• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Många solceller på husbussen, vad händer då?

F

F.d. 54808

Guest
Det finns så många trådar om solceller, men hittar ingen som passar in på mina funderingar.

Om jag monterar 10 st såna här, som ett exempel.

Vad händer om man inte gör av med så mycket ström, men de ger max?
Vad bör man ha för regulator?

solcell 250W monokristallin
 
Senast redigerad av en moderator:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

10 st? Nu pratar du inte husbil eller? Vad vill du ha ut, enbart 24 V (eller 230 V)?
Vad ska du driva, hur stor är belastningen?

Edit: Såg att du skrev husbuss i titeln. Fortfarande beror det på belastningen, hur mycket tänker du ta ut (t ex A/C, inverter)?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Tänk "Tak""

Taket på huset samlar upp regnvattnet när det regnar (= solcellen samlar energi när solen skiner).

Tunnan under stupröret samlar upp regnvattnet för framtida bruk (= batteriet lagrar energi för de dagar då solen inte lyser).

Sedan är det bara att räkna...

Pålle
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

10 st? Nu pratar du inte husbil eller? Vad vill du ha ut, enbart 24 V (eller 230 V)?
Vad ska du driva, hur stor är belastningen?

Edit: Såg att du skrev husbuss i titeln. Fortfarande beror det på belastningen, hur mycket tänker du ta ut (t ex A/C, inverter)?

Ja husbuss och 24 V.
Spelar det roll vad jag ska driva?

Småförbrukare och ibland storförbrukare.
24 V direkt och inverter ibland.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Tänk "Tak""

Taket på huset samlar upp regnvattnet när det regnar (= solcellen samlar energi när solen skiner).

Tunnan under stupröret samlar upp regnvattnet för framtida bruk (= batteriet lagrar energi för de dagar då solen inte lyser).

Sedan är det bara att räkna...

Pålle

Räkna på vad och hur?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Räkna på vad och hur?

Han menar nog att du får skriva ner vad du vill driva och hur länge, om du har tillgång till el under den perioden eller om det är molnigt, och utifrån det kan du komma fram till storleken på batteribanken. tex "jag vill kunna driva x,x och x i x antal timmar om dagen, och jag vill kunna göra det i x antal dagar utan sol och utan tillgång till elstolpe eller att köra runt och ladda".

med en så stor batteribank kan det också vara bra att ta reda på hur länge det tar att ladda hela banken under olika förutsättningar.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Nu funderade jag inte på vad jag ska ha för förbrukare, men hittar väll på ett scenario, så det blir lättare att svara på det jag funderade på i början.

4 st batterier på 230 Ah = 24 V och 460 Ah.
Förbrukning, en pump på 24 Watt som går kontinuerligt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Ja med en förbrukning på 24W sätter jag 1000 spänn på att dina 10 paneler och 4 batterier nog räcker till..:D

Som tidigare nämnts måste du först tänka till vilket behov du verkligen har. Ta paneler och batterier sen.
I alla fall om du vill få ut något vettigt ur den här tråden.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Ja med en förbrukning på 24W sätter jag 1000 spänn på att dina 10 paneler och 4 batterier nog räcker till..:D

Som tidigare nämnts måste du först tänka till vilket behov du verkligen har. Ta paneler och batterier sen.
I alla fall om du vill få ut något vettigt ur den här tråden.


Jag har inte behov av att fundera på vilka förbrukare jag ska ha.
Jag har behov av att veta vad för regulator som är lämplig och vad som händer om solcellerna laddar max, vid obefintlig förbrukning.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Om du har ett batteri som är fulladdat så kommer regulatorn (Solpanelsregulatorn) att sluta ladda batteriet, sen händer inget mer än att du inte utnyttjar din överkapacitet från solpanelerna. Har du inget batteri utan enbart elutrustning som drivs direkt händer ingenting heller eftersom kretsen är bruten. Är det svar på din fråga eller menar du ngt annat?
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Om du har ett batteri som är fulladdat så kommer regulatorn (Solpanelsregulatorn) att sluta ladda batteriet, sen händer inget mer än att du inte utnyttjar din överkapacitet från solpanelerna. Har du inget batteri utan enbart elutrustning som drivs direkt händer ingenting heller eftersom kretsen är bruten. Är det svar på din fråga eller menar du ngt annat?

Helt rätt, äntligen någon som inte krånglar till svaret.

Då är det bara lämplig regulator kvar, om ingen annan tycker något annat.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Jag skulle nog köpa en Victron regulator, har själv en NAPS Maxpower som jag inte är speciellt nöjd med då den ger för hög floatspänning, köp en som kan hantera maximal ström som panelerna ger. Du ska absolut skaffa en MPPT regulator, finns många olika fabrikat.
Prata med den du köper solpanelerna av så blir det nog bra. Tänk på att du kanske vill skaffa mer paneler senare och då kan det vara bra att fläska på med en lite större regulator från början så du slipper köpa en större senare.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Får nog dit fler om jag vill, men AC-n tar mycket plats och så funderar jag på solfångare med, för varmvatten.

Bussen är nästan 15 meter lång.
Frågan är om du behöver en solfångare för varmvatten, 3-4 sådana solceller driver en 20 liters beredare med ström under uppvärmningsfasen färre såklart när vattnet väl är varmt!
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Frågan är om du behöver en solfångare för varmvatten, 3-4 sådana solceller driver en 20 liters beredare med ström under uppvärmningsfasen färre såklart när vattnet väl är varmt!


Jo det är möjligt, men känns som det är effektivare att värma vatten med solfångare.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Jo det är möjligt, men känns som det är effektivare att värma vatten med solfångare.
Är ute på lite djupt vatten kallt kanske tom:) men jag gissar att det är svårare att koncentrera solvärmen spridd över taket på samma sätt som att utvinna el ur solcellerna.

Om tex solen inte är så varm så blir det svårt att få upp tempen till säg 50-60 grader, däremot om du med solcellerna kan generera i runda slängar 500-1000 watt så fixar du det nog, du kan tom använda lite av batterierna/bilen/elstolpen under en kortade stund för att få varmvatten och strömmen fylls sedan kanske på under dagen förhoppningsvis.

men men, bara egna lösa funderingar baserat på att använda en källa för allt(el) och sedan generera el i sin tur från olika håll.
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Många solceller på husbussen, vad händer då?

Är ute på lite djupt vatten kallt kanske tom:) men jag gissar att det är svårare att koncentrera solvärmen spridd över taket på samma sätt som att utvinna el ur solcellerna.

Om tex solen inte är så varm så blir det svårt att få upp tempen till säg 50-60 grader, däremot om du med solcellerna kan generera i runda slängar 500-1000 watt så fixar du det nog, du kan tom använda lite av batterierna/bilen/elstolpen under en kortade stund för att få varmvatten och strömmen fylls sedan kanske på under dagen förhoppningsvis.

men men, bara egna lösa funderingar baserat på att använda en källa för allt(el) och sedan generera el i sin tur från olika håll.

Jag kommer att ha en ackumulatortank med varmvattenberedare och ansluta elementena och golvvärmen till den.

Ackulumulatortanken kommer att värmas upp via solslinga i botten, elpatron och värmeväxlare från, dieselvärmare och motor.

Om solen inte räcker till, så kan jag värma från de andra källorna beroende på förutsättningarna.

Så el är ett alternativ, om solen inte räcker till.
 
Toppen