• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa inkoppling av inverter på batteribank

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag funderar på min inkoppling av invertern (Dometic SI 1500) på batteribanken (3x Biltema 95A AGM).

Invertern är inkopplad på det mittre batteriet, sedan bilen var ny.
Förra året bytte jag ut de 11år gamla originalbatterierna (3x DETA 90A Gel),
då just det mittre batteriet gav upp, endast ~9V vid uppladdat, de andra 2 var bra.

Jag misstänker nu att just inverter-inkopplingen kanske bidrog att knäcka just detta batteri (?)

Har ett diffust minne att jag läst någonstans att en inverter bör inkopplas på de yttre batterierna i en batteribank, eller?

Klicka på bilden för att tydligare se vad jag menar med mina pilar :)
 

Bilagor

  • inverterinkoppling.jpg
    inverterinkoppling.jpg
    2,4 MB · Visningar: 315

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Jo, men anledningen till mitt inlägg står i dess första stycke. Jag ifrågasatte ditt påstående att man skall ha en klenare pluskabel.
Att ha en tunnare plus än minus är ett mycket effektivt sätt att minimera de problem med ostabil jord som jag nämnde. Du kan se det som en säkring, men steglös.

Men självklart så länge du inte använder det mer ström än att du kan garantera "0 volt" spänningsfall så kan du använda vilka sladdar du vill till jord mot minus i h chassit spelar det ingen roll, plus spelar "ingen" roll egentligen det blir bara dåligt med spänning.

Hoppas jag förklarade bättre nu.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Så har jag kopplat in min huvudenhet (stereo) och subwoofer och navigator med backamera, all + och - i egen matning direkt på bobatterierna.
Chassit är inte inblandat.

Inga "oönskade ljud" i anläggningen :)
Hmm. Men har du alltså inte chassit kopplat till bodelabatteriets (-)?
Du har alltså en gslvaniskt skild laddare för bodelen och en motsvarade EBL?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

@mlaajanen

+och- går direkt till EBL99 från bodelsbanken.
Laddaren, jag mena laddarna (EBL99 + LAS1218, 18A+18A) från Schaudt har kontakt med startbatteriet så jag får laddning under färd, där kommer väl bilens minus in i bilden.
Ifall de är "galvaniskt skilda" har jag ingen aning om, vad nu det betyder.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

@mlaajanen

+och- går direkt till EBL99 från bodelsbanken.
Laddaren, jag mena laddarna (EBL99 + LAS1218, 18A+18A) från Schaudt har kontakt med startbatteriet så jag får laddning under färd, där kommer väl bilens minus in i bilden.
Ifall de är "galvaniskt skilda" har jag ingen aning om, vad nu det betyder.
Men galvanisk skilt menas att det inte finns någon elektrisk förbindelse dvs koppar mellan två punkter, tex tänk dig en transformator med 220V på en sidan och 12V på andra, dvs 12V har ingen koppling till 220.

Enligt websidan är DC/DC laddearen här galvaniskt http://www.husbilsklubben.se/forums/t101841/,
CTEK DUAL är ej det.

Har du kopplat som jag förstår så har du antagligen chassi som jord men via bodelsbatteriet, dvs om du gillar ljud som ett exempel vill dra en sladd ut från bilensstereon(om du har en sådan) till din bodelsstereo så kommer du ev att få problem då bilens stereo är kopplad till chassit direkt medans din bodelsstereon har fått sid jord(-) från bodelsbatteriet och dess jord är beroende av hur mycket ström du använder i din inverter.

Tex om du har en voltmätare på EBL som du kan möta både bilens spänning och bodelsbatteriets spänning och om du använder din inverter stenhårt så kommer voltmätaren som möter boldelsbatteriet att visa rätt men när du mäterbilbatteriet kan den mäta fel då den voltmätaren har en annan jordning som troligen inte är på 0 volt utan kanske 0,5 volt.

Allt såklart beroende på hur bra jord du har mellan bodelsbatteriet och chassit, är den topp så är saken biff sa bull.
 
Senast ändrad:
Toppen