• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens bodelsbatteri?

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Vad blev den totala kostnaden för alla tre enheterna?

Alldeles för mycket :)

Batteri 6.600sek inkl. frakt

Laddare Votronic VBCS 45/30/350 Triple 735euro
Votronic 3078 Battery Protector 100 116euro
Frakt 20euro
= 8.430sek

Totalt 15.030sek

Det är dimensionerat så jag kan utöka mer större solpaneler samt ytterligare ett batteri om behov finns. Valde dessa delar eftersom jag vill ha ett enkelt och förhoppningsvis säkert system där inget kan gå fel och brännas sönder.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

I framtiden troligtvis något år framåt så kommer man att kunna nyttja betydligt mer av batteriet än idag, detta då batterierna kommer att ha interna BMS som är styrbara utifrån eller intelligenta nog att sköta sig själva, men i ett första steg så är det nog det förstnämnda som kommer.

Säg att man kan öka nyttjandet med 20%, det betyder att ett 80Ah batteri fungerar som ett 100Ah batteri idag.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

När man läser om alla dessa möjliga lösningar, funderingar kring övervakningssystem, höga kostnader, förståsigpåare som ifrågasättar varandra så är mitt val självklart, jag väntar ett par år till. Tack till er som försöker få lite ordning i traden, men många andra har tyvärr satt myror i huvudet för oss som seriöst funderar på byte till framtidens bodelsbatteri
Klaus
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Förstår dina myror i huvudet, när man gör "stora" tekniska språng så blir det oftast så.

En del hejar på åt ena hållet en del andra upplyser om att allt inte är färdigt ännu, men ska man bara ha grejerna i 2 år och sedan sälja så funkar det mesta.

Men om man betalar så hutlöst mycket som det ändå kostar så vill iallafall jag veta lite mer om plus och minus, man kan inte bara lyssna på de som vill bygga upp en business på det hela, tycker jag ialllafall.

Och ämnet i denna tråd är ingen propagande kanal som vissa har varit utan "Framtidens bodelsbatteri?", ett kanonbra namn för att diskutera just det eller hur:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Om vi ser på et beslektet område, ladbare håndverktøy så er trenden i dag LiIon med innebygget bms i batteripakkene og litt tilbakemelding til lader om tilstand. Åpnet en slik pakke i dag hvor laderen påstod at pakken var død, problemet var noe skitt som var kommet inn i kontaktene. Etter rengjøring av kontakter og en manuell kontroll av tilstanden på de 5 cellene i 18 volt pakken var jeg trygg på at det kun var smuss. Alle cellene var nede på 3V med største variasjon 0,001 V, pakken er nå full ladet på hurtiglader.

En batteripakke for 12V med LFP celler og en passende bms som balanserer kun ved ladning vil for helt optimal bruk kun trenge noe som hindrer lang vedlikeholdsladning eksternt, selv om en vedlikeholdsspenning på 13,7V i praksis ikke vil tilføre batteriet noe mer ladning.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Den här batteritypen är antagligen framtiden som förbrukarbatterier i våra husbilar.
Något som i nuläget dock verkar oroande var när jag läste på en tillverkares hemsida (ingen kinatillverkare)var att livslängden angavs till fem år.

Ni som är mer insatta i batteritypen (i husbil), stämmer detta eller är det som vanligt kvalitetsskillnader mellan tillverkarna.

Jag har bra erfarenhet av batteritypen på handverktyg där det är en markant skillnad mot äldre batterityper och ser även att de skulle vara gångbara i husbilen när batteribyte skall ske, det är dock en del frågetecken som först måste rätas ut.

Är det någon som har en jämförelse med LiIon batteri vs Optima stavbatterer?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Jag har både pratat och fått e-mail med uppgifter om att LFP batterier kommer att hålla, vid vettig förbrukning och skötsel, på upp till 30 år (bl.a. Tyska kvalitetsbatterier). Tycker att påståendet drar lite i överkant, men hur som helst, batteripriset med kringliggande utrustning och diverse tillbehör är inte konkurrenskraftigt jfr med AGM, GEL och den "gamla" tekniken. Anledning till att vi ska ha LFP är problem vi haft i samband med Truma diesel och ej av ekonomiska skäl. Visst kunde vi fixat problemet på andra och billigare sätt, men vem orkar ett varv till med AGM?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Beträffande livslängd od så är det oerhört kopplat till just BMS, där jobbas det stenhårt.

Ett bra exempel på hur det kan komma att fungera med BMS är tex
https://www.ev-power.eu/LiFeYPO4-ba...ry-12V-11Ah-with-PCM-and-Bluetooth.html?cur=1

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gwl.greeneye.smartpower
https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=1163570667&mt=8

Där med en app alltså hålla koll på batteriet över Bluetooth, samma koncept finns det sedan tidigare inom tex TELCO, man vill se allt om batteriet, ålder, antal cykler status mm mm precis som i en laptop.

Beträffande fabrikat, kineserna är jättestora men dom har inga varumärken, den som finns som varumärken är japaner framförallt och koreaner.

Jag misstänker att det mesta LI vi ser som är 12V ersättningsbatterier od är tillverkat av kineser och sedan har man satt på en lämplig etikett med ett eget namn, dom kan säkert bara kanonbra men vem vet.

När jag skulle köpa en ny elmoppe för 2 år sedan så vägrade kineserna sälja LI pga att livslängden inte var bättre utan sämre än vanliga bly, jag kämpade då jag ville få ned vikten(6st 12V 20Ah) men icke sa nicke, det fick bli bly igen tyvärr.
Och detta var på plats alltså i butik, inget Alibaba utan IRL.

Det skulle vara intressant att se hur de batterier vi tittar på ser ut inuti, tex Tesla använder vanliga typ R6 batterier i mängder(läs 10000 st) från Panasonic tror jag.

Alla överdriver såklart men som en fingervisning från Telco prylar kan ni läsa och se nedan.
Detta är en SVENSK tillverkare av LI system, dom har ännu inte upptäckt hur enkelt det är med LI och gör egna krångliga och onödiga lösningar tydligen enligt vissa:D
https://incellint.com/

Att LI är bra råder det ingen som helst tvekan om, däremot kanske dom inte är redo för "vanligt" folk/bruk ännu samt priset som är ytterst skrämmande tycker jag.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

... Är det någon som har en jämförelse med LiIon batteri vs Optima stavbatterer?
Optima är blyvariant och bör ligga på ca 400-1500 cykler. Här ser du en visuell jämförelse med LFP som bör ligga på ca 2000-4000 cykler. Hoppas det hjälper lite som svar på din fråga Stig.

Battery_Cycle_Life.png

Du kan läsa mer på Victrons hemsida. Det som tilltalar mig mest är vikten och snabbladning.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Tackar för svar, jag börjar misstänka ett tryckfel med fem års livslängd. 2000-4000 tusen laddcykler tyder på betydligt längre livslängd.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Varför tror du att det är ett tryckfel?

Livlängden varierar med en mängdfaktorer, man kan inte säga att batteriet orkar med 1000 cykler utan att först definerat hur det laddas ur och laddas upp, temperatur mm tex.

Har du läst min länk till vår svenska "batterifirma" ovan, det finns lite siffror att jämföra med där och dom är väldigt seriösa men dyra såklart.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Så är vi igång igen, för femtielfte gången. Som vanligt finns det mesta redan diskuterat flera vändor, senast i min tråd med konkreta exempel på tester av livslängd samt installation, som jag stängde efter att ha tröttnat på att ständigt rätta alla felaktiga inlägg eller påpeka att många har åsikter utan erfarenhet.

Här ovan finns återigen ett inlägg om kostnad och att LI är dyrare. Jag har tidigare påpekat att det är en definitionsfråga, investeringskostnaden högre, kostnaden per erhållen Ah under livslängden mycket lägre. LI alltså generellt billigast. Hur många upprepningar behövs det.

Därutöver också tidigare framförda generella spekulationer om LI-batterier där man kan ifrågasätta faktabasen.

Få se nu hur länge det dröjer innan nästa runda med samma argument fram och tillbaka.

Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Jag har både pratat och fått e-mail med uppgifter om att LFP batterier kommer att hålla, vid vettig förbrukning och skötsel, på upp till 30 år (bl.a. Tyska kvalitetsbatterier). Tycker att påståendet drar lite i överkant, men hur som helst, batteripriset med kringliggande utrustning och diverse tillbehör är inte konkurrenskraftigt jfr med AGM, GEL och den "gamla" tekniken. Anledning till att vi ska ha LFP är problem vi haft i samband med Truma diesel och ej av ekonomiska skäl. Visst kunde vi fixat problemet på andra och billigare sätt, men vem orkar ett varv till med AGM?

Ja 30år är en jäkla lång tid för ett batteri i husbil!
Men det är väl inget man får skriftligt på :rolleyes:
Fördelar med LFP är väl låg vikt, kort uppladdningstid ifall man även byter till en rejäl laddare.

Mina 3st GEL höll i 11år sen sa det mittre gonatt, bytte alla 3 till AGM.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Ja 30år är en jäkla lång tid för ett batteri i husbil!
Men det är väl inget man får skriftligt på :rolleyes:
Fördelar med LFP är väl låg vikt, kort uppladdningstid ifall man även byter till en rejäl laddare.

Mina 3st GEL höll i 11år sen sa det mittre gonatt, bytte alla 3 till AGM.

Batterierna i Tesla ska hålla 80000mil och då ha 80% av kapaciteten kvar.

IMG_0112.PNG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Batterierna i Tesla ska hålla 80000mil och då ha 80% av kapaciteten kvar.

Visa bilaga 122917
Det som man tror dom gör för att klara sina åtaganden som billeverantör är att man har relativt stora reserver som man ej låter förarna använda föränn dom behövs pga slitage, dvs en ny Tesla kan köra mycket längre om man skulle få använda all tillgänglig ström men då skulle en gammal Tesla upplevas sämre vilket skulle skapa garantiproblem.

Detta är inget som konfirmerats men det diskuterades så av insatta personer på ett batteri/ladd seminarium jag var på för en tid sedan.

Kommer det ut så kommer någon att stämma dom för att man ej får använda allt man betalt för om jag känner USA rätt:D
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Batterierna i Tesla ska hålla 80000mil och då ha 80% av kapaciteten kvar.

Visa bilaga 122917

Misstänker att man blit tvungen att ladda nån gång under resan :D:D:D

Att jämföra Tesla med husbilar blir nog lite galet.

Sen fuskar ju Tesla med sina Swap stations, där man helt enkelt byter ut hela batteri-packet :rolleyes:

https://youtu.be/H5V0vL3nnHY

Jag kan dock tänka mej att vid nästa batteribyte välja LFP-batterier,
hoppas dock det dröjer några år:cool:
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Det som man tror dom gör för att klara sina åtaganden som billeverantör är att man har relativt stora reserver som man ej låter förarna använda föränn dom behövs pga slitage, dvs en ny Tesla kan köra mycket längre om man skulle få använda all tillgänglig ström men då skulle en gammal Tesla upplevas sämre vilket skulle skapa garantiproblem.

Detta är inget som konfirmerats men det diskuterades så av insatta personer på ett batteri/ladd seminarium jag var på för en tid sedan.

Kommer det ut så kommer någon att stämma dom för att man ej får använda allt man betalt för om jag känner USA rätt:D

Finns info...
Batterireserven i Model S - Tesla Club Sweden
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Framtidens bodelsbatteri?

Ja 30år är en jäkla lång tid för ett batteri i husbil!
Men det är väl inget man får skriftligt på :rolleyes:
Fördelar med LFP är väl låg vikt, kort uppladdningstid ifall man även byter till en rejäl laddare.

Mina 3st GEL höll i 11år sen sa det mittre gonatt, bytte alla 3 till AGM.

11 års livslängd(!?) med dina GEL-batterier bevisar att de måste ha stämt perfekt med just din användarprofil för 12-volt! Varför i det läget byta till AGM, om du nu inte tänkt dig att ändra din laddnings- och förbrukningsprofil förstås?

Har inte anat att GEL skulle kunna bli så gamla i en husbil ... ! Troligen har jag en användarprofil som liknar din Peter, har aldrig bytt ut mina GEL bostadsbatterier i någon av de 4 nya husbilar som vi haft under våra 15 husbilsår! En husbil hade vi som bakgrund i 7 år, nuvarande har vi haft i 5 år, de 2 övriga hade vi bara kortare tider!

Bodelsbatterier är som synes ingen stor "förbrukningsvara" för mig, ytterst gäller att veta vad man kräver av sina bodelsbatterier och hur de kan/får utnyttjas för att kunna "leva länge".
 
Toppen