• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fordonsskatt

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: fordonsskatt

Ja Jokin Du har rätt men skatten tas ut för väldigt begränsade vägsträckor och vägar
Och Knarrevik den tunga trafiken tillför inte Sverige något i turistintäkter
 
F

F.d. 27654

Guest
Sv: fordonsskatt

Hej,
har läst igenom alla inlägg i tråden.

På Teknikens Världs hemsida har de ett exempel på en BMW X6 (diesel) med CO2 utsläpp på 258(?) g/km, och det ger en årlig skatt på ca 15300 kr/år.

Nu är det ju så, om jag inte misstar mig, att t ex husbilar (plåtisar) på Ducato skåp blir schablonbeskattade för 260 g/km, dvs skatten blir ca 15500 kr/år, dvs 46500 kr på de tre första åren.

Nån hade ovan ett exempel på bil med 220 g/km, men för vilken bil gäller det?

T ex Fiat Ducato, med euro 6 motor, har ju betydligt lägre värden än dessa 260 g/km.

Sedan skall man komma ihåg att det om något år kommer att iföras en ny testkörcykel, som troligen ger ca 30% högre förbrukningar än i dag för bilar som inte delvis går på el.
I senaste ViBilägare refereras det till undersökningar/tester som tyska ADAC har gjort.
Så då blir närmast frågan om skatten kommer att bli ca 20000 kr/år för de allra minsta husbilarna?!
Som det konstateras ovan så är en personbil klass II (inredd bil, dvs husbil) en personbil.

Jag har besökt Elmia flera år i följd, och ingen(!) har låtsats veta något om dessa skatter de två senaste åren...
För dem som köper husbilar för minst en miljon och registrerar den på företag lär en skatt, oberoende vad den är, inte spela någon avgörande roll, men för dem som köper husbil (på avbetalning) i prisklassen 5-700 kkr, blir ju skatten kännbar, eftersom månadskostnaderna i övrigt är nästan försumbara, och man kör ganska få mil.

Vill man från statens/regeringens sida få ner CO2-utsläppen, så får ju inte detta någon märkbar verkan, bl a eftersom det körs relativt lite med biltypen. Bättre vore det då att förbjuda semesterresor med flyg, ja man kan lotta ut 1000 resor per år! ;-)

Sedan borde man koncentrera exportindustrin till hamnarna i t ex Göteborg, Helsingborg och Trelleborg, så skulle man få ner CO2 utsläppen enormt. Sedan kunde man sätta CO2-skatt på alla varor som köps/säljs, så skulle man få ner konsumtionen som ger CO2 utsläpp...

Själv kommer jag fömodligen inte att drabbas om jag flyttar till Estland, och har bara "sommarstuga" här...

Som sagt, den som lever får se...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Det är ett förslag som regeringen tvingas lägga fram för att få stöd av V och MP. Det är inte säkert att det klarar riksdagen. Bonus Malus iden är kanske bra om man vill styra till miljövänligare fordon, men så smyger de in en allmän höjning av fordonsskatten i förslaget.

Förslaget är ju så krångligt att det är svårt att beräkna framtida skatt. När det gäller husbilar så ser det ut att bli 14-16 tusen om året för nya sådana de första 3 åren, Kraftig höjning för sådan husbilar som tidigare var skattebefriade i fem år. Utredaren räknar kanske med att en husbil är avställd halva året eller mer, så kostnaden blir ganska låg ändå för många. Möjligt att nybilsförsäljningen minskar och återförsäljarna genom prissänkningar få ta sin del av den höjda skattekostnaden. På en miljonkronorsbil är skattemerkostnaden de första 3 åren ca 25 tusen, småpengar i sammanhanget.

Men som sagt, det kanske inte blir av.


Jag tycker att man borde avskaffa fordonsskatten och i stället införa "ytterligare" en komponent i pumppriset som kan anpassas så att intäkten blir den önskade. Då betalar alla efter hur mycket man kör, inget krångel med avställningar mm.

Miljöstyrning kan ju ske genom en avgift på inte önskade nya fordon.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: fordonsskatt

Nu tycker jag "admin" får rycka in. LITE hyfs i debatten kan man tycka. Dessutom handlar det väl inte bara om din och min husbil och resterna av svensk bilindustri! Hört talas om den globala uppvärmningen? Va? Och riktigt låg nivå på många av kommentarerna!

God Morgon Habro,

Ibland blir man trampad på en öm tå, men det är en del av att vara aktiv i ett forum.
Jag delar inte Din åsikt, men det gör inte Dig till en sämre människa för det.
Vårt samhälle fungerar just för att alla är olika :)

Personligen anser jag mig drabbad av detta förslag och hoppas att det INTE går igenom.
Jag tycker vi alla ska bidra till att naturen mår bra, men inte på bekostnad av människans hälsa.
Hur tänkte jag nu, jo....jag inbillar mig att med denna höjning så kommer försäljning av fordon att minska.
Detta i sin tur kommer resultera i ökad arbetslöshet då bilhandlarna, och tillverkare, inte har råd med sin personal.

Hur kommer våra campingplatser drabbas?
Både husbil, och husvagnsägare, kommer att bli drabbade av detta ekonomiskt.
Jag syftar här på turismen som många av våra städer mer, eller mindre, lever av.

Elbil?
Där jag bor finns inte ens en möjlighet att ha en elbil.
Jag har inget eluttag för att kunna ladda en elbil.
Jag jobbar oregelbundna tider och är pga detta, och arbetsplatsens geografiska läge, tvingad att ha ett fordon.

Biltullar har vi i överflöd här i Stockholm.
Man har t.o.m satt biltullar på E4:an!!!???

Var rädd om naturen, men inte på bekostnad av mänskligt liv!

Mvh.
Jens
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: fordonsskatt

Många konstiga tolkningar förekommer i media, denna tillhör de mest seriösa. Från SvD Näringsliv:

Regeringen föreslår ett system som bygger på principen om både morot och piska, så kallad bonus malus. Det går ut på att den som köper en ny bil med låga utsläpp får en kontant bonus på upp till 45 000 kronor efter inköpet, medan bilar med höga utsläpp blir straffbeskattade.

Reglerna ska gälla från nästa år och endast för bilar från och med årsmodell 2018.

Men samtidigt föreslår regeringen skatteförändringar från 2018 som ger staten en halv miljard mer netto från fordonsskatten och 2020 över 2 miljarder mer. Förändringarna berör de flesta av Sveriges 5,3 miljoner bilar, och görs för att modernisera systemet.

Det innebär att de allra flesta bensinbilar får fordonsskatten höjd med 352 kronor per år, enligt promemorian med förslagen. En bil som drivs med etanol eller gas klarar sig med 176 kronor per år.

Dieselbilar mer lägre utsläpp kan få fordonsskatten höjd med 730 kronor per år, en som släpper ut 111 gram koldioxid per kilometer kan höjningen bli närmare 1 300 kronor per år.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: fordonsskatt

Så då har denna "arbetarregering" lyckats med att göra bilen till en klassfråga ? I förevändning att värna miljön ?? Var och en som reser nere i Europa ser hur det är ställt där med miljön , jämförelsevis är Sverige rena drömmen men staten behöver pengar mycket pengar....
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Vi oftast äldre stötar som märkligt nog har råd att såväl äga som köra husbil gnäller så fort ordet skatt omnämns. Klimatförändringen är påtaglig och enligt en undersökning som redovisades häromdagen är det våra ungdomar som är mest bekymrade över detta faktum. Är det inte dags att rikta uppmärksamheten på klimatfrågan i stället för att som sk särintresse tjafsa om skatten för husbilar?
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: fordonsskatt

Staten behöver mer pengar om vi någonsin skall få ett bättre o mer
jämlikt samhälle. Nu finns det massvis med områden det går att
håva in kosing från inte bara bilismen.
Tommy R
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Så då har denna "arbetarregering" lyckats med att göra bilen till en klassfråga ? I förevändning att värna miljön ?? Var och en som reser nere i Europa ser hur det är ställt där med miljön , jämförelsevis är Sverige rena drömmen men staten behöver pengar mycket pengar....

Vi oftast äldre stötar som märkligt nog har råd att såväl äga som köra husbil gnäller så fort ordet skatt omnämns. Klimatförändringen är påtaglig och enligt en undersökning som redovisades häromdagen är det våra ungdomar som är mest bekymrade över detta faktum. Är det inte dags att rikta uppmärksamheten på klimatfrågan i stället för att som sk särintresse tjafsa om skatten för husbilar?

¤ Elegance;
Rimligen är äldre fordon inkl våra husbilar skadligare ur miljösynpunkt, än vad nyare motsvarande fordon är (= sanning?)!
Under senaste ca 15-år har miljölagkraven på nya fordon succ skärps, jfr med de Tyska "miljöplaketterna" de återspeglar just detta (= sanning?) - tyvärr(?) finns ingen sådan miljöåterkoppling betr fordonsparken i Sverige (= sanning?)!

Klassfråga eller okunskap(?), ska "man" uppnå verkliga miljöresultat så är det nu helt fel beträffande såväl skattehantering som begripliga motiv!
Till nyare stolligheter märks att vissa sprillans nya större husbilar "tack vare" hög vikt (tom över 5 ton) nu blir skattebefriade i 5 år ... , man tar sig för pannan - äkta miljötänk och eller ren okunskap vad sysslar våra "styrande" med (tror själv på okunskap!)?

¤ Solkullen;
"Råd att äga" handlar nog för de flesta av oss om, hur vi som individer prioriterar våra intressen - flygresor, sommarstugor, husbilar, arv till barnen och om du överhuvudtaget har råd med något av detta! Tror inte att prioritering i detta fall enbart gäller "oss äldre stötar", iofs är det ju mest vi(?) som har tillräckligt med egen tid för husbilsliv ....

Verklighetsanknutna lösningar är viktiga betr OCKSÅ miljön och kunskapen att förstå vad man åstadkommer än viktigare. Problemet med husbilar och miljöpåverkan kontra hur våra husbilar beskattas i Sverige belyser hur illa milöfrågan hanteras.
Sedan är det ju illa också med ex p-bils beskattning där man enligt vissa källor jämför att "en äldre p-bil" kan ha större negativ miljöpåverkan än 100 nya. Detta är sannolikt ett problem som inte kan hanteras demokratiskt över en natt, om ens någonsin - företrädare för sådana beslut skulle nog inte bli återvalda.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: fordonsskatt

Vilka prioriteringar tror du dom pensionärer gör som måste ha bidrag från
sociala för att klara vardagen.
Tommy R
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: fordonsskatt

¤ Elegance;
Rimligen är äldre fordon inkl våra husbilar skadligare ur miljösynpunkt, än vad nyare motsvarande fordon är (= sanning?)!
Under senaste ca 15-år har miljölagkraven på nya fordon succ skärps, jfr med de Tyska "miljöplaketterna" de återspeglar just detta (= sanning?) - tyvärr(?) finns ingen sådan miljöåterkoppling betr fordonsparken i Sverige (= sanning?)!

Klassfråga eller okunskap(?), ska "man" uppnå verkliga miljöresultat så är det nu helt fel beträffande såväl skattehantering som begripliga motiv!
Till nyare stolligheter märks att vissa sprillans nya större husbilar "tack vare" hög vikt (tom över 5 ton) nu blir skattebefriade i 5 år ... , man tar sig för pannan - äkta miljötänk och eller ren okunskap vad sysslar våra "styrande" med (tror själv på okunskap!)?

¤ Solkullen;
"Råd att äga" handlar nog för de flesta av oss om, hur vi som individer prioriterar våra intressen - flygresor, sommarstugor, husbilar, arv till barnen och om du överhuvudtaget har råd med något av detta! Tror inte att prioritering i detta fall enbart gäller "oss äldre stötar", iofs är det ju mest vi(?) som har tillräckligt med egen tid för husbilsliv ....

Verklighetsanknutna lösningar är viktiga betr OCKSÅ miljön och kunskapen att förstå vad man åstadkommer än viktigare. Problemet med husbilar och miljöpåverkan kontra hur våra husbilar beskattas i Sverige belyser hur illa milöfrågan hanteras.
Sedan är det ju illa också med ex p-bils beskattning där man enligt vissa källor jämför att "en äldre p-bil" kan ha större negativ miljöpåverkan än 100 nya. Detta är sannolikt ett problem som inte kan hanteras demokratiskt över en natt, om ens någonsin - företrädare för sådana beslut skulle nog inte bli återvalda.

Menar du på fullt allvar att vi i Sverige skall tutas i att vi är sådana miljöbovar ?? Kolla öststaterna och neråt Europa där insatserna verkligen skall sättas in med kraft för att inte nämna en rad andra länder uti världen. Den mängd utsläpp som lilla Sverige släpper ut är bara en fis i rymden , vi behöver väl inte vara värst i allting ??? Sverige är ett glest befolkat och ett mycket avlångt land med stora avstånd , ja det finns en värld utanför storstäderna också , och vanligt folk behöver sina bilar eftersom kollektivtrafiken är i stort sett obefintlig på många håll och med alla pålagor som bilismen okas på med gör till slut att bilägande/husbilsägande blir en klassfråga, vilka vanliga knegare har råd att inhandla dom senaste modellerna eller elbilar ??
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Vi oftast äldre stötar som märkligt nog har råd att såväl äga som köra husbil gnäller så fort ordet skatt omnämns. Klimatförändringen är påtaglig och enligt en undersökning som redovisades häromdagen är det våra ungdomar som är mest bekymrade över detta faktum. Är det inte dags att rikta uppmärksamheten på klimatfrågan i stället för att som sk särintresse tjafsa om skatten för husbilar?
Förklara för mig hur miljön kan bli bättre om jag betalar högre fordonsskatt.

Har bekanta som brukar åka till Thailand en gång om året plus någon flygresa till mot solen. De har funderingar på en husbil istället. Oddsen för att det skall bli en HB minskar ju högre fordonsskatten blir. Vad vinner då miljön?
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: fordonsskatt

Kreativ tanke, köp husbil i stället för att flyga till Thailand - flygskatten onödig?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: fordonsskatt

Ska man vara riktigt "stygg" så gynnar skatten alla dom som köpt sina HB före 2018 både ekonomiskt och inte minst när det gäller trycket på vägarna och ställplatser, vilket troligtvis kommer att minska något i det här landet. Mest synd är HB-försäljarna, här kan det bli gallring utan dess like.

Miljön blir säkerligen inte ett dugg bättre, men kanske statskassan som i sin tur kanske kan ge oss bättre vård (ty, vi åldras tillsammans med vara bilar och behöver samma "dyra" underhåll med tiden)...

Jag har hört av Holländare att deras trafikskatt är nästan 3 ggr högre än våran och ändå så har vi sett mest Holländare på sydligare breddgrader (efter Tyskarna så klart). Kan "dom" röra på sig så kan vi också.

Vi överlever nog, men jag tycker mest syd om alla HB-"intresserade" som slutar drömma, hoppar av tåget och satsar på stillasittande liv med Adidas träningsoverall och fjärrkontroll i handen till den betydligt billigare 50-tummare på väggen...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: fordonsskatt

Miljöpartiet jobbar ju för att man skall minska utsläppen & det är ju bra. Det dom däremot inte har en tanke på att det drabbar väldigt många som idag har en väldigt ansträngd ekonomi. Trots otaliga skattehöjningar i miljöns tecken så har inte det på något vis haft någon begränsad verkan, bara gjort det svårare för den stora massan av befolkningen. Man måste betänka att det finns människor i Sverige som inte har tillgång till kollektivtrafik utan måste ha bil för att kunna sköta arbete, dagis, skolor etc. Likaså vi pensionärer som arbetat ett helt liv & byggt upp Sverige. Varför skall vi på ålderns höst inte få njuta av husbilslivet utan att bestraffas med orimliga skatter.
Det gamla systemet med kilometerräknare var nog inte så dumt eftersom man betalade efter hur mycket man körde eller varför inte slopa hela bilskattesystemet & lägga dagens bilskatt på bränslet. Det är säkert inte intressant för det ger inga nya pengar till statskassan.
Som tur är så lever vi i en demokrati & kan välja beslutsfattare.

Bennie
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: fordonsskatt

Vi oftast äldre stötar som märkligt nog har råd att såväl äga som köra husbil gnäller så fort ordet skatt omnämns. Klimatförändringen är påtaglig och enligt en undersökning som redovisades häromdagen är det våra ungdomar som är mest bekymrade över detta faktum. Är det inte dags att rikta uppmärksamheten på klimatfrågan i stället för att som sk särintresse tjafsa om skatten för husbilar?
Det är väl en sanning med modifikation många äldre som vi känner har sålt sina villor , bostadsrätter , sommarställen och köpt sig en husbil som dom aldrig skulle kunna finansiera med sina pensioner ???
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: fordonsskatt

Det är ingen större vits med att försöka ro fan i land förrän man fått han i båten...om han nu nånsin lyckas kravla sig upp över relingen.

Till syvende och sist drabbas alla som har husbil idag, eller tänker köpa en begagnad i morgon eller 2018, marginellt.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: fordonsskatt

Det är väl en sanning med modifikation många äldre som vi känner har sålt sina villor , bostadsrätter , sommarställen och köpt sig en husbil som dom aldrig skulle kunna finansiera med sina pensioner ???

Bossen vår han klappar sig för bröstet, han har ju sänkt skatten för pensionärer med 7 kr/dag
Så med svällande börsar kan pensionärerna lugnt finansiera sina köp med dessa 7 kr.
:D:wink:
 
Toppen