• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyska vägtullar

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Snart kommer det att kosta pengar att köra på tyska vägar. Planerat till 2019.
(Texten saxad ur dagens SvD-flöde).

"Tyskt ja till vägtullar för utländska bilister
Tyska förbundsdagen har röstat ja till att införa vägtullar på tyska motorvägar för utländska bilister, rapporterar Süddeutsche Zeitung. Det omstridda förslaget, som gäller personbilar, innebär att utländska trafikanter måste betala en avgift för att köra på Tysklands vägar.

För två år sedan hotade EU-kommissionen att dra Tyskland inför EU-domstolen i frågan, men i december 2016 nåddes slutligen en uppgörelse som innebar att Tyskland gjorde vissa ändringar i den föreslagna lagen. Det är det förslaget som nu röstats igenom. EU-parlamentet är dock fortsatt negativt.

Tyskland är med sitt centrala läge i Europa ett viktigt genomfartsland för bilister. De nya tullarna träder tidigast i kraft från 2019.



TT"

 
J

Jarn

Guest
Sv: Tyska vägtullar

Enligt tyska tidningar så har förslaget ännu inte gått igenom hela vägen i Tyskland.
Dessutom kommer Österrike att överklaga det.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tyska vägtullar

Skall Österrike protestera så kommer nog mauten att dröja för då blir nog EU-administrationen inblandad. Förslaget gäller utländska personbilar & eftersom en HB inte räknas som PB i Tyskland så måste ju det innebära HB-trafikanter inte berörs. :)

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Tyska vägtullar

Klarar vi av den "nya" Svenska vägtrafikskatten som föreslås, då är Tyskland bara en droppe i havet. Och om vi nu tänker på "havet", då kanske man ska börja snegla på segelbåtar där vinden fortfarande är gratis, lätt att hitta tömningsställen och man slipper långtradare som flåsar en i nacken på Autobahn. HB livet är fantastisk, det händer nya saker hela tiden, gäller bara att ha öppet sinne (och ganska bra ekonomi)
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Tyska vägtullar

Men grejen är ju att även gäster i Sverige borde betala vägtullar. Som det är nu så drabbas ju vi svenskar dubbelt. Vi betalar både till europeiska länders vägunderhåll och det svenska. Det vore rimligt att utländska bilister bidrar till det svenska vögu dethållet när de kör på svenska vägar. Att den tyska vägtullen kanske blir liten minskar ju inte skattebördan för oss. Den läggs ju på toppen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tyska vägtullar

Jag tror nog att staten tjänar mer på att inte avgiftsbelägga utländska fordon.
Det skulle bli ett avbräck för den bilburna turismen som inbringar miljarder till den svenska staten i ökande takt.

Jag såg på NRK att framtida vägavgifter från Kristiansand till Trondheim längs kusten skulle bli 3700 kr, alltså betydligt mer än nuvarande färjeavgifter (ca 950 kr).
Minskad turism lär bli resultatet!
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Tyska vägtullar

Klarar vi av den "nya" Svenska vägtrafikskatten som föreslås, då är Tyskland bara en droppe i havet. Och om vi nu tänker på "havet", då kanske man ska börja snegla på segelbåtar där vinden fortfarande är gratis, lätt att hitta tömningsställen och man slipper långtradare som flåsar en i nacken på Autobahn. HB livet är fantastisk, det händer nya saker hela tiden, gäller bara att ha öppet sinne (och ganska bra ekonomi)

Oerhört kloka synpunkter. Inte minst den sista meningen. Tycker det är helt naturligt att tyskarna inför någon form av avgift för oss som väljer att använda oss av deras fantastiskt fina motorvägar. Underligt att de inte infört avgiften tidigare. Och att jämföra med Sverige tycker jag inte håller, då en stor andel av oss som använder de tyska motorvägarna enbart gör det som genomfart till andra europeiska resmål, medan de som gästar Sverige till stor del väljer att semestra här i landet. För övrigt ett förhållande som även gäller Österrike.

På tal om Österrike. Medveten om att jag nu trampar på många "ömma tår" kan jag inte låta bli att också framföra mina funderingar kring ett uttalande som: "Österrike, där har man ju inte råd att åka med tyngre husbilar". Våra liv består av val. Vill man besöka Österrike med en husbil över 3,5 ton och inte betala vad det kostar att köra på landets motorvägar, ja då finns det bara två alternativ: Antingen byta till en husbil som inte omfattas av Go-Box eller av ren snålhet kajka omkring i landet på mindre vägar. Det senare ett val som i alla fall inte jag förstår logiken i. Jag menar, har man råd att köpa en så stor husbil så nog tusan har man råd att betala vad det kostar att köra på de betydligt säkrare motorvägarna. Sett i perspektivet "husbilskostnader" så måste denna utgift ändå ses som tämligen perifer. Allt är en fråga om vad vi prioriterar och vilka val vi väjer att göra här i livet. Att gnälla över Österrike och de prioriteringar som dess myndigheter har gjort - säkert med landets bästa för ögonen (såväl ur en ekonomisk- som trafiksäkerhetsmässig synvinkel) - får vi helt enkelt enbart förhålla oss till. Och vi behöver ju inte besöka landet, men att avstå från ett besök på grund av vägkostnader tycker jag inte är ett argument som håller från husbilsägare som i övrigt anser sig ha råd att tillbringa en husbilssemester i Europa med sin tunga husbil.

Staffan
 
F

F.d. 53335

Guest
Sv: Tyska vägtullar

Där finns faktiskt husbilsägare som aldrig kört på motorväg i Österrike med tung husbil av annan anledning än snålhet. Alla har så förbaskat bråttom nuförtiden. Vi kör neråt varje sommar i juni och kör alltid landsvägar i Österrike. Landet är underbart vackert och det ser man inte från motorvägen. Vi tar mellan två dagar o en vecka på oss. Inget är planerat, vi stannar där det är vackert. Ibland övernattar vi utanför ett gasthaus där vi äter en god middag och får alltid stå kvar tills dagen efter. Eller en av deras fina campingar eller ställplatser. Men vi är kanske lite udda, kör aldrig fortare än hundra och gillar inte att flänga fram som jehun på motorvägarna. De flesta husbilar kör minst tjugo trettio kilometer fortare än oss. Jag har varit yrkesförare i fyrtiofem år och vet skillnaden på och köra avstressat eller inte. Man märker skillnaden efter tre fyra timmar när man stannar. Och bortsett från när det är oväder är deras landsvägar helt ok att köra på. Men måste man köra så fort som möjligt ner till tex Italien så förstår jag det. Vi brukar också hamna där eller Kroatien i sinom tid. Kom lite från ämnet om tyska vägtullar...
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Tyska vägtullar

Hej Remington.

Kan enbart säga att jag håller med dig i allt du skriver. Reser själv oftast på ett liknande sätt - om det nu inte gäller längre transportsträckor där jag tveklöst föredrar att köra motorväg. Och väl där gör jag allt för att flyta med den tunga trafiken på ett så smidigt sätt som möjligt - alltså håller cirka 90 km/h. Därför blir också jag ständigt omkörd av andra husbilar som har mera bråttom. Men om du läser det jag skriver ordentligt så ser du att det jag vänder mig emot är när man hävdar att "Österrike är ett land där man inte har råd att resa med tunga husbilar" och detta enbart beroende på att landet tar ut en högre avgift för husbilar tyngre än 3,5 ton. En avgift som vissa anser så hög att den föranleder ett sådant uttalande och ett körmässigt beteende av den art som jag nämner i texten.

Staffan
 
Toppen