• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

F

F.d. 29620

Guest
Jag har följande önskemål på min elförsörjning, är det genomförbart?

Jag vuill kunna vara helt oinkopplad till vanligt näti 3-4 dagar med följande



12v kylskåp 24 h
fläkt fantastic vent 24 h

Kunna köra en reglerbar induktionsplatta (2000w) max 30 min om dagen

ladda/ha igång datorn (surface pro 4) 9 timmar.

ladda telefon

driva en 27 tums datorskärm i 4 timmar om dagen

ha igång 4 st back kameror (för övervakning) med display

ha igång 2 såna här LED lampor, jag tror de kan drivas på 12 v.

Neewer LED 500LRC Ultra High Power Dimmable Video Light with Built-in LCD Panel | eBay


Som jag förstått det skall man ha agm batterier, det finns på biltema för 1800 kr stycket. Men ska man köpa 2?

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema

sen behöver jag en inverter för att omvandla strömmen, men vad mer? Jag har precis börjat snegla på detta, oich det är en jäkla djungel!

Finns det en punktlista med allt man behöver, exakt det jag behöver köpa? All hjälp uppskattas!
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Skall du inte ha någon mer laddning under den tiden är du nog upp i närmare i 3 el 4 batterier utan närmare beräkning
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Skall du inte ha någon mer laddning under den tiden är du nog upp i närmare i 3 el 4 batterier utan närmare beräkning

Godkväll Affezell! den enda laddningen skullle väl vara från solcellerna, men poanerar lite på att det skulle vara molning. hade tänkt mig spendera runt 10.000 ink allt. (och ink moms)
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Skall du räkna med att det är sol alltid el är det bara sommaren som gäller.
Vi har många experter på el o soceller här i klubben så du får säkert många svar allrahelst nu under vintertid.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Ja det är givetsvis lösningen på alla dina frågor som komplement. Tänk bara på att det även om det är tyst så för det väsen och luktar. Skall du stå ensam någonstans så Ok, men ite så poppis om du står på en ställplats.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Om du nu måste ha allt detta så varför ska du ut och campa:D
Men för att bli lite seriös, om du skulle ha ett kylskåp och spis som gick på gasol så skulle du spara en jäkla massa Ah!!

Du är ute en månad på en flaska gasol med kyl och spis!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

hehe, jag ska inte campa, jag ska leva! Jag kommer vara ute på vägarna i europa ett år till att börja med, med största sannolikhet 2, så jag vill att det ska vara så bekvämt som jag bara kan.

Gasol skulle jag vilja undvika så långt det går, vad skulle du tipsa mig att köpa om jag vill köra gasol? Det blir väl massor med problem när man ska med färjor ect, det ska vara godkänt och gasoltubförvaing. Verkar vara mycket hassle.. Jag är öppen för bästa och smidiagte lösning såklart, men jag vet inte vad jag behöver för gasol. Jag tänkte anvöända mig av en deiselvärmare med, men det kanske man också kan köra via gasol?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

tycker du inte det blir mycket fukt av gasolen? Driver du kompressorkylen med gasol eller 12v? Har du en länk till skåpet?
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Klart man kan köpa, men låt dig inte luras av ordet REA, det där är normalpriset på andra ställen för 80W IMHO.

De verkliga monstren här är induktionsplatta (2kW, inte ens säkert att 2kW elverk vill driva den, kanske man måste upp på nästa storlek)
Sedan kommer 24timmar fläkt, min egen kan nog dra 4A om man vrider den på fullt. Bara där har du 100Ah på ett dygn.
En kompressorkyl kanske förbrukar nästan lika mycket.
Lägg på 100Ah för resten i listan.
För att hålla livslängd på batterier bör man inte dra ur mer än 50% av kapaciteten från dem, så du får dubbla värdet och är uppe i minst 600Ah för batteribanken.
300W solceller, ptja, lyser solen alltid med bra vinkel mot solcellerna där man är under 15 timmar per dag så kan det funka.
Själv skulle jag inte våga ge mig ut med dessa förbrukare utan att veta att jag har ett elverk på 2,5kW och en laddare som kan ge 30A med mig.
Betänk att du behöver 10 timmar med 30A för att fylla på förbrukade 300Ah
Regel nummer ett: försök att hålla nere på förbrukare och hitta strömsnåla alternativ. Gasol för att alstra värme i stället för att plåga batterier med kokplatta är nog ett måste.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Jag har kompressorkyl i bilen
Gasolspis med en lite flaska

Klart man kan köpa, men låt dig inte luras av ordet REA, det där är normalpriset på andra ställen för 80W IMHO.

De verkliga monstren här är induktionsplatta (2kW, inte ens säkert att 2kW elverk vill driva den, kanske man måste upp på nästa storlek)
Sedan kommer 24timmar fläkt, min egen kan nog dra 4A om man vrider den på fullt. Bara där har du 100Ah på ett dygn.
En kompressorkyl kanske förbrukar nästan lika mycket.
Lägg på 100Ah för resten i listan.
För att hålla livslängd på batterier bör man inte dra ur mer än 50% av kapaciteten från dem, så du får dubbla värdet och är uppe i minst 600Ah för batteribanken.
300W solceller, ptja, lyser solen alltid med bra vinkel mot solcellerna där man är under 15 timmar per dag så kan det funka.
Själv skulle jag inte våga ge mig ut med dessa förbrukare utan att veta att jag har ett elverk på 2,5kW och en laddare som kan ge 30A med mig.
Betänk att du behöver 10 timmar med 30A för att fylla på förbrukade 300Ah
Regel nummer ett: försök att hålla nere på förbrukare och hitta strömsnåla alternativ. Gasol för att alstra värme i stället för att plåga batterier med kokplatta är nog ett måste.

Ok grabbar, ni har övertalat mig. Så jag skall alltså ha en stor gasflaska (länka mig gärna till en) med regulator i ett isolerat skåp med hål i bottnen så gasol kan rinna ut vid eventuellt läckage, som jag använder till både spisplattan, en sån här tex, eller liknande

Gaskök 2,2 kW - Gaskök Gasolkök Utomhuskök Trädgårdskök Portabelt kök - Biltema

en värmare som den här tex, eller finns det bättre alternativ?

https://www.amazon.com/Camco-57331-Olympian-Wave-3-Catalytic/dp/B000BUV1RK

och en kompressorkyl (länka gärna till en sån med!)

och sen får jag ha solcell (2x80 w verkar billigast) som laddar ett 200Ah batteri för dator/skärm/fläkt/mobi/ledljusen.

Om nån orkar tipsa mig om exakt vad jag bör köpa hade jag varit mycket tacksam! Säg att jag har en total budget på 10-15000 kr för allt, ink gas och el.

Och jag som tyckte det var jobbigt att välja ihop datorkomponenter...
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

det går absolut att räkna fram vilken batteribank som krävs. Men för att få ett mer korrekt svar måste du titta i handböckerna och hitta hur många W, kW eller A varje enhet kräver. Dessutom måste du göra en uppskattning för varje pryl hur många timmar per dygn den används.

Jag gör här en enkel beräkning för enbart kyl och spis:
En kyl (utan kompressor) drar fruktansvärt mycket energi typ 120W. Om den är igång ett dygn förbrukar den 24*120/12= 240 Ah. Sen tillkommer din spis (2 kW 30 min) 0.5h x 2000W/12V= 83 Ah. Tillsammans blir det 323 Ah, Jag har nu inte räknad med övriga önskemål som du har. Det betyder i princip att du måste köpa 650 Ah Bly/AGM/Gel batteri för varje dygn. Att klara sig 3 dygn blir då en batteribank på 3*650 = 1950 Ah.
Du måste skaffa 20 st batterier på 100 Ah för att hålla igång kylen (utan kompressor) och köra plattan 30 min(per dygn) under 3 dygn. Bara batterivikten hamnar i häraden 400 kg.

Det första du ska göra att att byta till en kompressorkyl, då hamnar du i häraden 25 Ah/dygn istället för 240 Ah/dygn. Då blir resultatet plötsligt 25 Ah + 83 Ah= 108 Ah/dygn. För 3 dygn blir det då 3*108Ah = 324 Ah. Nu klarar du dig med enbart 4 st 100 Ah batterier och vikten ca 80 kg. Men kom ihåg övrig förbrukning är inte medräknad.

Det du ska göra är att montera kompressorkyl vilket drastiskt sänker energiförbrukningen, sen kan du fundera på att skaffa LiFePO4 batterier (bättre än Bly/AGM/GEL), skaffa elverk och skaffa massor av solpaneler.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

ok, det börjar bli både dyrt och komplicerat känner jag, hehe! Bara att glömma den där tanken jag hade på det, tack för uträkningen!

skulle det här kittet vara bra?

https://www.amazon.com/gp/product/B...&tag=cheaprvliving-20&linkId=4RUZ5CDZRERXJIYE

Jag kan säga att jag kommer nog även dra så jag har sladd in i bilen, så jag kan stå vid rastplatser och ladda.

JAg får sätta mig ner och räkna helt enkelt, och ha en elbudget varje dag, där jag får fram exakt hur många timmar jag kan ha igång de olika sakerna, speceillt om jag tex ska fricampa en vecka, så vet jag att så och så länge räcker elen. Jag kommer ju ha bodelsbatterierna inkopplade så att de laddas när jag kör med.
 

sfors

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Västerås
HBK-Nr
20097
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Det finns massor av leverantörer för solpaneler, vill inte uttala mig om länken.
Men du ska se till att skaffa en bra regulator, en MPPT-regulator, som klarar den maximala strömmen som panelerna ger.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Vad är det för fordon du tänkt använda?
Om du använder en husbil av något slag, så har du ju gasolinstallationen klar samt dessutom värmare, kyl och spis. Kör dessa på gasol så har du blivit av med de värsta förbrukarna.
Påfyllningsbar gasoltank är nog att föredra om du skall röra dig över flera nationer.

Varför göra det besvärligt för sig?
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Det blir en plåtis, antagligen Sprinter, kortaste och högsta, som jag fixar själv.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Kyl som går på gasol är suveränt, jag har seglat i hela mitt liv och jakten på ström till kylskåp är jobbig, gud så skönt med gasolkyl men det är ingen hit i en segelbåt med kölsvin tycker jag:)

Men ett kylskåp med gasol är 10000 kr, bygger du ett kompressor skåp själv som inte har frys(dóck frysfack kan man fixa) så gissar jag att du landar på 7000 och den drar i runda slängar 15A per dygn, räkna med att du kan använda halva batterikapaciteten om du inte ska köra sönder batteriet, dvs 3-4 dygn per batteri. Kylaggregat

Värme, du måste montera en värmare som tar luft utifrån, lämpligast en vanlig Truma https://www.truma.com/se/se/heating/truma-s-3004-3004-p.php

En Truma måste finnas i parti på husvagnsskrotar som säkert någon här kan tipsa om, drar måttligt med gasol om det är "normal" temp dvs runt 0.

Vid full effekt 3400 W så räcker en P11 ungefär 1,5 dygn(280 gr/timme)
 
Senast ändrad:
Toppen