• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

F

F.d. 29620

Guest
Jag hvar helt tvärsäker på att jag skulle köra endast el från solceller, men efter att blivit nedröstad i den här tråden, så har jag ändrat mig, det verkar både billigare och säkrare med gas för dessa saker,och driva laptop/datorskärm/

Så jag har ingen aning om vad jag behöver, men jag gör ett försök, och eran input är som vanligt ovärderlig!

Själva gasbehållaren; den här verkar ha bra betyg från forumet.

PRAKTO - LPG-FLASKA | www.gasoldirekt.se


Spisplattan, en sån här tex, eller liknande, enkelbrännare räcker för mig. Jag kokar inte potatis, ris eller pasta. Kommer väl att användas max 30 min om
dagen.

Gaskök 2,2 kW - Gaskök Gasolkök Utomhuskök Trädgårdskök Portabelt kök - Biltema

en värmare som den här tex, eller finns det bättre alternativ?

https://www.amazon.com/Camco-57331-O.../dp/B000BUV1RK

givetvis kompletteras med co, co2 och gasol, narkoslarm

och en kompressorkyl (länka gärna till en sån!), gärna så ekonomisk som möjligt utan frysfack.kanske den här?

https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/mobicool-c40-compressor-591p.html


Hur länge skulle en sån där behållare räcka, om man driver det jag beskriv ovan? Och hur är det med påfyllning i olika länder? Jag planerar resa över hela europa, så nån form av kit borde vara bra att ha med sig.

Tacka för att ni läste!
 
Senast redigerad av en moderator:

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Ja har en kylbox 25l köpt på erlandssons brygga solna drar 1 a 12 volt ca 3000:-funkar kanon
Kan även användas som frys -18
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Jag har i min buss 2 stora solpaneler. Kopplade till kylskáp ett 12v kompressor kylskáp lampor. Det är kopplat till allt och inga problem alltid full laddat.
men spisen som drar mycket energi máste gá pá gas. Sedan har jag dieselvärmare för varmvatten och en till innevármen Vebasto. Skulle batterierna mot förmodan bli urladdade behöver jag bara starta motorn en liten stund.
Visserligen är detta i Spanien, men hade jag haft den i Sverige skulle jag nog sätta till ett vindkraftverk som kan ladda under natten oksá
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Är det en dieselbil, kan du ju ha en dieselspis, så kan du både värma och laga mat, med liten elförbrukning.

Wallas | Wallas 85 Dt båtspis | 85 Dt Keramisk dieselspishäll | Flat spishäll

Nu får jag väll fan, men ingen gasol här inte, det är farligt om något går snett.

Det hade varit en bgrym lösning, men ligger tyvärr lite i överkant i pris. Jag skulle helst slippa gasol jag med!

Varför inte bagagnad värmare fast monterad. Tex https://butik.skrotahusvagn.com/sv/varmekyla/truma/panna/
Finns säkert billigare om du letar.
Eller kanske dieselvärmare, dieselspis och kompressorskåp och extra batterier. Kan också finnas begagnat.

Det är sant, och till ett helt överkomligt pris med, tack för länken!


Tackar!

Ja har en kylbox 25l köpt på erlandssons brygga solna drar 1 a 12 volt ca 3000:-funkar kanon
Kan även användas som frys -18

Mycket överkomligt pris för en kompressorkyl, tack för länken, sparad!

Jag har i min buss 2 stora solpaneler. Kopplade till kylskáp ett 12v kompressor kylskáp lampor. Det är kopplat till allt och inga problem alltid full laddat.
men spisen som drar mycket energi máste gá pá gas. Sedan har jag dieselvärmare för varmvatten och en till innevármen Vebasto. Skulle batterierna mot förmodan bli urladdade behöver jag bara starta motorn en liten stund.
Visserligen är detta i Spanien, men hade jag haft den i Sverige skulle jag nog sätta till ett vindkraftverk som kan ladda under natten oksá

usch ja, det är mycket som skall fixas. Och mycket som skall läggas ut med! Jag har en total budget på runt 150.000.

Jag funderar lite på att få en tub på 11 kilo installerad under husbilen, vart gör man det och vad kan det kosta, ink installation? För och nackdelar?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Tror det är ganska trångt under en sprinter med en fast tank ?
11 kg är inte mycket och varför under bilen ??
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Tror det är ganska trångt under en sprinter med en fast tank ?
11 kg är inte mycket och varför under bilen ??

Det finns väl de där långsmala tuberna, det var de jag tänkte på. Under bilen för att få mer plats däruppe helt enkelt. Jag är ju ute efter SWB, så all yta räknas!

Vilken storlek rekommenderar du att köra? 2 st 11 kilos?

Vet du hur mycket plats trumavärmaren tar att montera? Typ 50x50x50cm?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Har du en klämd ekonomi sá titta pá olika typer av kampingkök, det finns smá som har en gas inne. Det räcker länge till kaffe. Det behävs ingen instalation.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Har du en klämd ekonomi sá titta pá olika typer av kampingkök, det finns smá som har en gas inne. Det räcker länge till kaffe. Det behävs ingen instalation.


Jag har en budget på runt 150.000, tänkte lägga 100.000 på bilen och 50 på inredning, och om det blir 30 på inredning, 120, på bilen. Jag vet inte om det är mycket eller lite i husbilssvängarna men för mig är det mycket!
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Utan att ha provat att bygga själv så låter 50 på inredning extremt lite om du inte ska ha skrot... du behöver värme batteri gasol vattensystem elsystem plus skåpluckor sängar mm. Enda sättet är nog i så fall att skrota en gammal husvagn. Men jag tror det kommer kosta mycket mer hur du än gör...
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Jag håller på att bygga stor husbuss själv och tycker 50 000 låter mycket i en liten buss för inredning.

Sen beror det ju på vad man anser är inredning. Solceller, solfångare, batterierna och dieselvärmare, ser inte jag som inredning.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Det finns väl de där långsmala tuberna, det var de jag tänkte på. Under bilen för att få mer plats däruppe helt enkelt. Jag är ju ute efter SWB, så all yta räknas!

Vilken storlek rekommenderar du att köra? 2 st 11 kilos?

Vet du hur mycket plats trumavärmaren tar att montera? Typ 50x50x50cm?

Truma rekommendationer för inbyggnad i en låda 500x540x350
Tror det är trångt under för fasta tankar på vänstersidan sitter bränsletanken
På högersidan tar fotsteget ganska mycket plats
Har nog lagt ungefär 45000 på mitt bygge och då är det nya grejor
Webasto värmesystem inkl.varmvatten,kompressorkyl,taklucka,gråvattentank,
Thetford toalett,plywood till bygget,isolering,gasolhäll inkl diskbänk,svängbara stolar,solcell,Ctek laddare och dual,nya batterier,tvantenn. Och lite smått från biltema o kama.
Sen har jag ju en gammal bil så den kostade 42000

Det var som jag sa tidigare om dina frågor att du kommer att få massor av förslag. Förstår att det är svårt att vilken väg man skall gå.
Om du ändå skall köpa bil så tycker jag att du först skall hitta en lämplig bil och utifrån den kan du ju se vilket utrymme du kan disponera. Gjorde själv massor av förslag men varje gång jag var vid bilen igen och mätte så fick jag tänka om och ändra nåmin plan. För att t.ex få plats med en gråvatten tank fic jag offra det utvänduga reservhjulet så det har i lastutrymmet bak. Lycka till. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag för att driva kyl, värmare och spisplatta?

Utan att ha provat att bygga själv så låter 50 på inredning extremt lite om du inte ska ha skrot... du behöver värme batteri gasol vattensystem elsystem plus skåpluckor sängar mm. Enda sättet är nog i så fall att skrota en gammal husvagn. Men jag tror det kommer kosta mycket mer hur du än gör...

nja, det beror ju på vart man lägger nivån, och det är det jag försöker reda ut nu hehe. "Skrot" kommer det inte att bli, snarare finurliga lösningar på mina personliga önskemål och mycket hemsnickeri!

Jag håller på att bygga stor husbuss själv och tycker 50 000 låter mycket i en liten buss för inredning.

Sen beror det ju på vad man anser är inredning. Solceller, solfångare, batterierna och dieselvärmare, ser inte jag som inredning.

yes, och det beror på vad man ska använda den till med. min kommer ju bli funktionell snarare än "fint husbilsinredd" så att säga. En budget på 50 känns lite snäv när man räknar in värmare, el etc, och det gör jag i den budgeten
, då får man kompromissa och nöja sig med nadra lösninga än sprillans nya kylskåp för 12 lakan och värmare för 10. Jag tar inspiration från van dwelleres på youtube. det viktiga är att jag kommer ut på vägarna i något som rimligtvis prickar mina personliga bockar. vissa härinne skulle tex aldrig kunna tänka sig att skita i en plastpåse i en hink, medans jag aldrig skulle offra ens 1000 kr eller utrymmet för en spoltoalett därinne. Andra måste ha en stor säng, jag sover på diagonalen etc. en del måste ha varmvatten, gråvattentank och vattenpump och dusch, jag duschar kallt vid sidan av vägen med en bärbar elektrisk dusch. make it work liksom. annars blir det aldrig av. det finns mycket jag kan stå ut med för att uppnå mina mål!

Truma rekommendationer för inbyggnad i en låda 500x540x350
Tror det är trångt under för fasta tankar på vänstersidan sitter bränsletanken
På högersidan tar fotsteget ganska mycket plats
Har nog lagt ungefär 45000 på mitt bygge och då är det nya grejor
Webasto värmesystem inkl.varmvatten,kompressorkyl,taklucka,gråvattentank,
Thetford toalett,plywood till bygget,isolering,gasolhäll inkl diskbänk,svängbara stolar,solcell,Ctek laddare och dual,nya batterier,tvantenn. Och lite smått från biltema o kama.
Sen har jag ju en gammal bil så den kostade 42000

Det var som jag sa tidigare om dina frågor att du kommer att få massor av förslag. Förstår att det är svårt att vilken väg man skall gå.
Om du ändå skall köpa bil så tycker jag att du först skall hitta en lämplig bil och utifrån den kan du ju se vilket utrymme du kan disponera. Gjorde själv massor av förslag men varje gång jag var vid bilen igen och mätte så fick jag tänka om och ändra nåmin plan. För att t.ex få plats med en gråvatten tank fic jag offra det utvänduga reservhjulet så det har i lastutrymmet bak. Lycka till. :)

ok, vi skippar under, och kör där bak bredvid hjulhuset. jag såg att en 11 liters tanken bara har en diameter på 30 cm, så den får plats i det utrymmet! kan dock bli lite svårt att få in den truman... enda stället skulle bli mellan stolarna om jag fixar modellen med separata säten. får se om det blir den wave 6 ändå och så kompletterar jag med merinounderställe och en ordentlig sovsäck eftersom jag inte kör den på natten! jag leker vidare med tanken!

yes, precis! jag är tacksam och ödmjuk inför all kunskap och allas förslag härinne, man lär sig alltid något, även om man inte alltid håller med! Jag är ju total novis på området, men sakta börjar det fokuseras. Du fixade allt för 45 säger du, låter som att du gjordt en del bra kap där!

Du trenger minst 20 cm høyde for em liggende tank, beste oversikten finner du på https://www.wynen-gas.de/tanks-en.html husk at det kommer en del kostnader i tillegg til selve tanken. Alle bitene finner du på samme site.


tackar för bra länk knut!
 
Toppen