• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

F

F.d. 54808

Guest
Någon som har rostfri/syrafast vatten tank och erfarenhet hur man rengör dem enklast.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

Jag ha en sådan tank och den blir väl rengjord varje gång man kör med bilen, antar jag, vilket sker i stort sett varje dag året runt. Den har inte blivit rengjord på annat sätt sedan år 2000 och vattnet verkar OK. För säkerhets skull har ett kolfilter monterats där insatsen byts varje år.

Jappe
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

Vi har plasttank & vi tvättade denna då vi köpte HB'n. Numera gör vi inte detta om tanken är fri från beläggningar. Vi sköljer ur tanken i början av säsongen & sedan har vi Biotabs https://www.jula.se/catalog/fritid/...k/vattenrening/vattenreningstabletter-550261/ med i HB'n om det skulle behövas. Plast är ett material som kan ta till sig bakterier i motsats till rostfritt stål.

Bennie
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

hej ja det har väl med att göra hur bra omsättning du har på vattnet ? låter du vattnet stå still i tanken så bildas ju avlagringar osv
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

Ibland blir det nog stående. Det blir 2 st 200-300 liters tankar. En till toaletten och den andra till övrigt.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

hej vi fyller aldrig på mer vatten än vi förbrukar på några dagar då fyller vi hellre på igen för att på det viset undvika att ha vattnet stående och att slippa köra runt med en massa vatten man inte använder ! vi har aldrig några problem med avlagringar o skit i vattentanken !
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

Jag har plasttank, checkar insidan 1-2ggr/år.
Fyller alltid fullt, står i veckorna med full vattentank (under säsongen)
Använder denna tillsats sen 2år, aldrig haft problem efter det :)
Vattnet klarar 6månaders lagring också.

1 kryddmått till 200L vatten, burken räcker till 10000L

https://www.bergfreunde.de/katadyn-micropur-forte-mf-10000p-entkeimungspulver/?utm_source=sonstige-affiliates&utm_medium=cpo-variabel&utm_campaign=produktfeed&_$ja=tsid:52154&cpkey=jcWHOMrlIwYmQNvTTCGnUKffctDMCL8EV0VijDLt0Jg&utm_source=affilinet&utm_medium=cpo-variabel&utm_campaign=ads&pid=10001&subid=777770&_$ja=tsid:51669|cgn:777770
 

Bilagor

  • 2016-05-17 15.51.37.jpg
    2016-05-17 15.51.37.jpg
    2,8 MB · Visningar: 3

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Rengöra rostfri/syrafast vattentank.

Det finns avsedda medel hos närmsta campingbutik för rengöring av tank.

slå i ta en runda och skvimpla runt töm o skölj.

Mitt tips var steg 2 efter rengöring, ber om ursäkt.
 
Toppen