• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

F

F.d. 28652

Guest
Hej allihopa!

Jo det är så att jag håller på att bygga en tv-rigg som jag kan vara mobil med. Jag har köpt ett 12v 100ah litiumbatteri samt en 19v 50-tumstv som drar 39w. Jag trodde att tvn skulle vara på 230v så jag köpte en växelriktare från 12v till 230 men nu kommer jag behöva lämna tillbaka den. Då återstår frågan hur jag ska göra. Snackade med en Folke på adapterexperten och jag hittade en adapter från 12v till 19v med rätt uttag till tvn. Men då sa någon något om urladdningsskydd och det vet jag inte ens vad det är. Adaptern har dessutom en tändar-kontakt, och jag vetesjutton hur jag ska få tändarkontakten till batteriet, skarva på något sätt? Ja, all hjälp jag kan få för att lösa detta problem skulle vara superuppskattat! Tack på förhand
 
F

F.d. 28652

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Ska vi prata Li och laddning här så får man se upp då det är som att gå på ett minfält eller kan liknas vid vissa olje-trådar:D

Men Li laddning är mycket speciellt då dessa batterier kräver en massa ordning och reda, du har säkert hört om Samsung mobiler som börjat brinna tex.

Nu brinner inte alla Li batterier lika lätt men gemensamt med dom är att man måste ladda upp dom med full kontroll och ladda ut dom med lika full kontroll annars tar dom skada.

För att ladda upp bör man använda en laddare som är avsedd för Li batterier och för just den typen du har, det finns nämligen olika Li batterier.

För att undvika att ladda ut dom för mycket(vilken skadar batteriet) så bör man ha batteriövervakningsfunktion som i ditt fall kopplar bort TV när spänningen blir för låg, självklart man man använda en vanlig voltmätare och manuellt stänga av TV när spänningen blivit för låg.

Ett gemensamt namn för allt detta är BMS, Battery Management System och skall för att vara riktigt effektivt inbyggt i batteriet, iallafall delar av den.

Tack för svar!

Shit, had eingen aning att det var så allvarligt. Jag har ett BMS och jag köpte en laddare av samma person som jag köpte batteriet av, men har dock ingen övervakningsfunktion utan tänkte köpa en energimätare där jag ser när det är fullt.

Vad tror du?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Tack för svar!

Shit, had eingen aning att det var så allvarligt. Jag har ett BMS och jag köpte en laddare av samma person som jag köpte batteriet av, men har dock ingen övervakningsfunktion utan tänkte köpa en energimätare där jag ser när det är fullt.

Vad tror du?
Jag tror att du borde kolla upp vad dina saker klarar, tex BMS och laddaren innan du anser att du bör byta ut något.

Urladdning(stänga av vid för låg spänning) och uppladdning(stänga av vid fullt) måste skötas helt automatiskt det är det viktiga, energimätare kan kanske vara kul att ha men den ska du mera se som en mindre bra tankmätare om du förstår jämförelsen.

Ska man mäta hur mycket som är kvar i batteriet så krävs det bra kalibrering av "tank" mätaren.
 
F

F.d. 28652

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Tack för svaret!

Jag har både bms, säkring och en laddare som inte laddar för mycket. Har en dc-dc-adapter med överladdningsskydd också, borde väl vara lugnt?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Behöver hjälp med mellansteg mellan litiumbatteri och tv

Ska vi prata Li och laddning här så får man se upp då det är som att gå på ett minfält eller kan liknas vid vissa olje-trådar:D

Men Li laddning är mycket speciellt då dessa batterier kräver en massa ordning och reda, du har säkert hört om Samsung mobiler som börjat brinna tex.

Nu brinner inte alla Li batterier lika lätt men gemensamt med dom är att man måste ladda upp dom med full kontroll och ladda ut dom med lika full kontroll annars tar dom skada.

För att ladda upp bör man använda en laddare som är avsedd för Li batterier och för just den typen du har, det finns nämligen olika Li batterier.

För att undvika att ladda ut dom för mycket(vilken skadar batteriet) så bör man ha batteriövervakningsfunktion som i ditt fall kopplar bort TV när spänningen blir för låg, självklart man man använda en vanlig voltmätare och manuellt stänga av TV när spänningen blivit för låg.

Ett gemensamt namn för allt detta är BMS, Battery Management System och skall för att vara riktigt effektivt inbyggt i batteriet, iallafall delar av den.

Återigen felaktiga uppgifter. Blir inte bättre av att beklaga sig över att man fått motsvarande påpekat flertalet gånger tidigare.

Anders
 
Toppen