• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

F

F.d. 54194

Guest
Är helt nybörjare på husbilar och har faktiskt ingen än... Önskar en som vi kan parkera på vanlig parkeringsruta och som frugan också kan köra.
Har letat begagnat men hamnar i en djungel av mått och märken. Blir yr i huvudet!
Här finns ju proffs på hb och jag skulle vilja ha lite goda råd om märke och priser. Import inte otänkbart.
Pensionärer med hund. Har sett mkt av världen men inte Sverige.
Mvh Lars/Viveka
(Ny medlem.....Vet inte ens om detta är rätt forum)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

På den här frågan brukar standardsvaret vara gör en prioriteringslista på vad som ni tycker är viktigt och därefter hyr en bil som svarar upp mot era krav. Efter det kan ni bättre bedömma vad ni vill ha. Men för två personer med hund och inga övriga medresenärer så skulle jag kolla plåtis segmentet.
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Finns, som du säger, hur många märken och modeller som helst. "Plåtisar" är små och smidiga att köra. De som är 599 långa får plats på en vanlig P-ruta.
Så finns det ju "vanliga" husbilar som är ganska små, men inte lika smala som en plåtis.
Jag tycker att ni ska tänka på hur,och när, ni vill använda den. Endast sommarhalvåret? Då behövs det ingen direkt vinterisolering. Annars behövs det isolerade vattentankar mm.
Prata med en försäljare på en bra husbilsfirma. De kan säkert komma med goda råd och tips.
Lycka till
Liliane
 
F

F.d. 54194

Guest
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Hade tänkt att ibland kunna ta ta med 2 av 4 barnbarn på helgresor samt att ev låna ut hb:n till vuxna barn med familj. Då krävs det sängplatser för 4. Sorry för dålig info.
Mvh Lars / Viveka
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Totalvikten, samt lastkapaciteten är mycket viktiga parametrar att ta hänsyn till, speciellt ifall 4pers ska kunna resa lagligt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Det finns korta bilar med 4 sängplatser. Eftersom jag är plåtis frälst så varför inte den här. https://www.poessl-mobile.de/modelle/2win-vario/
Har inte sett den i Sverige men finns i Tyskland.
Vikt är något att ta hänsyn till men också körkortsdatum om man kommer över 3500 kg. På plåtisarna måste man se till att bilen får lasta 3500 kg inte 3400 kg som med vissa bilar.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Vi har en 6-metare med alkov, vi har hundar och barnbarn och har haft olika husbilar sedan ca tio år tillbaka. Om ni vill är ni välkomna på en kopp och en pratstund med studiebesök i HBn.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Är helt nybörjare på husbilar och har faktiskt ingen än... Önskar en som vi kan parkera på vanlig parkeringsruta och som frugan också kan köra.
Har letat begagnat men hamnar i en djungel av mått och märken. Blir yr i huvudet!
Här finns ju proffs på hb och jag skulle vilja ha lite goda råd om märke och priser. Import inte otänkbart.
Pensionärer med hund. Har sett mkt av världen men inte Sverige.
Mvh Lars/Viveka
(Ny medlem.....Vet inte ens om detta är rätt forum)

Blev fel, väldigt fel.... ber om ursäkt!:confused:

TommyD
 
Senast ändrad:
F

Frudden

Guest
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Kan varmt rekommendera min bil: Sunligt T-60. Tvärställd säng och stort garage. Finns även en modell som heter T-58, samma bil fast fransk säng, badrummet bredvid och mindre garage.

// Fredrik W
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Fantastiskt hur en tråd lätt spårar ur.

Här kommer mycket konkret fråga och mycket konkreta förutsättningar:

- Den skall vara Max 6 m för att kunna rymmas på en normal parkeringsruta.
- Det gäller ett pensionärspar, med hund.
- Vi får t.o.m. veta att frun också skall ratta bilen.

Inte ett ord om 4 bäddar, barnbarn eller utlåning till yngre familjemedlemmar med stora familjer.

En funderingar bara så här på måndagsförmiddagen. :)

TommyD

Hade tänkt att ibland kunna ta ta med 2 av 4 barnbarn på helgresor samt att ev låna ut hb:n till vuxna barn med familj. Då krävs det sängplatser för 4. Sorry för dålig info.
Mvh Lars / Viveka

Gomorron Tommy,
Sätt du på en kopp starkt kaffe och i lugn o ro läs LaJu's inlägg 2 :rolleyes:

Have a Nice Day :)
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Varför låsa in sig på max 6m ?
Ny, Beg, planlösning, lastvikt, utrustning, ev körkortsbehörigheter, pris, som passar ens behov eller krav känns som det borde ha högre prio än max längd
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Hej
Roligt att du får inbjudningar att hälsa på i olika bilar. Gör det!

Vi har haft ett flertal husbilar och har alltid prioriterat att den skall få plats på en vanlig parkeringsruta. Det fungerar bra med bilar upp till 7,5 meter. Men då måste man hitta en parkeringsruta där man kan backa ut överhänget över en gräsmatta eller liknande, det brukar inte vara några problem.

När du aktivt nämner barnbarn och en bil med fyra sängplatser så måste förslaget bli "en alkovbil", ungarna älskar dom! Så kolla på 7,5 meters alkovbilar som passar din budget, tycker Björn.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Är helt nybörjare på husbilar och har faktiskt ingen än... Önskar en som vi kan parkera på vanlig parkeringsruta och som frugan också kan köra.
Har letat begagnat men hamnar i en djungel av mått och märken. Blir yr i huvudet!
Här finns ju proffs på hb och jag skulle vilja ha lite goda råd om märke och priser. Import inte otänkbart.
Pensionärer med hund. Har sett mkt av världen men inte Sverige.
Mvh Lars/Viveka
(Ny medlem.....Vet inte ens om detta är rätt forum)

Hej... jag tror inte man ska köpa husbil för att ha ambition att ha med hela släkten..
Köp en HB som passar er i första hand..sen om något barnbarn vid något tillfälle vill hänga med, så ordnar det sej då.
En bil på 7 met...3.500 ton..men kolla noga lastvikten..tänk på att varje extra utrustning väger.
Fruga lär sej att köra en 7 meter ..inga problem
Ta tid på er...lycka till.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Hmm, detta är inte lätt att svara på och helle rinte lätt att i början när man saknar erfarenhet att sondera marknaden.

Jag hade turen att ha en god vän med en bil som han dessutom använde på samma sätt som jag ville kunna använd amin 1:a husbil. Så jag "kopierade" helt enkelt och köpte lika dan bvil. Det blev då en Burstner T607 årsmodell 2003 som importerades från Tyskland. En perfekt bil för 2 med väldigt stort garage. Längd 6,4m och kan man bara backa över överhänget någon meter över gräs/stup motsv. får den plats på vanlig P-ruta, om än något trångt i sidled för alla runt omkring. Denna bilen verkar inte rätt för er då ni vill ha plats för 4 sovande.

Vi har nu bytt bil för vi ville ha en vinterbonad bil. Längden blev ca. 7,5m och den kan också likt vår gamla få plats på en P-ruta om överhänget får hänga utanför och fronten sticker ut ca. 25-30cm utanför rutan (hjulen står i alla fall innanför).

Här kommer mina små tips:

- Acceptera erbjudandena att åka hem till de osm erbjudit sig att visa sina bilar. Ni kan fårn dem få väldigt mycket bra information som blir för mycket skrivande på ett forum.

- Spika inte längdkrav innan ni tagit reda på vilken layout inne i bilen ni vill ha. Ni skall ju trots allt trivas när ni är inne i bilen. Blir det för trångt/omständigt med cyklar/bagage/matlagning/dusch riskerar man att vandrigas eller tycka det är FÖR jobbigt till slut. Åk runt till handlare och klättra runt och försök bilda er en uppfattning om vilken layout som ni tror passar er. Tänk sova, laga mat, toabesök/dusch och soffhäng samt bagage (ex. cyklar).

- Skall bilen vara med "ända fram" över allt (= liten bil typ plåtis) eller vill ni ha med er ex. cyklar/scooter så ni smidigt kan transportera er (här föredrar jag lite större bil, har man dessutom dyra el-cyklar vill man kunna lasta dem i garaget i bilen och ha dem även där när man sover)?

- Tvärsäng där man måste klättra över varandra nattetid för ex. toabesök men som ger kortare bil?

- Vinterbonad bil (bra isolering, gärna uppvärmt dubbelgolv)? = dyrare. Inte nödvändigt för vintercamping i södra Sverige (-10C) ELLER inte nödvändigt för vintercamping i norra Sverige (-25 till -30C) heller för den delen men då med hög gasförbrukning som följd och varma tofflor (kallt golv) och med lös vattendunk (om inte vattantanken sitter i uppvärmt utrymme) och toabesök kan behöva göras på annan plats pga. frysrisk.

- Sätter körkorten någon begränsning? B-kort taget före juni 1996 = tållåtelse köra personbil klass 2 (husbil) oavsett vikt. Vi har idag en HB med totalvikt 4500kg som vi (båd ejag och min kära sambo) kör på B-kort taget före juni 1996.

- Bilar tyngre än 3500kg totalvikt har vissa begränsningar i vissa länder (ej i Sverige) ex. Tyskland där max hastighet på motorväg = 100km/h (= ingen begränsning tycker jag) och max 80km/h vid omkörningsförbud för lastbilar mm. Bilar tyngre än 3500kg kan i vissa fall åka på lite högre avgifter (miljö mm.) men åter igen detta gäller ej i Sverige.

- På broar med avgifter och på större färjor kostar det mer för bilar ju längre de är. Det går en brytgräns vid 6m. Nästa brytgräns är ofta (inte alltid) vid 8m. Så bilar mellan 6-8m betalar ofta samma pris medan det är billigare för bilar < 6m. Störst prisskillnad är det under högsäsong så kan man resa på andra tider spelar detta mindre roll.

Slutligen, vi prioriterade när vi nyligen bytte till vår 2:a bil på 6 år:

- Vinterbonad bil så vi bekvämt kan använda den vintertid.

- Max längd 7,5m så vi får in den i vårt husbilstält OCH att den inte blir allt för stor när vi ställer oss på mindre vägar/uppe på fjll (ex. i Norge). Vi räknar dock med att vi inte kan komma lika nära inne i städer som med den förra så vi gör en enkel (läs snabb) lösning för att lasta/lossa cyklara i garaget i stället. Det blev en bil med en längd om 7,7m men den går in i tältet men med lite skavskydd för front/bakparti.

- Stort garage så vi får med oss cyklar & vandringssäckar samt ibland scooter (fast inte samtidigt som cyklar). Detta ger oss friheten att när vi kommer fram kunna göra det vi vill utan att behöva hyra.

- Enkelsängar så vi slipper klättra och väcka varandra vid nattliga toabesök.

- Separat dusch. I den gamla blev allt på toan blött efter man duschat. Layoten med separat duschkabin i toalettutrymmet hade också funkat.

- Matlagningsutrymmer särskiljt från sittgruppen. I den gamla var det rätt trångt när en stod och lagade mat och den andra ville sätta sig/resa sig och gå ut/på toa motsv. Tyvärr innebär ju detta lite längre bil.

Min kära sambo var i början lite tveksam till storleken då den nya är 1,3m längre än den gamla men båda bilarna har backkamera och bra sidospeglar så backningen övade vi lite på på en stor tom parkering efter vi kom hem. Så det går fint.

Det som tar lite längre tid att lära sig är hur mycket utrymme man behöver på utsidan i en sväng pga. överhänget bakom bakaxeln. Här övade vi med konor på samma stora P-plats. Detta funkar också bra för oss båda nu även om vi behöver vill ha mer rutin.

Vi är noga med att båda två kör och då inte bara rakt fram. Det är väldigt viktigt, för oss, att båda skall känna sig bekväm med bilen oavsett om den andre är med eller ej. Storleken har här ingen större betydelse så länge båda ger goda möjligheter att i lugn och ro öva. Dvs. jag tycker inte heller ni skall stirra er blinda på en maxlängd om 5,99 innan ni ser att allt annat ni vill ha ut av bilen/användandet ryms inom denna längd.

Mycket text blev det, så jag hoppas du/ni har orkat igenom och har någon nytta av det.

Lycka till med husbilsletandet!
// Niklas
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Många vanliga P-rutor är för smala för en vanlig HB med 2,30 bredd!
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Många vanliga P-rutor är för smala för en vanlig HB med 2,30 bredd!

Inget vi har råkat ut för trots att vi med vår gamla bil ofta parkerade på samma ställen (ex. inne i städer) där personbilar parkerat.

Visst vi fyllde ut rutan på bredden men man såg alltid båda sidolinjerna i backspeglarna dvs. bodelen var innanför linjerna. Bilen bredd = 2,27m
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Hej,

När vi ville bli med husbil och inte visste något om husbilar eller husbilslivet så gjorde vi så här:

Hyrde 3 olika under en säsong för att både prova olika lösningar och HB livet i sig.

Efter detta fick vi ihop "vår" kravlista.

Lycka till, titta på bilar är fantastiskt roligt.

// Per
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: HJÄLP! Nybörjare på husbil. Max 6m?

Själv började jag lusläsa på Blocket och försökte bilda mig en uppfattning om hur husbilar såg ut invändigt, utrustning m.m.
Sedan "terroriserade" jag några husbilsförsäljare och ville kolla på deras beg utbud.
Klämde & kände, provsatt förarmiljön, slog skallen i taket, tryckte samtidigt reflexmässigt bort bordet med ändan, så det skramlande föll till golvet ...
insåg att det här var nog inte alls rätt bil för mig.
Kollade tveksamt nästa modell, "sunkig" inredning, tappade nästan lusten att förtära något ätbart och sedan lägga ut nästan en halv "mille" för detta?
Näe, började tvivla på hela tanken med att skaffa husbil.

Nästa idé blev att kika på nybilsutbudet. Klart trevligare (!) och visst går utvecklingen framåt i rasande fart. Enda molnet på himlen var prislappen.
Helt ointagligt att realisera. Drömde om en Bürstner Nexxo 7,5 m, klämde ner hustrun vid matbordet och skulle själv sätta mig i den svängbara(?) förarstolen.
Kunde för mitt liv inte snurra runt den, så vi kunde starta förhandlingen. Armstöd, bord, backspegel och mina ben var i vägen för denna manöver.
Hustrun satt irriterad fast, inklämd vid matbordet och var inte alls på förlikningshumör.
Andra nyfikna köpare stod på kö för att komma in och beskåda den inre härligheten. Bara att överge det sjunkande skeppet, innan något av inredningen lossnade.

Var ändå övertygad om att jag hittat den "bästa" modellen. Det gällde bara att lära sig att vara "anpassningsbar till utrymmet". Nä, det blev ändå ingen Bürstner ...

För mig var det helt otippat från början och jag hade aldrig varit inne på Adria, men idag är jag ägare till en beg Matrix Plus 670sl (7,40m) och vi är båda helnöjda(!) med komforten.

Mitt råd: titta på lite olika alternativ, jämför och känn efter.
Det finns hur mycket som helst att välja på och sedan går det
att söka upp liknande objekt lite varstanns, både hemmavid och utomlands.

Lycka till!


Tips på en Adria Matrix 590, en kortare variant med alla dess för- och nackdelar?


Kolla denna länk:
Adria Matrix Axess M 590 SG | Husbil & Husvagn
 
Toppen