• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Suneman53

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22297
Medlemskap
2023
Bör man göra ett oljebyte på husbilen efter den har stått stilla sen november förra året.
Har hört att det brukar bli en beläggning på oljan när den stått still så länge...
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

det beror på hur mycket du körde sen sista bytet ,ja brukar byta varje höst innan avställning kör ca 1000mil p säsong ,hälsningar Lasse
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Bör man göra ett oljebyte på husbilen efter den har stått stilla sen november förra året.
Har hört att det brukar bli en beläggning på oljan när den stått still så länge...

Jag kör ca 1..1200 mil från 1v i april till sista veckan i oktober...
Byter då olja och oljefilter innan anställningen..jag tror det är bra för motorn.
Leffe S
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Jag tror nog aldrig att det kan bli skadligt att byta olja ofta ,men dyrt. :)
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Sv: Oljebyte

Som vanligt tvingas jag delge min okunnighet. Begriper inte riktigt varför man skall byta olja när bilen står. Min son som inte är lika okunnig som jag - arbetar dessutom med motorer på Volvo Penta, menar att moderna oljor utan problem kan gå 5000 mil. Har inte frågat honom om garagepåverkan, under vinter då bilen står, men det verkar lite underligt att man måste byta varje år om man kör bara 1000 mil varje vår eller höst. Tror att märkesverkstäderna vill
tjäna pengar på oss som inte gör jobbet själv. Tänker lära mig, eller be sonen om hjälp. Visserligen är oljan dyr, en jobbet är mycket dyrare. :spinny::spinny:

Ps att jag väljer delge okunnighet är att så många är så kunniga, alltid lär man sig något.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Hur ofta man behöver byta olja, beror till stor del av vilken oljekvalitet man kostar på sin motor.
Enkla sammansatta oljetyper kräver tätare oljebyten, men till ett billigare pris per byte. "Fläskar" man på med olja av hög kvalitet och med longlife-effekt kostar det givetvis därefter. Men å andra sidan kan man köra desto längre innan oljan helt mättas av diverse partiklar.
På sjuttiotalet bytte man olja i lastbilen efter c:a 500 mil, men då fanns enbart rena mineraloljor, sedan dök det upp olika blandningar med syntetoljor och perioderna för oljebyten kunde förlängas. Idag kan jag inte säga, vilka bytesintervaller som gäller på tunga fordon, men de rullar nog en hel del mellan bytena. Nu för tiden finns det helsyntetiska longlife-oljor och Fiat rekommenderar tydligen oljebytesintervall efter 4800 mil, förutsatt att man använder rätt typ av motorolja.
Det låter väldigt - väldigt mycket ... särskilt om man är av den äldre generationen... och jag tycker själv, att hälften kunde vara nog. Jag är ingen expert på området, men så mycket är väl ändå klart, att bytesintervallerna beror mycket på vilken olja man häller i motorn. ;)

Själv byter jag regelbundet efter 1500 mil i Saaben och efter 2000 mil i MB:n och pytsar i med "hyfsad" oljekvalitet i motorn. Jag har haft en bil, som rullat 48.000 mil utan några bekymmer enligt denna filosofi och den rullar än idag någonstans ...

Sen är det väl upp till var och en att serva sin bil efter eget huvud. Det är ett trevligt "bekymmer" att byta olja / filter och man känner sig ren i själen efteråt, men svart om fingrarna (till hustruns stora förtret), när man kommer in i stugan och skitar ner tvättfatet o handduken ... :oops:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Oljebyte

Det bildas ju en del saker under förbränningen som man nog inte ska ha i motorn över en hel vinter.
Jag har fått hjälp att byta på en bil jag nyligen köpt och den hade inte varit servad på ett antal år.
Oljan var sönderslagen! tydligen så enl. experten så slås molekylkedjorna sönder och oljan smörjer inte bra längre den var väldigt blaskig utan att vara utspädd med bränsle.
Jag byter regelbundet nog bättre att byta ofta även om man inte slår i den dyraste varje gång.
Tror att longlifeoljor sliter ner motorn mer och skaffar arbete till verkstäderna eller kanske bilbyte.
Hade vi riktiga professionella oljefilter som verkligen filtrerade skulle det hålla längre jag menar hur länge använder ni ett kaffefilter 10 eller hundra koppar det är ju ungefär samma papper i filtren.
Hade en motorcykel med ett riktigt centrifugalfilter innbyggt det tog bort allt skräp, fanns för länge sen ett centrifugalfilter för taxi där får man bort det mesta skräpet.
Finns inte idag bara att byta olja. vw1200 hade inget filter alls bara en sil där måste man byta olja ofta, sen drog de en massa så man fyllde på en skvätt varje gång man tankade.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Är man rädd om sitt fordon och vill ge det en hyfsad service,
så rekommenderas minst 1 oljebyte/år.

Det finns minst 2 "skolor" om när oljan ska bytas.

-På hösten inför den tuffare säsongen, ifall fordonet används året om.

-På våren inför säsongen på de fordon som används vår-höst.

Angående Long-Life olja så anser jag det mycket svårt att uppfylla kraven för att den ska klara de längre intervallet.

Här finns lite att läsa om Long-Life olja m.m.

https://absolutman.wordpress.com/2014/12/20/fakta-och-myter-om-long-life-olja/

:cool:Peter
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Oljebyte

Som vanligt när någon hänvisar till en blogg så som det vore absolut fakta så blir jag lite undrande när det inte framgår vilken kompetens personen har för att skriva så kategoriska uttalanden.
Oljorna i apoteket är nog rätt annorlunda mot motoroljor.
Det kan ju hända att han har rätt, men som fakta sviktar det.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Fiat rekommenderar olje/filterbyte efter 2 år ELLER 4800 mil om man använder av dem godkänd olja/filter.
De om någon borde väl veta vad de talar om.
Att byta olja varje år eller efter 1000 mil är slöseri med pengar och naturresurser.
Speciellt på en husbil som (nästan?) aldrig går korta sträckor och hinner bli genomvarm.
En modern motor går lätt 40 - 50 000 mil utan annat än normalt underhåll.
Men det är klart, när bilen är skrotad finns det alltid någon som blir glad över att få tag i en begagnad motor som bytts olja på ett 50-tal ggr.
:):)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Det här med oljebyren är som om LCHF är rätt eller inte.
Har tidigare sett den tyska filmen om onödigt oljebyt, men har också sett på
Youtube filmer från motorer där man inte bytt olja. motrorer fulla av svart gegga.

Bytr själv nu till våren, ola och filter är billigt, Arbete kostar om man inte som jag byter själv.

Jägarn
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
Sv: Oljebyte

Har haft bilar man ställde av varje vinter förut. Och har alltid bytt olja i dom innan man ställde in dom för vintern för tydligen bildas det föroreningar i motoroljan när man kör som inte är bra för motorn om den står för länge. Har ingen länk eller fakta på det men litade på äldre raggare och bilmekar som sa det.DSC_0038 (1).JPG

IMG_6810.jpg

IMG_0997 (1).jpg
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte

Dä är alltid två sidor om man köper en ny bil säger bilnasaren ,låga servicekostnader ..ja du vet vi har förlängt serviceintervallerna så servicekostnaden är låg .Livstidsolja i automatlådan ,12000 tusen mil på tändstiften .
Ja eller hur.
Men frågar du en mek som kan sina sker så är hen väldigt tveksam.
Frågar man ZF som levererar till bla dom som har Livstidsolja i automaten så säger dom ,det får stå för biltillverkaren .6000 tusen mil max vid normal körning.
Långt mellan oljebytena i motor funkar på alla om man inte fiskör i stan ,massor av kallstarter osv.
Det kvittar vilken olja man slår i motorn kondens och annat skit kommer som ett brev på posten .Med frusen vevhusvetilation och andra problem .
Alla bilar klarar 10000 tusen mil utan att röra en skruv men hur mår den?
Men man har j-v låga service kostnader och när bilen rasar har garantin gått ut .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oljebyte

Oljeskift interval er merkelige saker. Har en Nissan Navarra D40 her i Australia er det 5000 km eller 6 mnd, i Europa er det 2 år og mye lengre kjøredistanse.

Her nede regnes motoren som en meget holdbar, men i Europa har den dårlig rykte som en motor med problemer.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Brukar byta olja vart annat år
Beställde iår olja från Oljaonline 2x5 l för att göra bytet själv
Enligt instruktionsboken går det på 5,9 l när man byter filter också
Fyllde på en dunk och kollade - då var det olja över max-märket

När jag lämnade in sist så var det 6,5 l på räkningen

/Thomas
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Oljebyte

Brukar byta olja vart annat år
Beställde iår olja från Oljaonline 2x5 l för att göra bytet själv
Enligt instruktionsboken går det på 5,9 l när man byter filter också
Fyllde på en dunk och kollade - då var det olja över max-märket

När jag lämnade in sist så var det 6,5 l på räkningen

/Thomas

Du måste ju såklart starta motorn så att filtret fylls upp med olja, det brukar rymma 0,5l om det är det stora originalfiltret. Sen kollar man nivån.
 

stavgård

HBK Medlem
Inlägg
310
Kommun
Haninge
HBK-Nr
14919
Medlemskap
2026
Sv: Oljebyte

Hej
Om man ska tro på TV sändningen I ZDF så är oljebyten till stor del onödiga. Med sk. Longlife olja kan man köra 10 tusen mil eller mer utan byte. Dom som tjänar på täta oljebyten är verkstäder och tillverkare av olja. https://www.youtube.com/watch?v=QELpYK7q5u0&t=180s

Mvh. Klas

Det blir många mortorras också med den oljan,har man råd med en bil för 600000-till hur mycket som helst så är oljan en liten utgift:music-icon:
 
Toppen