• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

F

F.d. 55695

Guest
Till skillnad för den stora majoriteten av beväpnade husbilsägare har jag faktiskt blivit överfallen, rånad och hotad. Dock inte i husbilen, utan på öppen gata i Malmö i slutet av åttiotalet. Jag var nyss tjugo år fyllda, hade en en gammal sliten klocka, knappt tvåhundra i kontanter och en halv ask cigarretter på mig förutom en skinnjacka jag ärvt av min morfar.

Fyra killar av skandinaviskt ursprung (jag har förstått att det retar en del när man inte anger nationaliteten) tryckte upp mig i ett hörn, satte en Colt 1911-pistol mot min panna och tog alla mina "värdesaker". Om pistolen var en väl utförd replica eller alldeles äkta vet jag inte ännu idag men jag vet hur jag reagerade. Jag hade inte en tillstymmelse till vilja att slåss för min rätt, jag ville bara slippa situationen och enklast gör man detta genom att ge rånaren det rånaren vill ha. Detta råd får all personal som hanterar kontanter i butik, post och bank. Bråka inte, stöka inte till en redan ansträngd situation ännu mer, ge tjuven vad tjuven vill ha. Registrera och försök minnas signalement men gör absolut inte motstånd.

Jag är jägare och skytt, har skjutit en del pistol också. Med den logik jag att vissa deltagare i tråden här vinnlägger sig om borde jag alltså efter denna händelse alltid gått beväpnad med ett skarpladdat vapen för det är ju inte bara i husbilen man kan bli utsatt för ett brott. Själv valde jag att göra precis tvärtom och den lilla pennkniv jag alltid burit i min ficka sedan skoltiden fick stanna hemma. Risken att den skulle hamna i orätta händer, eller till och med användas mot mig i en liknande situation hade varit överhängande enligt min bedömning.

Jag har full respekt för människors rädsla och ilska, i synnerhet om det handlar om att förebygga våld, övergrepp och stöld. Jag har också en ganska liten tilltro till min egen förmåga att avgöra vilken grad av våld som är lämplig om jag skulle bli utsatt för rån igen. Man blir nämligen svårt stressad i dylika situationer och handlar inte sällan irrationellt.

Utan att lägga några värderingar i syftet med att ha med sig knölpåkar, fogsvansar, motorsågskedjor eller en önskan om ett vapenställ i bilens mittkonsol så vill jag ändå erinra om det som varje polis, militär, säkerhetskonsult eller annan person med stor kunskap och insyn i hur man bäst agerar som vanlig människa i samband med rån- och våldsbrott; gör inte motstånd! Riskera inte att en redan ansträngd situation förvärras. Satsa på skalskydd, förebyggande säkerhet och ha lite allmän koll på din omgivning. Det brukar räcka ganska långt.
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Så bra skrivit och såå klokt!!
Men vi har iaf en liten spraygasflaska o en batong .
Har också en tårgaspistol som det inte längre går¨
att skaffa patroner till tyvärr. Men det syns ju inte
på den,
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

En vanlig pepparburk (malen) fungerar och är helt laglig, placerad nära dörren förståss. Har campat sedan -67 med husvagnar och husbilar och aldrig råkat ut för något överfall. Enda incidenten var vid en fiskesjö i norra Värmland när ett gäng snurrade runt oss med en gammal amazon och sladdade, jag stoppade dem effektivt med en fotbollsstor sten som de körde över, resultat i en oljesträng och sedemera en tyst kväll
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Du hade tydligen vapenkunskaper redan i 20 års åldern, lenandera. Det är nog inte många som fått en pistol i pannan vid ett rån och som kan beskriva modellen så exakt. Det finns ju många olika pistoler och revolvrar. Du har skjutit pistol efter det, i en pistolklubb förmodar jag. Fördelen med sådana är ju att man får licens på pistol och kan ha en sådan hemma.
Jag är också jägare men har valt att ha kvar min lilla pennkniv i fickan även när jag är ute med husbilen. Den kan vara bra att ha för att kapa buntband med om man blir rånad och bunden.

/Åke
 
F

F.d. 55695

Guest
Zero.

Tack för dina frågor om min kunskap om vapen. Att jag kunde identifiera just det vapnet som just jag hotades med handlar troligen om att jag vid den tiden umgicks med en kille som hade ärvt ett mycket stort vapenintresse av sin far. Fadern hade ett flertal olika pistoler, revolvrar och jaktvapen. Colt 1911 var ett av dem, just den fick vi aldrig provskjuta med men en mynning från en revolver eller pistol av en kaliber .45ACP är karaktäristiskt stor. Med tanke på att det är ett ganska ovanligt vapen i sportskyttesammanhang sluter jag mig i dag till tesen att det var en replica, obehagligt var det i alla fall.

Jag har aldrig skjutit pistol i klubb men varit anställd på en jakt- och sportskytteanläggning där mitt tillstånd som assistent i vapenhandel (utfärdat av polisen) gav mig rätt att hantera, vara skjutledare och utbilda skyttar i samtliga vapen anläggningen hade i sin kassun. Givetvis föregicks detta tillstånd av en gedigen utbildning. I utbildningen lades stor vikt på riskanalyser och krishantering och trots att vi på denna anläggning förfogade över en arsenal stor nog att starta ett mindre krig förespråkade varken företagsledning, kollegor, kunder eller polis att vi skulle skjuta oss ut eller bruka annat våld i händelse av rån, överfall eller liknande. Det var den lösning som både jag, företagsledning, våra kunder och polisen kände sig trygga med.

För att undvika hotfulla eller våldsamma situationer fanns en rad säkerhetsregler. Dessa tullades det aldrig på. Det mesta handlade om skalskydd när personal inte var på plats och inlåsta vapen och ammunition när vi var på plats samt ett sinnrikt system av låsta dörrar, som slussar, för att, om det värsta hände, kunna skydda oskyldiga i första hand. I Sverige har polisen våldsmonopol och jag tycker att det är en utmärkt ordning.

Därmed säger jag inte att jag inte har förståelse för de som är rädda. Jag vill bara peka på att eget motangrepp inte sällan förvärrar situationen vid händelse av rån och avråder därför från detta grundat på egna kunskaper och erfarenheter. Jag kan samtidigt nämna att jag tycker att det är beklagligt att så pass många uppenbarligen är beredda att ta lagen i egna händer och därmed riskerar att förvärra en redan jobbig situation. Skulle familjeförsörjaren med en blodig fogsvans tycka att det var värt att bli skjuten medan han idkar sin moraliska rätt att försvara sin egendom och familj?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Jag har också blivit rånad, när jag gick ner i tunnelbanan i Paris en kvart innan de öppnade gallrena. Det var 8-10 st afrikaner (vissa blir ju irriterade över att man inte skriver ut nationalitet) som helt sonika gick igenom alla mina fickor och plockade mobil, plånbok och allt annat.

Ta vad ni vill ha grabbar. Inte läge att börja käfta emot. En studiekamrat fattades vi morgonen nån vecka senare. Han hade blivit plockad på mobilen, även detta i tunnelbanan (3 marockaner) men hade bestämt sig för att dumdristigt springa efter dem. Han fick så mycket stryk att han fick flygas I ambulanshelikopter.

En annan God vän (överförfriskade) blev även han bestulen på plånbok vid st Michel, detta anmäldes prompt, och då de även befriade honom på hans nyinköpta kebab, åkte även den med I polisrapporten.

Problemet med verktyg och allehanda tillhyggen är ju att om man tar fram dem måste man vara beredd att gå all in och verkligen använda dem, annars kan man råka rikgit illa ut.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Glädjande nog har stölder på rastplatser gått ned med 92% tack vare bättre belysning, polisnärvaro m.m.

Kan man hoppas på att brottsligheten på utländska rastplatser minskat i motsvarande grad eller har banditerna flyttat utomlands?
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Tänk på att de vapen ni har som skydd, snabbt kan hamna i gärningsmannens händer. De brukar kunna vara mer motiverade än er som ska slåss i mörkret, i husbilen,utan glasögon och nedkissad pyjamas
 
Toppen