• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband med pott

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband med pott

Hallon kör nu 20 GB för 99 kr/månad och sedan 149 kr/månad.
https://www.hallon.se/kampanj/mbb-stor-99kr-2m

Jag har 2st Hallon-abbonemang sedan 1år tillbaka,
-ett surf i husbilens wifi
-ett i min mobil,
inget av dessa abb har tyvärr nån pott.

tankar 5gb/mån i husbilen nu under vintern,
använder mindre än 0,5/mån till övervakning,
vore trevligt att kunna spara resten till vår/sommar då det verkligen rusar gb :)

Har kikat på Telia's alternativ, men undrar ifall det finns fler op pott-system?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mobilt bredband med pott

Hej, jag förstår att du menar att det som du inte använder under småsurfande månader läggs som pott vartefter, men betvivlar att något bolag har den lockelsen fullt ut även om det troligen skulle dra abonnenter.

Jag ville bara tala om att jag har en pott som ligger kvar hur länge som helst men...
Det är inte överbliven surf som ligger där utan en extra pott som man köper i förväg och som hoppar in när månadens mängd ev. tar slut.

Inte särskilt givmilt av bolaget och ett dyrt tillskott, fast det är ju bättre än att även tillköpt extramängd också försvinner vid månadskiftet som väl är rätt vanligt tror jag.
Men potten finns där i alla fall så man slipper strul när man kanske behöver abonnemanget som mest.

Det är Tele2 som har den varianten, men tyvärr så har de under 2016 höjt alla grundpriser på sina abonnemang, så även det billigaste på 99:- har gått upp som de övriga har, och grumlar deras miniabonnemang en aning :(.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband med pott

Hej, jag förstår att du menar att det som du inte använder under småsurfande månader läggs som pott vartefter, men betvivlar att något bolag har den lockelsen fullt ut även om det troligen skulle dra abonnenter.

Jag ville bara tala om att jag har en pott som ligger kvar hur länge som helst men...
Det är inte överbliven surf som ligger där utan en extra pott som man köper i förväg och som hoppar in när månadens mängd ev. tar slut.

Inte särskilt givmilt av bolaget och ett dyrt tillskott, fast det är ju bättre än att även tillköpt extramängd också försvinner vid månadskiftet som väl är rätt vanligt tror jag.
Men potten finns där i alla fall så man slipper strul när man kanske behöver abonnemanget som mest.

Det är Tele2 som har den varianten, men tyvärr så har de under 2016 höjt alla grundpriser på sina abonnemang, så även det billigaste på 99:- har gått upp som de övriga har, och grumlar deras miniabonnemang en aning :(.

M.v.h. JANKRO.

Jo Jankro, Telia har ett som du kan spara oanvänd surf till en pott. Men om jag inte har helt fel så finns ett tak på potten. Jag tror jag har en pott på över 30GB och har i mitt abonnemang 12GB/mån, 50 kr rabatt så 99kr/mån betalar jag. Men jag tror 12GB/mån är lägsta med pott.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband med pott

Vi hade telia abonnemang på 12 GB och hade över 100 GB på potten.. att det verkade inte ha någon tak då allafal ...jag avslutade abonnemanget dec -16.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband med pott

Numera går det även att spara oanvänd surf på Telias 4GB abonnemang. Men man måste ändra detta själv, det sker inte med automatik vad jag förstått. Hälsningar Göran Hellman
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband med pott

Numera går det även att spara oanvänd surf på Telias 4GB abonnemang. Men man måste ändra detta själv, det sker inte med automatik vad jag förstått. Hälsningar Göran Hellman

Telia har inga nya 4GB abonnemang, 5GB är det lägsta. Med detta abonnemang kan du inte spara oanvänd surf (pott). Du kan spara till pott med 40GB, 24GB och 12GB. Kollade med Telia i måndags. Jag har sparat i min pott 48,2GB och taket är 100GB.
Telia har ett erbjudande om man är helkund (fast bredband och mobil abonnemang) så bjuder dom gratis på ett mobilt bredband laddat med 20GB/mån gratis, hur länge vet jag inte och det går bara att surfa på i Sverige. Tror att det finns folk som kan ha nytta av detta.
Det man ska komma ihåg är att det inte går att surfa för potten utanför Norden och Baltikum, i dagsläget fortfarande dyrt så jag vet inte hur jag ska lösa 5 veckors semester i Italien o Kroatien med resa tur/retur till ett bra alternativ.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband med pott

Telia 12gb/mån skulle kanske kunna funka för mej, ifall man kan extra-tanka gb(?)

Vimla har inget rent mobilt bredband-abb. vad jag kan se(?), och blir därför lite dyrare/gb.

Det verkar stämma att man måste abbonera på minst 12gb/mån för att få spara i pott. men då kommer jag att ha sparat 70gb över vintern.
f.o.m 12gb-abb så har man även tillgång till "Telia-wifi", hur bra nu det funkar?
Dock så har Telia en "startavgift" på 250kr vid nytecknande = Skamligt :mad:, vill man inte ha nya kunder??
Kan inte finna ifall man kan "fylla på gb" då 12gb/mån troligen inte kommer att räcka för mej på sommaren, trots pott.
Totalt ca:1788kr/år + ev.extra tankningar (+250kr startavg. 1'a året)

Idag med mitt Hallon så ligger jag 6mån. på 5gb a 89kr/mån
de 6mån vi brukar husbilen ligger jag med 20gb a 149kr/mån + ytterligare några stödtankningar (149kr/10gb). Totalt 2024kr/år

Ni som idag kör med Telia's mobila bredband,
Hur funkar "Telia wifi" för er, och hur utbyggt är det?

:cool:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mobilt bredband med pott

Om jag ska vara helt ärlig, vet jag inte hur det fungerar med "Telia-wifi".
När vi är ute med husbilen slår jag på min Huawei router och bryr mig inte så mycket bara jag har kontakt med omvärlden. Naturligtvis är detta inte helt rätt då "Telia wi-fi" är gratis så borde man nyttja detta. Men är man bekväm så är man.:rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband med pott

Hej, jag förstår att du menar att det som du inte använder under småsurfande månader läggs som pott vartefter, men betvivlar att något bolag har den lockelsen fullt ut även om det troligen skulle dra abonnenter.

Jag ville bara tala om att jag har en pott som ligger kvar hur länge som helst men...
Det är inte överbliven surf som ligger där utan en extra pott som man köper i förväg och som hoppar in när månadens mängd ev. tar slut.

Inte särskilt givmilt av bolaget och ett dyrt tillskott, fast det är ju bättre än att även tillköpt extramängd också försvinner vid månadskiftet som väl är rätt vanligt tror jag.
Men potten finns där i alla fall så man slipper strul när man kanske behöver abonnemanget som mest.


Det är Tele2 som har den varianten, men tyvärr så har de under 2016 höjt alla grundpriser på sina abonnemang, så även det billigaste på 99:- har gått upp som de övriga har, och grumlar deras miniabonnemang en aning :(.

M.v.h. JANKRO.

Jag har nåt liknande på mitt mobil-abb. hos Hallon,
fick 50gb gratis, som ligger i en typ pott, har f.n. 71,99gb av möjliga 72gb.
Förbrukar dock löjligt lite data på min mobil.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband med pott

Hej! Jag har Mobilt bredband 12GB med pott. Det går att fylla på upp till 40GB/mån. Jag tog bindningstid på 24 mån 12Gb för 99:-/mån (som helkund 50:- i rabatt) och fick då en Mobilrouter på köpet. Hade redan en Huawei-router sedan tidigare och den fick jag användning av nu då Telia bjuder på ett simkort med 20GB surf med pott i månaden gratis för helkunder. Har just nu ca 75GB på det första. Det lustiga var att jag fick det nya med 20GB 27/2 och det fylldes på med 20GB redan 1/3 så det blev 40GB direkt. Jag är helkund hos Telia med TV och data via fiber hemma. Dessutom har surfen via våra mobiler blivit med pottsystem så det man inte har använt får man behålla. Toppen nu när man kan se på TV via mobilroutern och en Cromecast eller liknande såsom Apple-TV. Kan se alla kanaler som vi har hemma utan extrakostnad + exempelvis Netflix mm.


https://www.telia.se/privat
https://www.telia.se/privat/bredban...and?intcmp=mp_mobila-tjanster_mobilt-bredband
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband med pott

Hej! Jag har Mobilt bredband 12GB med pott. Det går att fylla på upp till 40GB/mån. Jag tog bindningstid på 24 mån 12Gb för 99:-/mån (som helkund 50:- i rabatt) och fick då en Mobilrouter på köpet. Hade redan en Huawei-router sedan tidigare och den fick jag användning av nu då Telia bjuder på ett simkort med 20GB surf med pott i månaden gratis för helkunder. Har just nu ca 75GB på det första. Det lustiga var att jag fick det nya med 20GB 27/2 och det fylldes på med 20GB redan 1/3 så det blev 40GB direkt. Jag är helkund hos Telia med TV och data via fiber hemma. Dessutom har surfen via våra mobiler blivit med pottsystem så det man inte har använt får man behålla. Toppen nu när man kan se på TV via mobilroutern och en Cromecast eller liknande såsom Apple-TV. Kan se alla kanaler som vi har hemma utan extrakostnad + exempelvis Netflix mm.


https://www.telia.se/privat
https://www.telia.se/privat/bredban...and?intcmp=mp_mobila-tjanster_mobilt-bredband

Har ni testat "Telia wifi" ?
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Mobilt bredband med pott

Har idag varit i kontakt med Telia angående mobilt bredband. Fick mycket riktigt 20GB per månad utan kostnad. Surfpotten sparas om det blir över någon månad.
Samtidigt fick jag ett bra erbjudande angående mitt mobilabonnemang. I stället för 229/månad och 0.5GB-surf, fick jag 199/månad och 1.0GB-surf. Detta kan man ju inte tacka nej till. Även min hustrus mobil fick samma erbjudande.
Jag vill tillägga att vi är helkund hos Telia med Bredband, TV och mobil telefoni.

Nu är det bara att starta vår Huawei. Kan bara konstatera att inom Sverige funkar detta perfekt för oss.

Ingvar
 
Toppen