• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk Yamaha

bergafrun

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10275
Medlemskap
2022
För en billig peng har vi blivit erbjudna ett elverk, Yamaha 600EF. Ålder och antal timmar som det är använt är okänt, men frågan är om det över huvudtaget är något att fundera på. Vi tänker ha det som yttersta reserv om oturen är framme och vi står där med tomma batterier, eftersom vi fricampar mest ute skogen. Är det någon som har erfarenhet av ett sådant elverk?
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Elverk Yamaha

Hej! Jag har detta elverk inköpt 1984 under vår båttid. Jag tror inte att detta gamla elverk är av invertertyp, man kan förmoda att det inte ger ren sinuskurva och därför har jag aldrig anslutit 230 V till varken båt- eller husbilsbatterier.Däremot kan man säkert ansluta 12 V- utgången direkt på batteriet. Mitt elverk har fungerat felfritt under alla år, men gångtiden har jag ingen susning om. Jag har ibland använt 220 V för drift av elverktyg med effekt under 300 W. Jag menar att du inte bör betala mer än några 100-lappar för detta elverk. Vi släpar inte längre med det i husbilen. Lycka till!

Edit. Ska stå båt- husbilsladdare.
 
Toppen