• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i husbilen

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Har Telia som TV-operatör men det fungerar inte utomlands. Behöver gå via VPN. Någon som vet någon VPN som fungerar med Telia?
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: TV i husbilen

Tack för tipset. Har ni också Telia? Om jag förstått rätt är det tilläggsprogrammet "Silverlight", som man måste ha till Telia play, som är boven.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Tack för tipset. Har ni också Telia? Om jag förstått rätt är det tilläggsprogrammet "Silverlight", som man måste ha till Telia play, som är boven.

Nej, vi använder den till alla leverantörer, men vi är inte TV-kunder hos Telia, men vad jag förstår löste Bennie problemet med sin bifogade länk.

TommyD
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: TV i husbilen

Hej Bennie,
Jo, jag har den installerad,den behövs för att köra Telia Plus, problemet är att den strular om man försöker köra genom en VPN. Kan vara att Telia har lagt en spärr, så har Netflix gjort. Hade "Anonine" VPN och den fungerade inte. Tänkte om någon har tips på en annan VPN-tunnel som "lurar" Telia. Det finns ju vissa som "lurar" Netflix.
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: TV i husbilen

Tommy,
Det är ett plugin program som behövs om man kör Telia Play+.
Alltså, du kan köra det på flera mottagare samtidigt via nätet,någon tittar i vardagsrummet och någon i tex sovrummet. Du kan ochså använda det i husbilen om du har uppkoppling.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: TV i husbilen

Tommy,
Det är ett plugin program som behövs om man kör Telia Play+.
Alltså, du kan köra det på flera mottagare samtidigt via nätet,någon tittar i vardagsrummet och någon i tex sovrummet. Du kan ochså använda det i husbilen om du har uppkoppling.

Jag har Telia TV hemma med ett Telia Play+ abonnemang. Har en chromecast puck till tv och tittar på tv i husbilen genom paddan och chromecast pucken.
Något annat har inte jag, men är vi i utlandet så är vissa kanaler spärrade men det finns det hjälpmedel för.
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: TV i husbilen

Tommy,
Du har laddat ner appen till din "padda" då behövs inte Silverlight, jag kör via dator´n och då krävs det. Har du nåt tips på hjälpmedel.... :)
 

Chrimon

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
8116
Medlemskap
2021
Sv: TV i husbilen

Problemet med Hola är väl att den har säkerhetsbrister eller har man "tätat" till i senare versioner?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: TV i husbilen

Hola och några andra vpn-appar är gratis upp till en viss tid eller datamängd. Sedan kostar de.
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: TV i husbilen

Hej, jag har löst problemet med VPN genom att med hjälp av Open VPN skapa en egen VPN-server i min router (Asus AC 1900).
Med detta kan jag varifrån som helst nå internet genom min egen fiberanslutning hemma. All internettrafik, streaming osv går då dom vanligt via min vanliga IP-adress.
Inga kostnader för VPN-abonnemang, ingen insyn.

/BJ
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Intressant, jag har samma router.
Lägg gärna ut en summerad beskrivning av hur du gjorde.
Standardfunktioner i routern? Inställningstips, etc?
Har du fast IP-adress?
 

Bosse och Elsey

FD HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7458
Medlemskap
2021
Sv: TV i husbilen

Jag har dynamisk IP men kör DDNS. Beträffande "bruksanvisning" så skiljer det en hel del mellan router (finns flera utgåvor av AC 1900, eg RT-68U, en del kan bara köra PPTP andra kan även köra Open VPN som jag använder), vad man har för operativsystem, om man skall använda dator, padda eller smartphone (ios eller android). Kontakta mig via mail om du är intresserad.

/BJ
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Har Telia som TV-operatör men det fungerar inte utomlands. Behöver gå via VPN. Någon som vet någon VPN som fungerar med Telia?

Vi står strax söder om Brennerpasset på en kostnadsfri camping, på väg till Sicilien. Parabolen visar bara BBC oc SKY News...

Men vi såg tidernas ödesmatch Brynäs- Frölunda (1-6) utan problem på kanal 12. Om du har en TV och fast internetanslutning hemma så är det Slingbox som gäller. Inget hokuspokus med VPN eller Dold... du ser på dina egna kanaler utan några extra månadsavgifter. Logga in med din mailadress och eget lösenord, enklare kan det inte bli, hälsar Björn o Lena

Köp en Slingbox, öppna kontot, installera boxen hemma- klart. Installera Slingplayer på din mobila enhet, klart. Nu har du alla dina hemmaTVkanaler på din mobila enhet, inkl fjärrkontroll. Funkar perfekt även med klena internetanslutningar, för just Frölunda Hockey (Svenska Mästare!).
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: TV i husbilen

Vi står strax söder om Brennerpasset på en kostnadsfri camping, på väg till Sicilien. Parabolen visar bara BBC oc SKY News...

Men vi såg tidernas ödesmatch Brynäs- Frölunda (1-6) utan problem på kanal 12. Om du har en TV och fast internetanslutning hemma så är det Slingbox som gäller. Inget hokuspokus med VPN eller Dold... du ser på dina egna kanaler utan några extra månadsavgifter. Logga in med din mailadress och eget lösenord, enklare kan det inte bli, hälsar Björn o Lena

Köp en Slingbox, öppna kontot, installera boxen hemma- klart. Installera Slingplayer på din mobila enhet, klart. Nu har du alla dina hemmaTVkanaler på din mobila enhet, inkl fjärrkontroll. Funkar perfekt även med klena internetanslutningar, för just Frölunda Hockey (Svenska Mästare!).

Finns ju många modeller på Slingbox. Är en Slingbox 350 ok?

Undrar Kjell
 
Toppen