• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang. isolering. Tänker jag rätt?

F

F.d. 29620

Guest
Jag skulle vbilja kunna fricampa till en temp ner till -10c, men en gasolväramre typ truma eller propex. Det jag oroar mig för är kondens och rost.



Efter att ha läst på lite och tittar runt, verkar det som att bubbelplast med reflektiva ytor är mer eller mindre verkningslösa, då de behöver en luftspalt för att fungera korret.

https://sprinter-source.com/forum/showthread.php?t=42591



Jag kikade lite på thinsulate, men det har ett relativt lågt R-värde på mellan 1.9 och 2.9. och är relativt dyrt, på runt 5500 kr för en hel van.

Thinsulate ljudisolering - Lackman webbshop

De här människorna gör en thinsulate installation men lyckas bara få upp temperaturen till 12 grader med en webasto diesle värmare, när ytter tempen är 3 grader. Det borde väl gå att få bättre än det?

Thinsulate Installation | FarOutRide

Jag kollade lite på olika sprayinsulationer, Foam pac, och spray it green, de ligger på ca samma pris, väldigt bra R värde, nackdelar är att man inte kan plocka ut det om man tex måste byta bil pga motorhaveri eller nåt annat oförutsett.

Install Insulation – Build A Green RV

https://sprayfoamkit.com/

Spray Foam: Froth-Pak product range - Polymer Insulation Products


Så nu kikar jag på styrofoam, har hittat på tex materialbutiken här i sthlm,

Styrofoam

https://www.amazon.co.uk/StyrofoamT...728&sr=8-1&keywords=insulation+styrofoam+blue

men det kanske finns billigare på de större byggvaruhusen? Det är såklart det blåa eller rosa man ska använda. Även brandsäkra. Jag tänker väl i banorna att man använder de tunnare skivorna på 20mm så att de kan följa väggens konturer bättre, och att man använder sig av dubbla lager. Fäster isolationen med dubbelsidig mattejp. Fyller sprickor med sprayfoam. Sen för jag upp 3 mm furuply som man danish-oljat på båda sidor innan på väggarna.

Ang taket så skulle jag vilja låta balkarna vara "fria". och klä endast mellanrummen med behandlad plywood. Detta för att jag är 1.86 lång. Avståndet mellan golv och tak är 1.94, men golv-balk är bara 1.84. på detta sätt skulle jag få ståhöjd i nästan hela utymmet, och bara behöva bocka på huvudet när jag går under en balk. Jag klär efter det in hela taket med beige högtalarmatta som spraylimmas.

Ang. golvet kör man det med den blåa plasten, 10 mm i amazonlänken, där man först skär ut för ribborna i golvet, fyller skarvarna med foam, sen lägger ett lager till ovanpå det. Sen en OSB skiva på 10 mm över det, och nån form av plastgolv ovanför det. Hur fukttåligt är osb? Måste det behandlas först? Finns det bättre alternativ?

Floor Installation | FarOutRide


EDIT; Den här killen rekommenderar inte att man kör med styrofoam, utan rigid polyisocyanurate foam skivor. Var får man tag på dem?

Install Insulation – Build A Green RV

Ursäkta att jag skriver så rörigt, försöker få ut tankarna, hehe!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50101

Guest
Sv: Ang. isolering. Tänker jag rätt?

Om du pyntar in 100 kr och blir medlem, så får du tillgång till mer information som är låst för icke medlemmar.
Välkommen
Gull-Britt
:wub:
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Ang. isolering. Tänker jag rätt?

Clas Ohlssons liggunderlag 14mm har jag använt för förbättra min bil.

Sedan så är det ju främst förarhytten som läcker värme, ett täcke mellan avdelningarna när det är kallt hjälper mycket.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ang. isolering. Tänker jag rätt?

Om du pyntar in 100 kr och blir medlem, så får du tillgång till mer information som är låst för icke medlemmar.
Välkommen
Gull-Britt
:wub:

vad är det för information, man får tillgång till då? Någon annan fördel?

Som Intresserad kan du läsa de öppna forumen under rubriken Ämneskategorier på förstasidan. Där finns bland annat Bygga och renovera samt Sköta om sin husbil. Du kan också skriva upp till 300 inlägg i dessa forum.

Som medlem i klubben får du också tillgång till de slutna ämneskategorierna, Ställplatslistan, träffar mm förutom de klubbrelaterade funktionerna såsom årsmöte, styrelseval, kunna bli vald till förtroendeuppdrag osv, och kan dessutom skriva obegränsat med inlägg.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Ang. isolering. Tänker jag rätt?

Angående isolering i plåtis så kolla lite på Narrow boats på engelska siter i ämnet. Dessa kanalbåtar byggs nästan alltid av stål, men även aluminium och glasfiber förekommer, och isoleras med sprutad skumisolering. Det borde gå att använda något sådant även i en bil förmodar jag.
 
Toppen