• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

F

F.d. 27466

Guest
Vad krävs i en skåpbil för att man ska kunna regga om den till husbil eller lätt lastbil med bodel?

Ska sätta in säng, taklucka, takventil, ventil i golv/lågt, gasol. Gasolen är jag osäker på vad som gäller, räcker de med att sätta flaskan i ett skåp me ventil i botten?

Det är en skåpbil så flaskan kommer stå längst bak i !"garaget" : )
 
Lösning
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Tack för svar och ja det verkar lite luddigt vad som krävs.

Om jag då registrerar om min lätta lastbil "3tons ford transit" till pb klass II, ändras skatt möjligen?

Hur går de med försäkring, dyrare/billigare?

Vet att i england blir försäkringen mkt billigare när man reggat om..

Jag såg när jag skrivit färdigt inlägget att frågan gällde försäkringen, mitt svar gällde skatten men inläggetfår stå kvar ändå. Någon annan får ge svar om försäkringen.

Det beror på hur gammal den är, när det går efter viktbaserad skatt är det små eller inga skillnader på lätt lätt lastbil och husbil.
När det är nyare fordon med Co2 baserad skatt verkar det som den lätta Lb:n...
F

F.d. 24643

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Hej allesammans,

Det lustiga är att jag registrerade mig här för att ställa ungefär samma fråga. Men jag tog precis och ringde till Transportstyrelsen de sa så här.

För att registrera en "bil" som lastbil måste det finnas ett lastutrymme som sträcker sig från golv till tak. Om det "bara" är ett stuvningsutrymme under sängarna registreras det som personbil klass 2. Som man till trots kan köra på C-körkort om den överstiger 3500 kg.

En lastbil kan även ha lika med eller mindre än totalt 9 säten inkl förare. Över 9 säten inkl förare är det alltid en buss.

Mina planer är att bygga husbil av en Mercedes Vario som kommer överstiga 3500 kg i totalvikt. Så för mig blir det att registrera den som personbil klass 2 samt att ta ett lastbilskörkort.

/Fredrik
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Sedan 1 maj 2006 registreras alla bilar med bostadsinredning ("husbil") som personbil klass II.

På Transportstyrelsens hemsida (https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/) hittar du minimikraven för att fordonet ska kunna registreras som personbil klass II.

Pålle

Där står det bara.

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Inget om hur det ska vara utfört eller andra krav.

Jag har hört att det blivit ombesiktning för.
Däck
Storlek och funktion på vatten och avlopp.
För lite förvaring.
Antal sittplatser.
MM.


Finns det ingenstans några utförligare regler?
 
F

F.d. 27466

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Tack för svar och ja det verkar lite luddigt vad som krävs.

Om jag då registrerar om min lätta lastbil "3tons ford transit" till pb klass II, ändras skatt möjligen?

Hur går de med försäkring, dyrare/billigare?

Vet att i england blir försäkringen mkt billigare när man reggat om..
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Ventilationen var det viktigt med här hos oss på den tiden jag byggde.

Leif
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Tack för svar och ja det verkar lite luddigt vad som krävs.

Om jag då registrerar om min lätta lastbil "3tons ford transit" till pb klass II, ändras skatt möjligen?

Hur går de med försäkring, dyrare/billigare?

Vet att i england blir försäkringen mkt billigare när man reggat om..

Jag såg när jag skrivit färdigt inlägget att frågan gällde försäkringen, mitt svar gällde skatten men inläggetfår stå kvar ändå. Någon annan får ge svar om försäkringen.

Det beror på hur gammal den är, när det går efter viktbaserad skatt är det små eller inga skillnader på lätt lätt lastbil och husbil.
När det är nyare fordon med Co2 baserad skatt verkar det som den lätta Lb:n får köra med originalintygen från fabrik medan Pb2:n får en schablonberäknad förbrukning och den verkar vara väl tilltagen, i vårt fall är förbrukningen beräknad till ca 20% mer än den i verkligheten förbrukar, vilket medför högre skatt.
Väger husbilen över 3,5 ton så är det betydligt större skillnader. Omregistrerar man från tung lastbil till Pb2 så ökar skatten med 4 till 500%.
Omregistrerar från tung buss så blir skillnaden ändå högre eftersom bussar betalar mycket låg skatt.
 
Lösning
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Väger husbilen över 3,5 ton så är det betydligt större skillnader. Omregistrerar man från tung lastbil till Pb2 så ökar skatten med 4 till 500%.
Omregistrerar från tung buss så blir skillnaden ändå högre eftersom bussar betalar mycket låg skatt.


Nu har du missat något.

Min buss är tung och nu är det 12 462 kr i skatt, men när jag reggat om den till PB II blir det 5 642 kr
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Nu har du missat något.

Min buss är tung och nu är det 12 462 kr i skatt, men när jag reggat om den till PB II blir det 5 642 kr

Nu menar jag när vikten går en bit över 3,5 t där många husbilar finns och där är skatten för tvåaxlig buss 2510 kr och med treaxlad runt 2300 kr.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Är det förmånligare att ha bilen reggad som husbil, jämfört med personbil, om husbilen/plåtisen väger under 3.5 ton?
 
F

F.d. 27466

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Den är från 2010! Jag tänker vad som är smartast, att bara regbesiktiga att man satt in taklucka och behålla den som lätt lastbil eller låta regga till pbII när konverteringen är färdig..

Vet inte om jag kommer väga upp till alla krav som krävs för PBII..
Kommer vara rätt spartansk..

Ska sätta in en vedspis:D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Om du inte lever upp till de grundkrav jag hänvisade till i mitt första inlägg kan du aldrig registrera om den till Pb2, så det är inte något att fundera över.

Pålle
 
F

F.d. 27466

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Nej precis! Men frågan då är om det blir ett problem att ha kvar den som lätt lastbil med viss inredning, hurvida besiktningen bryr sig om detta. För även vid liten modifikation "taklucka" så krävs ju omregg.. Verkar ju som att de inte är några direkta fördelar för mig att sträva efter att regga om till PBII.. Så sålänge de inte är ett problem juridiskt så kan den gärna va kvar som lätt lastbil för min del..

Tackar för svar
 
F

F.d. 29101

Guest
Du kan inte ha öppet mellan förarutrymme och bodel om du kör som lätt lastbil, men däremot får du lasta vad som helst i last utrymmet (bostadsinredning etc). Det är inte så besvärligt att regga om till pb 2,se bara till att skruva fast grejorna ordentligt och att sätta lås eller hakar på luckor.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Så här har ett av Transportstyrelsens "orakel" svarat i Vi Bilägare:

"De tekniska kraven på provning och utförande av lastförskjutningsskydd, TSVFS 1978:9, togs bort 2009 i en allmän utrensning av nationella tekniska krav som annars kunde hindra den fria rörligheten för handel med bilar inom EU.

Det innebar inte, som många trodde inledningsvis, att lastbilar inte längre behöver ha lastförskjutningsskydd. En lastbil ska, för att anses tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt och i övrigt lämplig för trafik enligt 2 kap. 1 § fordonsförordningen, kunna erbjuda föraren och andra åkande tillfredsställande skydd mot eventuellt framfarande gods vid en eventuell olycka.

Enligt klassificeringsreglerna i TSVFS 1981:22 kan en kombibil registreras som lastbil om den har ett lastutrymme av viss längd bakom lastförskjutningsskyddet. Sammanfattningsvis ska en lastbil ha lastförskjutningsskydd, men det är idag upp till besiktningsföretaget som genomför en registreringsbesiktning att avgöra om lastförskjutningsskyddet är av permanent karaktär och är tillräckligt stabilt för att utgöra skydd för åkande framför lastförskjutningsskyddet.

Men ingen regel utan undantag: redan i de upphävda bestämmelserna med tekniska krav på lastförskjutningsskydd gjordes undantag för bilar med lastutrymme som är så utformat eller disponerat att lastförskjutningsskydd uppenbarligen inte är till någon nytta.

Ett typiskt exempel på detta är en bil med bostadsinredning. Om man bygger om sin lastbil så den får bostadsinredning i skåpet ska den genomgå ny registreringsbesiktning även om den inte ska registreras om till personbil klass II, men något lastförskjutningsskydd kommer normalt inte att krävas vid registreringsbesiktningen.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen"
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Fortfarande ingen information, om hur den ska vara utrustad för att bli en husbil, inför registreringsbesiktningen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Fortfarande ingen information, om hur den ska vara utrustad för att bli en husbil, inför registreringsbesiktningen.

Länk till minimikraven för hur ett fordon ska vara utrustat för att det ska anses ha bostadsinredning, finns redan i inlägg # 2.

Hur inredning/utrustning ska vara utförd, finns det gott om information om när man söker vidare. Detta är dock inte något som trådskaparen har frågat efter, hen har enbart frågat om "vad man behöver göra".

Pålle
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Länk till minimikraven för hur ett fordon ska vara utrustat för att det ska anses ha bostadsinredning, finns redan i inlägg # 2.

Hur inredning/utrustning ska vara utförd, finns det gott om information om när man söker vidare. Detta är dock inte något som trådskaparen har frågat efter, hen har enbart frågat om "vad man behöver göra".

Pålle

Läs vad jag skrev i inlägg 4
 
Toppen