• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

chrilleG

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
12351
Medlemskap
2024
Startade som vanligt men när jag skulle åka och vred på ratten ryckte det till i ratten och motorn dog. Nu går den inte starta.Någon som vet vad som kan ha hänt.?
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

Förmodligen har kamremmen kuggat två, tre kugg. Inte helt ovanligt efter vintervilan att den hoppar när man belastar servopumpen. Kolla inställning på remmen.
 

chrilleG

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
12351
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

Jag har kollat remskivorna på vevaxeln och kammen och de stämmer med märkningen. Remskivan på pumpen hittar jag ingen märkning på, kanske den som är fel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

servopumpen är ju bara en pump har ingen timing kopplad till kam och vevaxel.
Däremot har ju insprutningspumpen en timing.
Om du har en handpump till bränslet någonstans kan du försöka pumpa fram bränsle.
 
Senast redigerad av en moderator:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

Alla tre måste va rätt, men kolla om det kommer bränsle. Lossa ett spridarrör och prova att starta, kommer det bränsle är nog inställningen på pumpdrevet (insprutningspumpen) fel alltså att remmen kuggat nått kugg. Kommer det däremot inget bränsle alls kan det vara stoppventilen som hängt sig, men då brukar den inte starta först. Det var ofta förekommande att remmen kuggande över när du belastar med servostyrningen, så om du märkte att bilen dog i det ögonblicket tror jag att remmen kuggat o står fel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

Har en kusin med samma motor tror jag och han råkade ut för samma flera gånger, men han är ju mekaniker och kunde fixa allt på campingen själv.
Var något fel som gjorde att remmen kuggade ibland men han fick reda på problemet och löste det tror det var spännaren till kamremmen som det var något fel på.
Man har ju tur om det bara är ett par kugg annars är det ju riktigt haveri.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

På en del motorer, bland andra min 2,3Jtd, sitter komdrevet fast på axeln med kona utan någon kil. Det kan alltså bli fel på timingen även om märkningen på remmen stämmer. Dock förutsätter det ju att drevet varit lös, så det borde ju inte gälla i detta fallet.
//Göte J
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

I dom flesta Ducato's finns även en kollitionscensor, som kan ha löst ut. Sitter långt in i motorhuven. Täckt med ett gummimembran. Tryck bara ner den en gång!! Jack43
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

På Fiats 2.5 td så finns det låshål i vevaxelskivan och pumpskivan samt en markering på kamaxeln, i hålen kan man sticka in ett 5 mm borr för att se om alla axlar står rätt mot varandra.

Bild på hålen vevaxel, pump och markering kam:
https://www.gatesautocat.com/img/products/5335XS.jpg

Stämmer inte hålen eller kammarkering så har remmen hoppat.
 
Senast ändrad:

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

Hej

Jag tror inte det har med kamremmen att göra utan att du fått vatten i tanken pga kondens (för lite deisel under vinterförvarngen) som sedan pumpen drar vidare till spridarna ( skitit eller dåligt filter) sen fryser det i spridarna när du startar efter en stund

Så var det med min Opel Moterey deisel som stod ute hela vintern i Höör för ca 10 år sedan startade stannade efter 2-3 minuter

Lossa spridarna dra runt motorn ock se om det kommer ren deisel eller blandat med vatten

MVH Leffe
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 2,5TD -89 Startar ej

Var utför något liknande på en Renault. Handlade om en backventil på bränsleledningen och det gick inte att pumpa upp diesel med handpumpen. Detta hände direkt då vi tog fram bilen efter vinteruppställningen. Kunde starta en gång, men inte två.
 
Toppen