• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhåll Peugeot/Adriatik 550

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Nu håller jag på och ska byta skivor fram, belägg och ev bromsband bak.

Oken verkar helt okey så dom får hänga med en stund till och då slipper jag dra nya bromsrör fram också då dom troligen inte överlever en demontering.

Försöker förtvivlat hitta nya stöddämpare till den utan att lyckas, problemet är att den ska ha dämpare/fjädring för 1800 kg nyttolast och de flesta skriver ej 1800 kr sedan har vi en stor mängd med firmor söderöver som ej skriver något ibland och när man pratar med dom så är just deras 1800 kg modellen:D

Så är det någon som har koll på dämpare fram, tex passar dämpare från en senare modell då dom verkar finnas mer av?

Vad skiljer, infästning, längd?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Det du frågar om vikten verkar härröra från fjädring och dämpning bak
Fram skiljer det på fjäderns trådtjocklek beroende om det är stora chassiet eller lilla men det går ju att mäta med skjutmått.
dämparna fram påverkas ju inte av lastvikten.
Dock skrev någon att peugeot/citroen var mjukare än fiat men det tror jag inte på.
Du har väl den här pdf sedan tidigare?
 

Bilagor

  • 09.SUSPENSION.pdf
    1,9 MB · Visningar: 77

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Oh tack, den PDF filen hade jag inte super då jag har upplevt ibland konstiga vibrationer fram och upptäckte nu att det var glapp i höger framhjulslager.
Ser att det är koniska lager fram, det är kanonbra tror jag och kanske inte så himla svårt att byta själv.

Dämpare på verkas av vikten absolut, dom ska bromsa upp fjädringsrörelsen så det finns olika stötdämpare dock verkar det vara lögnd i h-e att hitta framdämparna, antingen skriver dom att dom passar standard chassi, ej 1800 kg eller ingenting alls :confused:

Bak hittar jag 1800 kg däremot.

Nu lär väl nya dämpare fram fungera mycket bättre än de som sitter där idag ändå men det skulle vara trevligt med rätt grejer.

Finns det någon som sitter på OEM numret på dessa dämpare till husbil, dvs ej lastbilen?
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Jag menar att lastvikten på ett kortchassi med ganska mycket överhäng bak påverkar ju inte vikten fram så mycket, där är det i sånt fall motorn som kan påverka. Stora chassiet däremot har ju mycket längre hjulavstånd och får säkert ta en större vikt som man kompenserar med grövre fjädrar, förmodligen är dämparna i det fjäderbenet kraftigare. Det är väl knappast så att hela fjäderbenet passar rakt av.
Kan ju finnas starkare dämpare för att göra bilen mer stum men antar att det är för lite nyare bilar.
Förmodligen inte vad man lätt kan hitta i den tyska kinaimporten.
Låter som om du har lite av samma problem som mej med väghållningen, verkar nog tyvärr som att det korta chassiet med sitt långa överhäng och baktunghet har ett inbyggt fel, fungerar nog bättre i en lättlastad skåpbil, de är ju kortare också.
koniska lager brukar man väl kunna lägga åt, har för mej det var så på en del andra bilar jag ägt, är det inget oljud så ska man inte behöva byta.
Har fler filer över bilen men jag hittade dom själv på forumet någonstans så det är bara att leta lite annars lägger jag upp dom.
Har även från systerbilen talbot från england men det är likadant bara växeln och högerstyrningen som skiljer.
 

Bilagor

  • 08.BRAKES.pdf
    2,6 MB · Visningar: 25

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Kanon med PDF filerna!!!

Jag har inget problem med väghållningen egentligen men dämparna är inte bra såklart vilket främst märkts tycker jag när man svänger in någonstans du blir det gungeligung men visst styva dämpare förbättrar ett högt fordon vilket orsaken till att jag skrev till dig att det är A och O att dämparna och däck är topp om man jagar väghållning.

Om du trycker ned bilen bak så påverkas fram såklart av det då den inte vara sjunker ned bak, den reser sig fram och det omvända, dvs dämparna jobbar åt alla fyra hållen, bilen trycks ned bak, fram samt trycks ned på sidan.

Övergänget som är skall man nog inte klassa som ett fel, den är konstruerad så och det kanske är en nackdel/svaghet men inget fel.

Hårdare dämpare och fjädrar löser en stor bit av detta, tänk dig att du tar bort fjädringen bak då måste bilen resa sig fram för att överhänget skall kunna påverka eller hur, så styv axel bak och hårdare dämpare(dämpare jobbar åt båda hållen, ut och in).

Luftfjädring är väldigt bra då den blir hårdare ju hårdare den blir lastad, tex i en grop, dvs progressiv i sin karaktär.

Det man kan läsa om dämpare på nätet är upp till 1400 kg och 1800 kg.

Du menar att man kan dra åt lagren, vet inte hur dessa är vissa är så men inte alla, sedan om det har blivit glapp så beror det på något:)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Jag tror att ett byte av alla dämparna och helst lite hårdare fjädrar skulle förbättra min bil väldigt mycket, sen är det ju grovmönstrade däck som sitter på, en annan profil och sommardäck skulle nog vara bra men inte för plånboken.
såna jobb är jag tvungen att leja bort a 960kr/t
Men bilen går ganska bra utan tanken bak, som det är nu kan jag inte göra mycket eftersom axeln värker konstant och ingen styrka alls.
Kapa fjädrarna ett varv fram är en annan ide. I sommar kommer jag nog inte köra så mycket så jag skjuter det mesta utom det nödvändiga på framtiden.
Man måste ju vara försiktig så man inte justerar bort allt glapp en del måste finnas kvar, men samtidigt gäller det ju att lagren är friska annars går de säkert ner fortare. Det är ju en låsbricka man knackar ut och sedan får man dra försiktigt absolut inte för hårt. Tror att vitsen med koniska lager är just att man ska kunna justera dem. Var ju en vanlig service att man gjorde rent fettade in och justerade lagren på gamla bilar.
Finns säkert många här som kan allt om det här.
Jag skulle behöva justera upp styrningen eftersom det finns en viss dödgång, finns ju bilder på det men har inte klurat ut hur man gör.
 

Bilagor

  • 07.STEERING.pdf
    1,9 MB · Visningar: 20
  • 10.WHEELS & TYRES.pdf
    178 KB · Visningar: 10

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

På de bilar jag haft med koniska rullager har jag, efter att kollat lagerbanorna och smörjt, dragit åt tills inget glapp känts och sedan backat ca !/8-dels varv och låst med saxsprint eller vikbricka (vilket som finns). Har aldrig haft några problem med lagerskador.
// Göte J
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Jag tror utan att veta att de olika dämparna hör ihop med de två olika chassierna det långa och det korta, där det långa också har större hjul kraftigare bromsar osv. Altså en annan bil än vad vi har, de är ju identiska förutom bodelen och alkoven, min är ju lite lättare fram och har nog lite problem med överhänget och bakvikt. Sen orkar den ju med lite högre fart men det är den inte byggd för egentligen tror jag.
Ja det är nog risk för att de gamla kunskaperna och metoderna försvinner i den moderna komponentbytar generationen.
Det är ju den stora fördelen med gamla grejor att har man ork och kunskap så kan mycket göras till låg kostnad, idag ska det bara bytas inte rengöras eller smörjas.
Jag tror därför att en del gamla bilar kommer finnas kvar längre än vad många tänkt sej eftersom de går att underhålla inte bara köp slit släng.
Den stora skillnaden tycker jag själv är att när man kommer in i en äldre välskött bil så finns det mer av hemtrevlighet och roliga planlösningar.
Idag har det blivit lite av design 1A, ungeför som småbilarna förr kunde man välja mellan tre olika drivningar och olika placeringar av motorn och utseenden, idag är alla likadana.
Svårt för de som ska testa och skriva om dem det blir lite som att titta på smådetaljer som hur askoppen är placerad osv.
Tycker det är bra att det kommit igång en tråd om service och underhåll av dessa gamla bilar och hoppas att många ger sina bidrag, det blir ju lite roligare då -men jag själv kan inte mycket jag är mest en sån som läser mej till saker. miaajanen kan ju det hela på ett mycket bättre sätt genom att skruva själv.
Man blev ju med husbil sent i livet men det är ju först nu man har tid också. När man var ung kunde man gå ut och skruva på kvällen efter jobbet men det var ofta av nödtvång för att ta sej till jobbet alls dagen efter. man hade ju bara skräp som lagades nödtorftigt med gamla delar.
Jag hittade en gammal pdf till om motorn men jag vet inte om det finns intresse för den, en del har jag hittat här och en del kommer från england där bilarna heter talbot finns ett forum där men jag har bara läst och hämtat gratisfilerna, verkar var samma dåliga scanningar av verkstadshandboken.
De ställer ju scanningen på document och då vill den ju scanna i svartvit och då får man små filer hade varit bättre att ha fotoläge då hade bilderna blivit mycket bättre.
Kunde man få tag i ett original skulle man kunna göra en riktig kopia.
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Ja det är nog risk för att de gamla kunskaperna och metoderna försvinner i den moderna komponentbytar generationen.
Det är ju den stora fördelen med gamla grejor att har man ork och kunskap så kan mycket göras till låg kostnad, idag ska det bara bytas inte rengöras eller smörjas.
Jag tror därför att en del gamla bilar kommer finnas kvar längre än vad många tänkt sej eftersom de går att underhålla inte bara köp slit släng.
Den stora skillnaden tycker jag själv är att när man kommer in i en äldre välskött bil så finns det mer av hemtrevlighet och roliga planlösningar.
Idag har det blivit lite av design 1A, ungeför som småbilarna förr kunde man välja mellan tre olika drivningar och olika placeringar av motorn och utseenden, idag är alla likadana.
Svårt för de som ska testa och skriva om dem det blir lite som att titta på smådetaljer som hur askoppen är placerad osv.
Tycker det är bra att det kommit igång en tråd om service och underhåll av dessa de som ska testa och skriva om dem det blir lite som att titta på smådetaljer som hur askoppen är placerad osv.
Tycker det är bra att det kommit igång en tråd om service och underhåll av dessa gamla bilar och hoppas att många ger sina bidrag, det blir ju lite roligare då -men jag själv kan inte mycket jag är mest en sån som läser mej till saker. miaajanen kan ju det hela på ett mycket bättre sätt genom att skruva själv.
Man blev ju med husbil sent i livet men det är ju först nu man har tid också. När man var ung kunde man gå ut och skruva på kvällen efter jobbet men det var ofta av nödtvång för att ta sej till jobbet alls dagen efter. man hade ju bara skräp som lagades nödtorftigt med gamla delar.
Jag hittade en gammal pdf till om motorn men jag vet inte om det finns intresse för den, en del har jag hittat här och en del kommer från england där bilarna heter talbot finns ett forum där men jag har bara läst och hämtat gratisfilerna, verkar var samma dåliga scanningar av verkstadshandboken.
De ställer ju scanningen på document och då vill den ju scanna i svartvit och då får man små filer hade varit bättre att ha fotoläge då hade bilderna blivit mycket bättre.
Kunde man få tag i ett original skulle man kunna göra en riktig kopia.gamla bilar och hoppas att många ger sina bidrag, det blir ju lite roligare då -men jag själv kan inte mycket jag är mest en sån som läser mej till saker. miaajanen kan ju det hela på ett mycket bättre sätt genom att skruva själv.
Man blev ju med husbil sent i livet men det är ju först nu man har tid också. När man var ung kunde man gå ut och skruva på kvällen efter jobbet men det var ofta av nödtvång för att ta sej till jobbet alls dagen efter. man hade ju bara skräp som lagades nödtorftigt med gamla delar.
Jag hittade en gammal pdf till om motorn men jag vet inte om det finns intresse för den, en del har jag hittat här och en del kommer från england där bilarna heter talbot finns ett forum där men jag har bara läst och hämtat gratisfilerna, verkar var samma dåliga scanningar av verkstadshandboken.
De ställer ju scanningen på document och då vill den ju scanna i svartvit och då får man små filer hade varit bättre att ha fotoläge då hade bilderna blivit mycket bättre.
Kunde man få tag i ett original skulle man kunna göra en riktig kopia.
Mycket idag av slit och släng kommer av att delar är billiga jämfört med arbetstid, många många mekaniker kan meka men har sällan tid tyvärr.

Det är samma sak med allt, en trasig TV EBL laddare dator skor eller varför inte en cykel, nästan allt går att laga om man har tid.

Släng jättegärna upp den PDF du har, det underlättar ofta att se hur det ser ut innan man ligger där :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Ok!
Nu blir det lite blandat så man måste se så det är rätt motor rätt H/V styrning blir lite dubbelt ibland men bilderna kan ju vara bra att kika på.
Sen har jag lite halvdåligt om växelådan men det kan vi ta sen om intresse finns.
Sen gäller det att hålla reda på chassie stora /lilla.
Man måste komma ihåg att allt material kommer ju inte specifikt från husbilar så en del värden måste man nog ta med en nypa salt.
Skåpbilarna är ju oftast betydligt kortare och tomvikten lägre.
Det är därför jag tror att man tänkte på ett annat sätt förr en husbil skulle inte fara fram i hög fart utan den skulle masa sej fram i maklig takt och kanske inte så långa sträckor, men trafiken har ju ändrat karaktär.
 

Bilagor

  • 01b.ENGINE.(Diesel).pdf
    39,4 MB · Visningar: 33
  • Front_Axle[1].pdf
    3,8 MB · Visningar: 27

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Fick problem på väg hem under sportlovet med ett durrande som lät ungefär som ett hjul som ej sitter fast för de som vet hur det låter:D

Ljudet lät som vänster fram me vis av misstag så vet jag att det kan vara svårt att bedömma rätt sådant, man måste känna på grejerna.

Började kika på detta för någon vecka sedan och hittade först att det var glapp i höger framhjulslager, helgen som var jobba jag en liten stund till med bilen och såg att det trängt ut fett som som ser ut som konsistensfett liknande det som man har till knutar.

Misstänker nu att yttre knuten är dålig och att när den kastat så har fett pumpats ut.

Denna bil har en mycket lång höger drivaxel utan mellanlagring däremot sitter det en ballanseringsvikt mitt på den, detta kanske är en bit av förklaringen till att just den sidan fått problem, men den har iofs gått nästan 25000 så helt kass är inte konstruktionen:)
 

Bilagor

  • DSC_0017.JPG
    DSC_0017.JPG
    897,5 KB · Visningar: 27
  • DSC_0018.JPG
    DSC_0018.JPG
    1 MB · Visningar: 27
  • DSC_0019.JPG
    DSC_0019.JPG
    896,1 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Skall byta skivor också men maken till att sitta på en sida, men dom har väl varit ett stävsamt par i 27 år så vad kan man förvänta sig:D
 

Bilagor

  • DSC_0020.JPG
    DSC_0020.JPG
    974,4 KB · Visningar: 18
  • DSC_0026.JPG
    DSC_0026.JPG
    868,4 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Bytte köksfläkten till en motorrumsfläkt till båtar i vintras och det blev kalas, bytte även brytarna då men tänkte byta fläktbrytaren till en treläges så att jag får två farter på fläkten ifall man kör något långkok kanske massor med hjortron:)

För att reducera farten tar jag antingen ett effektmotstånd eller brutalt ett antal dioder på typ 3A, varje sådan minskar spänningen med 0,7V så sätter man 5 st i serie så tappar man 3,5 volt, fördelen med dioder är att det blir 12-3,5 direkt medans moståndets spänningsfall variera med lasten och blir som störst när den startar dvs den varvar upp lite sakta. Dioderna kopplar man i serie, lättast mha av en ett antal sockebitar sedan eltejp och buntband som håller fast det.

Då jag laddar bodelsbatterierna via en inverter som startar när motorn startar så måste jag idag manuellt koppla om laddarna från invertermatning till husbilselmatning vid elstolpe, detta tänkte jag ändra på med ett sådan här relä som automatisk kopplar om med prio på elstolpe matning, kommer att monteras vid intaget så alla uttag får 220 antingen från inventern eller stolpen.
 

Bilagor

  • DSC_0022.JPG
    DSC_0022.JPG
    842,8 KB · Visningar: 23
  • DSC_0023.JPG
    DSC_0023.JPG
    748,6 KB · Visningar: 22
  • DSC_0024.JPG
    DSC_0024.JPG
    620,3 KB · Visningar: 20
  • DSC_0025.JPG
    DSC_0025.JPG
    581,9 KB · Visningar: 20

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Gamla skivor brukar gå bra att få väck genom att borra ett hål i ytterkanten på navet, axiellt. Titta på nya skivan hur tjockt material du har och borra sedan först mitt i med ett 3mm borr och sedan med ett borr som precis går igenom materialets tjocklek(eller nästan). Med en huggmejsel slår du sedan bit för bit av navet på skivan tills skivan släpper!
// Göte J
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.569
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Du menar att man kan dra åt lagren, vet inte hur dessa är vissa är så men inte alla, sedan om det har blivit glapp så beror det på något:)
---------------------------------------------------

Hejsan, sorry men framhjulsslagren på den första generationen går inte att lägga åt med navmuttern. Den sitter utav bara h.... och håller fast drivaxeln samt håller samman delarna i navet.
Det sitter shims mellan lagren till ett lagom lagerspel.
Helst bör man ha hela navet/fjäderbenet i ett skruvstycke när man drar samman lagren med shims mellan dem till ett angivet axialglapp som bör mätas med en indikatorklocka, och helst inte ens fetta in lagren innan man hamnat och mätt rätt lagerspel med torra lager.
Det skall/kan vara ett litet kännbart glapp på framhjulen och ändå vara ok, för om man lägger nya lager för hårt så är det inte bra alls när de blir varma.
Besiktningen skall veta om att ett litet glapp är ok. för det var mycket tjafs om det förr i tiden.

På nyare bilar är det fasta lager så man inte behöver krångla med att shimsa.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Bengtic, jag skall försöka få in lite bilder på styrningen inom några dagar när jag har min andra dator med tillbehör.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

---------------------------------------------------

Hejsan, sorry men framhjulsslagren på den första generationen går inte att lägga åt med navmuttern. Den sitter utav bara h.... och håller fast drivaxeln samt håller samman delarna i navet.
Det sitter shims mellan lagren till ett lagom lagerspel.
Helst bör man ha hela navet/fjäderbenet i ett skruvstycke när man drar samman lagren med shims mellan dem till ett angivet axialglapp som bör mätas med en indikatorklocka, och helst inte ens fetta in lagren innan man hamnat och mätt rätt lagerspel med torra lager.
Det skall/kan vara ett litet kännbart glapp på framhjulen och ändå vara ok, för om man lägger nya lager för hårt så är det inte bra alls när de blir varma.
Besiktningen skall veta om att ett litet glapp är ok. för det var mycket tjafs om det förr i tiden.

På nyare bilar är det fasta lager så man inte behöver krångla med att shimsa.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Bengtic, jag skall försöka få in lite bilder på styrningen inom några dagar när jag har min andra dator med tillbehör.
Okej, så då tror du på drivknuten alltså också, den är inte lika j-g eller?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550

Fick problem på väg hem under sportlovet med ett durrande som lät ungefär som ett hjul som ej sitter fast för de som vet hur det låter:D

Ljudet lät som vänster fram me vis av misstag så vet jag att det kan vara svårt att bedömma rätt sådant, man måste känna på grejerna.

Började kika på detta för någon vecka sedan och hittade först att det var glapp i höger framhjulslager, helgen som var jobba jag en liten stund till med bilen och såg att det trängt ut fett som som ser ut som konsistensfett liknande det som man har till knutar.

Misstänker nu att yttre knuten är dålig och att när den kastat så har fett pumpats ut.



Denna bil har en mycket lång höger drivaxel utan mellanlagring däremot sitter det en ballanseringsvikt mitt på den, detta kanske är en bit av förklaringen till att just den sidan fått problem, men den har iofs gått nästan 25000 så helt kass är inte konstruktionen:)


Långa såväl som korta axlar finns på tyska Ebay för runt tusenlappen. Billigare och bättre än att köpa delar till axeln i Sverige.
 
Toppen