• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Internationella betalningar..

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Vilket är bäst och vilket ger bäst kurs för er som har prova dessa 2 alternativ
1. Kortbetalning
2. Betalning till säljarens konto med iban nr osv...

Min bank tyckte jag skulle betala med kort om jag ska köpa en husbil utomlands.

Är tveksam till kort då jag ofta tycker att kursen på kort betalningen är hög.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Internationella betalningar..

Tror inte du lyckas få köpa en husbil på kort, vi har försökt några ggr men blivit nekade.
Det är svårt med kort i Tyskland generellt sett mot många andra länder,
längs de stora vägarna går det ofta bra.

Överföring via bank är både enklare, säkrare och ofta billigare, då du betalar mot dags kurs för Euro, med några ören i påslag beroende på hur din bank behandlar dig som kund. Prata med din bank om "internet överföring" så de förbereder den då går det oftast snabbt också när affären väl är gjord.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Internationella betalningar..

Det brukar finnas ett maxbelopp per dag och uttag. Runt 30000kr. Enda kort som inte har någon gräns, tror jag, är Amex.
 
Senast ändrad:

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Internationella betalningar..

Visa Electron fungerar utmärkt hos handlare som tar Visa
kort.Som Tommy A säger finns övre gräns men det gäller bara kontantuttag ej köp.Hämtade i december en personbil betalade med Visa Electron 28.000eur. Inga problem.Skillnaden mellan Visa från olika utfärdare så kommunicerar Visa Electron med din bank direkt och kursen blir den som är just för stunden och pengarna dras från kontot.Min är utfärdat av Nordea men de flesta banker har Visa Electron.
Mvh S670SL
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Internationella betalningar..

Min bank sa att det köps bilar osv på kort hela tiden, så det tyckte det var bäst!
 
J

Jarn

Guest
Sv: Internationella betalningar..

Vanliga kort såsom Visa eller Mastercard vill inte säljarföretaget acceptera. Anledningen är ju att de tar en viss procentsats av säljföretaget.
Dessutom får du ju, som du också skriver, betala betydligt mer än en banköverföring.
Möjligen kan något företag ta emot Electronkort eller fd. EC Karte. Själv har jag inte träffat på någon som accepterat det vid husbilsköp över 40.000 €.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Internationella betalningar..

Min bank sa att det köps bilar osv på kort hela tiden, så det tyckte det var bäst!
Övertygad om att din bank har fel!
Men ring till ett antal handlare och fråga, enkelt!

Du funderar säkert på med vilken erfarenhet jag uttalar mig (andra läsare också). Men jag har hjälpt en vän att att hem säkert 10-15 husbilar de senaste
åren, var av två till mig själv. Försökt betala med olika kort 2-3st (Nordea bla) men inte lyckats. Har nu skaffat mig Tyskt betalkort, men försöker inte ens med det. Vis av erfarenhet!
 
Senast ändrad:

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Sv: Internationella betalningar..

Min bank sa att det köps bilar osv på kort hela tiden, så det tyckte det var bäst!

Jeg har været bankmand i over 42 år, ganske vist i Danmark.

Jeg har selv købt ny bil på mit Visakort, men det var i Danmark.

Jeg ville ikke kunne købe en importbil i Tyskland på mit Visakort, på grund af beløbsgrænser, som andre har skrevet om.

Der er kun en ting som tæller, og det er overførsel via netbank. Måske har din bank en app, som også kan bruges i udlandet, men spørg først. Ellers kan du jo bruge din netbank, hvis du har en wifi opkobling som du stoler på, og kan anvende på din egen bærbare PC.

Jeg er helt sikker på, at de samme regler gælder for svenske bankkunder, da området er internationalt reguleret, og derfor børe være ens i alle lande.
 

På väg igen

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Markaryd
HBK-Nr
23419
Medlemskap
2024
Sv: Internationella betalningar..

Hej,
Bästa kursen får du få vid betalning via bank. Vid betalning via internetbank, kan en beloppsgräns finnas, går att utöka tillfälligt om man kontaktar sin bank.
Tror ingen handlare i Tyskland är intresserad av få betalt via kort, det innebär ju en ganska stor kostnad. I Sverige brukar det vara mellan 1-3% som mottagaren får betala för utländska kort.
Om de accepterar kortbetalningarna är det ju en möjlighet till prisreducering om överföring görs via bank istället.
Lycka till med nya bilen!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Internationella betalningar..

När vi för ett år sedan var nere & köpte vår HB så betalade jag med SEPA-betalning till säljarens konto med min telefon. Innan vi flög ner så var jag tvungen att anmäla till banken & be dom hålla överföringen vid ev. köp öppen några dygn. Orsaken till detta (om jag inte minns fel) hade något med storleken på beloppet som skulle föras ut ur landet (Sverige).

Bennie
 
Toppen