• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

importera från litauen

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: importera från litauen

Bilens historia är följande.Den levereras från fabriken till auktoriserad säljare och registreras vilket blir datumet för i trafik.Där efter den kanske står hos säljaren några månader.Kunden hyr bilen och kör de första 600milen och därefter köper bilen med avräkning för hyresavgiften.
Då är bilen minst sex månader och rullat över 600mil alltså beg.
Det här blir sista inlägget i den här tråden för mig.
Alla "experter" här har lärt mig mera på två dagar än jag lärde på 32år i husbilsbranchen som mekaniker,verkstadschef och senare åren som säljare.
Mvh s670sl
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: importera från litauen

Nu gällde ju inte tråden din kompis import av köp från auktoriserad firma utan ett privat köp i Litauen(har läst tråden). Då anser jag att man skall vara minst lika försiktig som vid samma köp i annat Eu-land (läs tyskland).

Kul att du kunde lära dig lite fast du har dessa gedigna meriter. :)
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: importera från litauen

Vill man sänka sig till vad som helst för att köpa husbil billigare? Det upplägg som beskrivs här låter som momsbedrägeri. Själv skulle jag inte ställa upp på sådana arrangemang. Om du vill komma åt den organiserade brottsligheten, rensa då framför din egen dörr först!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: importera från litauen

Hva er moms satsen i Litauen, det er i praksis denne som avgjør hvor "god" affær dette blir. Tyskland med 19% og Sverige med 25%, om forhandlere tjente det samme ville det ligge 6% som innsparing (vet at tallet er litt galt, effektivt litt over 5%). Skal en utnytte momsforskjellen så let etter hvilket EU land har lavest moms og finn en selger der som vil gjøre en slik deal.

De baltiske land har 21%, Luxemburg har 17%. Så både Lux og Tyskland er bedre alternativer en Baltikum for slike deals.
 
Toppen