• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Följande är en berättelse om hur handlaren Niese Caravan (i Frauenstein, Tyskland) jobbade i samband med vårt köp av en begagnad husbil (Carthago E-line 50 årsmodell 2015) som vi importerade 9-10 februari 2017 och som hade gällande garanti fram till och med 2017-03-11.

För dig som inte orkar läsa hela historien nedan:
Summering: Vi avråder bestämt från att handla med Niese Caravan i Frauenstein Tyskland pga. De metoder de använder vid försäljning gränsar till kriminellt där de i vårt fall bla. utlovat service på bilen som aldrig blivit utförd trots att man stämplat serviceboken men inte kan och vill leverera något serviceprotokoll.

Att service ej var gjort bekräftades när jag själv demonterade ”hasplåten” (plastskydd) under motorn och hittade 60-70st små stenar (10-15mm) liggandes ovanpå OCH viktigast av allt inga märken/skador/repor över huvud taget på oljepluggen trots att det är en insexskruv där det är omöjligt att lossa/skruva fast utan att man får en enda repa/skada på nyckelgreppet.

Dvs. oljepluggen hade aldrig varit lossad efter motorn var monterad i bilen.
Skall du/ni trots detta ändå köpa bil av Niese Caravan råder vi er att dels ha skriftligt på ALLT men också avkräva bilder/film/dokument av Niese Caravan på att utlovade åtgärder är fixade INNAN ni reser ner alt. förbinder er att köpa av dem. Det går INTE att lita på Niese Caravan.

Förbered dig/er också på säljtaktiken ”Beslutsfattaren i bakgrunden under förhandlingsfaserna”. Samt de försöker med alla till buds stående medel stressa fram underskrift av köpekontrakt.

Innan köpet hade vi löpande mailkontakt med säljaren Norman Watzlaw där vi först ställde frågor om bilens skick och om alla funktioner fungerande samt om det fanns några skador på bilen. Vi efterfrågade också ytterligare bilder på bilen utöver de som fanns i annonsen. Norman var väldigt tillmötesgående och snabb att svara. Vi hade i regel svar på mail inom 4-6 timmar, ofta kortare tid. Vi var i stort nöjda med svaren och det vi såg på bilderna förutom några punkter vi påtalade att vi ville ha åtgärdade och som utlovades skulle fixas:

1. Antenn till radion saknades (här svarade initialt Norman att antennen fanns inbyggd i framrutan alt. I backspegeln men när jag skickade bilder på motsvarande bil där antennen tydligt syntes monterad på det takfäste som på ”vår bil” också finns, gav han med sig och bekräftade att de skulle fixa en antenn.

2. Avsaknad av lastöglor till de fästskenor som finns längs med golvet i garaget utlovades också skulle fixas vid leveransen.

3. Motorservice då bilen rullat 18000 km och var 2 år gammal. Inga problem enl. Norman det skulle fixas innan leverans.

4. Byte hydraulolja till den automatiska kopplingen (robotlåda). Här menade först Norman på att det behövdes inte då bilen bara rullat 18000 km. Men efter jag skickat instruktionen från Fiat till honom och markerat var i den Fiat angett att byte skall ske vid 9000 mil ELLER 2 år gav han med sig och bekräftade att byte också kommer ske i samband med motorservice.

5. I annonsen utlovas också att bilen skickas in till TüV (vår motsvarighet till bilprovningen) i samband med försäljning. Så detta behövde vi inte påtala/efterfråga.

När vi fått hela bilden klar för oss började vi diskutera pris, detta trots att Norman redan 2 minuter in i första samtalet började trycka på om att ”nu vill ni diskutera priset” (vilket inte var intressant innan vi visste om bilen motsvarade det vi sökte). Vi kom efter ett lite förhandlande fram till ett pris vi båda kunde acceptera. I priset ingick förutom ovanstående punkter 1-5 också begagnad markis inkl. montering samt 4st. begagnade vinterdäck på fälg monterat och klart på bil. I övrigt inga övriga villkor.

Under förhandlingen hänvisade Norman ofta till ”chefen säger…”. Chefen i detta fallet är ägaren av Niese Caravan, David Niese. Norman kräver att vi skall skriva på ett köpekontrakt men vi ingår inte bindande avtal om så stora pengar utan att veta vad vi köper. Dvs. vi svarar att något köpekontrakt skrivs inte på för än vi undersökt och testat bilen på plats.

1-2 dygn efter att vi kommit överens om priset mm. och vi återkommit med när jag & min sambo kunde vara på plats för att besiktiga bilen och om allt var i ordning köpa den (vilket vi angav att vi kan vara på plats 30/1) återkom Norman med att hans chef David villkorat överenskommelsen som 1-2 dygn tidigare INTE funnit med i vår förhandling. Villkoret var att affären måste vara avslutad i januari månad om överenskommet pris skall gälla. Vi svarade att 30/1, då vi kunde vara på plats, ÄR i januari månad!!!
Någon timme senare återkommer Norman, all kontakt sker här via mail, med besked om att det är så mycket snö på/framför och bakom bilen (som står ute) att de inte får fram den. Han skickar också bilder som enl. EXIF-datan var tagna 2 dygn innan vi förhandlade om priset. Dvs. David visste att de inte kunde få fram bilen i januari månad redan innan han lade till villkoret.

Vi vill också ha affären avslutad så fort som möjligt så vi ligger efterföljande vecka på Niese Caravan, fast nu skedde all dialog med David Niese för Norman hade blivit sjuk. Skillnaden blev nu i bemötande väldigt långa svarstider. Aldrig snabbare än 24 timmar och ofta upp åt 36 timmar mellan fråga till svar. Dessutom väldigt korta opersonliga svar som ofta startade utan ”Hej/Goddag” och lika ofta utan ”Mvh, Hälsningar” motsv. Tidigt fick vi uppfattningen att David medvetet drog ut på tiden mellan fråga/svar och känslan blev att han de facto verkade ointresserad.

Efter en dryg vecka frågade vi hur det går med snön och om de fått fram bilen, dealen var nämligen att Niese Caravan skulle återkomma när bilen var framtagen, det skulle vara startskottet för när vi kunde boka flyg/hotell då Niese behövde ca. 1 vecka på sig för att fixa motorservice (som skulle göras av annan firma) samt montera markis & vinterhjul.

Svaret vi fick, av David N. 1-2 dygn senare, var att de fortfarande inte fått fram bilen. Han bifogade då nytagna bilder som tydligt visade dels kameravinkel som skulle förstärka mängden snö (fotograferat från grodperspoektiv) men också visade att absolut ingenting hade gjorts för att försöka få bort snön, som uppskattningsvis på bilderna uppgick till ca. 25-30cm. Det blev då tydligt att Niese Caravan lät moder jord fixa det åt dem. Vilket i praktiken skulle inneburit att bilen inte gick att ta fram för än framåt april månad efter garantitidens utgång. Vi påtalade då att garantin är på väg att rinna ut och efterfrågade vad Niese Caravan gör, annat än att bara väntar, för att få ut bilen.

2 dygn senare får vi mail om att bilen är framtagen och klar för leverans. Vi kan då konstatera att någon veckas framförhållning som avtalat fick vi inte. Vi bokar flyg & hotell samt frågar om allt verkligen är fixat (med hänvisning till den mailkonversation vi tidigare haft med Norman). OCH med tanke på att de initialt begärt 1 vecka för att hinna fixa allt. Helt plötsligt var bilen klar på mindre än 2 dygn??? Svaret efter något dygns väntan från David var ”Bilen är klar allt är fixat!

Vi meddelar att vi bokat resa och boende och frågar när vi den 9:e kan bli upphämtade vid hotellet i Frauensten som utlovat av Norman. David väntar som vanligt ett dygn och svarar sedan ”Om jag hinner hämtar jag er kl. 08:30” Jag skickar sedan bekräftelse resdagen att vi är på väg och på kvällen att vi kommit fram till hotellet så att David med 100% säkerhet skall veta att vi väntar på honom nästa morgon.

Kl. 08:30 9/2 kliver vi utanför hotelldörren i Frauenstein. Kl. 08:40 kommer receptionisten ut och meddelar att en man (David) ringt och meddelar att han blir 15 min sen. Kl. 08:50 kommer David, hänvisar att det var mycket trafik från Dresden där han bor (en resa han gör minst 5 gånger/vecka). Till synes stressad kör han 20km/h för fort inne i stan till sin bank. Springer ut och ber oss vänta (motorn är igång). Kommer efter 30 sekunder tillbaks och kör därefter 30-40km/h för fort de 16km till Niese Caravan. Väl där lämnar han oss till Norman och syns inte till på hela dagen mer än när han sitter och fikar eller pratar med receptionisten alt. Med en hantverkare som höll på att måla samt vid lunch.

Norman visar oss bilen och lämnar över nycklar mm. Samt låter oss starta vår besiktning (jag hade med mig en hel del nedskrivna punkter jag ville kolla för att inte glömma). Vi hinner dock inte så långt i vår checklista för än vi blir avbrutna av Norman. Han kom tillbaks efter ca. 15 min och frågade hur det gick. Vi passade då på att be honom demonstrera parabolen som han inte får någon ordning på utan ber en kollega om hjälp.

Norman lämnar oss ifred en stund till, ca. 15 min igen, och kommer åter igen tillbaks och frågar hur det går. Vi har då upptäckt att en fjärrkontroll till centrallåset inte fungerar och att tändningsnyckeln inte stannar kvar i inspärrat läge. Norman förklarar att det bara är batteriet varpå jag ber honom att byta det då. Norman svarar ”Vi har inga batterier”.
Vi hade också upptäckt att den nedfällbara sängen över förar/passagerarplatsen inte gick att fälla upp i låst läge som den skulle. Den låste bara på höger sida. Norman provar och konstaterar samma sak. Och meddelar att de skall sätta en mekaniker att kolla på det på lunchen.
Vi blir åter igen lämnade ensamma i bilen, åter igen i endast ca. 15min. Vi var i stort sett klara men jag skulle bara kryssa i rutorna på vårt testprotokoll. Norman lämnar bilen och ber oss komma in på hans kontor. Jag dröjer mig kvar i bilen för att fylla i protokollet, efter mindre än 5 min kommer Norman tillbaks och ber mig skynda på.

Han vill att vi skriver på köpekontrakten men vi vill se alla papper, manualer, serviceprotokoll etc. innan. Då framkommer att hydrauloljan för kopplingen aldrig bytts som utlovats. Förklaringen enl. Norman var att Fiats mekaniker, på firman de använde sig av, sagt att det behövs ej eftersom bilen bara rullat 18000 km. Då jag jobbar med underhåll på automatiserad produktionsutrustning och vet vikten av förberedande underhåll förklarar jag för Norman att ett sådant beslut har inte en enskild mekaniker rätt att fatta. Står det i instruktionen/serviceprotokollet att det skall utföras så skall det också göras.

Vid det här läget hade jag känsla av att inget annat heller av det som utlovats skulle vara gjort. Men då bilen var i väldigt bra skick och det var är en kanofin bil till rimlig peng valde vi att genomföra affären trots allt. Servicen kunde vi fixa hemma. Mestadels av all service på våra fordon gör jag själv.

När jag frågar om servicen är gjord, motorservice, svarar Norman ”Ja, all service som Fiat anger är gjord”. Jag ber då att få se serviceprotokollet varpå Norman tar fram servicehäftet och visar upp en stämpel (1:a stämpeln). Då inga uppgifter fanns inskrivet om till vilken bil detta servicehäfte hör till frågade Norman. ”På Vilken bil är denna service gjord, det framgår ju inte av boken?” Resten kan ni nog själv gissa er till. När jag efterfrågade serviceprotokollet från motorservicen fick vi svaret att det brukar först skickas efter 4 veckor, vilket uppenbart var en lögn (vilket jag visste redan då).

Väl hemma, 2 veckor efter vi kom hem, bytte jag olja + filter på bilen själv. Och upptäcker då, föga förvånad, att det ligger ca. 60-70st. stenar av storleken 10-15mm ovanpå motorn hasplåt (skyddsplåt gjord i plast). Vilket är på tok för mycket för att kunna härstamma från 60 mils körning på torra asfaltsvägar (mellan Frauensten till Kiel), vilket bilen rullat efter den påstådda servicen. Dessutom, än mer talande, fanns inte en enda repa, skada på oljepluggen och originalfärgen mellan oljeplugg – oljetråg var obruten. Då oljepluggen öppnas med insexnyckel är det omöjligt att öppna/dra fast pluggen utan att orsaka repor/skador på insidan nyckelgreppet. Och självklart borde färgen varit bruten mellan oljeplugg & oljetråg.

Vidare var oljefiltret original och smutsigare (vägdamm) än det blir efter 60 mils körning på torr asfalt. Original hade det ju kunnat vara ändå men hade filtret varit bytt för 60 mil sedan borde det varit renare än det var/är (finns fortfarande kvar/sparat).

4 veckor efter köpet mailade jag & bad om serviceprotokollet, mailet gick både till Norman & till David. Inget svar inom närmsta veckan. Därefter nytt mail till samma adresser = inget svar. Efter ytterligare 3-4 dygn nytt mail med frågan ”Är det några problem?”. Slutligen, ca. 2 veckor efter 1:a mailet ytterligare mail där serviceprotokollet efterfrågas. Denna gång med frågan ”Vad är problemet?”.

Naturligtvis skickas inget serviceprotokoll för det finns inget. Någon service är aldrig utförd på bilen trots Normans påstående och stämpel i boken. Vilket är inget annat än bedrägeri!

Efter lunchen informerar Norman om att vi gjorde fel när vi tryckte upp sängen mot låst läge. Norman visar oss sedan att när man skall fälla upp och låsa nedfällbara sängar i Carthagos premiumbilar skall man först försiktigt (ej för hastigt) trycka upp sängen så låssprintarna lägger sig an mot stålkonsolerna. Därefter skall man, under tiden man behåller lätt tryck uppåt med ena handen, låsa upp (vrida låsvredet) med andra handen så att låspinnarna äntrar fasen i båda låsblecken (här är det då noga att trycket blir lika på höger resp. vänster låsbleck). Slutligen skall man, med ett kraftigt tryck uppåt (de sista 5-8 cm), trycka sängen hela vägen upp tills båda låspinnarna äntrar låspositionen.

Jag ber min normalbyggda sambo (kvinna, 172cm lång 57kg) att utföra rörelsen på föreskrivet sätt. Naturligtvis orkar hon inte. Det är knappt en normalstor/stark man löser uppgiften utan att behöva ta i ordentligt de sista 5cm.

Vi inser att deras mekaniker inte har kompetens att justera låsanordningen, eller om vilja saknades, och att detta är ett 10min jobb (om ens det) som jag fixar själv hemma. Jobbet tog mindre än 5 minuter att justera på garageuppfarten hemma.

Lunch fanns inte möjlighet att köpa i närheten, närmsta ställe var en matvarubutik ca. 8km bort. Vi får, efter med nöd och näppe låna en personbil (företagsbil) och åka bort så vi får något i oss. Norman & David hade då redan ätit lunch klart. Innan vi åker iväg informerar David oss om att vi måste skynda oss (åter igen stressar de i taktiskt syfte, fast det visste vi inte då) för mindre än 45 min senare har de bokat möte med en kvinna vid stället (som jag inte vet vad det heter/kalla spå Tyska) där de fixar ägarbyte och nya skyltar. Köpekontraktet var i det här läget påskrivet och pengaöverföringen initierad. Vi stressar i oss lunchen, korv och bröd samt dricka, och är inte borta mer än 20min innan vi är åter.

Efter 5-10min väntan på Norman, som innan vi åkte på lunch, sagt att vi måste ta med oss vår del av det påskrivna köpekontraktet, åker vi in till Frauenstein. Väl där är ingen tid bokad, det rådde vanligt kösystem där man tog en nummerlapp. Och pappret vi skulle ta med oss behövde aldrig heller visas upp. I efterhand får vi klart för oss att syftet var enbart att hålla oss upptagna. OCH att hålla oss borta från bilen för när jag på morgonen tittade igenom bilen utvändigt (ex. öppnade/stängde alla luckor) hade man ställt in och kopplat in 2st. gasflaskor till bilen. Jag tänkte då ”bra, det är -6C och vi skall bo i bilen i 2 nätter innan vi är hemma i Sverige igen, det kan behövas”. 2 dygn senare, i Kiel, vaknar vi kl. 03:30 på morgonen av att bilen är kall och larmet ”Gas” på panelen. När jag öppnar luckan till gasflaskorna ser jag att Niese Caravan plockat bort en av flaskorna som fanns där vid besiktningen, vilket de naturligtvis hade rätt att göra då vi inte hade med det i något avtal. MEN de hade ju kunnat säga något så vi hade en chans att slippa hamna i denna situationen.

Vi efterfrågade också antennen som Niese skulle fixa. Men någon sådan hade de inte skaffat fram, trots överenskommelsen.
Strömställaren till golvbelysningen vid trappsteget upp till sovdelen fungerade inte trots att David Niese påstod att allt var fixat och att Norman svarat att allt fungerar.

På väg hem, i Kiel, köpte vi batteri till fjärrkontrollen för centrallåset och bytte men självklart fungerade det inte. Fjärrkontrollen var antingen trasig eller hade tappat kodningen. Så inte heller fjärrkontrollen fungerade som utlovat. Allt fungerade ju enl. Norman och allt var fixat enl. David. Ny nyckel som fick programmeras om blev resultatet.

Säljaren hade fyllt på ca. 100 liter vatten i färskvattentanken när vi kom för att titta på bilen. Vad snällt tänkte vi, de visste ju att vi skulle bo i bilen ett par dygn. Efter 1:a dygnet började vattnet smaka aningen skumt, men vi reagerade för sent. Efter 1,5 dygn blev vi båda två lätt magsjuka och beslöt att köpa dricksvatten.

När man tömmer färskvattentanken/arna blir det några deciliter vatten kvar oavsett hur man än gör. Bilen hade stått still sedan mitten november 2016 och säljaren hade uppenbarligen inte sköljt ur tanken innan slutliga fyllningen om ca. 100 liter. Oprofessionellt från en firma som livnärt sig på campingliv i 26 år.

På efterfrågan om TÛV-protokollet svarar Norman att det bara gäller i Tyskland. Således var inte heller det gjort trots vad man skrev i annonsen. Resultat, bilen blev underkänd Svensk bilprovning pga. För högt ställt ljus vilket hade upptäckts vid TÜV-kontrollen.
Övrigt: Toaletten var inte riktigt rengjord. Synliga spår av avföring syntes i holken.

Då kanske man kan tro att vi inte gjort research på Niese Caravan innan affären. Men se det hade vi, både via Mobile.de där vi hittade bilen och andra försäljningsställen på Internet SAMT via en god vän som är Tysk och med mycket goda kontakter inom Tyska försäkringsvärlden. Och all info. pekade mot att det var en bra handlare att ha att göra med. Gissa om vi blev förvånade.

Summerar man alla ovanstående punkter i punktform blir detta resultatet:

1. Villkorsändring EFTER överenskommelse där Niese ställde krav på avslut innan januari månads utgång trots att de själva inte kunde klara att ha bilen klar till dess.

2. Service ej utförd trots stämpel i servicebok och muntlig bekräftelse på att den var gjord = Lögn & bedrägeri!

3. Serviceprotokoll på utförd service finns ej, trots säljarens ord på att det levereras först 4 veckor efter utförd service = Lögn.

4. Byte hydraulolja till koppling ej utförd trots Fiats serviceinstruktion och överenskommelse.

5. Fjärrkontroll centrallås fungerar ej trots säljarens mailsvar att allt fungerar.

6. Låsfunktionen nedfällbar säng fungerade ej korrekt trots säljarens mailsvar att allt fungerar.

7. Strömställaren till trappstegsbelysningen in till sovdel fungerar ej trots säljarens mailsvar att allt fungerar.

8. Antenn till radio saknas och ordnades ej fram trots utlovat av säljaren.

9. Niese plockar bort 1st. inkopplad gasflaska från bilen utan att meddela oss (kunden). Resultat = Vi vaknar med kall bil kl. 03:30 utan gas.
10. Niese spolar ej rent färskvattentanken innan fyllning = vi blev magsjuka.

11. Toalett ej riktigt rengjord.

12. David Niese påstod att tid var bokad för att fixa ägarbyte/skyltar och att vi var tvungna att åka med. Ej sant, nummerlappssystem = ej tidsbokning, vi behövdes aldrig på plats säljaren skötte allt.

13. Ägaren (David) är nonchalant när han svarar ”Jag hämtar er om jag hinner”, trots att Norman (säljare) lovat hämta oss vid hotellet. David kom dessutom 20 minuter för sent.

14. David riskerar våra och sitt egna liv när han kör långt över gällande hastighetsgräns på vinterväglag när han skjutsar oss till Niese Caravan. Inget säkerhetstänkt och mån om andras liv där inte.

Som motpol kan nämnas att när vi förra gången köpte bil i Tyskland (2011) hade vi att göra med en fantastiskt bra firma vid namn Wohnmobile Arena. Totalt motpol till David Niese och Norman Watzlaw


Jag vet inte hur man lägger in bilder i forumet så jag bifogar länk till David Niese och Norman nedan.

https://www.google.se/search?q=David+Niese&safe=off&tbm=isch&imgil=bXO99ueFGcwvzM%253A%253ByWYy_7h9wwiB7M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fradaris.de%25252Fp%25252FDavid%25252FNiese%25252F&source=iu&pf=m&fir=bXO99ueFGcwvzM%253A%252CyWYy_7h9wwiB7M%252C_&usg=__FF4LxJ6VZe7lEyMsLFVZoK1a1dU%3D&biw=1683&bih=1002&ved=0ahUKEwiZquzciuXSAhWGDiwKHUgjAfUQyjcINg&ei=BcvPWNmTGIadsAHIxoSoDw#imgrc=bXO99ueFGcwvzM:&spf=192

https://www.google.se/search?q=David+Niese&safe=off&tbm=isch&imgil=bXO99ueFGcwvzM%253A%253ByWYy_7h9wwiB7M%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fradaris.de%25252Fp%25252FDavid%25252FNiese%25252F&source=iu&pf=m&fir=bXO99ueFGcwvzM%253A%252CyWYy_7h9wwiB7M%252C_&usg=__FF4LxJ6VZe7lEyMsLFVZoK1a1dU%3D&biw=1683&bih=1002&ved=0ahUKEwiZquzciuXSAhWGDiwKHUgjAfUQyjcINg&ei=BcvPWNmTGIadsAHIxoSoDw#safe=off&tbm=isch&q=Norman+Watzlaw&*&imgrc=jT2JeD7mhTy-nM:&spf=393
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg (Bedrägeri)

Riktigt tråkigt för er!
Men tycker att tyskar är mer mån om sina kunder än svenska försäljare.
Själv har vi bara gott att säga försäljaren vi hade kontakt med i Frankfurt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Ja det va en utförlig beskrivning som inte gör någon glad .
Köpte en ny Niesmann -15 av Caravan Wendt i Kremmin och har hållit på i över ett år på godkänd reklamation från fabriken på all crome på bakpartiet. Klarar inte vägsalt. Fick garantin flyttad till Forsberg o vips på en vecka hade jag alla delar. Tack Forsbergs i Väsby för det.
Skulle kunna räkna upp massor med andra fel o problem.
Skulle aldrig reommendera Caravan Wendt
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Det positiva i det hela är att vi köpt en bil vi trivs med och som passar oss bra samt en bil i väldigt bra skick. Fast det är ju inte David Nieses förtjänst.

Målet nu är att informera så många potentiella husbilsköpare som möjligt om de arbetsmetoder Niese Caravan har så de slipper råka ut för dels bedrägerier men också det bemötandet vi fick.

Så om ni har några tips på fler forum såväl i Sverige som i Tyskland (texten ovan kommer översättas till Tyska) vore jag tacksam.

Vi hittade ju bilen på mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt och var också i kontakt med Niese Caravan via mobile.de. Brukligt är ju att man efter några veckor får ett mail med länk från mobile där man kan ge återkoppling på kontakten med säljaren. Men något sådant mail fårn mobile har vi inte fått denna gången. Så jag var i kontakt med dem (mobile) via deras komntaktformulär och frågade hur jag kan ge feedback. Detta var nu 3 veckor sedan och inget svar. Så jag kan tyvärr inte skriva någonting på mobile.de, vilke tjag helst skulle vilja.

Mvh!
// Niklas
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Skicka länken på denna tråd till Niese Caravan!
Då vet han att sådant här inte bara rinner förbi!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Don´t worry jag kommer sammanställa ett mail med texten, bilder och en videofilm där vi bla. visar hur sängen enl. Niese Caravan skulle fungera på en premiumbil :twitcy:

Vidare finns tankar, som jag gladeligen delar med mig av till David Niese, på att göra en liten videosnutt som läggs ut på www.youtube.com

Till saken hör nämligen att Norman, precis när vi skulle åka ifrån dem, komme rut och vänligen ber oss skriva positivt mdömme om dem på mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt varpå jag svarade att jag alltid är ärlig (åtminstånde när det gäller sådant här) och kommer ge dem positiv feedback för det som varit bra (det lär ju gå fort att skriva ihop) men också negativ feedback för där de har förbättringspotential.

Samma mail kommer också, vare sig de vill eller ej, gå till Carthago i Tyskland (som tydligen inte tycks vilja veta något om Niese Caravan???).

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Bra att du delar med dig av informationen. Även om det är sällan det krånglar med tyska handlare så är det ju väldigt bra att veta var det finns möjliga problem.

Kanske du kan skriva din historia här på deras FB sida? Iofs tar de väl snabbt bort det....
https://www.facebook.com/Niese.Caravan/

Tycker också att det är lite konstigt när de i sina annonser skriver att det är ett "handlarpris", är det för att de inte gått igenom bilen riktigt och vill ta fullt ansvar eller vad?
"Händlerpreis, Privatpersonen können eine Gebrauchtwagen- Garantie zu Sonderkonditionen abschließen"
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Ja sannolikheten att de skall låta det vara kvar där är väl minst sagt liten. Fast jag kan ju alltid försöka, vem vet de kanske missar ddet i några dygn. :) Skall bara låta min vän översätta det till Tyska först.

Vad de skriver på sin hemsida, kan jag ju nu i efterhand, konstatera vara HELT irrelevant. För du/jag kan inte lita på någonting där de är inblandade. Det är, fram tills motsatsen är bevisad, bara floskler (tyvärr).
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Det var nog den krångligaste bilaffär jag har hört talas om. Jag hade nog hoppat av när säljaren började att tramsa från början för husbilar finns det hur många som helst att köpa i Tyskland.
Ingmar
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Undvik Niese Caravan gmbh & co. kg

Fram tills att vi var på plats gick det inte att få bekräftat det vi idag vet om denna firma och deras arbetsmetoder idag. Och som jag skrev skicket på bilen i kombination med ett ok pris gjorde att det i slutändan trots allt blev en bra affär för oss.

Hade vi vetat det vi vet idag hade vi valt att vänta tills rätt bil dök upp på annan plats, men nu visste vi inte det och det är alltid lätt att vara klok i efterhand.

Jag delar med mig av denna historia enbart för att andra skall kunna undvika att hamna i samma skit med åtminstånde denna handlare, som jag anser borde försvinna från marknaden.

// Niklas
 
Toppen