• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Enkel borttagning av dekaler/klistermärken

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag behövde ta bort 2 dekaler/klistermärken och gjorde på följande sätt

- värmde vatten och slog på termos
- blötte disktrasa med det varma vattnet och baddade märkets ena kant
- stack in en stekspade under märket och drog försiktigt upp och ner
- efter att 3-4 cm lossnat greppade jag märket med fingrarna och fortsatte
badda med varmt vatten på trasan

Det tog 3-4 minuter per märke. Inga klisterrester kvar på bilen.

Innan jag började sökte jag efter tips både på detta och andra forum. Det finns många tips om maskiner som alstrar ånga eller sprayer som skall sprutas på. Men åtminstone på mina märken så räckte det med betydligt enklare hjälpmedel. Dessutom till en försumbar kostnad.

Bifogar bild på hjälpmedel och resultat.

IMG_1877.JPG

Hälsar Kjell
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Enkel borttagning av dekaler/klistermärken

Jag tog bort HBK-dekalerna på min förra HB. Jag använde hårfön. Kvarvarande klister tog jag bort med matolja.

Bennie

Fungerar säkert minst lika bra. Var lite rädd för att det skulle bli för varmt med hårfön.

Hälsar Kjell
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Enkel borttagning av dekaler/klistermärken

En hårblås fungerar också. Värm lite försiktigt, när dekalen går att lossa i ett hörn fortsätt värma och dra loss.
 
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Enkel borttagning av dekaler/klistermärken

Sättet att ta bort klistermärken/dekaler skiljer sig beroende på vilket klister som använts. I de allra flesta fall mjukas klistret upp med värme vilket då underlättar borttagandet. Det som då kan hända är att klistret släpper från dekalen men sitter kvar på ytan. Det måste då lösas upp med antingen sprit eller fett (olja/lacknafta).

Skillnader på olika klister märks också när man ska ha bort etiketter på burkar och flaskor, ibland räcker det att de ligger i vatten (vattenlösligt klister). Detta klister används nog inte på bildekaler, för då hade de redan varit borta efter en regnskur.

Försiktighet vid borttagande är att rekommendera.

Fy & Bi:):)
 

RichardK

FD HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022
Sv: Enkel borttagning av dekaler/klistermärken

Eventuella klisterrester går att 'dra' bort med antingen vanlig packtape eller i svåra fall med silvertape.
Vatten......sprit.....olja.....bensin.....tape brukar vara en lämplig ordning....å lite värme är inte fel...
 
Toppen