• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avbiten Vakumslang Möss

Buster55

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
17254
Medlemskap
2024
Hej Jag undrar om det finns några mer i detta forum som har erfarenhet av att mössen äter sönder vakumslangar i motor rummet. Tog ut bilen i fredags och fick fel medd. Lämnade in den och fick besked att vakumslangarna till turbon var avgnagda. Trodde de va ett garanti fel men ack va snoppen jag blev
Mvh
Björn å Kristina
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Avbiten Vakumslang Möss

Behöver nog inte vara just Vaccumslangar på menyn, dom små rackarna är allätare, populärt boställe är i Luftfiltret.
Inga Garantier eller Försäkringar gäller.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Avbiten Vakumslang Möss

Vid längre vinterförvaring sätter vi ut en elektronisk musskrämma (högfrekvent ljud) som skrämmer bort mössen och som läggs i motorrummet riktad snett nedåt. Vi har heller ingen värme i bilen som kan locka till sig frysna djur.

Peppar, peppar ta-i-trä men vi har klarat oss från alla former av angrepp medan kopisen, som har sin bil på samma vinterförvaringsställe (vi har nu flyttat vår bil) råkad eut för liknande problem du beskriver. Året efter vidtog han liknande åtgärder osm vi gör nu.

Mvh!
// Niklas
 

Lunneberget

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
16903
Medlemskap
2024
Sv: Avbiten Vakumslang Möss

Hej.Samma fel för oss när vi startade upp i veckan,mororvarningslampan tänds.Fick åka till Fiatverkstad som läste av felkoden,(turbotrycket).
Dom hittade en avgnagd vakumslang.
Detta trots enris runt hjulen,högfrekvent musskrämma i motorrum och musgift
under bilen.Finns även en lösgående katt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Avbiten Vakumslang Möss

Körde provbilar när Saab var på gång med att uppfylla OBDII kraven för USA marknaden.
Hade en bil hemma över natten, på väg till Trollhättan på morgonen började check engine lampan blinka.

Det blev ett jäkla liv på ingenjörerna, blinkande check engine lampa betyder katalysatorskadlig misständning! Allvarligt!

Det visade sig att en mus hade under natten tuggat av vakuumslangen mellan insug och MAP sensorn.
Flera pustade ut...
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Avbiten Vakumslang Möss

Jag har varit med att dom byggt bon under huven, dragit lös all isolering, hämtat nötter och haft det kanon tydligen men då hade jag motorvärmaren på medans den var avställd, dom tyckte antagligen att jag var hyggligast på gatan :)
 
Toppen