• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norge ett steg närmare miljözoner

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Husbil och husvagn

Även Norge är på gång att införa miljözoner och myndigheterna har nu presenterat sina riktlinjer för hur detta ska kunna hanteras.
TEXT
Pelle Kjörling

Det blir upp till kommunerna i Norge att införa zoner där rätten att köra dieselbilar begränsas och avgiftsbeläggs för de med motorer som förorenar mest, men dessa inskränkningar ska godkännas av Statens Vegvesen. Huvudregeln är att trafiken ska begränsas med hjälp av avgifter ungefär som Oslos och Bergens bompeng men här är tanken är att ekonomiskt skifta ut de fordon som har störst utsläpp. Det framgår inte ännu hur utlandsregistrerade fordon kommer att hanteras, andra länder har använt sig av "vignetter" som i allmänhet köps i förväg.

Frågan har funnits på dagordningen i Norge under flera år men det som satt käppar i hjulen har inte varit politisk oenighet utan praktiska problem där det norska Vegvesenets datasystem inte kunnat skilja biltyperna åt. De nya föreskrifterna trädde i kraft i december 2016 och det nya nu är att de kommit med information till kommunerna om hur dessa ska tillämpas. Zonerna gäller året runt och ska inte, som i fallet då Oslo stoppade dieselbilar vissa dagar, kunna ha skilda regler från dag till dag.

Orsaken till införandet av zonerna är att de mätningar som utförts visar på högre verkliga utsläpp än de som euroklassningarna tillåter enligt det norska Transportøkonomisk institutt.
 
Toppen