• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

F

F.d. 27466

Guest
Vad krävs i en skåpbil för att man ska kunna regga om den till husbil eller lätt lastbil med bodel?

Ska sätta in säng, taklucka, takventil, ventil i golv/lågt, gasol. Gasolen är jag osäker på vad som gäller, räcker de med att sätta flaskan i ett skåp me ventil i botten?

Det är en skåpbil så flaskan kommer stå längst bak i !"garaget" : )
 
Lösning
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Tack för svar och ja det verkar lite luddigt vad som krävs.

Om jag då registrerar om min lätta lastbil "3tons ford transit" till pb klass II, ändras skatt möjligen?

Hur går de med försäkring, dyrare/billigare?

Vet att i england blir försäkringen mkt billigare när man reggat om..

Jag såg när jag skrivit färdigt inlägget att frågan gällde försäkringen, mitt svar gällde skatten men inläggetfår stå kvar ändå. Någon annan får ge svar om försäkringen.

Det beror på hur gammal den är, när det går efter viktbaserad skatt är det små eller inga skillnader på lätt lätt lastbil och husbil.
När det är nyare fordon med Co2 baserad skatt verkar det som den lätta Lb:n...

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Läs vad jag skrev i inlägg 4

Hur inredning/utrustning ska vara utförd, finns det gott om information om när man söker vidare. Detta är dock inte något som trådskaparen har frågat efter, hen har enbart frågat om "vad man behöver göra" och det har jag svarat på.

Pålle
 
F

F.d. 27466

Guest
Sv: Vad behöver man göra för att regga om till husbil?

Har en till fråga och det är att jag förstått att beroende på årsmodell så påverkas skatten vid omregg, är det något jag löper risk för med en bil från 2010?
Skattar redan 5400 och det räcker gott tycker jag..

Sen så hade jag tänkt sätta 2 tvättmaskins luckor som fönster i bakdörrarna men efter att jag läst en tråd om någon som fått påbackning pågrund av isatta fönster vid omregg kanske jag får tänka om?
 
Toppen