• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Enligt statistiken förekommer det ca 22.000 feltankningar varje år.

De hände mej augusti 2016 ..vi hade laddat allt för en tunee i Norrland..bara tankning kvar, 300 m från där jag bor brukar jag tanka INGO.
Tankade 77 liter ??? Går 100 liter i tanken. (Jag har en Renault motor)
Kör hem 300 meter märker inge konstigt..nästa morron skulle vi dra vidare.
In med nyckel för start..låter för jv..stänger av väntar lite ..startar igen, samma elände..
Frugan skriker vad konstigt de låter !!! Just då i detta ögonblick rasar inte bara en polett utan minst 200 st, tankade 77 liter bensin.Hur förklarar man detta för frugan som sitter med loggboken för att fylla i start tid mm. Skit i de nu..De finns inte utrymmer och ord som passar i tryck. Ringer närmaste Renault, ett stort jobb riva halva motorn tar ca 3v. Kostar dyrt ??
Är inte nöjd med svaret.. ringer nästa firma söder om stan ( sthlm)
Service killen frågade " hur långt har du kört ? " 300 meter...inga problem ..ta en bärgare hit.
Lämnade HB kl: 13..mobilen ringde kl:15 bilen klar. Tankade i diesel denna gång ..drog norrut bara en dag försenad...Livet återvänder ganska fort ibland..
Frugan och jag är vänner fortfarande..Jag sa till killen på verkstan , har frugan gjort detta har det nog ..kanske sitta i ny dam i framsätet ..tror jag ,,inte säkert.
Kostnad: 77 liter bensin 13.87 litern ..1.067.99
Service kostnad 3.500:-
Dina försäkringar bjuder på bärgning till verkstan ( man lär sej av misstag) var deras kommentar. Tack
Norrland är underbart att HB i..frisk luft fria vidder..med flugfiske.
Ha de gott...Leffe
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Har motor gått bra efter det missödet?

Ja det har funkat perfekt ..dom suget ur tanken..sköljer lite rent med lite diesel...byte bränslefilter..tydligen de avgörande hur långt man har kört med bensin.
Leffe S
 

jan-olof

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6186
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Har också gjort samma men jag sa jag tankat diesel på den pumpen
till mackföreståndaren nej du har tankat bensin så jag han inte köra
något ringde en verkstad och de tömde tanken .
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Leffe du är inte ensam. Hade haft en bra dag på jobbet och var klar med jobben en tidig fredag eftermiddag och hade att JET kort som jag inte tankat på länge. Man hade gjort utskick under en tid då jag inte tankat på kortet. Behövde inte tanka men jag hade tid och lust att köra till macken på Jägersro och se om kortet fortfarande fungerade, kunde ju vara bra att ha. Tankade fullt och gled hemåt på motorvägen denna fina fredag. Efter 2 mil så början motorn hacka, tar väl 100ms så rycker jag tankkvitto från hållaren på vindruta. Din fubbik du har tankat bensin 95 oktan! Hur mycket, tror det var 20 liter och det går runt 100 i tanken. Ja va fan jag kör hem cirka 7km i jämn takt och kuperar motorn. Skall ha bilen på lördag morgon så det blir till att leta upp alla dunkar man har. Skruva loss tankröret och suga ut runt 100 liter blandad bränsle. Alla dunkar och kärl jag hade var fulla, fick nog köra och köpa en reservdunk till och ner till den lokala macken och köpa diesel så jag kunde starta igen och få ner bilen och tanka rätt. Efter en sådan grej så får man ett slaviskt beteende att kolla handtagen och att slangarna inte är växlade. Gillar inte när Statoil skriver miles på handtaget. Jag skall inte tanka miles jag skall tanka diesel. Jo jag vet att det hände på Jet men efter en sådan händelse så är man nervös.
Vad gör man sedan med 100liter blandat bränsle?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Det kan hända den bästa.Under min yrkesverksamma tid var det mera regel än undantag att det kom in några polisbilar hängande på bärgaren p.g.a feltankning varje månad

Mvh. S670sl
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Vi hade en leverantör av specialverktyg på besök på jobbet.

Jag undrade varför dom hade ett speciellt framtaget analysverktyg för att se om det var bensin närvarande i dieseln.

Svaret var att bensin orsakar omedelbar rost i (diesel) insprutningssystemet.
Kunderna (bilbranschen) var intresserade för att kunna avslå reklamationer.
(bensininsprutningskomponenter är rostfria, inte diesel dito.)


Mitt budskap är att är när (inte om) feltankning sker. dvs dieselbilen får bensin, vidtag nödvändiga åtgärder OMEDELBART.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Jag gjorde samma misstag i höstas, körde ca 1 km sen dog den. Brorsan och jag ägnade en em till att tömma tanken. Misstände lite i början när vi startade men efter någon minut gick den som en klocka. Körde Hbg - Öland tor utan problem sedan. Vi kör också Renault, en 2,8 -01.
 

Auno

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Götene
HBK-Nr
14047
Medlemskap
2027
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Tankade 44 liter E10 i Köln men upptäckte det innan jag startade bilen, bärgning och tömning kostade 300 euro, klarade mig förhållandevis bra ändå, lätt gjort .
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Första tanken är hur f-n kan man tanka fel, men väntar bara på att man själv står där. Har 2 bensinbilar och 2 dieselbilar i hushållet så förr eller senare är man väl lite tankspridd och gör misstaget.
En kollega fyllde sin V70 D5 med bensin vilket han fick höra på några fikaraster.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Första tanken är hur f-n kan man tanka fel, men väntar bara på att man själv står där. Har 2 bensinbilar och 2 dieselbilar i hushållet så förr eller senare är man väl lite tankspridd och gör misstaget.
En kollega fyllde sin V70 D5 med bensin vilket han fick höra på några fikaraster.

Haha..du ligger illa till med din bilar..vi HB vänner borde sätt ett odds på dej hur lång tid det tar innan du tankar fel...
Klarar du dej över midsommar så bjuder jag dej på en god öl om vi träffas efter vägarna.
Ha de gott..Leffe S
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

vi HB vänner borde sätt ett odds på dej hur lång tid det tar innan du tankar fel...

Peppar, peppar så har jag klarat mig rätt många år då det blandats friskt med bensinare och dieslar här, men ska vara ärlig o säga att det varit nära feltankning ett par gånger. Hjälper kanske att man kört mycket hyrbil i jobbet genom åren där man hela tiden kör med olika bränslen.
Hoppas få träffas och ta den där ölen. Mycket billigare och trevligare än att tanka fel :twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

I sverige är det ju lätt att tanka rätt, utomlands är det ganska lätt att tanka fel, diesel heter ju gasoline ibland handtagen på shell har en stor röd platta med vpower på oavsett vilken sort det är. Färgen på slangar och handtag skiftar en del också.
Tankade 27l bensin i en tank som max rymmer 65 l, kunde inte stänga av motorn för då startade den inte, slog i tvåtaktsolja direkt, gick in och köpte en liter motorolja medans bilen stod vid pumpen på tomgång och tryckte i det också, sen körde jag småtankade lite varstans och tog mej hem ca 180mil på tre dagar. men det var en äldre husbils diesel.
En nyare ska man inte åka en meter med för då kan det bli totalras.
Svårt att starta med 40%bensin i tanken smällde och levde men när den blev varm gick den hyfsat och nu går den tystare och bättre en någonsin brände väl ur all gammal sot totalt.
Jag tankade vpower 100 den dyraste och värsta bensinen....
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Hade en kund som råkade ut för detta med skuren högtryckspump som resultat. Allt fick bytas på insprutssidan. Vi tankade max 10liter ny diesel i bilen.
Kunden hämtade bilen på verkstan och åkte 10meter från parkeringen
till pumpen och fyllde på bensin igen. Bara att knuffa bilen in på verkstan igen.
Dubbel miss. Usch vad kunden skämdes. :spinny:
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Hmm, då skall jag först komma ihåg att skruva på detta tillbehör som har funnits några år på marknaden. Gör jag det så lär jag komma ihåg att tanka rätt också. Teori och verklighet är två olika saker.
 

Bilagor

  • Tanklock[1].jpg
    Tanklock[1].jpg
    4,3 MB · Visningar: 15
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Jo en diesel med vanlig insprutningspump går nog att rädda med en massa olja i men en nyare bil finns det ju ingen sån pump den sitter ju direkt i spridaren och går på en kamaxel och öppningen styrs elektronsikt en massa tryck är det och känsliga saker så där blir det nog dyrt.
Den svenska dieseln är ju snustorr spiller man så avdunstar den helt förr var det ju oljigt runt diesel pumpen och det luktade diesel både från pumpen bilen och kläderna.
Att slå i olja i dieseln tror jag är bra antingen tvåtaktsolja som är förblandad för att lösa sig eller varför inte slå i lite motorolja tillsammans med diesel och skaka om så det blir bra blandat.
Vet faktiskt inte om det går att återanvända gammal olja från något byte?
Men då handlar det om gamla förkammardieslar fiat citroen mercedes och liknande.
Problemet med mycket besin är ju också att bensin inte antänds av kompressionen utan bara dieseln mycket bensin så startar inte motorn förrän den blir varm, så någon risk för att det tänder tidigare har jag inte märkt om möjligt gick motorn lite mjukare förmodligen något senare tändning.
I en bensin med diesel i tanken blir det tvärtom den vill gärna spika och tända tidigt på kompressionen, men försiktig körning med en gammal motor så går det också, och naturligtvis kolla tempmätaren hela tiden.
Och bägge är ju petroliumprodukter från råolja med olika destillation på raffineringsverken.
Rapsolja däremot är vegetabilisk med helt andra egenskaper, etanol är ju sprit med också helt andra egenskaper.
Att blanda dessa helt olika bränslen i en mix som vi gör i sverige tror jag inte är bra varken miljömässigt eller för motorerna utan bara för att industrin ska få avsättning för sina produkter och där tar man till lagar för att tvinga oss att använda dem.
Det gör man bara i sverige och jag kan förstå det hela om det var mycket billigare eller vi hade krig med importstopp men det har vi inte.
I sverige är vi extrema ett litet glesbefolkat land som avviker från hela övriga europa ska rädda miljön är budskapet, sanningen är om resten av europa skulle göra detsamma skulle det bli sämre på alla sätt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Nåja Bengt, jag tänker inte bemöta vad skriver. Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet. Men sist jag körde i Tyskland, i somras, så¨hade de 7% inblandning av något som jag uppfattade som RME i den vanliga dieseln. Och mycket riktigt så kunde jag inte räkna fram att bränsleförbrukningen i Tyskland var lägre än när jag körde på svensk diesel. Med andra ord vi i Sverige är inte helt ensamma i strävandet mot mer förnyelsebara bränslen för fordonssektorn!
// Göte J
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Tankade fel..bensin i ställe för diesel.

Extremare skall de tydligen bli. Dom sa på nyheterna igår att regeringen vill att man skall kunna dryga ut dieseln med 50% miljötillsatser.

Bennie
 
Toppen