• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Nu kommer en dum fråga.

Tänkte du koppla in en inverter på samma 230V system i husbilen som matas från stolpe?

Detta verkar ju smart isåfall, kanske nåt för mej, då skulle jag få fler uttag att nyttja (?)

Jag har 2st 230V system i husbilen ett matas från stolpe, och det andra matas med en inverter.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Jag tycker det är en bra ide och kommer att ha alla uttag för starkström kopplade så att de skiftar automatiskt mellan batterier och starkström.

Har en inverter som har det inbyggt och är helnöjd med det.
Sen har jag några som inte har det och ska läsa på om lös switch, för att se om det funkar lika bra.

Jag kommer bara att ha det på de större invertrarna.
De små, som bara är kopplade till småförbrukare, som är fast installerade får gå hela tiden på batterierna.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Jag har en automatisk inverter som kopplas in om landström/stolpe försvinner. Kylskåp och Batteriladdarna går bara på landström och inte via invertern. De som har få batterier och mindre (1500W) inverter måste låta även AC gå bara på stolpe.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Har jag förstått rätt att denna switch ska kopplas efter invertern, så man får 230V från stolpe i inverter-uttagen, och slippa gå via batteribank/laddare ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Givetsvis koppla in den på samma uttag. Funderar också på att koppla in ett 220V relä som när det fick ström från stolpen bryta 12V matningen till invertern så den inte drog ström i onödan. Detta kan väl klubbens elektriker fundera på.
Givetsvis är det bättre att köpa en Waaco inverter som talats om ovan så borde väl det vara bättre. Men den är dyr och många har ju redan köpt en inverter
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Skulle nog föreslå att reläet bryter 230v från Invertern, inte 12v till Invertern. Om sinusvågen från Invertern "krockar" med sinusvågen från stolpen så ryker garanterat säkringen någonstans.

/Nils
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Det sköter ju relät från Conrad om så det är ingen risk. När det får ström från stolpen skiftar den automatiskt från inverter till stolpen.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Vet någon hur mycket ström (12V) en inverter tar om man inte tar ut något från den ? Tomgångslöge
Då kanske min ide om ett relä är obetydlig
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Får du ström från stolpen så har du ju laddning så det känns onödigt.

Tänker så här,
Jag har 1 (av3) inverteruttag i garaget, ibland kör jag lite tyngre förbrukare där.
När jag står på stolpe, får jag inte en sämre/längre laddning av batteribanken då, som samtidigt måste driva invertern?
eller tänker jag fel?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Tänker så här,
Jag har 1 (av3) inverteruttag i garaget, ibland kör jag lite tyngre förbrukare där.
När jag står på stolpe, får jag inte en sämre/längre laddning av batteribanken då, som samtidigt måste driva invertern?
eller tänker jag fel?
Du menar att du står på stolpe och samtidigt kör invertern som drivs från batterierna?

Om det är så du menar så är det frågan om du ens får någon laddning alls, allt såklart beroende på vad du har för laddare och såklart vad tyngre förbrukare är för dig:)

Men säg att du laddar med 30A(rätt mycket) dvs 30A * 12V = ungefär 300 watt, invertern gissar jag har en verkningsgrad på i bästa fall 90% dvs du kan plocka ut 300 * 0,9 = 270 watt utan att ladda ur batterierna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Vet någon hur mycket ström (12V) en inverter tar om man inte tar ut något från den ? Tomgångslöge
Då kanske min ide om ett relä är obetydlig

Min Dometic SI 1500 drar enligt pappret 1,5W i sparläge.


Du menar att du står på stolpe och samtidigt kör invertern som drivs från batterierna?

Om det är så du menar så är det frågan om du ens får någon laddning alls, allt såklart beroende på vad du har för laddare och såklart vad tyngre förbrukare är för dig:)

Men säg att du laddar med 30A(rätt mycket) dvs 30A * 12V = ungefär 300 watt, invertern gissar jag har en verkningsgrad på i bästa fall 90% dvs du kan plocka ut 300 * 0,9 = 270 watt utan att ladda ur batterierna.

Ok, då tänkte jag rätt.
Ett sånt här relä skulle isåfall avlasta batterierna, ifall det monteras efter invertern och växlar till 230V från stolpe när det finns, eller?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

Min Dometic SI 1500 drar enligt pappret 1,5W i sparläge.




Ok, då tänkte jag rätt.
Ett sånt här relä skulle isåfall avlasta batterierna, ifall det monteras efter invertern och växlar till 230V från stolpe när det finns, eller?
Det borde fungera fin fint, det är av yttersta vikt i dessa sammanhang(220V AC) att den först kopplar bort den ena källan innan kopplar in nästa källa(kallas för break before make) i reläfack termer.

I AC så växlar spänningens polaritet så en kort stund är + den ena och - den andra, sedan blir det tvärt om vilket gör att ska man "smyga ihop" två AC källor tex 220V som i detta fallet måste man se till att + och minus ligger på samma "stift" just när man gör det annars poff:D

Det finns en anektot när ett militärfartyg kopplade in sig på statsnätet utan att fasa in spänningen och släckte hela stan:D:D
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Söker switch som kopplar om mellan inverter och stolpe

...........................................
I AC så växlar spänningens polaritet så en kort stund är + den ena och - den andra, sedan blir det tvärt om vilket gör att ska man "smyga ihop" två AC källor tex 220V som i detta fallet måste man se till att + och minus ligger på samma "stift" just när man gör det annars poff:D
..........................................................

:):):)
 
Toppen