• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Is i motorrum

F

F.d. 55311

Guest
Skulle starta bilen i dag,motorn gick igång men så började det pipa stopp the Engine o oil press så man slog ju av den blixt snappt,det skrek från motorn gick dåligt.Kollade under huven så var det fullt med is där,så jag ska vänta tills det tinar under huven innan man vågar starta igen.Vad tusan kan det vara?
Stefan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Is i motor rum

Hejsan, du kan ev. blivit drabbad av ett problem som benämndes "sållet" på Fiat Ducato. Lite beroende av modell, men det rann vatten in i motorrummet för det var inte tätt uppe under rutan och plasten nedanför. Det rann in vatten över motorn och vidare neråt. Tyvärr så rann vattnet ofta in även i kamremskåpan runt kamremmen och frös där till is. När man startade... försökte starta motorn så kunde vilket elände som helst hända tyvärr.
Försök som sagt inte att starta motorn igen när det tinat upp, det kan vara ofarligt eller tyvärr kan vad som helst hänt med kamremmen och drivningen mellan remhjulen och timingen på dem.
Om du använder sökfunktionen längs upp på sidan och skriver "sållet" i sökrutan så kommer massor med inlägg om problemet upp.

Måla inte f.. på väggen i förväg, men kolla upp motorn, timingen och kamremmen innan du kör runt motorn ytterligare på startmotorn. För om du har tur, och kanske inte så mycket har hänt än, så kan det hända mycket mer vid ytterligare startförsök.
Kamremmen kan ju ha klarat sig helt och det var fruset på andra ställen, men kolla ändå absolut upp allt innan ytterligare startförsök.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55311

Guest
Sv: Is i motor rum

Hej!
Jag har satt på en värmefläkt så att det tinar upp,ska kolla i morgon under huven om man ser nåt skumt.Tack för svar
Stefan
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: Is i motor rum

Hej Jankro!
Har kollat lite,kamremmen är hel (phuu)timingen vad är det för pryl?
Stefan
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Is i motor rum

Timing är att hjulen som kamremmen drivs av och driver inte har ändrat inbördes läge. Mycket viktigt att det stämmer annars kan ventilerna krocka med kolvarna i motorn. Det blir motorras och mycket dyrt! Finns märken på hjulen/dreven som ska stämma. Har is kommit mellan kuggarna kan remmen flyttat sig utan drevet följde med eller tvärt om. Måste kollas av motorkunnig!!
Starta inte!
Med vänlig hälsning, Conny J
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Is i motor rum

Om något kamdrev varit fastfruset kan tänderna på remmen hoppat över på tandhjulen, det som i värsta fall kan inträffa då är att kolvarna slår i ventilerna i topplocket med risk för allvarliga skador. Var ytterst försiktig !!!
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: Is i motor rum

Ska kolla med verkstan.ha en bra dag
Stefan
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.709
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Sv: Is i motor rum

Ja friskt vågat hälften vunnet, måste jag säga! Du var mig en tuff rakare och provade ändå för du ville förvissade dig om konditionen på motorn, och vilken befrielse det måste ha blivit när du vred om nykeln och den startade och spann sen som en kattunge! Kul att det inte blev nåt ventilselleri.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Is i motor rum

Ja du var en tuff eller alldeles för nyfiken person :D.
Om allt för mycket hade ändrat sig i motorn så kan allra värsta scenariot t.o.m. bryta av en ventil och då ev. skada cylinderloppet eller slå hål i någon kolv, så man i princip kan skrota motorn.
Du satsade faktiskt någonstans mellan 25.000:- och upp till till priset på en ny motor när du vred på startnyckeln.

Så två råd i all välmening :).

Om det fryser igen så provstarta inte utan att kolla upp om kamremmen har kuggat över och timingen (tajmingen) är ok innan. För sådan tur har man knappast inte två gånger.
Men motorfel kan mycket troligt uppstå redan vid första startförsöket när motorn är frusen, och inte senare efter upptining.

Om du läser lite om "sållet" så finns det lite åtgärder för att undvika att motorn blir dränkt av vatten igen som senare kan frysa.

Fiat gjorde en större motorkåpa tror jag som skyddar motorn bättre. Men det är ju lite som att ge ägaren av ett läckande tak på huset ett paraply för att inte bli blöt sittandes i TV soffan :D.

Det skall gå rätt lätt att täta läckan i stället genom att lossa och täta under eller runt plastpanelen mellan rutan och motorhuven har jag läst om här på HBK forumet. Det kan man nog också hitta instruktioner om vid sökning på "sållet".

Jag tror det är läge att köpa några Trisslotter om turen håller i sig. Men jag ger nog ingen garanti för att du får vinst, även om chansen borde vara större för dig än för oss övriga stackare :D.

Grattis och ha det bra. M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55311

Guest
Sv: Is i motorrum

Tänkte bära eller brista.Tack i alla fall för tipsen.
Ha en bra dag Stefan
 
F

F.d. 55311

Guest
Sv: Is i motorrum

Hej Åke!Jo jag läste lite om det där,intresant läsning.Så nu är allt frid o fröjd
det kommer fler överaskningar va så säker:)
Stefan
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Is i motorrum

Nja, det var nog ingen större fara o prova igen. Går det illa så gör det de vid första försöket. Har motorn snurrat ett varv så är det antingen ras eller så går det. Sen om du startar två,tre gånger till har ingen betydelse.
 
Toppen