• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

F

F.d. 29620

Guest
Jag har följande önskemål på min elförsörjning, är det genomförbart?

Jag vuill kunna vara helt oinkopplad till vanligt näti 3-4 dagar med följande



12v kylskåp 24 h
fläkt fantastic vent 24 h

Kunna köra en reglerbar induktionsplatta (2000w) max 30 min om dagen

ladda/ha igång datorn (surface pro 4) 9 timmar.

ladda telefon

driva en 27 tums datorskärm i 4 timmar om dagen

ha igång 4 st back kameror (för övervakning) med display

ha igång 2 såna här LED lampor, jag tror de kan drivas på 12 v.

Neewer LED 500LRC Ultra High Power Dimmable Video Light with Built-in LCD Panel | eBay


Som jag förstått det skall man ha agm batterier, det finns på biltema för 1800 kr stycket. Men ska man köpa 2?

AGM-batteri - Bilbatteri Startbatteri - Biltema

sen behöver jag en inverter för att omvandla strömmen, men vad mer? Jag har precis börjat snegla på detta, oich det är en jäkla djungel!

Finns det en punktlista med allt man behöver, exakt det jag behöver köpa? All hjälp uppskattas!
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Skall du köpa en så hög bil som visades på annonserna från Tyskland så har du rejält med plats i taket och golvet för tjockare isolering som normalt brukar användas. Angående värme så bör du i vilket fall ha någon värmekälla med fläkt så du kan fördela luften i bilen t.ex Truma-E.där har du både värme och varmvatten och kan köra på el oxkså. Skall du ha golvvärme bör du ha en webasto vattenvärmare med värmeväxlare.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Ok grabbar, ni har övertalat mig. Så jag skall alltså ha en stor gasflaska (länka mig gärna till en) med regulator i ett isolerat skåp med hål i bottnen så gasol kan rinna ut vid eventuellt läckage, som jag använder till både spisplattan, en sån här tex, eller liknande

Gaskök 2,2 kW - Gaskök Gasolkök Utomhuskök Trädgårdskök Portabelt kök - Biltema

en värmare som den här tex, eller finns det bättre alternativ?

https://www.amazon.com/Camco-57331-Olympian-Wave-3-Catalytic/dp/B000BUV1RK

och en kompressorkyl (länka gärna till en sån med!)

och sen får jag ha solcell (2x80 w verkar billigast) som laddar ett 200Ah batteri för dator/skärm/fläkt/mobi/ledljusen.

Om nån orkar tipsa mig om exakt vad jag bör köpa hade jag varit mycket tacksam! Säg att jag har en total budget på 10-15000 kr för allt, ink gas och el.

Och jag som tyckte det var jobbigt att välja ihop datorkomponenter...
Denna kylen köpte jag. Praktiskt om man har det i en under en bänk.

https://www.campingtillbehor4u.se/bilder/artiklar/zoom/9920096_1.jpg

Angåående laddning och solcellsregulator bör du välja en Ctec Dual
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Kyl som går på gasol är suveränt, jag har seglat i hela mitt liv och jakten på ström till kylskåp är jobbig, gud så skönt med gasolkyl men det är ingen hit i en segelbåt med kölsvin tycker jag:)

Men ett kylskåp med gasol är 10000 kr, bygger du ett kompressor skåp själv som inte har frys(dóck frysfack kan man fixa) så gissar jag att du landar på 7000 och den drar i runda slängar 15A per dygn, räkna med att du kan använda halva batterikapaciteten om du inte ska köra sönder batteriet, dvs 3-4 dygn per batteri. Kylaggregat

Värme, du måste montera en värmare som tar luft utifrån, lämpligast en vanlig Truma https://www.truma.com/se/se/heating/truma-s-3004-3004-p.php

En Truma måste finnas i parti på husvagnsskrotar som säkert någon här kan tipsa om, drar måttligt med gasol om det är "normal" temp dvs runt 0.

Vid full effekt 3400 W så räcker en P11 ungefär 1,5 dygn(280 gr/timme)

Oj då, mellan 7 och 10 loppor för ett kylskåp? Man frågar sig om det är värt det bara för att kunna förvara mat i 3 dagar..., jag tror inte det. Då använder jag hellre en kylbox på 12A när jag kör ock köper nåt fryst och slänger i den för att hjälpa till lite. Det är ju galna pengar för vad man får för det (kanske lite lurtigare på sjön, ligger inte en lidl runt nästa våg liksom!) Jag är ju dessutom själv, så jag kan anpassa mig. Ok, då är det avklarat, ingen kyl, men kylbox+frusen mat på¨cigguttaget då och då, och bara köpa mat för dagen eller 2.

Värmaren, ok, husvagnsskrot, det finns en del märken därute, webasto, ebersprächer, och nåt som började på P.

Men får jag fråga vad som var fel på den jag länkade till? Den skall ju vara en av de effektivaste på marknaden, man får bara se till att ha ventilation. Jag planerar ha en fläkt i golvet och en i taket, på motsatta sidor av bilen. (fantastic vent i taket längst bak ovanför sängen. Den tar ej heller nån ström.

Jag är inte intresserad av varmvatten, det använder jag en termostatstyrd doppvärmare till för 300 kr, när jag vill ha en varm dusch eller nåt.


Ja menar, jag förstår att det kostar lite att inreda en bil, men att lägga 15-20.000 på bara värme och ett kylskåp man förvara vitkål och lite skinka im och inte ens räkna in batterier eller solceller eller andra saker i det.. känns lite som att jag måste kompromissa där en smula hehe :D Jag kan nog hitta andra roligare hål att stoppa de pengarna. Typ när motorn rasar eller nåt! Eller så lägger jag mer pengar på batteri/solcellsdelen. Jag får ta med mig ett duntäcke och varma strumpor de gånger det börjar bli kallt. Jag ska ju inte övernatta i alperna veckor i sträck.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Denna kylen köpte jag. Praktiskt om man har det i en under en bänk.

https://www.campingtillbehor4u.se/bilder/artiklar/zoom/9920096_1.jpg

Angåående laddning och solcellsregulator bör du välja en Ctec Dual

Ouff, den kostar alltså 11000 kr... too rich for my blood! :D Vad har man i en kyl som berättigar ett sånt pris? JAg får helt enkelt handla mat för bara ett par dar i stäten, och använda en 12 volts kylbox som jag planerade från början. Om det visar sig att jag känner att jag verklgien behöver en riktig kyl senare så får jag köpa det då.

Ok, Ctec dual alltså, ska undersökas! Jag har sett att den nämns mycket härinne!

Jag håller på att göra en skalenlig fysisk mockup på vanen, postar resultatet senare ikväll!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

En måte å skaffe mye pryler billig er en gammel husvagn som en slakter for de sakene en trenger av varme, kyl og spis. Finn en med store fuktskader så blir prisen lav. Chassiet kan du selge til noen som vil bygge et slep om det er i bra stand.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

En måte å skaffe mye pryler billig er en gammel husvagn som en slakter for de sakene en trenger av varme, kyl og spis. Finn en med store fuktskader så blir prisen lav. Chassiet kan du selge til noen som vil bygge et slep om det er i bra stand.
Det är en jäkla bra ide, i en sådan finns egentligen i stort sett allt som behövs!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Oj då, mellan 7 och 10 loppor för ett kylskåp? Man frågar sig om det är värt det bara för att kunna förvara mat i 3 dagar..., jag tror inte det. Då använder jag hellre en kylbox på 12A när jag kör ock köper nåt fryst och slänger i den för att hjälpa till lite. Det är ju galna pengar för vad man får för det (kanske lite lurtigare på sjön, ligger inte en lidl runt nästa våg liksom!) Jag är ju dessutom själv, så jag kan anpassa mig. Ok, då är det avklarat, ingen kyl, men kylbox+frusen mat på¨cigguttaget då och då, och bara köpa mat för dagen eller 2.

Värmaren, ok, husvagnsskrot, det finns en del märken därute, webasto, ebersprächer, och nåt som började på P.

Men får jag fråga vad som var fel på den jag länkade till? Den skall ju vara en av de effektivaste på marknaden, man får bara se till att ha ventilation. Jag planerar ha en fläkt i golvet och en i taket, på motsatta sidor av bilen. (fantastic vent i taket längst bak ovanför sängen. Den tar ej heller nån ström.

Jag är inte intresserad av varmvatten, det använder jag en termostatstyrd doppvärmare till för 300 kr, när jag vill ha en varm dusch eller nåt.


Ja menar, jag förstår att det kostar lite att inreda en bil, men att lägga 15-20.000 på bara värme och ett kylskåp man förvara vitkål och lite skinka im och inte ens räkna in batterier eller solceller eller andra saker i det.. känns lite som att jag måste kompromissa där en smula hehe :D Jag kan nog hitta andra roligare hål att stoppa de pengarna. Typ när motorn rasar eller nåt! Eller så lägger jag mer pengar på batteri/solcellsdelen. Jag får ta med mig ett duntäcke och varma strumpor de gånger det börjar bli kallt. Jag ska ju inte övernatta i alperna veckor i sträck.
Beträffande värmare så skrev jag Truma, en rätt vanlig modell efter vad jag förstått.

Rörande kyl tex, jag har som sagt varit på sjön sedan barnsben och ett sådant lyft när väl kylskåp kom till båtlivet och värme för den delen också, visst kan man leva utan det men inte gärna.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

En måte å skaffe mye pryler billig er en gammel husvagn som en slakter for de sakene en trenger av varme, kyl og spis. Finn en med store fuktskader så blir prisen lav. Chassiet kan du selge til noen som vil bygge et slep om det er i bra stand.

Det är en jäkla bra ide, i en sådan finns egentligen i stort sett allt som behövs!

Det är det verklgien, man kan säkert fynda som fasen, jag skall undersöka!

Beträffande värmare så skrev jag Truma, en rätt vanlig modell efter vad jag förstått.

Rörande kyl tex, jag har som sagt varit på sjön sedan barnsben och ett sådant lyft när väl kylskåp kom till båtlivet och värme för den delen också, visst kan man leva utan det men inte gärna.

Ja, den truman går på 5000 kr, och det är fortfarande en gasolvärmare, som den jag länkade.

Hehe, jag kan definitivt förstå lyftet, att vara på sjön är nog en helt annan sak än att vara på land, man är blöt, kall, kan inte parkera, ingen el och man hukar sig, det blåser... hu! Då vill man ha så mycket bekvämligheter man bara kan, det förstår jag!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Ouff, den kostar alltså 11000 kr... too rich for my blood! :D Vad har man i en kyl som berättigar ett sånt pris? JAg får helt enkelt handla mat för bara ett par dar i stäten, och använda en 12 volts kylbox som jag planerade från början. Om det visar sig att jag känner att jag verklgien behöver en riktig kyl senare så får jag köpa det då.

Ok, Ctec dual alltså, ska undersökas! Jag har sett att den nämns mycket härinne!

Jag håller på att göra en skalenlig fysisk mockup på vanen, postar resultatet senare ikväll!
Detvar det priset dom tar. Jag gav 7800:-
Det fiinns mycket begagnat, prova t.ex västra götaland husvagnsskrot
Sök efter dom på nätet
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Ja, den truman går på 5000 kr, och det är fortfarande en gasolvärmare, som den jag länkade.

Hörde någonstans för längesedan att en gasolkamin i en husvagn förbrukade det syre som fanns i 16 m³ luft/tim. Ingen exakt siffra egentligen, men den ger en uppfattning om vad som krävs. Släpper då kaminen ut avgaserna i samma utrymme så vill det till lite tvärdrag för att inte få en smärtfri död innan morgonen.
Truman tar syret utifrån och släpper avgaserna genom en skorsten. Verkade inte som om den du länkade till gjorde det.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Hörde någonstans för längesedan att en gasolkamin i en husvagn förbrukade det syre som fanns i 16 m³ luft/tim. Ingen exakt siffra egentligen, men den ger en uppfattning om vad som krävs. Släpper då kaminen ut avgaserna i samma utrymme så vill det till lite tvärdrag för att inte få en smärtfri död innan morgonen.
Truman tar syret utifrån och släpper avgaserna genom en skorsten. Verkade inte som om den du länkade till gjorde det.

Jag skulle nog vilja veta källan till det påståendet, samt med vilken maskin de gjorde mätningen med. Nu står det ju specifikt på denna att den inte utvecklar någon koldioxid i skadliga mängder, och att den är anpassad för bruk i campers och RV´s, det hade inte fått stå på den om det inte var fallet. De flesta som dör av kolmonoxidförgifitniig dör för att de är ignoranta, och drar in gasolkök eller kolgrillar och låter dem brinna medans de sover i stängda lufttäta tält.

https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm4832a1.htm

Med en kolmonoxidvarnare och tvärdrag är det inga problem, den maskinen jag länkade till fungerar på samma sätt som Truman, via strålvärme, alltså den värmer ej upp luften, så man kan ha tvärdrag utan att det blir för kallt. Sen ska man aldrig köra den på natten såklart.

Finns det någon som har en länk till några dödsfall som specifikt osakats av gasvärmare avsedda för camping i Vans eller husbilar? Jag skulle vilja veta omständigheterna. *De flesta dödsfall käner till har hänt när folk gått in i en silo med gödsel.

Samtidigt är steget mellan 3000 kr import av wave 6 och 5000 kr för Truman inte jättestort, speciellt eftersom jag kommer dra av momsen, så det kan ju vara värt det, att känna sig trygg. Jag undersöker vidare! Om det är så att truman tar in luft utifrån, kan den kyla också? Har den termostat?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Jag skulle nog vilja veta källan till det påståendet, samt med vilken maskin de gjorde mätningen med. Nu står det ju specifikt på denna att den inte utvecklar någon koldioxid i skadliga mängder, och att den är anpassad för bruk i campers och RV´s, det hade inte fått stå på den om det inte var fallet. De flesta som dör av kolmonoxidförgifitniig dör för att de är ignoranta, och drar in gasolkök eller kolgrillar och låter dem brinna medans de sover i stängda lufttäta tält.

https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm4832a1.htm

Med en kolmonoxidvarnare och tvärdrag är det inga problem, den maskinen jag länkade till fungerar på samma sätt som Truman, via strålvärme, alltså den värmer ej upp luften, så man kan ha tvärdrag utan att det blir för kallt. Sen ska man aldrig köra den på natten såklart.

Finns det någon som har en länk till några dödsfall som specifikt osakats av gasvärmare avsedda för camping i Vans eller husbilar? Jag skulle vilja veta omständigheterna. *De flesta dödsfall käner till har hänt när folk gått in i en silo med gödsel.

Samtidigt är steget mellan 3000 kr import av wave 6 och 5000 kr för Truman inte jättestort, speciellt eftersom jag kommer dra av momsen, så det kan ju vara värt det, att känna sig trygg. Jag undersöker vidare! Om det är så att truman tar in luft utifrån, kan den kyla också? Har den termostat?
Du kan inte jämföra Truma med den du länkade till, det är Äpplen och Päron.

Den du länkade till är en sådan man har ibland i någon stuga, Truman är för fast installation. Den monteras i golvet, brännaren tar luft via ett hål i golvet och "avgaserna" leds ut via en skorsten.

Trumans gasollåga brinner inuti en aluminiumkylfläns som i sin tur avger värme som ett radiatorelement, den du länkade till är mera att likna vid en elradiator, dvs när den stängs av kallnar den bums.

Truman kopplar man lämpligen en fläkt till och den har en termostat.

Läs på lite, du fick länkar av mig.

Jag har haft liknade i min första segelbåt, dock var det en katalytvärmare, glömmer aldrig när jag och tjejen skulle tända spisen en mysig kväll och bara plånet brann på stickan... då fick man en tankeställare.

Du är rädd för gasolläckage som inte ska inträffa annat än om något blir fel, men du är inte rädd att bränna upp allt syre och producera koldioxid:confused:

Ska tilläggas att ett gasolkylskåp fungerar på samma sätt, man placerar gasolbiten på "utsidan" inte insidan.

Truma vid full effekt förbrukar ungefär 4 m3 luft per timme, så gissar att du klarar 5-6 timmar på den luft som finns i en liten husbil men det finns ett till allvarligare problem och det den producerade koldioxiden.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Du kan inte jämföra Truma med den du länkade till, det är Äpplen och Päron.

Den du länkade till är en sådan man har ibland i någon stuga, Truman är för fast installation. Den monteras i golvet, brännaren tar luft via ett hål i golvet och "avgaserna" leds ut via en skorsten.

Trumans gasollåga brinner inuti en aluminiumkylfläns som i sin tur avger värme som ett radiatorelement, den du länkade till är mera att likna vid en elradiator, dvs när den stängs av kallnar den bums.

Truman kopplar man lämpligen en fläkt till och den har en termostat.

Läs på lite, du fick länkar av mig.

Jag har haft liknade i min första segelbåt, dock var det en katalytvärmare, glömmer aldrig när jag och tjejen skulle tända spisen en mysig kväll och bara plånet brann på stickan... då fick man en tankeställare.

Du är rädd för gasolläckage som inte ska inträffa annat än om något blir fel, men du är inte rädd att bränna upp allt syre och producera koldioxid:confused:

Ska tilläggas att ett gasolkylskåp fungerar på samma sätt, man placerar gasolbiten på "utsidan" inte insidan.

Truma vid full effekt förbrukar ungefär 4 m3 luft per timme, så gissar att du klarar 5-6 timmar på den luft som finns i en liten husbil men det finns ett till allvarligare problem och det den producerade koldioxiden.

Ok, tack för mer info! Men fortfarande lite oklar, kan man eller kan man inte använda truman när man sover i bilen, eller mer än en timme?

Jag funderar på att låta gasolflaskan bli monterad under bilen istället. Har du några tips på gasolkylskåp?

Sen såg jag någon nämna gasgenerator, det låter ju intressant, finns det några tips på en sån?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Ok, tack för mer info! Men fortfarande lite oklar, kan man eller kan man inte använda truman när man sover i bilen, eller mer än en timme?

Jag funderar på att låta gasolflaskan bli monterad under bilen istället. Har du några tips på gasolkylskåp?

Sen såg jag någon nämna gasgenerator, det låter ju intressant, finns det några tips på en sån?
Montera under bilen kanske är svårt iallfall en P11 som ska monteras stående, du kan såga upp ett hål i golvet och ställa den i en "bur" med en isolerad huv monterad från insidan, det är rätt lätt.

Truman kan gå hur länge som helst om du har gasol dvs:D

Kylskåp, bara att googla https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/kyl_frys/kylskap/index.html
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Jag skulle nog vilja veta källan till det påståendet, samt med vilken maskin de gjorde mätningen med. .....
..... De flesta som dör av kolmonoxidförgifitniig dör för att de är ignoranta, och drar in gasolkök eller kolgrillar och låter dem brinna medans de sover i stängda lufttäta tält.

Källan kan jag nog inte ge, har ingen aning om var jag fått det från. Kan ha läst det någonstans för kanske 50 år sedan. Uppgiften lär nog vara teoretiskt uträknad och jag har ingen kompetens att kontrollera den. Ville bara varna dig för att ge dig ut på farligheter.

Den gasolkamin du länkade till fick jag det intrycket att den är att jämföra med ett gasolkök som tar syret från omgivningen och släpper ut avgaserna i samma omgivning.

Har inte tänkt gå in i någon som helst polimik med dig om detta, ville bara varna för jag tyckte det verkade lite vanskligt det hela.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Montera under bilen kanske är svårt iallfall en P11 som ska monteras stående, du kan såga upp ett hål i golvet och ställa den i en "bur" med en isolerad huv monterad från insidan, det är rätt lätt.

Truman kan gå hur länge som helst om du har gasol dvs:D

Kylskåp, bara att googla https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/kyl_frys/kylskap/index.html

Jo hehe,jag menar utan att man sätter livet i fara!
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Källan kan jag nog inte ge, har ingen aning om var jag fått det från. Kan ha läst det någonstans för kanske 50 år sedan. Uppgiften lär nog vara teoretiskt uträknad och jag har ingen kompetens att kontrollera den. Ville bara varna dig för att ge dig ut på farligheter.

Den gasolkamin du länkade till fick jag det intrycket att den är att jämföra med ett gasolkök som tar syret från omgivningen och släpper ut avgaserna i samma omgivning.

Har inte tänkt gå in i någon som helst polimik med dig om detta, ville bara varna för jag tyckte det verkade lite vanskligt det hela.

Jo absolut, jag tackar! Och nu var det ju en länk där man verkar kunna få en truma för under 2000 kr begagnad från husvagnsskrotar och det är ju det självklara valet!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Jo hehe,jag menar utan att man sätter livet i fara!
Absolut, det enda den avger inomhus är en underbar värme, och det gör den snabbt, bara att höra det lilla lilla ljudet från lågan är underbart om man nu inte är pilot och föredrar ett jetplansliknande ljud som från en dieselvärmare dvs :D:D:D Ähh, nu var jag elak men ärlig igen:twitcy:
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Vad behöver jag på ett ungefär för att driva detta?

Absolut, det enda den avger inomhus är en underbar värme, och det gör den snabbt, bara att höra det lilla lilla ljudet från lågan är underbart om man nu inte är pilot och föredrar ett jetplansliknande ljud som från en dieselvärmare dvs :D:D:D Ähh, nu var jag elak men ärlig igen:twitcy:

Inte så elak kanske men troligen ordentligt okunnig :) Har du "lyssnat" till en modern dieselvärmare. Själv brukar jag ha min huvudkudde 1 dm över vår värmare och jag sover mer än gott! Välkommen till verkligheten, broder!
 
Toppen