• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Jag har blivit rånad i Sankt Petersburg och tro mig då är man inte speciellt morsk men jag blev inte fysiskt skadad men mentalt stukad som satt i lääänge sen att polisen var totalt ointressant är en annan historia
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Man ska välja sin fajt .Börja kuras med en tjuv inne i husbilen med såg ,kniv baseboll bat och Gud vet vad när dessutom madam är där tycker jag är dumt .
Den som tror sig klara sig helskinnad ur det har aldrig fajtas på allvar .
Skulle man klara sig med livet i behåll så väntar en lång häktningstid och sen spjället.
Då tycker jag det är bättre och backa och svälja stoltheten

Klart man får väder riskerna om det är värt att ta en strid...tar man striden då gäller det verkligen att ta första bestämda steget...Här har du inget att göra..
Men får man en pistol/kniv mot sej..och man känner sej i underläge..då backar man..inte värt att riskera livet.
Ha de gott..leffe S
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Här har det kommit förslag på olika verktyg att försvara sig med,
basebollträ , motorsågskedja, osv. Vi har lite olika verktyg yxa, spade
men inte inne i bodelen. Om vi skulle komma på tanken att lämna vårt
område och åka söderut i landet, var tror ni att vi bör ta in våra
verktyg in i bodelen, nån stans efter Dalälven?
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Här har det kommit förslag på olika verktyg att försvara sig med,
basebollträ , motorsågskedja, osv. Vi har lite olika verktyg yxa, spade
men inte inne i bodelen. Om skulle komma på tanken att lämna vårt
område och åka söderut i landet, var tror ni att vi bör ta in våra
verktyg in i bodelen, nån stans efter Dalälven?
Tommy R

:D:D:D:D
// Janne
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Deo på spray, eller hårspray, lär ju svida fint i ögonen.
Gäller bara att möta upp vid dörren så att dom backar ut ur boendet och inte in.

Att beakta i dessa fall är att det Du använder inte var avsett för att försvara sig med.
Att sova med en yxa och sedan hävda nödvärn lär bli ett tungrott fall.

Jens
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ett nytt husbilsmärke introduceras snart, Hysteria.
Väktare lär tydligen ingå i priset.
Allt tyder på att den inte kommer att få tillstånd att trafikera
norr om Dalälven.
// Janne
 

Bilagor

  • Hysteria.jpg
    Hysteria.jpg
    52,8 KB · Visningar: 660

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Deo på spray, eller hårspray, lär ju svida fint i ögonen.
Gäller bara att möta upp vid dörren så att dom backar ut ur boendet och inte in.

Att beakta i dessa fall är att det Du använder inte var avsett för att försvara sig med.
Att sova med en yxa och sedan hävda nödvärn lär bli ett tungrott fall.

Jens

Vi har ju också pulversläckaren lätt tillgänglig.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ett nytt husbilsmärke introduceras snart, Hysteria.
Väktare lär tydligen ingå i priset.
Allt tyder på att den inte kommer att få tillstånd att trafikera
norr om Dalälven.
// Janne

Årets bästa inlägg.
Tror nog att priset blir för högt för en Hysteria, annars har vi kunnat vänta
på en sådan innan vi åker neråt landet.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:
L

Logitech

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Hejsan Leffe S ! För ett antal år sedan , hade jag en skarpslipad yxa i HB:n! Tänkte att den kan vara bra att ha om det kommer någon inbrottssjyv Skulle då med all säkerhet ha huggit fingrarna av den/dom ! det kom aldrig någon sådan . Yxan är borta ur HB:n , men har ersatts av ett basebollträ , precis som du har. Jag/vi ger oss inte ut på camping utan att vara beväpnade.Sedan får man väl tänka på var man campar! Det är ju inte särskilt smart att ställa sej på Rinkeby torg precis ! Hur som haver , så skulle jag inte ha dåligt samvete , om jag slog en gärningsman i huvudet med basebollträ´t. Har även lås på insidan av framdörrarna , och en bygel på utsidan av husdelsdörren.Då känner man sej säker när man sover ! Mycket bra för inbrottsförsök när man lämnar HB:n tillfälligt .Jag är sådan,att jag litar inte på en käft , för det finns ju så många rövare ! Ha en bra husbilsommar, Leffe S. Logitech . :bye::mh3:
PS. Har även en pålitlig vakthund !:dog:
 
Senast redigerad av en moderator:
L

Logitech

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Man köper väl inte GRANAT-äpplena på torget i Rinkeby ? Där har dom väl bara äkta vara . :twitcy:
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Tror att dom flesta pensionärer överskattar sina möjligheter att försvara sig mot yngre drivna förbrytare. Dom flesta blir nog som vi ganska skakis när det är folk utanför bilen mitt i natten och rycker i dörrarna. Den som backade oss var vår stora Bullterrier, det kanske var han som gjorde att rånarna avbröt och drog iväg.

Åke
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

I Norrland behöver man inte låsa ...folk från norr kan man lita på.
HälsingePojke som man är från början.
Pssss...de finns bra folk från Skåne oxå

tyvärr finns det numera även folk från ännu längre söderut än skåne...

Det här med att passivt bli rånad och bara luta sig tillbaka och låta dem ta vad de vill, det har jag väldigt svårt för. En gång blev jag rånad av ca 8 herrar när jag befann mig väntandes på tunnelbanan i paris. det var fruktansvärt, men man får naturligtvis välja sina tillfällen att försvara sig (kan meddela att ha 8 pers som går igenom alla era fickor medans de skrattar åt dig inte är kul, jag kan bara föreställa mig hur hemskt det är för tjejerna som omringas på festivaler)

men ska du in i min husbil och ha mina saker? då vill jag gärna visa vad jag tycker om det.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

sen finns det ju hela " vad räknas som övervåld" debatten. Om man har ett basebollträ och drar fram det så måste man vara beredd att använda det. Alltså i princip däcka gärningsmannen, annars kan det bli helt andra villkor, speciellt om de är flera stycken. man hade nog väldigt lätt hamna i klaver med rättvisan också, det är mycket lätt att man går till överdrift när man känner fara för sitt liv. Vid närmare eftertanke så är det nog bäst att inte hytta runt med det, jag är ingen fighter öht.

min plan är att ha kameror på alla sidor med mörkerseende och rörelsesensor kopplat till telefonen. och larm naturligtvis på bil, skal larm heter det? även ha lås på insidan av alla dörrar, och avtagbara galler på insidan av fönstrena i bodelen. 2 brandsläckare och ett baseboll trä samt pepparsprej. lufthorn.

sen, om jag hamnar i trångmål så får jag avväga situationen. det är väl bättre att vara förberedd än att stå där naivt med nyckeln i handen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Hur många av er som tänker ge er i handgemäng med skurkar har någon erfarenhet av gatuslagsmål?
Har ni ens provat att slåss med en boxningssäck?
Om skurken är lite lagom påtänd så är t o m pepparsprayer tveksamma, möjligen riktig tårgas eller björnspray.
Betänk att en avfyrad tårgas eller pepparspray i en husbil drabbar alla, inte bara skurken.
Hårsprayer osv har så kort räckvidd och så små doser över tid så skurken sätter sig nog och garvar medan du sprayar.
Enda verkliga chansen är om du har ett skjutvapen, är snabb och på tillräckligt avstånd från skurken och är säker på att ingen annan är i skottfältet samt verkligen vågar skjuta direkt.
Tvekar du 2 sekunder så är du av med vapnet.
Du ska dessutom träffa där det ger effekt.
Basebollträn tar t o m jag ifrån er när som helst om ni inte tränat ordentligt med levande figurant.
Bäst är ett tydligt larm, att skrika och givetvis ringa 112 direkt.
 
F

F.d. 50843

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Mycket klokt
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Hur många av er som tänker ge er i handgemäng med skurkar har någon erfarenhet av gatuslagsmål?
Har ni ens provat att slåss med en boxningssäck?
Om skurken är lite lagom påtänd så är t o m pepparsprayer tveksamma, möjligen riktig tårgas eller björnspray.
Betänk att en avfyrad tårgas eller pepparspray i en husbil drabbar alla, inte bara skurken.
Hårsprayer osv har så kort räckvidd och så små doser över tid så skurken sätter sig nog och garvar medan du sprayar.
Enda verkliga chansen är om du har ett skjutvapen, är snabb och på tillräckligt avstånd från skurken och är säker på att ingen annan är i skottfältet samt verkligen vågar skjuta direkt.
Tvekar du 2 sekunder så är du av med vapnet.
Du ska dessutom träffa där det ger effekt.
Basebollträn tar t o m jag ifrån er när som helst om ni inte tränat ordentligt med levande figurant.
Bäst är ett tydligt larm, att skrika och givetvis ringa 112 direkt.

Hm..ringa 112 om man kommer fram ??
Om man kommer fram hur lång tid tar det då och få hjälp ??
Jag är ingen slagskämpe..men jag vet ju att hålla ett visst avstånd..till buset.
Och attackera i exakt rätt ögonblick..är dom dessutom påtänd av knark..så är dom ganska yviga i sina rörelser..då är det lätt att hitta in med en rak höger..eller med basebollträ över armarna eller knä.
Så hos med snor dom fan inte några värdesaker..1.88/95 hyfsat smidig fd fotbollsmålvakt..
Leffe S
 
Toppen