet så som vi uppfattar den har en annan innebörd där. Jag köpte min HB av en Holländsk firma, bra pris & bra bemötande. Hela västeuropa är ju full av begagnade husbilar så det kan ju inte vara svårt att hitta vad man vill ha. Omkostnader så som hemtransport, importförsäkring, ursprungskontroll & registreringsbesiktning kostar under 10000:- vilket torde vara en spottstyver jämfört med vad husbilen kostar.

Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: importera från litauen

Regel 1 för ett lyckligt liv, köp inte bil från Litauen.
Tänk efter varför det är billigare än normalt.
Litauen är fuskreparationernas hemland, även Belgien och Holland kan ha en del fulimport framförallt från USA men Litauen är i sin egna klass.

Vart har du fått dom uppgifterna ifrån ????
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: importera från litauen

Var har jag fått dom från?
Tja, Litauens bilförädling skrivs det om i de flesta motortidningar både svenska, tyska och engelska.
Undrar om inte det nyligen var i Motormännen t ex.
Beträffande bilar från USA via Holland och Belgien så ägnade jag rätt mycket tid åt att leta bil den vägen medan jag bodde i Tyskland. Resultatet blev att bilar som kostade ungefär samma där som här hemma var bra bilar och billiga bilar var utskrotade i USA. Carfax är din vän.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: importera från litauen

Kan berätta om en lyckad Litauen import som gjordes av min garagegranne.Han åkte ner till Litauen och hyrde en fabriksny Rapido för fem veckor.Körde runt i syd Europa.Tillbaka till Litauen.Då hade bilen 630 mil på mätaren.Alltså begagnad.Köpeskontrakt skrevs och han tog bilen till Sverige.Hyressumman fick han räkna av köpessumman.Naturligvis hade han pratat i förväg med säljarföretaget före om vilken bil han ville ha.På detta sätt fick han en ny bil till samma pris som en bättre begagnad
hos en Svensk handlare.Enligt honom flera som gjort samma sak.
Ha en skön vår.
S670sl
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: importera från litauen

Så är det, minst 600 mil OCH minst 6 månader i trafik frör att räknas som begagnad.

Man kan ju importera en bil även om det inte av Transportstyrelsen räknas som begagnad men då åke rman på den Svenska momsen.

Mvh!
// Niklas
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: importera från litauen

I Litauen är de nya bilarna inregistrerade hos handlarna.
I detta fall hade den stått där från maj 2016 till december 2016 så med den tiden och hyrestiden når man sex månader med råge då bilen kom till Sverige sista veckan februari 2017.Det är inte där som i Sverige att bilen reggas in när den säljs till första köparen och det datumet blir första registreringsdatumet.
Vet inte vilken erfarenhet ni har av import från Litauen men nu är bilen i alla fall svenskreggat som beg.import.
Mvh.s670sl
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: importera från litauen

Har ingen erfarenhet av import från Litauen. Det du beskriver förklarar ju att bilen uppfyllde kraven Transportstyrelsen har för att räknas som begegnad. Samma regler gälle rju oavsett vilket land som fordonet importeras från, inte bara import fårn Litauen.

Mvh!
Niklas
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: importera från litauen

Ett litet tilläg.Med detta arrangemang har man fördelen att under hyrestiden och 600mil hinner man upptäcka alla eventuella fabriksfel och brister och få dem åtgärdade innan man tar hem bilen.
Mvh.s670sl
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: importera från litauen

Visst kan det vara så, men det arrangemanget fungerar ju även i Tyskland.
Frågan kvarstår då, kan Litauen vara ett klokare val än Tyskland att importera ifrån.

Det tvivlar i alla fall jag på.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: importera från litauen

Självklart fungerar det i Tyskland och alla andra EU länder,men trådskaparen frågade just om Litauen , inget annat. I Litauen och Estland får man nog lite bättre pris.Lettland vet jag inget om.Priserna är ju anpassade i landets löneläge och skatter. Ta t.e.x kamremsbyte med allt.I Sverige ca. 5.500sek och uppåt.Estland ca 280-320eur. på Fiat märkesverkstad.
Mvh s670sl
 
J

Jarn

Guest
Sv: importera från litauen

En aspekt som man kanske också ska ha med i kalkylen är hur det går sedan den dagen man själv skall sälja denna bil som man köpt förmånligt i Litauen.

När köparen då får reda på att den är köpt begagnad i Litauen så får de kanske lite kalla fötter då de inte kan se hela förloppet tydligt och därmed ger ett lägre pris.

Hur som helst så är vi kanske många som, rätt eller fel, har lite fördomar om bilaffärer i Baltikum.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: importera från litauen

Här pratar vi ju om fabriksnya bilar som körs 600mil och är inregistrerade i Litauen hos handlaren.Alltså ser jag det säkrare än en mätarmanipulerad från någon annanstans.Alla fabriksgarantier gäller.Du har förmodligen inte läst hela tråden.
Mvh s670sl
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: importera från litauen

Men nu är det väl inte det man väjer emellan. Litauen eller mätarmanipulerad?

Om man har hängt med lite i informationen om import av fordon så vet man att just Litauen är ett land där många mindre bra bilar blivit som mindre bra "nya" bilar. Därav det dåliga ryktet.

Att köpa en ny bil av en märkeshandlare i Litauen behöver ju inte vara ngn dålig affär om det nu är en auktoriserad handlare med vit import.
Men det vet man ju kanske inte förens man ska avyttrar den.

Då återstår väl att jämföra inköpspriser i Litauen kontra andra EU-länder.
Marknaden i Litauen är väl knappast stor så det vore intressant med en prisbild.
 
J

Jarn

Guest
Sv: importera från litauen

Jag har läst hela tråden....
Som jag skriver så är det i nästa led igen som osäkerheten kan uppstå. De vet ju kanske inte hur systemet fungerar i Litauen och hur bilens historia är de första sex månaderna och 600 milen.

Det är den osäkerheten jag pekar på, första köparen i detta exemplet har ju mer koll.
Oavsett vad du säger så finns det ju mycket skrivet om bilaffärer därifrån.
 
Toppen