• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

F

F.d. 29620

Guest
Jag har följande önskemål på min elförsörjning, är det genomförbart?

Jag vuill kunna vara helt oinkopplad till vanligt näti 3-4 dagar med följande



12v kylskåp 24 h
fläkt fantastic vent 24 h

Kunna köra en reglerbar induktionsplatta (2000w) max 30 min om dagen

ladda/ha igång datorn (surface pro 4) 9 timmar.

ladda telefon

driva en 27 tums datorskärm i 4 timmar om dagen

ha igång 4 st back kameror (för övervakning) med display

ha igång 2 såna här LED lampor, jag tror de kan drivas på 12 v.

Neewer LED 500LRC Ultra High Power Dimmable Video Light with Built-in LCD Panel | eBay


Som jag förstått det skall man ha agm batterier, det finns på biltema för 1800 kr stycket. Men ska man köpa 2?

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema

sen behöver jag en inverter för att omvandla strömmen, men vad mer? Jag har precis börjat snegla på detta, oich det är en jäkla djungel!

Finns det en punktlista med allt man behöver, exakt det jag behöver köpa? All hjälp uppskattas!
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Inte så elak kanske men troligen ordentligt okunnig :) Har du "lyssnat" till en modern dieselvärmare. Själv brukar jag ha min huvudkudde 1 dm över vår värmare och jag sover mer än gott! Välkommen till verkligheten, broder!
Dom är såklart säkert mycket tystare än de som användes på sjön förut(Volvo flkygmotor vill jag minnas att det var då och vi övriga hade Wallas där fläkten var det enda som hördes) men tysta tror jag inte att dom är, själv är jag en sådan som sover kanon i ett maskinrum :D

Är detta en bra inspelning av hur dom låter eller?
https://www.youtube.com/watch?v=6OyFyQ2rt10
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Dom är såklart säkert mycket tystare än de som användes på sjön förut(Volvo flkygmotor vill jag minnas att det var då och vi övriga hade Wallas där fläkten var det enda som hördes) men tysta tror jag inte att dom är, själv är jag en sådan som sover kanon i ett maskinrum :D

Är detta en bra inspelning av hur dom låter eller?
https://www.youtube.com/watch?v=6OyFyQ2rt10

Du är välkommen att lyssna i min bil om du har vägarna förbi - tyckte bara inte att du skulle sprida din okunnighet på detta sätt över hela vårt forum. Det skulle funka betydligt bättre om vi uttalade oss enbart om det vi vet något om! But no hard feelings! Sov gott i maskinrummet! :wink:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Tror du ska tänka enkelt om du har snål budget.

Frugan och jag åkte runt 3 år med en Hyundai Trajet i Europa före vi köpte husbil. Vi gjorde det enkelt. Tog några extra batterier och hade dubbelt elsystem. Slängde ut sätena och la in en madrass. Hade en 12 v kylväska. Vi var från Nordkap till Alperna och allt emellan. Alla campingtillbehör som man har med sig i tält hade vi i bilen (kök, duschpåse m.m.). Att sova varmt handlar om vad man sover i (och med). En 10 liters dunk vatten löste mycket. Kaffevatten och dylikt värmde vi när vi körde. Datorn var ALLTID igång trots avsaknad av solpanel (vilket vi borde ha haft).

Problemen vi hade var

- TOALETT!!!
- Någon gång var vi tvungen att starta bilen med full värme för att kunna gå ur sängen.
- Ibland var vi tvungna att ta in på camping för att tvätta och duscha m.m..

Om man vänder på det. Att sova i bil är bättre än tält. Och man har mer plats än i en ryggsäck.:D

Allt du behöver köpa för att utrusta bilen är billigare söder om Sverige. Tänk också på att 100 watt är ca: 8 amp (ex: en snål laptop och LCD tv drar ca 35 watt styck) och du kan bara dra ur 50% av batteriet om det ska hålla över tid. Det är bara att räkna.

Om du har tillgång till en Sprinter får du ju plats med en toa (porta porti är billiga). Du kan även koppla en dieselvärmare för den värsta kylan. Jag tror faktiskt den är förberedd för det och inte så dyrt.

Bara några enkla tankar. Lycka till.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Tror du ska tänka enkelt om du har snål budget.

Frugan och jag åkte runt 3 år med en Hyundai Trajet i Europa före vi köpte husbil. Vi gjorde det enkelt. Tog några extra batterier och hade dubbelt elsystem. Slängde ut sätena och la in en madrass. Hade en 12 v kylväska. Vi var från Nordkap till Alperna och allt emellan. Alla campingtillbehör som man har med sig i tält hade vi i bilen (kök, duschpåse m.m.). Att sova varmt handlar om vad man sover i (och med). En 10 liters dunk vatten löste mycket. Kaffevatten och dylikt värmde vi när vi körde. Datorn var ALLTID igång trots avsaknad av solpanel (vilket vi borde ha haft).

Problemen vi hade var

- TOALETT!!!
- Någon gång var vi tvungen att starta bilen med full värme för att kunna gå ur sängen.
- Ibland var vi tvungna att ta in på camping för att tvätta och duscha m.m..

Om man vänder på det. Att sova i bil är bättre än tält. Och man har mer plats än i en ryggsäck.:D

Allt du behöver köpa för att utrusta bilen är billigare söder om Sverige. Tänk också på att 100 watt är ca: 8 amp (ex: en snål laptop och LCD tv drar ca 35 watt styck) och du kan bara dra ur 50% av batteriet om det ska hålla över tid. Det är bara att räkna.

Om du har tillgång till en Sprinter får du ju plats med en toa (porta porti är billiga). Du kan även koppla en dieselvärmare för den värsta kylan. Jag tror faktiskt den är förberedd för det och inte så dyrt.

Bara några enkla tankar. Lycka till.

Grymt, tackar! Underbart att rougha det lite! Min plan är att bo heltid i bilen i ca 2 år i sträck, så jag vill naturligtvis få mest bang for the buck in om den budgeten jag har, 100.000 för bilen och 50 för inredning, vilket jag bör kunna få The basics för tycker jag. Jag funderar också på att köpa söder om Sverige, kanske tom blir så att jag åker ner till Tyskland eller Nederländerna för att köpa bilen och kör tillbaka till skåne för att bygga ihop. Jag köper allt på företaget, får kolla upp hur det är med momsen.

Toasitutionen är löst, kör en sån här och en plastpåse

. https://www.amazon.com/gp/aw/d/B000..._1_3?colid=1DVC4G2E4RM2W&coliid=I732Y37YFXXOD

Ang värme så kommer vi att befinna oss på sydligare breddgrader under vinternhösten så mycket som möjligt, dock inte omöjligt att temperaturen kryper runt nollstrecket. Jag tänkte först att man kunde lösa det med ordentlig isolering, tak och golv ventilation, ett tjockt duntäcke och smarta kläder samt komplettera med en portabel gasvärmare, men sen länkade någon till en husvagnsskrot där man kunde få tag på en truma s2003 för 1800 kr och det är ju superbra, så då kan man lika bra installera en sådan. Billigare och bättre (om de funkar!) :)

Ang el så tänkte jag att jag har runt 250 Ah i agm batterier, solpaneler på 200w, en strömsladd för eventuell inkoppling/laddning samt batterierna kopplade till körningen. Sen anpassa energi budgeten utefter det. Vi planerar är en köra mycket, mellan 1-5 timmar om dagen. Jag vet ej hur mycket energi körning alstrar, tex hur långt måste man köra för att ladda ett 100 A batteri
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Du är välkommen att lyssna i min bil om du har vägarna förbi - tyckte bara inte att du skulle sprida din okunnighet på detta sätt över hela vårt forum. Det skulle funka betydligt bättre om vi uttalade oss enbart om det vi vet något om! But no hard feelings! Sov gott i maskinrummet! :wink:

Hej Staffan du verkar påläst,
Hur modern dieselvärmare måste man skaffa för att få den tysta generationen?
eller vilket märke/modell?

Mina erfarenheter är de samma som mlaajanen har, d.v.s rejält buller från dessa värmare.
Är själv ägare till 3st. Eberspächer och Webasto, den äldsta från 2005, den nyaste från 2014.

Detta är ju halvviktigt då många här är intresserade av att montera en dieselvärmare, och man vill ju ha det så tyst som möjligt när man ska sova :)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Grymt, tackar! Underbart att rougha det lite! Min plan är att bo heltid i bilen i ca 2 år i sträck, så jag vill naturligtvis få mest bang for the buck in om den budgeten jag har, 100.000 för bilen och 50 för inredning, vilket jag bör kunna få The basics för tycker jag. Jag funderar också på att köpa söder om Sverige, kanske tom blir så att jag åker ner till Tyskland eller Nederländerna för att köpa bilen och kör tillbaka till skåne för att bygga ihop. Jag köper allt på företaget, får kolla upp hur det är med momsen.

Toasitutionen är löst, kör en sån här och en plastpåse

. https://www.amazon.com/gp/aw/d/B000..._1_3?colid=1DVC4G2E4RM2W&coliid=I732Y37YFXXOD

Ang värme så kommer vi att befinna oss på sydligare breddgrader under vinternhösten så mycket som möjligt, dock inte omöjligt att temperaturen kryper runt nollstrecket. Jag tänkte först att man kunde lösa det med ordentlig isolering, tak och golv ventilation, ett tjockt duntäcke och smarta kläder samt komplettera med en portabel gasvärmare, men sen länkade någon till en husvagnsskrot där man kunde få tag på en truma s2003 för 1800 kr och det är ju superbra, så då kan man lika bra installera en sådan. Billigare och bättre (om de funkar!) :)

Ang el så tänkte jag att jag har runt 250 Ah i agm batterier, solpaneler på 200w, en strömsladd för eventuell inkoppling/laddning samt batterierna kopplade till körningen. Sen anpassa energi budgeten utefter det. Vi planerar är en köra mycket, mellan 1-5 timmar om dagen. Jag vet ej hur mycket energi körning alstrar, tex hur långt måste man köra för att ladda ett 100 A batteri

Hej, kort om laddning. Har du tex en CTEK DUAL eller inverter ihop med vanlig laddare så att dom laddas med korrekt spänning samt kör 1-2 timmar varje dag så kommer du på det stora hela att ersätta det du gjorde av med under kvällen/natten tror jag, dvs det kommer att funka kanon, toppar du sedan med en solcell som kan vara bra de gånger du ligger still en dag eller två så är du kanske hemma map ström.

Skulle inte lägga en massa pengar på batteriövervaknings prylar od utan fokusera på det du måste ha.

Batterierna kan du kanske placera under sätena fram så slipper du dom och det blir kortare sladdar.

Toan, skojar du:D låter som lumpen på en Ö:D Varför kör du inte en portpotti för runt 1000 kr, vad händer med spolning, om den tippar, när den ska tömmas?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Hej, kort om laddning. Har du tex en CTEK DUAL eller inverter ihop med vanlig laddare så att dom laddas med korrekt spänning samt kör 1-2 timmar varje dag så kommer du på det stora hela att ersätta det du gjorde av med under kvällen/natten tror jag, dvs det kommer att funka kanon, toppar du sedan med en solcell som kan vara bra de gånger du ligger still en dag eller två så är du kanske hemma map ström.

Skulle inte lägga en massa pengar på batteriövervaknings prylar od utan fokusera på det du måste ha.

Batterierna kan du kanske placera under sätena fram så slipper du dom och det blir kortare sladdar.

Toan, skojar du:D låter som lumpen på en Ö:D Varför kör du inte en portpotti för runt 1000 kr, vad händer med spolning, om den tippar, när den ska tömmas?

Det låter ju jättebra, jag spanar på de här batterierna från biltema, men det kanske finns bättre alternativ? Def den Ctec laddaren, samt en Pure sine inverter för datorskärm. Plus då solcellerna. Tänkte bygga dem/den så man kan vinkla med. Jaghade tänkt ha batterierna i ett utrymme vid bakre hjulhuset, men det kanske får plats under framstolarna, det hade varit perfekt, annars blir det jäkligt lite vikt där framme...

Det är något jag måste fundera mer över, viktfördelningen fram/bak/vänster/höger. Man vill ju kunna styra ekipaget med!:D

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema

Hehe, det ligger inte och samlas på hög med mitt system! kort om toan: Jag blir nödig, jag hämtar en nedbrytningsbar påse, gör min biznizz, sen knyter jag den direkt och kastar i närmaste hundbajskorg, alternativ gräver ner den om jag är i skogen. Givetivs kör man biologiskt nedbrytbara babywipes. Jag bär hellre en liten påse efter behov än kör omkring med en full tank skit som jag måste tömma på station! Det är bara jag som åker, då kan man kompromissa mycket!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Kolla på Kastenvagen på mobile.de – Gebrauchtwagen und Neuwagen – Deutschlands größter Fahrzeugmarkt så finns där en del under €15000.
Kanske enklare att starta med ett någorlunda "färdigt" bygge och komplettera med solceller o batteri om det behövs.

Nja, jag har redan planerat hela innanmätet till en kort/hög Sprinter, perfekt anpassat efter mina behov. Dessutom ser jag fram emot att lära mig om el, bilbygge, gas och motor. Kanske kan jag lyckas bli en redig karl ändå! :D Jag har gjort en skalenligt modell, ska ta lite bilder och lägga ut för mer synpunkter!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Det låter ju jättebra, jag spanar på de här batterierna från biltema, men det kanske finns bättre alternativ? Def den Ctec laddaren, samt en Pure sine inverter för datorskärm. Plus då solcellerna. Tänkte bygga dem/den så man kan vinkla med. Jaghade tänkt ha batterierna i ett utrymme vid bakre hjulhuset, men det kanske får plats under framstolarna, det hade varit perfekt, annars blir det jäkligt lite vikt där framme...

Det är något jag måste fundera mer över, viktfördelningen fram/bak/vänster/höger. Man vill ju kunna styra ekipaget med!:D

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema

Hehe, det ligger inte och samlas på hög med mitt system! kort om toan: Jag blir nödig, jag hämtar en nedbrytningsbar påse, gör min biznizz, sen knyter jag den direkt och kastar i närmaste hundbajskorg, alternativ gräver ner den om jag är i skogen. Givetivs kör man biologiskt nedbrytbara babywipes. Jag bär hellre en liten påse efter behov än kör omkring med en full tank skit som jag måste tömma på station! Det är bara jag som åker, då kan man kompromissa mycket!
Jag skulle/har gjort:) köpt batterier som passar under stolarna, dvs utrymmet bestämmer batteriets storlek.

Men om du åker ensam och verkar vilja måla så behöver du bara ett täcke, madrass och en jäkla massa rödvin:D:D:D:D
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Jag skulle/har gjort:) köpt batterier som passar under stolarna, dvs utrymmet bestämmer batteriets storlek.

Men om du åker ensam och verkar vilja måla så behöver du bara ett täcke, madrass och en jäkla massa rödvin:D:D:D:D

Hehe, precis, varför komplicera det?!

Jag ska se om jag kan hitta dimensionerna på undermätet under stolarna, men det låter ju vettigt!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Hej
Sitter i bilen just nu. Stolhålet är 32x42 cm. Men för lite lågt att få i 80 Ah batterier. Jag har 2 st 70 Ah batterier. Under förarsätet får du inte plats med något batteri eftersom lite säkringar mm från bilen sitter där
IMG_0313.JPG
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Hej
Sitter i bilen just nu. Stolhålet är 32x42 cm. Men för lite lågt att få i 80 Ah batterier. Jag har 2 st 70 Ah batterier. Under förarsätet får du inte plats med något batteri eftersom lite säkringar mm från bilen sitter där
Givetsvis får du i 2 80Ah om du inte vill ha något annat där. Jag har laddareoch Ctec Dual där

Visa bilaga 122341

Utan batterier
IMG_0176.JPG
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Hej
Sitter i bilen just nu. Stolhålet är 32x42 cm. Men för lite lågt att få i 80 Ah batterier. Jag har 2 st 70 Ah batterier. Under förarsätet får du inte plats med något batteri eftersom lite säkringar mm från bilen sitter där
Givetsvis får du i 2 80Ah om du inte vill ha något annat där. Jag har laddareoch Ctec Dual där

Visa bilaga 122341
2x 70 Ah vore otroligt om det inte räckte 1-2 dagar speciellt i relativt varmt klimat.

Nu vet jag inte vad dina AGM kostar men båtbatterier 70/80Ah kostar runt 8-900 kr ta det gånger två så har du betalt halva värmaren!

Och dom fungerar bra, sitter i varenda båt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Sett dual utenpå stolkassa på baksiden, og en eventuell stolpelader koblet til bilbatteri. Når dette blir fullt lades bobatteri den veien med samme lader som under kjøring. Solpanelene kobles rett på dual - enklere kan det ikke gjøres.

camping toilet bumper dumper portable toilet hunting toilet skulle være plassbesparende nok.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Nja, jag har redan planerat hela innanmätet till en kort/hög Sprinter, perfekt anpassat efter mina behov. Dessutom ser jag fram emot att lära mig om el, bilbygge, gas och motor. Kanske kan jag lyckas bli en redig karl ändå! :D Jag har gjort en skalenligt modell, ska ta lite bilder och lägga ut för mer synpunkter!
Kort o hög bil.
Kolla noga totalvikten och max axeltryck på den bilen du skall köpa. En högre bil väger nog mer än en lägre med samma längd. Totalvikten är nog lika eftersom chassierna antagligen är samma
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Hej
Sitter i bilen just nu. Stolhålet är 32x42 cm. Men för lite lågt att få i 80 Ah batterier. Jag har 2 st 70 Ah batterier. Under förarsätet får du inte plats med något batteri eftersom lite säkringar mm från bilen sitter där
Givetsvis får du i 2 80Ah om du inte vill ha något annat där. Jag har laddareoch Ctec Dual där

Visa bilaga 122341

Tackar så mycket för foto! Jag kan säga såhär, med största sannolikhet kommer bilen ha det där dubbelsätet, verkar vara svårt att hitta med bara enkelsäte. I sådana fall kommer jag permanent ha dubbelsättet vänt in mot lastutrymmet, eftersom jag kommer använda det som målarstol.

OM jag har tur, så kan man göra som denna killen gjort i sin T4;

https://www.t4blog.co.uk/double-swivel-seat/

men det beror på hur sätet är fäst i Sprintern. Jag planerar inte ha passagerare eller ta upp liftare! :)

Alternativ köper jag en swivel för dubbelsätet, men de ligger på runt 5000 kr. Jag ska def. ja swivel för förarsätet.

2x 70 Ah vore otroligt om det inte räckte 1-2 dagar speciellt i relativt varmt klimat.

Nu vet jag inte vad dina AGM kostar men båtbatterier 70/80Ah kostar runt 8-900 kr ta det gånger två så har du betalt halva värmaren!

Och dom fungerar bra, sitter i varenda båt.

Är inte fördelen med Agm att de är underhållsfria och inte gasar ut? Hur är det med båtbatterier? Måste man inte fylla vatten ect?

Sett dual utenpå stolkassa på baksiden, og en eventuell stolpelader koblet til bilbatteri. Når dette blir fullt lades bobatteri den veien med samme lader som under kjøring. Solpanelene kobles rett på dual - enklere kan det ikke gjøres.

camping toilet bumper dumper portable toilet hunting toilet skulle være plassbesparende nok.

Ja stolpeladdare, vilken skall man ha, har du nåt tips?

hahahah! Bumber dumper! Kan vara det roligaste jag sett i tillbehörsväg!

Kort o hög bil.
Kolla noga totalvikten och max axeltryck på den bilen du skall köpa. En högre bil väger nog mer än en lägre med samma längd. Totalvikten är nog lika eftersom chassierna antagligen är samma

Chassina är inte samma, den jag är ute efter är 5.2 meter, nästa längd är 5.9. Jag måste ha högtaket så jag kan stå upp i den, och jag vill ha 5.2 för att den blir lättare att manövrera och parkera (tänker jag, jag vet inte hur stor skillnad det är i praktiken, borde provköra några för att se! Du sa att du inte hade några problem med detta, men jag tänker när man kör omrkign i små byar eller Florence innerstad, så är det nice med en så kort bil som möjligt


Båda har sina för och nackdelar, den lilla är lättare att manövrera och tär med största sannolikhet mer ränslesnål pga vikten, men samtidgt svår att hitta i sverige, medans den längre är lättare att hitta här, men adderar 60 cm på bilens längd.) Lastutrymmesskillnaden mellan de båda är mellan 30 och 50 cm, beroende på årsmodell. MAx axeltruck har jag ingen aning om.. JAg ska kolla totalvikten iallfall!
 
Senast redigerad av en moderator:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Är inte fördelen med Agm att de är underhållsfria och inte gasar ut? Hur är det med båtbatterier? Måste man inte fylla vatten ect?
Underhållsfria batterier, vad är det :)

Dom gasar mindre visst men är det ett problem att dom gasar och om man laddar dom med en riktigt laddare gasar vanliga batterier då, nja inte mycket skulle jag vilja säga. Sedan den dagen då man inte längre kunde fylla på batterierna med batterivatten så har dom sålts som underhållsfria så ja, alla vanliga batterier är fria från underhåll som jag ser det, "proffsbatterier" fyller man på däremot fortfarande.

Däremot går dom snabbare att ladda upp, så då måste man fundera på om man har en laddare som kan ladda så mycket, en dual ger 20A vilket i princip är vad 2x70 vanliga orkar tar emot kanske något under efter 2-3 timmar.
Så du tjänar inte mycket på det om du inte kan fläska på mer ström än så och det kräver en CTEK DUAL variant för det som kan ge kanske 14,5 volt eller mer.

Allt har ett pris, bara att räkna ihop det hela, du ska nog ha ett nytt startbatteri också a 1500-2000 kr. Är generator bra eller behöver du kanske byta den?

Jag brukar aldrig bränna en massa på en enda sak utan se till helheten.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Underhållsfria batterier, vad är det :)

Dom gasar mindre visst men är det ett problem att dom gasar och om man laddar dom med en riktigt laddare gasar vanliga batterier då, nja inte mycket skulle jag vilja säga. Sedan den dagen då man inte längre kunde fylla på batterierna med batterivatten så har dom sålts som underhållsfria så ja, alla vanliga batterier är fria från underhåll som jag ser det, "proffsbatterier" fyller man på däremot fortfarande.

Däremot går dom snabbare att ladda upp, så då måste man fundera på om man har en laddare som kan ladda så mycket, en dual ger 20A vilket i princip är vad 2x70 vanliga orkar tar emot kanske något under efter 2-3 timmar.
Så du tjänar inte mycket på det om du inte kan fläska på mer ström än så och det kräver en CTEK DUAL variant för det som kan ge kanske 14,5 volt eller mer.

Allt har ett pris, bara att räkna ihop det hela, du ska nog ha ett nytt startbatteri också a 1500-2000 kr. Är generator bra eller behöver du kanske byta den?

Jag brukar aldrig bränna en massa på en enda sak utan se till helheten.


Precis, bra sagt. det är det jag fösöker få brepp om nu helheten!
Så du tycker man ska köra båtbatterier, med den ctec dual, eller räcker det då med nån annan laddare? Eller ska man köra agm med dual?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Precis, bra sagt. det är det jag fösöker få brepp om nu helheten!
Så du tycker man ska köra båtbatterier, med den ctec dual, eller räcker det då med nån annan laddare? Eller ska man köra agm med dual?
Båt/fritids-batterier vilka som säljs till bra pris, kommer rea framåt våren i båtaffärer och på OK.

DUAL är kanon när du kör och om du har solcell.

Själv har jag jag en inverter på 600watt och den matas från bilbatteriet då motorn laddar(använder laddlampan som startsignal till ett relä) och det reläet har jag kopplat in på inverterns strömbrytare.

Denna inverter driver sedan en vanlig CTEK 220 laddare och den laddar sedan batterierna(jag har två batterier och två laddare egentligen i en lite mer komplicerad koppling). Men på så sätt kan jag använda CTEL 220V laddarna när jag ligger vid elstolpe också vilket jag gärna gör vintertid i fjällen.

Men enklast är DUAL med solcellerna kopplad till den samt en vanlig CTEK tex när du ligger vid elstolpe om du nu gör det.

En litet tips för att alltid ha lite reservström är att ha en batterifrånskiljare på den två batterierna du har, när du kör så ställer du den så att båda batterierna är ihopkopplad, när du stannar så ställer du den i tex batteri 1 läge och använder det batteriet tills det blir halvtomt då byter du till batteri 2 med vetskapen att hälften har gått åt! Som bensinkranen på en gammal moppe, reservtank

tex HUVUDSTRÖMBRYTARE 230A


Eller två stycken(billigare) där den ena sidan är gemensam och kopplad till bodelen HUVUDSTRÖMBRYTARE 500A
 
Senast ändrad:
Toppen