• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bättre ljud i TV:n

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Har precis beställt en installation av en ny LTC TV till husbilen med Hdmi/usb/DVD-spelare etc. men funderar på hur man skall få ett bättre ljud än enbart med högtalarna som sitter i TV:n. Kan man koppla in högtalarna i bodelen kanske eller finns någon annan som har en annan bra lösning?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

Ser ut som du har en Hymer, på, de Hymer jag haft/har så finns det en kabel från TV skåpet fram till bilradion inlagd redan på fabriken. Då kan man få TV ljudet genom bilradion.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Bättre ljud i TV:n

Om du har ljud utgång på din TV så kan du ju koppla dem till ljud ingång på din stereo så får du ljudet i dina högtalare i bodelen.
Brukar vara phono kontakter, en vit o en röd. Går även att använda SCART uttaget med lämplig adapter.
Vill du ha mer precisa svar så får du ange exakt vilka apparater det rör sig om.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

Kanske koppla från scartkontakten på tv:n om det finns till en aux-ingång på bilstereon. En del har en sådan ingång på fronten. Om ej scart finns, en kabel från hörlurs utgång på tv:n till stereon, med ev. Dämpresistor i kabeln. Vissa hörlursuttag har ingen dämpning, då kan man ansluta högtalare med lite bättre bas. Ge mig beteckningarna på tv och stereo i bodel, så skall jag kolla möjligheterna.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

Har LTC-tv och koppkat en Karman Hardon lös högtalare till hörlursuttaget. Funkar fint med bra ljud.
 

Bilagor

  • IMG_0219.JPG
    IMG_0219.JPG
    291,5 KB · Visningar: 18

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

Kanske koppla från scartkontakten på tv:n om det finns till en aux-ingång på bilstereon. En del har en sådan ingång på fronten. Om ej scart finns, en kabel från hörlurs utgång på tv:n till stereon, med ev. Dämpresistor i kabeln. Vissa hörlursuttag har ingen dämpning, då kan man ansluta högtalare med lite bättre bas. Ge mig beteckningarna på tv och stereo i bodel, så skall jag kolla möjligheterna.
Med vänlig hälsning, Conny J

Radion i bilen är en Pioneer DEH-P4900IB med cd-spelare (ingen usb) och den nya teven är en LTC LED 1908. Högtalarna i bodelen vet jag inte just nu då bilen är vintergaragerad tills på torsdag / Carsten
 

Anette o Steve

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
MJÖLBY
HBK-Nr
9117
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

Jag har dragit en sladd från tv:s hörlursutgång till bilens stereo AUX-ingång (på baksidan på stereon). Till stereon har jag också installerat extra slutsteg med subwoofer samt uppgraderat de ordinarie högtalarna. Kanonljud både till tv och stereo.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

Det här med att koppla en lös högtalare innebär, vad jag förstår, att man måste ladda enheten efter några timmar och det är inte önskvärt. Så någon form av fast anslutning från teven till radions aux (utan laddningskrav) hade varit den bästa lösningen, tycker jag.....
 

Tommyk

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Hofors
HBK-Nr
16084
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

LTCn har USB som man kan koppla in högtalaren i för strömförsörjning/laddning. :yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bättre ljud i TV:n

Hejsan, här finns en hel drös av olika förstärkare av samma fabrikat som Lindeman föreslår.
Det finns många olika för 12V drift, samt även för läsning av USB sticka, SD kort m.m. samt fjärrkontroll som kan underlätta livet :p: lite när man sitter och ser på TV.
En sådan förstärkare och sedan två högtalare placerade på var sida om TV'n med lite lagom avstånd gör ju också att man får stereoljudet på rätt ställe i förhållande till TVbilden.

Klicka här.
kinter sound amp | eBay

M.v.h. JANKRO.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Bättre ljud i TV:n

Kollat lite och stereon har ingång AUX med RCA-kontakter 2st och använd hörlursutgången på tvn:s sida, så kan du reglera ljudet med tv:ns fjärrkontroll
Kabel med dubbel RCA och 3.5 mm stereo kontakt finns i alla elektronikaffärer.
Blir kanske lång och besvärlig kabeldragning?

Men kan stereon vara på och sitter högtalarna bra till för tvljud?

En lös USB högtalare/spelare med anslutning till 12V eventuellt om tv:ns USB inte ger spänning ut ger kanske ljudet på rätt ställe i förhållande till bilden. Sedan kan man ta med den ut och spela nedladdad musik t.ex.
Dessa små lådor låter rätt kraftigt, om man vill få lite mer bas..provlyssna innan köp.

Med vänlig hälsning, Conny J
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Bättre ljud i TV:n

Det här med att koppla en lös högtalare innebär, vad jag förstår, att man måste ladda enheten efter några timmar och det är inte önskvärt. Så någon form av fast anslutning från teven till radions aux (utan laddningskrav) hade varit den bästa lösningen, tycker jag.....

Det beror väldigt mycket på vad du har för högtalare. Vi har en Bose högtalare som vi nyttjar väldigt mycket. Vi har den ofta på utsidan och lyssnar på musik när vi gör mat, solar, eller bara mår gott. På kvällen kan vi koppla in den till TV´n. När vi går och lägger oss sätter vi den på laddning. Vi har aldrig upplevt att batteritiden inte räcker till.
Jag uppskattar att batteriets livstid innan laddning uppgår till 5-6 timmar beroende på hur högt man spelar, etc.
Detta funkar utmärkt för oss, men det blir ju självklart inte lika bra ljud som om du kopplar in bilens ordinarie system. Det blir ju då lite mer spridning, och mer bas om du har en subwofer , etc.

Lycka till med ditt val;)

P.s en lös högtalare kan du ju dessutom nyttja när du är hemma, på stranden, etc, etc d.s

//Jocke
 
Toppen