• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sövd o rånad

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Det är väl upp till var och en att parkera var man vill. När et gäller gas så trodde jag det var en skröna men...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Sövd o rånad

Det är väl upp till var och en att parkera var man vill. När et gäller gas så trodde jag det var en skröna men...

Visst får man parkera var man vill men inte så smart om man vill minska risken för inbrott nattetid.
Ett bättre alternativ är att övernatta på en ställplats med diverse faciliteter till en ringa kostnad.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Självklart ska man vara försiktig med var man övernattar men mitt instick var mer åt självbestämmande hållet.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Man blir så trött på dessa gas skrönor. Känslan av att bli kränkt och inte vakna för tankarna till Gas , det är förståligt. Tjuvarna är super skickliga på att smyga , många gör dessa illdåd varje natt.
Ingen har visat på hur dessa tjuvar skulle stjäla förfoga och transportera gas!
Ingen har visat på vilken gas som eventuellt skulle kunna användas!
Hur kan en gråtjuv dosera gas så att en 100 kg man somnar och en 5 kg hund
också somnar , hunden borde i så fall ha dött!

Lärdomen i detta fall använd inte parkeringar vid motorvägar , högrisk område är Lyon till Barcelona!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Varför övernattar man intill en bensinstation eller på en parkering i t.ex. Frankrike eller Tyskland där ställplatserna kostar gratis eller ofta inte mer än 5-6 Euro ???
En enkel frågeställning och lösning, tror för min del att det är mer komplicerat än så, för de flesta av oss - beroende på olika bakgrund/situation?

1) Varför övernatta utmed färdväg? Jo för att det i många fall är rationellt, t.ex;
¤ man slipper köra omvägar för att "leta upp" särskilda platser, utan mervärde
¤ kommer man sent så stör man inte andra som kanske sover, vilar, vill ha lugn och ro - dvs, man visar hänsyn mot andra HB-kollegor
¤ man vinner körtid och bränsle vid längre trp-resor, spec vid samtidig tankning, mm

2) Ställplatser säkrare?
¤ finns inga bevakade ställplatser vad jag känner till, knappast ens bevakade campingar (vad som nu menas med bevakning)!
¤ på många ställplatser gratis eller inte och lite beroende på årstid kan man ofta bli stående helt ensam
¤ om stpl ligger centralt på en ort så behöver ju inte ens "böset" ha bil för att snabbt slå till och sedan ännu lättare försvinna "i sin egen hemmiljö" än vid motsvarande händelse vi ex en bensinmack ... vid "slika" stölder handlar det ju knappast om några tyngre svåråtkomliga ting att försvinna med (så biltransport är ju inget måste för tjyvar!)
¤ vi förlitar oss alltid på vårt eget omdöme till olika platser, situationer, omgivning och inte minst till vårt "Pro Safe-larm" som vi alltid har igång.

Förutfattade meningar om helt säkra platser och system för det saknar vi helt. Vi bryr oss inte heller om stpl-kostnad eller inte, de utgör ändå bara "en spot i havet" i vår husbilskostnad.
Ska man hela tiden vara "överdrivet rädd för inbrott" så är ju nästan hela nöjet och välbehaget med husbil och dess användning borta - nej tack till ett sådant husbilsliv!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Sövd o rånad

.....................Varför övernatta utmed färdväg? Jo för att det i många fall är rationellt, t.ex;
¤ man slipper köra omvägar för att "leta upp" särskilda platser, ..................

Så tänker säkert flera men det är helt klarlagt att de flesta inbrott i husbilar sker i anslutning till motorvägar, tankställen och parkeringsplatser för långtradare.

Anledningen är att det är ett ständigt buller som döljer eventuella ljud i samband med inbrottet, även för de som vistas i husbilen. Dessutom är det lätt för tjuven att försvinna i mängden av bilar och snabbt köra från platsen.

Att istället lämna motorvägen och köra in till närmaste by för att övernatta är både lugnare och säkrare vågar jag påstå, efter många år med husbil runt om i Europa.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Så tänker säkert flera men det är helt klarlagt att de flesta inbrott i husbilar sker i anslutning till motorvägar, tankställen och parkeringsplatser för långtradare.

Intressanta synpunkter Gunnar, jag undrar var man hittar sådan sammanställd statistik (hos; polis eller försäkringsbolag), där man totalt skiljer på och fördelar var SAMTLIGA stölder ur husbilar har ägt rum? Själv har jag i ingen aning om detta trots att jag/vi helt klarat oss från tjyvar ... under våra europaresor a' 2-5 ggr/år under drygt 40 år hittills (vad det nu tillför i ämnet mer än att vi "klarat oss").

Vid en snabbkoll på nätet verkar det enligt vissa sajter finnas/skyllas på integritetsbegränsningar som gör att sådant inte får/kan sammanställas?
Mitt nätbesök/resultat blev mest att vägrån verkar skapa mer tidningrubriker än stölder på annat håll - i/på t.ex vinterförvar, stpl i hamnar och andra platser, campingar, vanliga parkeringar, tom hemma på gatan, mmm!
 

Eribas

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Hofors
HBK-Nr
20164
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

då behöver man ju inte gå så långt ? att folk parkerar på såna ställen är ren dumhet och förmodligen snålhet ! då får man faktiskt skylla si själv anser jag ! man behöver ju inte bjuda in dem ! förmodligen ställer man sig med nosen pekande söderut och då vet de här finns att hämta ! istället för att vända på bildjäveln så den pekar norrut !

:confused:Hur tänker du ??
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Han tänkte enligt teorin semesterkassan är större på väg ut , dvs söderut än pank på väg hem norrut.
 
F

F.d. 53390

Guest
Sv: Sövd o rånad

Att det förekommer inbrott i husbilar betvivlar jag inte.
Däremot så betvivlar jag starkt att det klientel som misstänks för inbrotten besitter kunskaper och resurser att med hjälp av mycket dyra narkotiska gaser tillfälligt söva dem som ligger och sover i bilen.

Varför betvivlar jag detta? En husbil rymmer ca 30 000 liter luft. Det duger inte med gas på aerosolflaska. För att t ex få en 30 % procentig inblandning av gasen behövs då åtminstone en 50 liters gasflaska med 200 Bars tryck (= ger 10 000 liter gas). En sådan är ca 1.5 meter hög och väger ca 35 kg. Finns det någon enda här som sett någon person släpa runt en sådan gasflaska på någon parkeringsplats? För att sedan få in gasen i bilen så kommer detta att ta en stund under ett högt väsande ljud som man troligen vaknar av. Och hur få gasen jämnt fördelad?? Hur gör dem med den dyra tomflaskan efteråt?

Vilken gas skulle man som inbrottstjuv välja – en lätt som breder ut sig från taket eller en tung som börjar vid golvet? Om jag är tjuv, innebär det inte samtidigt en risk för mig att gå in i fordonet efteråt? Även om man är tjuv så drar nog de flesta sig för att riskera döda någon vid överdosering.

Det är nog bättre att parkera med förstånd och ha bra kompletterande invändiga lås på sin bil. För jag tror mera på att tjuvarna är bra på att smyga tyst.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Sövd o rånad

Kan en inbrottstjuv/ rånare tänka så här?
Om jag och mina kamrater skulle göra ett överfall/rån på en husbil med sovande besättning skulle jag välja ut en bil som stod lite avsides parkerad och saknade larm. För att slippa hamna i handgemäng skulle jag försöka använda gas, CO2 som leddes in i husbilen via ett ventilationshål från en slang på min egen bil med gående motor. Tid för rånet mindre än 5 min....

Vi blev utsatta för ett avbrutet rånförsök första gången vi sov i en husbil i sept. 2008. En bil med 3 personer stannade bredvid vår bil mitt i natten med motorn igång på en ganska öde campingplats på Öland och två personer gick runt vår bil och kände på dörrar och kopplade loss vår elanslutning. Plötsligt avbröt dom vad dom hade tänkt och körde iväg.
Vi hade inget larm, vi stod avsides från några husvagnar som var dom enda på campingen. Statistiskt sett så borde det vara osannolikt att man råkar ut för något sånt här första gången man övernattar i en husbil.
Jag har beskrivit det som hände oss mera utförligt tidigare.
Åke
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Några enkla frågor till stöldutsatta HBK-are med "synligt blinkande skallarm i drift" som själva haft inbrott eller inbrottsförsök, trots detta larm - och snälla, inga gissningar av andra själva inte utsatta/berörda!

1) Var stog husbilen "parkerad" vid tillfället (t.ex; bensinstation, stpl, camping, fricamping, gatuparkering, egen gårdsplan ... )?
2) Var ni själva i husbilen vid tillfället?
3) Upplevde ni någon fördel av att ha larm (t.ex; att inbrottet avbrutits pga att larmet gick igång och kanske skrämt iväg tjuvarna, eller att tjuvarna valt olarmade objekt i stället - blir dock lite gissning)?
4) Tycker ni att skallarmet (ProSafe, eller annat?) var värt (5.000-10.000:) baserat på just era egna upplevda erfarenheter?

Själv TROR jag stenhårt på nyttan av skallarm, möjligen för att jag/vi själva klarat oss från inbrott under många aktiva år och resor med husbil resp -vagn (kanske bara tur eller?) ... som jag beskrivit i inlägg ovan (trots att vi inte sällan parkerat på fel platser enligt många)!

Tycker att detta stöld-/larmämne vore värt en djupdykning för oss befintliga och nya husbilister. Bla mot bakgrund av investeringar och syn på säkerhet - verkar fn "ganska så tomt på seriöst samlade fakta", kanske något för våra webbare att utveckla?
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Sövd o rånad

Den här supergasen som husbilstjuvarna har varför använder de inte den i en ur butik och tar Rolexklockor , eller i en bank eller varför inte i en liten tobaksaffär eller kassan i närlivs???

Skulle nog ge mer än ett inbrott i husbil!

Skröna!!
 
Toppen