• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Får ingen värme från pannan oavsett gasol eller eldrift. Lite kris eftersom sportlovsfirandet är i fara.

Både 230v och 12 v inne i bilen verkar vara ok. Batteriet är fulladdat. Displayen (som jag vet kan krångla) uppför sig normalt. Den går att starta och är inställd både på gasol och 2 kw. Jag hör att cirkulationspumpen börjar låta när jag slår på pannan. Pannan känns också något ljummen på utsidan. Den ger dock ingen värme inne i bilen. Har ett element precis efter pannan och det är iskallt och det brukar bli jättevarmt tom på eldrift. Hör inte heller att pannan drar igång på gasoldrift och det ryker inget ur skorstenen. Gasol finns, kranen är öppen, displayen ger heller inget felmeddelande. Skumt! Om det blir för lite glykol i systemet, eller stora luftfickor, skulle det kunna ge detta fel? Hade varit på verkstad och bytt glykol innan den ställdes bort senast, men då funkade värmen utmärkt. Ser inte nivån på glykolen i cirkulationskärlet så den behöver nog iofs fyllas på ytterligare.
 
Senast ändrad:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Hej,
Har du cirkulationspmpen i expantionskärlet så måste du ha synlig vätska där
annars snurrar pumpen i luften.
Fyll på och lufta ur systemet noga så har du säkert löst problemet.:yes:
//Klasse
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Tror ändå du har luft i systemet, åk tillbaka till verkstan som bytte vätskan
i systemet och få det åtgärdat.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Hej
Har haft exakt samma problem.

Vätska måste finnas i expansionskärlet för att det ska bli cirkulation.

Systemet är sugande dvs finns inte vätska i kärlet suger det luft.

Själv löste jag problemet genom att fylla vätska, behövde inte ens lufta systemet.
Lycka till.

Hejs
Claes 105
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Tror ni är problemet på spåren!

Startade pannan igen och nu tände gasolen till och gick i ca 30 sek, det gurglade lite i systemet, därefter slog den av och jag fick meddelande om "Overheat red fail" på displayen. Har nu fyllt nästan en liter glykol (då kom den upp till min). Sen gjorde jag pannan strömlös för att nollställa felmeddelandet. (Det var ett litet h-vete att komma åt, de verkar ha byggt bilen runt pannan utan tanke på service). Nåväl till slut lyckades det, nu har jag startat den på 2 kw får se om det börjar komma någon värme innan jag drar på gasolen igen.
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Tror ni är problemet på spåren!

Startade pannan igen och nu tände gasolen till och gick i ca 30 sek, det gurglade lite i systemet, därefter slog den av och jag fick meddelande om "Overheat red fail" på displayen. Har nu fyllt nästan en liter glykol (då kom den upp till min). Sen gjorde jag pannan strömlös för att nollställa felmeddelandet. (Det var ett litet h-vete att komma åt, de verkar ha byggt bilen runt pannan utan tanke på service). Nåväl till slut lyckades det, nu har jag startat den på 2 kw får se om det börjar komma någon värme innan jag drar på gasolen igen.

1liter, oj, det är många meter rör.
Ställ upp cirkulationspumpen till 5 och kör på det några dygn,
så trycker du ut eventuella luftfickor.
Kanske att du måste lufta också.
Hoppas det löser sig.:)

//Klasse
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Nu verkar det vara ok! Värmen stabilt på 20 grader, och luftat elementen, fanns en del luft fortfarande. Detta trots att både verkstan och sen jag själv luftat. Undrar hur man luftar en golvvärmematta i hytten, den är rätt kall fortfarande. Hittar bara in och ut, ingen luftnippel.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Ställ upp pumpen på fullt som Klaver skrev ovan så förvinner luften på några timmar om du håller koll så expansionskärlet är fyllt med glykol.
 

lata dagar

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Borås
HBK-Nr
13323
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! Alde 3010 ger ingen värme!

Hej
Alla ni som har en Adria Matrix Plus M 670 sl, vill jag fråga om hur ni har det med värme
på toaletten måste man stänga alla ventiler i kök vid sittgruppen för att få lite värme på toa,
har garanti kvar på bilen, men det är svårt att argumentera mot firman så jag tar tacksamt
emot fakta från er som har en liknande bil.
Mvh
Lata dagar
 
Toppen