• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bästa inkoppling av inverter på batteribank

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag funderar på min inkoppling av invertern (Dometic SI 1500) på batteribanken (3x Biltema 95A AGM).

Invertern är inkopplad på det mittre batteriet, sedan bilen var ny.
Förra året bytte jag ut de 11år gamla originalbatterierna (3x DETA 90A Gel),
då just det mittre batteriet gav upp, endast ~9V vid uppladdat, de andra 2 var bra.

Jag misstänker nu att just inverter-inkopplingen kanske bidrog att knäcka just detta batteri (?)

Har ett diffust minne att jag läst någonstans att en inverter bör inkopplas på de yttre batterierna i en batteribank, eller?

Klicka på bilden för att tydligare se vad jag menar med mina pilar :)
 

Bilagor

  • inverterinkoppling.jpg
    inverterinkoppling.jpg
    2,4 MB · Visningar: 315

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Förklaringen till att mittersta batteriet får högre beslastning är eftersom kablarnas resistanser inte äör försumbara i förhållade till inre resistansen i respective batteri. Ett batteri kan man se som en ideal spänning med en resistans (inre) i serie.
Om man kopplar in en stor last på mittre batteriet får de yttre två kabelstumpsresistanser vardera mer än det mittre och tar inte lika stor del av lastens ström.
Om man däremot kopplar lasten diagonalt kommer de yttre batterierna ha två kabelstumpsresistans vardera, medan mittre får tre! Inte bra det heller.
Så lösningen med tre batterier blir ju, som mågon föreslog tidigare, att koppla in lasten via tre lika långa kablar i en sammankopplingsplint på både plus och minussidan.
//Göte J

Hej!
Som jag se det så har även mittbatteriet två kabelresistanser. Tänker jag fel?
Med vänlig hälsning! Thomas

Tyvärr vill inte bilden läggas sig rätt fast jag vänt och vritt på den flera gånger...
 

Bilagor

  • IMG_0598.JPG
    IMG_0598.JPG
    708 KB · Visningar: 25

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Håller också med och mitt bidrag till bilden är rotationen :)


Rörande frågeställning och livslängd så skrev Peter så här i en annan tråd därav min kommentar, att ett batteri tippade efter så många år kan bara vara slumpen dvs någon gång måste det hända och dom går sällan sönder exakt samtidigt.

Genom att mäta så vet man om det finns ett problem eller inte, finns det ett problem så kan man lätt göra som bilden beskriver eller göra en stjärnkoppling som nämnt vilket är allra bäst tycker jag med tanke på att det är en ganska liten installation ytmässigt sett.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t101413-4/#post853807
 

Bilagor

  • foo90.jpg
    foo90.jpg
    32,5 KB · Visningar: 386

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Det har ingen betydelse om bara det är bra kablar mellan batterierna dvs.

För att se om allt verkligen är bra så skulle jag rekommendera att mäta dig fram lite först, har du en multimeter av lite vettig modell, dvs några hundra kronors?

Först det allra viktigaste är jord(-), den ska vara kanonstabil och med stabil så menar jag rejäl, minimalt med spänningsfall.

Antar att dina batterier är anslutna till bilens chassi eller, om så är fallet börja med att kontrollera jorden och notera på ett papper.
Märk upp batterierna tex B1 B2 och B3, sedan har du GND1 GND2 GND3 på respektive batteri och 12VB1 12VB2 12VB3 alles klar:) fota!

Nu, koppla multimeterns (common) - med en sladd till bilens chassi.

Sätt multimetern att mäta DC volt och om du kan en skala på ca 0-1 volt, dvs noggrann mätning.

Starta invertern med så hög last du kan.
1 - Koppla multimeterns + till GND1, notera spänningen
2 - Koppla multimeterns + till GND2, notera spänningen
3 - Koppla multimeterns + till GND3, notera spänningen
4a - Koppla multimetern - till GND1, multimeters + GND2, notera spänningen
5a - Koppla multimetern - till GND1, multimeters + GND3, notera spänningen
6a - Koppla multimetern - till GND2, multimeters + GND3, notera spänningen
4b - Koppla multimetern - till 12VB1, multimeters + 12VB2, notera spänningen
5b - Koppla multimetern - till 12VB1, multimeters + 12VB3, notera spänningen
6b - Koppla multimetern - till 12VB2, multimeters + 12VB3, notera spänningen

Ändra skalan på multimetern om det behövs till ca 0-20 volt
Koppla igen multimeterns (common) - med en sladd till bilens chassi.
7 - Koppla multimeterns + till 12VB1, notera spänningen
8 - Koppla multimeterns + till 12VB2, notera spänningen
9 - Koppla multimeterns + till 12VB3, notera spänningen

Stäng av invertern.

Nu har du en mycket bra bild av hur bra anslutningarna är till dina batterier vid strömuttag.

Alla mätningar mellan sammal pol(- eller +) ska vara så nära 0 som möjligt, dvs mellan chassi och batteri -, mellan två batteri - eller mellan två batteri +.
Mellan chassit och olika batteri + skall det vara samma spänning.

Nummer ett att få bra är mellan chassit och batteri -, den är viktigast.
Jordflätor är mycket bra att använda och billiga.

Har du problem att tolka dessa mätningar så posta dom här så kan vi hjälpas åt.

Och har du ingen multimeter, berätta hur mycket du kan tänka dig att lägga på en så kanske jag kan tipsa om en lämplig iallafall om du kan tänka dig en 2000 kr för då får du bra grejer, men det finns billiga som är helt okey också såklart, dock räcker en multimeter hela livet så... jag har en från mitt första jobb än och det är några veckor sedan tyvärr:D:mad:

Nix, inget av mina bobatterier har anslutning mot bilens chassi.
All jord kopplar samman på det mittre batteriet och vidare till EBL99,
förutom jorden till själva invertern.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Nix, inget av mina bobatterier har anslutning mot bilens chassi.
All jord kopplar samman på det mittre batteriet och vidare till EBL99,
förutom jorden till själva invertern.
Hmm, menar du att dina bodelsbatterier (-) inte är kopplade till bilens chassi?

Det är absolut inte fel men låter väldigt påkostat!
 
Senast ändrad:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Hmm, menar du att dina bodelsbatterier (-) inte är kopplade till bilens chassi?

Det är absolut inte fel men låter väldigt påkostat!

Jag vänder på det och frågar mig om det inte är vanligast att bodelens batterier INTE är kopplade till chassiet? Vi har det i alla fall inte i vår Kabe TM och eftersom bodelsbatterierna där sitter under sängen långt bak är del långt till något chassie att jorda till. Skulle i så fall behövas genomföringar ner genom golvets sandwichkonstruktion ner till ramen under bilen och det har man nog velat undvika ur fuktsynpunkt inbillar jag mig.
Plåtisar kanske oftare här bodelens batterier kopplade till chassiet än vi andra?

edit: stavfel
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

MaJe:
Rörande bodelsbatteri (-) bildelsbatteri (-) så är jag som sagt tveksam till att dom inte hänger ihop, en lyxig konstruktion som jag inte kan se någon riktig poäng med.

Rörande fukt och hål i golvet så tror jag att det ligger andra anledningar bakom ett sådant beslut, hål finns det nog ändå(hur sitter golvet fast i chassit, avlopp mm mm) och sandwichgolv är inget nytt det har jag i min som är snudd på 30 år.

Arne:
Samma sak med om inte bodelsbatteriet (-) hänger ihop med med lamporna i bodelen om jag nu förstod dig rätt.

Jag skulle föreslå att om ni har en EBL så berätta vilken det är så kommer vi kanske fram till hur det egentligen är inkopplat eller i vart fall hur det inte kan vara inkopplat:)
 
Senast ändrad:

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

MaJe:
Rörande bodelsbatteri (-) bildelsbatteri (-) så är jag som sagt tveksam till att dom inte hänger ihop, en lyxig konstruktion som jag inte kan se någon riktig poäng med.

Rörande fukt och hål i golvet så tror jag att det ligger andra anledningar bakom ett sådant beslut, hål finns det nog ändå(hur sitter golvet fast i chassit, avlopp mm mm) och sandwichgolv är inget nytt det har jag i min som är snudd på 30 år.

......

Vi kanske pratar förbi varandra?
Vår EBL är ihopkopplad med bildelsbatteriet och generatorn så att det laddas när man kör och då kan det mycket väl (troligen?) vara så att - går genom chassiet tillbaka till bildelen. När motorn är avstängd har vi i vår KABE ingen koppling mellan bildel och bodel förrän jag slår om en brytare i bodelen. Detta kan nyttjas om man behöver extra ström till startbatteriet eller tvärt om skulle behöva extra ström till bodelen från startbatteriet. I instruktionsboken ges rådet att bara koppla ihop kretsarna i "nödfall". I normalfall är denna brytare avstängd. När bodelen är elektriskt separerad från bildelen går all el från bodelsbatterierna till förbrukarna och tillbaka till batterierna via separata kablar som är helt skilda från chassiet. I Kabe:n finns mig veterligt alltså både + och - i separata kablar ända från EBL/elcentral till alla förbrukare. Vet inte om detta är unikt för dem eller om jag missförstått vad du menar?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Vi kanske pratar förbi varandra?
Vår EBL är ihopkopplad med bildelsbatteriet och generatorn så att det laddas när man kör och då kan det mycket väl (troligen?) vara så att - går genom chassiet tillbaka till bildelen. När motorn är avstängd har vi i vår KABE ingen koppling mellan bildel och bodel förrän jag slår om en brytare i bodelen. Detta kan nyttjas om man behöver extra ström till startbatteriet eller tvärt om skulle behöva extra ström till bodelen från startbatteriet. I instruktionsboken ges rådet att bara koppla ihop kretsarna i "nödfall". I normalfall är denna brytare avstängd. När bodelen är elektriskt separerad från bildelen går all el från bodelsbatterierna till förbrukarna och tillbaka till batterierna via separata kablar som är helt skilda från chassiet. I Kabe:n finns mig veterligt alltså både + och - i separata kablar ända från EBL/elcentral till alla förbrukare. Vet inte om detta är unikt för dem eller om jag missförstått vad du menar?
Absolut möjligt att vi pratar förbi varandra det gör man alltid på mejl och forum:)

Brs lösning av KABE med strömbrytare,men KABE är svensk:D

Däremot tvivlar jag på att minus(chassit) ej är ihopkopplat med bodelen, det man separerar är (tror jag) + bara, som sagt att separera båda är onödigt och dyrt.

Vi skulle haft en bild istället för text, en bild säger mer än 1000 ord:D
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Nu har jag kollat på min husbil en Hymer 2004 hur det är kopplat minus till chassit.
I bodelen finns ingen minuskabel kopplad till chassit, alla förbrukare har +och - kabel kopplade till EBL.
Ingående minuskabel till EBL är en 10mm2 som är ansluten till -polen på startbatteriet som i sin tur är kopplat till chassit.
Arne.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Nu har jag kollat på min husbil en Hymer 2004 hur det är kopplat minus till chassit.
I bodelen finns ingen minuskabel kopplad till chassit, alla förbrukare har +och - kabel kopplade till EBL.
Ingående minuskabel till EBL är en 10mm2 som är ansluten till -polen på startbatteriet som i sin tur är kopplat till chassit.
Arne.
Låter rimligt. Och bodelsbatteriets (-) är kopplat till EBL med vilken typ av kabel?

Detta betyder för dig att du har en 10mm2 som är den som dina bodelsbatterier laddas via, du bör du enligt mig ha en tunnare 12V kabel mellan bilbatteriet och EBL om du laddar den vägen.

Att jag säger att du bör han en tunna 12V kabel är för att poängtera att de spänningsförluster som alltid uppkommer skall i huvudsak vara på + sidan, dvs jord skall alltid vara 100% jord medans du kan tillåta att 12V trillar ned ibland kanske men om du har lika kablar för + och - då stiger din bodelsjord jämfört med huvudjorden som är chassit och din +12V sjunker och det kan bli konstiga effekter av det tidigare.

En mycket bra mätning att göra på gamla bilar med också nya speciellt då generatorerna är jättekraftfulla idag är att mäta med en multimeter
mellan bilbatteriets (-) och motorns jord(metallen), sedan starta gärna med halvtomt batteri, det ska vara i princip noll volt där annars har man dåöog kontakt mellan chassi, motorn chassi batteri tex pga dålig jordfläta.

Ett sådant fel kan orsaka massor med konstiga saker inkl förstörd generator.

fö roliga mätningar tycker jag!

Ett tillägg. Det är i mitt huvud inte jättebra att ansluta bodelensbatteri (-) till bilensbatteri (-) då man då kopplar sakerna i "serie", mycket bättre att använda den jord som är central dvs chassit.
- Bilbatteriet går till chassit
- Motorn/generatorn går till chassit
- Bodelsbatteriet går till chassit
- och såklart all i själva bilen(halvljus mm) går till chassit
- Laddning av bodelen går till chassit
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Låter rimligt. Och bodelsbatteriets (-) är kopplat till EBL med vilken typ av kabel?

Detta betyder för dig att du har en 10mm2 som är den som dina bodelsbatterier laddas via, du bör du enligt mig ha en tunnare 12V kabel mellan bilbatteriet och EBL om du laddar den vägen.

Att jag säger att du bör han en tunna 12V kabel är för att poängtera att de spänningsförluster som alltid uppkommer skall i huvudsak vara på + sidan, dvs jord skall alltid vara 100% jord medans du kan tillåta att 12V trillar ned ibland kanske men om du har lika kablar för + och - då stiger din bodelsjord jämfört med huvudjorden som är chassit och din +12V sjunker och det kan bli konstiga effekter av det tidigare.

En mycket bra mätning att göra på gamla bilar med också nya speciellt då generatorerna är jättekraftfulla idag är att mäta med en multimeter
mellan bilbatteriets (-) och motorns jord(metallen), sedan starta gärna med halvtomt batteri, det ska vara i princip noll volt där annars har man dåöog kontakt mellan chassi, motorn chassi batteri tex pga dålig jordfläta.

Ett sådant fel kan orsaka massor med konstiga saker inkl förstörd generator.

fö roliga mätningar tycker jag!

Ett tillägg. Det är i mitt huvud inte jättebra att ansluta bodelensbatteri (-) till bilensbatteri (-) då man då kopplar sakerna i "serie", mycket bättre att använda den jord som är central dvs chassit.
- Bilbatteriet går till chassit
- Motorn/generatorn går till chassit
- Bodelsbatteriet går till chassit
- och såklart all i själva bilen(halvljus mm) går till chassit

Jag har svårt att tro på ditt resonemang! Du tycks ju nu ha accepterat att bodelen är en egen elektrisk krets ihop med bodelsbatteriet. Ändå blandar du in chassijorden och att den kan påverkas av fel kabeldimensioner i bodelen.

I praktiken matar man ju bodelen med en minus- och en plusledare från bodelsbatteriet och har ingen kontakt med chassit. Det skapas en sluten krets där strömmen i de båda matningsledarna är, på elektronen när, exakt den samma.
Detta kan inte påverka chassijorden eftersom denna ligger utanför den slutna kretsen i bodelen. Att bodelsbatteriets minuspol är anslutet mot chassit tillsammans med startmotor, startbatteri etc har därför ingen påverkan på bodelen och vice versa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Som gammel radio og hifi bygger er det en sak som ikke passer inn helt, vi hadde store problemer med jordsløyfer. Dette oppstod om en hadde flere koblinger mot boksen, benyttet alltid ett og bare ett jordpunkt for alle moduler. Det som skjedde om en brøt mot disse reglene ble støy i form av brumming på lyd og harmoniske på radio, det siste kunne fort gi varmgang.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Jag har svårt att tro på ditt resonemang! Du tycks ju nu ha accepterat att bodelen är en egen elektrisk krets ihop med bodelsbatteriet. Ändå blandar du in chassijorden och att den kan påverkas av fel kabeldimensioner i bodelen.

I praktiken matar man ju bodelen med en minus- och en plusledare från bodelsbatteriet och har ingen kontakt med chassit. Det skapas en sluten krets där strömmen i de båda matningsledarna är, på elektronen när, exakt den samma.
Detta kan inte påverka chassijorden eftersom denna ligger utanför den slutna kretsen i bodelen. Att bodelsbatteriets minuspol är anslutet mot chassit tillsammans med startmotor, startbatteri etc har därför ingen påverkan på bodelen och vice versa.
Jag har uppdaterat mitt inlägg, sista raden
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Bästa inkoppling av inverter på batteribank

Som gammel radio og hifi bygger er det en sak som ikke passer inn helt, vi hadde store problemer med jordsløyfer. Dette oppstod om en hadde flere koblinger mot boksen, benyttet alltid ett og bare ett jordpunkt for alle moduler. Det som skjedde om en brøt mot disse reglene ble støy i form av brumming på lyd og harmoniske på radio, det siste kunne fort gi varmgang.

Så har jag kopplat in min huvudenhet (stereo) och subwoofer och navigator med backamera, all + och - i egen matning direkt på bobatterierna.
Chassit är inte inblandat.

Inga "oönskade ljud" i anläggningen :)
 
Toppen