• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigon, Sygic eller CoPilot?

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Funderar på att skaffa Sygic eftersom iGO som jag har idag inte håller måttet längre eftersom de inte är intresserade av att uppdatera kartorna. Men blir lite fundersam när ni säger att Sygic drar mycket ström.

Har det alltid varit så eller är det någon form av bugg som kanske kommer rättas till?

Jag har en 2,1 Amp laddare i cigg-uttaget och den laddar, om än sakta, när jag kör Sygic på plattan.
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Tack för alla synpunkter.
Nu har vi köpt CoPilot som omgående får navigera oss runt i Europa.
Vi älskade vårt Igo men nu skall det bli spännande att jämföra.
Hälsar Björn

Ska bli spännande att höra er utvärdering.
Kör ni med iOS eller android, kör ni via POIwiever eller har ni lagt in HBK:s POI:s "direkt i" CoPilot?
Trevlig resa!
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Lutar åt att jag satsar på Sygic. Upptäckte precis att man även kan få appen med dashcam, det hade ingen nämnt på detta forum vad jag kan se! Den spelar in samtidigt som navigationen är igång. Gillar extra funktionerna med Sygic som t.ex Head-up Display, Dashcam samt att den kan visa dieselpriser på karta.

https://www.sygic.com/what-is/dashcam
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Vi har kört efter Navigon sen 2014 och testat ett flertal andra system parallellt under årens lopp men kombinationen iPad & Navigon är värd varenda krona, tycker vi.

Fördelarna är bl.a.:
-Går att ställa-in efter Totalvikt, Höjd, Längd m.m.
-Går att lagra t.ex. Favoriter (iPad kapacitet) OCH fritt/manuellt Namnge o Sortera (t.ex. Alfabetiskt) Favoriter t.ex. Campingar, Ställplatser per land/ort/region etc.
-Snabb, Logisk och mkt strömsnål GPS
-Regelbundna uppdateringar flera ggr per år, kostar några kronor men är värt det.

Känns som att företaget/varumärket Garmin är garanten för Navigon produktens fortlevnad/utveckling, tycker vi.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Ska bli spännande att höra er utvärdering.
Kör ni med iOS eller android, kör ni via POIwiever eller har ni lagt in HBK:s POI:s "direkt i" CoPilot?
Trevlig resa!

Vi har Ipad Air och Iphone. Idag har vi laddat in CoPilot på båda. Vi föredrar att ha POIViewer separat. Säkert återkommer vi med vår personliga utvärdering efter resan genom tiotalet länder, hälsar Björn
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

POIViewer ger så mycket mer än en ikon på kartan!
Dessutom direktkopplad till de flesta navigeringsapparna.

image1-727944.PNG


image2-729041.PNG


image3-730129.PNG


image4-731195.PNG
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Hej
Jag har laddat ner Navigon Europa till ipad.
Det verkar som vikt/höjd inte går att ställa in längre...?
Eller finns det inte till ipad?
//Joakim
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Jovisst dyrt...
Men hur köper jag tillägget ??
Har letat under fliken shop samt på alla andra ställen i appen :)
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

OK.
Måste har laddad ner fel navigonapp...har inte den menyn.
Orange app med vit dubbelpil (Prenumeration)
//Joakim
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Min ikon är svart med orange dubbelpil.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Lyfter tråden igen, vi är hemma nu.
Efter 900 mil genom Tyskland, Italien, Sicilien, Grekland, Makedonien, Serbien, Ungern, Österrike, Tjeckien så har vi hittat hem.

Tidigare har vi haft IGO i vår IPad.
Efter test så gick Navigon bort, kändes tveksam.
Sygic testade vi rejält men den gick bort. Tveksamma menyer och strömförbrukning.

Det blev CoPilot och vi är suveränt nöjda. Men visst drar den mycket ström... trots 2.1 A in så tar det sin tid att ladda upp paddan. Upplever oxå att den är lite sämre än IGO på att veta var den är. Vid extrem filkörning så låg den oftare fel än vad IGO gjorde. Sista punkten på minus får bli bristen med kopplingar från appar, CoPilot finns inte med i ex StellplatzRadar.

Men jösses, CoPilot har ju annat! Absolut outstanding har läget för 2D/3D varit. Vi har kört hela sträckan och skiftat mellan dessa lägen. 3D vid finnavigering med "kurs upp". Mycket enkelt att följa. Vid transportsträckor är 2D perfekt, "norr upp" och Autozoom. Ger den översikt man får av en vanlig kartbok, lätt att zoma in och ut. Funktioner för sök, rutter, alternativvägar mm är bra. Funkar lika bra på Iphone. Så det är enkelt, lättjobbat och tillförlitligt att komma dit man vill.

Så tack alla ni som hjälpte oss att välja, vi är fortfarande mycket nöjda med CoPilot, hälsar Björn o Lena.
 

Bilagor

  • IMG_0946.PNG
    IMG_0946.PNG
    379,1 KB · Visningar: 6
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Tack Björn, respekt, dels för att du återkopplar i tråden efter att du skaffat dig egna erfarenheter och delger dem med oss andra, och dels för att du har hittat både för och nackdelar och därefter gjort ditt val!
Precis så gör jag också men jag ser ofta recensioner där bara fördelarna tas upp och nackdelarna sopas under mattan, och det tycker jag är fel!

Jag funderar på att ge CoPilot en chans till, jag såg också flera bra saker med den under gratistperioden som jag uppskattar, men jag valde bort den på grund av dess Autozoom som jag inte gillade, jag kanske ska jobba med mig själv lite och acceptera autozoomen. :)

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Jag försökte med Navigon igen genom Tyskland och Frankrike men fick abstinens efter iGO Navigation. Det blev iGO igen efter endast 50 mil. Kartorna är visserligen drygt ett år gamla men endast en rondell fattades på 500 mil.
Det är främst antal ruttval, upp till 7 st, som jag saknar hos andra navappar.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Laddade hem Sygic igår och har under dagen idag testat den i arbetet.
Blev tyvärr fort irriterad på att den är snål med alternativa ruttvägar (oftast bara en eller två) samt så upplevde jag ljudet som dåligt på iphone. Snyggt gränssnitt men tycker det finns för lite inställningar för att kunna skräddarsy den efter eget tycke och smak.

Ska nu testa och utvärdera copilot som flera här rekommenderar. Hoppas den ger många fler ruttalternativ för det är en avgörande fråga för mig som är bortskämd med IGOs många alternativ.
 

Roffe Pilote

HBK Medlem
Inlägg
13
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
1697
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Hej Jag har Copilot ock den sitter i en laddstation på innstrumetpanelen med 12v .Men strömmen räcker ej till . Vad gör jag för fel
Bukar alltid hända när man mest behöver hitta.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Jag tror att din "cigaretttändar-USB-laddare" ger för lite A.
Jag har en som ger 2.1 A och CoPilot drar aldrig ur varken tablet- eller mobilbatteriet.
Sygic däremot suger ur batterierna.

Så, skaffa en laddare som ger minst 2A!
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Navigon, Sygic eller CoPilot?

Jag har Sygic i en gammal Samsung 10"-platta, och den drar rätt mycket men laddaren hänger med i alla fall.

Jag har försökt skapa rutter via vissa städer, men inte hittat funktionen.
Är jag dålig på att leta eller går det helt enkelt inte? Lite irriterande att behöva dela upp rutten i flera delar.
 
Toppen